כיועצת לשיווק במדיה החברתית, אחת השאלות הנפוצות ששואלים אותי בעלי חנויות, מותגים או עסקים, היא באילו רשתות כדאי להם להשקיע. רבים מרגישים שיש פשוט יותר מדי פלטפורמות להיות בהן ואף אחד לא יכול להיות פעיל בפייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין, טוויטר, ופינטרסט וגם לנהל עסק במקביל.
גם אם נצמצם את הרשימה לשתי הפלטפורמות הנפוצות ביותר עבור עסקים כרגע: פייסבוק ואינסטגרם, נותרת עדיין הרבה פעמים השאלה באיזו מהן כדאי להשקיע יותר. הסוגיה שמעסיקה בעלי עסקים רבים היא האם להתמקד בקידום העסק בפייסבוק או דווקא על קידומו באינסטגרם.
כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת בעניין זה, כדאי להתעכב רגע על ההבדלים בין פייסבוק לאינסטגרם:
אינסטגרם, אגב, היא בבעלותה של פייסבוק מזה מספר שנים ולפיכך הפרסום הממומן בשתי הפלטפורמות נעשה דרך מערכת הפרסום של פייסבוק. עם זאת, עבור המשתמש וגם עבור עסק המעוניין לשווק מוצרים או שירותים ישנם הבדלים ניכרים בין שתי הפלטפורמות.

1 צפייה בגלריה
לבחור
לבחור
(מקדמים עסקים ברשת)
מטרת השימוש בפלטפורמה
מראשית ימיה ועד היום, אנשים גולשים בפייסבוק כי הרשת הפופולארית מאפשרת להם לטפח קשרים עם החברים ועם בני המשפחה, וכי הפלטפורמה נותנת להם במה לשיתוף. בשנים האחרונות יותר ויותר חברים חדשים מגיעים לפייסבוק כדי להשתתף בשיח בקבוצות סגורות מסוגים שונים. הקהילות הפכו לחלק מרכזי בפייסבוק ושם ולא בפיד מתרחש עיקר השיח. מטרת השימוש באינסטגרם קשורה מאידך, הרבה יותר לאקספיזם ולרצון של כולנו לעקוב אחר חייהם של מפורסמים ולהינות מתוכן נעים אסתטית. הפיד והסטוריז הם במה פתוחה שבה כל אחד יכול לראות את כולם.
קהלי יעד
מקובל לראות באינסטגרם כרשת של דור המילניאלז, כלומר היא פונה בעיקר לבני 25-40, אם כי היא ממשיכה לצמוח ופונה היום לקהלים רחבים יותר מבעבר. פייסבוק נחשבת לרשת מזדקנת שהצעירים סולדים ממנה, אם כי מעטים מוותרים לחלוטין על החשבון שלהם.
פרופיל אישי לעומת פרופיל עסקי
בפייסבוק יש הבדל תהומי בין חשיפה של פוסטים מפרופילים של אנשים פרטיים לבין זו של עמודים עסקיים. לעומת זאת, באינסטגרם, מותגים ועסקים מקבלים חשיפה זהה לזו של פרופילים פרטיים. לכן, לעיתים קרובות, הפוסטים שתעלו באינסטגרם ייחשפו אורגנית בצורה רחבה וטובה יותר מאשר אותם פוסטים שתעלו בפייסבוק. בפלטפורמת אינסטגרם יש סיכוי גבוה שתגיעו לחשיפה רחבה יותר וכן למעורבות חזקה יותר, מאשר בפייסבוק.
ההחלטה בנוגע קידום העסק בפייסבוק או באינסטגרם, באסטרטגיה נכונה, צריכה להיות מבוססת על מחקר קהלי היעד, על כתיבת המסרים הנכונים בשפה המתאימה וכן על אופטימיזציה. זהו לא מדע מדויק ולכן לעיתים אין תחליף לניסוי וטעיה כדי לגשש בשטח ולהבין מה יותר מתאים ורווחי לקידום העסק שלכם. בנוסף, חשוב גם לבחון מה ההחלטה הנכונה בהקשר לסוג המוצר או השירות שלכם: אם אתם מוכרים חוויה ייחודית או מוצר המצטלם היטב, ייתכן שיהיה עדיף לכם להשקיע יותר באינסטגרם. ואילו אם אתם מציעים שירות מקצועי כמו ראיית חשבון – סביר להניח שיהיה לכם כדאי להשקיע יותר בפייסבוק.
אבל אחרי כל ההסתגויות, חשוב להבין שנכון ל-2021, הסיכוי לקבל חשיפה אורגנית לתוכן העולה בעמוד עסקי בפייסבוק הוא קטן מאוד, גם אם יש לכם קהל עוקבים משמעותי. עבור עסקים, המערכת מוכוונת לחלוטין פרסום ממומן. כלומר, אם תבחרו להתמקד בפייסבוק בקידום העסק, סביר להניח שיהיה עליכם גם להשקיע יותר כדי להגיע לאותה חשיפה ומעורבות שיכלתם לקבל באינסטגרם בפחות כסף או אף ללא תקציב בכלל (אם יש לכם פרופיל אינסטגרם מושך ופעיל).
טל נברו, יזמית ומרצה בנ״ל מעל 15 שנים, מומחית בבניית נוכחות והצלחה ברשת, בעלים ומנכ״לית של סוכנות הדיגיטל ״סושיאל ליידי״
www.talnavarro.co.il
Social-lady.com