ההרשעה החד-משמעית של שוטר משטרת מיניאפוליס שתועד חונק עם ברכיו את ג׳ורג׳ פלויד הוכרזה השבוע כשבכל שלושת סעיפי הרצח וההריגה נגדו הוכרז כאשם. פעילי מחאה למען חיי השחורים באמריקה פרצו בקריאות שמחה ובבכי ויצאו לרחובות. הנשיא ג'ו ביידן ציין כי למרות השמחה, הרשעות מסוג זה "נדירות מדי" ויש לערוך שינויים ולפעות למיגור הגזענות. הנשיא ביידן וסגניתו קמלה האריס יצרה קשר עם המשפחה. "שום דבר לא ישפר את הרגשתכם״, אמר הנשיא, ״אבל לפחות נעשה כאן צדק. הוקל לנו כל כך". ביידן הוסיף כי הוא מקווה שההרשעה תאיץ את המאמצים הנעשים בקונגרס לחולל רפורמה במשטרה״.
ב-25 במאי במיניאפוליס, מינסוטה, נקראו שוטרים לחנות בודגה אחרי שפלויד נכנס לקנות סיגריות ובתמורה ועל פי החשד שילם למוכר בשטר מזויף של עשרים דולר. פלויד התעמת עם המוכר ויצא מהמקום. בינתיים, הזעיק המוכר בחנות את המשטרה, כשאחד השוטרים שהוזעקו לזירה היה דרק שובין.
הודות לעוברת אורח בת 17 שעברה במקום העימות בין שובין לפלויד תועד במלואו. בסרטון נראה שהשוטרים איימו על פלויד בנשק, ושובין אף ריתק אותו לרצפה באמצעות הנחת בירכו על צווארו למשך לא פחות מ- 9 דקות ו-29 שניות. גם כשפלויד צעק כי אינו מצליח לנשום וקרא לעזרה, ולמרות שהיה אזוק ונראה כי איננו מהווה כל סכנה, שובין לא הסיר את רגלו. בדקות הללו איבד פלויד את הכרתו וזמן קצר לאחר מכן, גם את חייו.

1 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
חוגגים צדק
(הפגנות ענק ברחבי ארה״ב)

מהומות ענק פרצו הרחבי ארה"ב למרות שהייתה נתונה בשיאה של המגיפה ומיליונים יצאו לרחובות במסגרת מחאת
Black Lives Matter. כזכור, חלקו הפכו לאירועי ביזה והרס.
השבוע יצאו אותם מיליונים לרחובות, הפעם בקריאות שמחה והקלה גדולה. במיניאפוליס, בוושינגטון, בניו יורק, בפלורידה ובערים נוספות חגגו ההמונים וטענו כי מדובר באירוע היסטורי שאחריו צריך בית המשפט בארה״ב לשנות את גישתו לפשעים על רקע גזעי. הקריאות מגיעות גם אחרי שרק בשבוע שעבר ירתה שוטרת אחרת במשטרת מינסוטה, קימברלי פוטר, בצעיר השחור דונטה רייט, כנראה אחרי שהתבלבלה בין האקדח שלה לבין מכשיר הטייזר.
גם משפחתו של פלויד בירכה על ההרשעה, והוסיפה כי תילחם עבור כל הנפגעים מפשע על רקע גזעני: "כולם אומרים לנו 'לא נוכל לנשום עד שאתם תוכלו לנשום'. היום כולנו יכולים לנשום שוב".
בנאום לאומה, בירך ביידן על ההרשעה: "צעד ענק קדימה בדרכה של אמריקה לצדק״, קרא. "זה היה רצח לאור יום, כתם על נשמתה של האומה שלנו, ברך על צוואר הצדק עבור כל האפרו-אמריקנים. ההרשעה מכירה בגזענות המערכתית ובפערים הגזעיים שקיימים במשטרה ובמערכת המשפט הפלילית שלנו, וההרשעה מתמודדת איתם ישירות".
ארבעה ימים אחר כך התעוררה מחאה בעקבות סרטון שבו נראה שוטר יורה למוות בנער הלטיני בן ה-13 אדם טולדו במהלך מרדף, כשנפטר מאקדחו, מסתובב אל השוטר לא חמוש ונראה שמרים את ידיו לאות כניעה.
בליל ההרשעה התפרסם סרטון חדש, הפעם מקולומבוס, אוהיו ובו נראה שוטר יורה למוות בנערה שחורה, מקייה בראיינט בת ה-16. בסרטון נראים שוטרים שהוזעקו לבית בעקבות דיווח למוקד החירום על ניסיון דקירה. בתיעוד נראית הצעירה נופלת לאחור אחרי שתוקפת אישה אחרת ובאותו הרגע שוטר פותח בירי, ובראיינט מתמוטטת. הפרטים עדיין נבדקים.