בעיצומו של יום הזיכרון האמריקאי ביום שני האחרון, המוני מפגינים פרו פלסטינים הגיעו לגשר בברונקס והתעמתו עם שוטרים בזמן שהם קוראים לארה״ב לעצור את הסיוע הביטחוני לישראל.
ההפגנה האלימה התקיימה בשעות אחר הצהריים באזור המכונה ״תימן הקטנה״ בברונקס.
השלטים קראו להחרים את ישראל, לעצור את הכספים למדינת אפרטהייד והשוו ציונות לנאציזם.
ההפגנה הפכה אלימה במיוחד לאחר שכמה מפגינים החליטו לטפס על עמודי הגשר, למרות תחינו השוטרים שירדו, מה שבלית ברירה הפך לעימות אלים עם השוטרים שהורידו את המתפרעים משם בכוח. ״מברונקס ועד עזה, פלסטין תשוחרר״, קראו המפגינים. ההפגנה אורגנה על ידי הארגונים הפרו פלסטינים המוכרים ביותר בארה״ב, ביניהם United for Palestine וארגון NY4Palestine שמבטיחים לא לעצור עד שיגמר המצור על עזה.
הם טוענים שמטרתם ללחוץ על ממשלת ארה״ב לתת ל״תל אביב״ לשלם את המחיר על הפרת זכויות אדם וכיבוש שטחים פלסטינים.

1 צפייה בגלריה
dfhdfhdf
dfhdfhdf
הפגנה אנטי ישראלית ברחובות
(השבוע בברונקס)

אחד עשר ימים אחרי שהסתיים במזרח התיכון מבצע ״שומר החומות״ בהפסקת אש, ובארה״ב הטרנד הפרו-פלסטיני מסרב לרדת מהכותרות ולפנות את הרחובות.
על פי דו"ח חדש של ארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, אחרי שנרשם זינוק של 80 אחוזים בכמות התקריות האנטישמיות ברחבי ארצות הברית ליהודים יש סיבה אמיתית לדאגה ונראה שאופי השנאה משתנה.
"אנו רואים עלייה ברורה בקריאות לאלימות נגד הקהילה היהודית", נמסר מנתוני הדו״ח.
בסקר נוסף שנערך, נראה כי 93% מהיהודים בארה"ב חשים את העלייה באנטישמיות, כאשר 19 מתוך 20 יהודים חשים שיש בארה"ב אנטישמיות, ו-45 אחוזים מהנשאלים הגדירו את האנטישמיות בארה"ב כ"משמעותית". שלושה מתוך ארבעה יהודים בארצות הברית טוענים כי הם חשים עלייה ברמות האנטישמיות בארה"ב וכ-60 אחוזים טענו כי הם בעצמם חוו חוויה אנטישמית בעצמם במהלך השנה החולפת.

קרקע נוחה לאנטישמיות

בעיצומה של הלחימה בישראל, התקריות האנטישמיות היו בשיאן. זריקת לבנה אל חלון פיצרייה כשרה באיסט סייד במנהטן. תקיפת סועדים יהודים במסעדה בלוס אנג'לס, על ידי גברים שצעקו איומים אנטישמיים. בנוסף לכך, באריזונה, באילינוי ובניו יורק הושחתו בתי כנסת וצלבי קרס תועדו בבתי כנסת ברחבי ארה״ב. עם תום המבצע, הפגיעה לא עצרה. כפי שדיווחנו כאן בשבוע שעבר, מכתב ששלחה מנהלת בית ספר בברוקלין לצוות המורים היה פוגעני ומסוכן ״היום לעשות מעשה למען ההתקוממות הפלסטינית״, נכתב בכותרת המייל שנשלח למורי בית ספר ms36 בברוקלין. במכתב, דחקה אמנדה בואנו, מנהלת בית הספר בצוות המורים וההנהלה להצטרף אליה ולדרוש מהמדינה להפעיל סנקציות נגד ישראל. היא הדריכה את הצוות להצטרף למחאות שונות ברחבי ניו יורק, לחתום על עצומה למען שחרור העם הפלסטיני ולקרוא לנציגי הקונגרס כדי שיפעלו לאישור סנקציות על ישראל. ״זה הזמן לעשות מעשה עבור האנשים הפגיעים בעולם שניזוקו מאלימות ופשעים נגד האנושות״. התקריות הללו ועוד אירעו רק ימים ספורים לאחר ששניים עשר חשודים נעצרו בחשד לתקיפת יהודים וישראלים במרכז מנהטן וברחבי ארה״ב תקריות השנאה נגד יהודים שוברות שיאים.
"התקריות התרחשו מחוף לחוף והתפשטו כמו שריפה בשדה קוצים״, קראו בליגה נגד השמצה וציינו כי התעוזה והאלימות סביב האירועים האחרונים מעידה על אסקלציה משמעותית. אם עד לאחרונה האלימות האנטישמית הייתה באופן מסורתי מזוהה עם הימין הקיצוני, בשבועות האחרונים נחשפנו אליה מכיוונים חדשים ומעוררי בהלה. האירועים האנטישמיים האחרונים, כך נראה, בוצעו בידי אנשי שמאל וימין גם יחד. זו כבר לא האלימות והעליונות הלבנה מימי טראמפ, וגם מי שנחשב לפרוגרסיבי ולכאורה אוהב אדם ושוויון לכל, עבר צד בכל מה שקשור בשנאה ליהודים וישראלים.
החוקרים שביצעו את סקר מכון פיו הניחו כי הסיבה לעלייה החדה במקרי האנטישמיות, מקורה בקרקע הנוחה שנוצרה להבעת דעות אנטישמיות. הזעם על הריגתו של פלויד בשנה שעברה הוביל קיץ של מחאות, עם קבוצות רב-גזעיות, רב-אמונות ובין-דוריות של אנשים שמוחים נגד ברוטליות המשטרה וגזענות מערכתית כמעט בכל עיר גדולה בארצות הברית ובעולם.
גם פעילים פרו פלסטינים הביעו תמיהה בשבועות האחרונים על המספר חסר התקדים של משתתפים בהפגנות שלהם. בראיון הם סיפרו שרצח ג׳ורג׳ פלויד גרם לאמריקאים לזהות קשר בין משברים ברחבי העולם וכאן בבית, כולל, ולשנות את האופן שבו פלסטינים נתפסים. "אחד הדברים יוצאי הדופן בשנה האחרונה הוא שהתנועה שקמה בעקבות הרצח תפסה את תשומת הלב של החברה האזרחית בארה״ב ובעולם", אמר קנדל תומאס, פרופסור וחוקר זכויות אדם באוניברסיטת קולומביה. "אני יכולה להבין את מה שקורה לי כמישהו שגר בניו יורק או מישהו שגר ברמאללה שלא יכולתי לעשות קודם, כי אני יכול לראות ולהקשיב לסיפורים על אירועים הדומים ולחבר ביניהם״. כמוהו, רבים מדמים את ההתעוררות הפרו פלסטינית לאביב הערבי. "אנחנו רואים יותר מגוון ומבינים שזה לא רק אנשים בעלי מורשת ערבית או אנשים מוסלמים", אמר פרופסור סהר עזיז מאוניברסיטת רוטגרס, חוקר זכויות משפטיות במזרח התיכון, "אלו גם אמריקנים-אפריקאים ואמריקאים-יהודים״.
תקריות אנטישמיות ואנטי ציוניות בארה״ב אינן תופעה חדשה, אבל ריבוי המקרים ובעיקר הלגיטימיות שקיבלו בשבועות האחרונים הן סיבה אמיתית לדאגה.