האם החמצנו את ההזדמנות להימנע משינוי דרמטי ומסוכן של החיים על פני כדור הארץ? על פי הדו״ח החמור והמפחיד שפרסם האו״ם בשבוע שעבר, נראה שהתשובה לשאלה הזו לא ממש אופטימית. פאנל מדעני האו"ם קבע כי כל התרחישים מרמזים שאין כבר הרבה שהאנושות תוכל לעשות בכדי למנוע את התחממות כדור הארץ מעבר לרף קריטי של 1.5 מעלות צלזיוס בממוצע. עם זאת, הוסיפו, פעולה קשה ומאוד זריזה אולי תצליח למנוע או לבלום מעט את ההשפעות החמורות ביותר של משבר האקלים.
הדו"ח אף הושיט אצבע מאשימה וחשף כי הטמפרטורות של כדור הארץ יוסיפו להתחמם בשל השינויים שנגרמו על ידי בני האדם, מה שבאופן חד משמעי, כדאי שידאיג את כולנו. בעולם הולכות וקמות יוזמות הפועלות נגד ההתחממות הגלובלית, וכמו כן חברות הייטק ישראליות אשר מנסות לספק שלל פתרונות לבעיה הקיומית של כולנו. "העולם החליט לעבור לאנרגיות מתחדשות מכל הסיבות הנכונות. ייצור חשמל אחראי לכ-40% מסך פליטות הפחמן כיום, ושיעור זה רק ילך ויגדל עם גידול בהיקף הרכבים החשמליים", מסביר בראיון "לידיעות-אמריקה" ירון בן-נון., נשיא ומייסד של חברת האנרגיה המתחדשת "נוסטרומו", אשר שואפת ליצור מהפכה בשוק הקירור ובשבועות האחרונים עושה את צעדיה הראשונים בשותפות עם גופי ענק בארה״ב.

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(המערכת של החברה על הגג . צילום: נוסטרומו)


נוסטרומו, אשר נוסדה בשנת 2017, היא חברת טכנולוגיה ציבורית הרשומה למסחר בבורסה לניירות ערך בת"א. פתרון אגירת האנרגיה שלה יכולה להסיט עד 95% מצריכת החשמל המשמשת למיזוג וקירור של מבנים גדולים כגון מרכזי נתונים, בנייני משרדים, שדות תעופה, מלונות, מפעלים תעשייתיים ומרכזי קניות. בחודש יוני האחרון גייסה החברה 13.6 מיליון דולר כחלק מתהליך המיזוג עם חברת "סומוטו", ואף החלה בשיתוף פעולה עם חברת החשמל בישראל.
משבר האקלים מחריף ונמצא בראש סדר היום הציבורי בארץ ובעולם. שנים מדברים על זה, מזהירים מפני תרחישים אפוקליפטיים מעין אלו ובימים אלו אנחנו כבר חיים אותם. ברחבי כדור הארץ נשברים שיאי חום, גלי חום נהיים תכופים יותר ויותר, שריפות ושטפונות הפכו להיות מראות שבשגרה, ובהיקפים ועוצמות שטרם ראינו. הדו"ח האחרון של האו"ם לא משאיר מקום לספק שעלינו לפעול במהרה: "המעבר ההכרחי לאנרגיות מתחדשות מתרחש בכל מדינה בקצב שונה. מבין סוגי האנרגיות המתחדשות מסתמן כי מקור האנרגיה המתחדשת הדומיננטי ביותר יהיה השמש, כלומר, אנרגיה סולארית״, מסביר בן-נון. ״הבעיה במשק חשמל המבוסס על אנרגיה מתחילה ברגע שבו השמש שוקעת, ומקור האנרגיה למעשה מפסיק לפעול.

שקיעת שמש יקרה

בקליפורניה לדוגמה, הסטייט המובילה היום ברמה עולמית בכל הנוגע לאנרגיות מתחדשות, הולכת לאיבוד אנרגיה בכל שקיעה הקרובה ל-16 אלף מגה-וואט. לצורך ההשוואה, בישראל רק בשנה שעברה, נרשם שיא הביקוש ההיסטורי לחשמל אשר עמד על 14.4 אלף מגה-וואט, כלומר, פחות ממה שקליפורניה מאבדת כל יום ביממה, בזמן שקיעה אחת. כמות האנרגיה שהולכת לאיבוד היא עצומה, ולכל בר דעת מובן כי יש בעיה שחייבים לפתור", הוא טוען. "כיום אנו כמעט ולא יכולים להתבסס על רשת חשמל המבוססת על אנרגיה סולארית בלבד, משום שזו פשוט לא תעבוד בשעות הערב והלילה".

אנרגיות מתחדשות ואגירת אנרגיה

בן-נון חור ומסביר כי לא די עוד בקיומם של מקורות האנרגיה הללו בלבד, אלא האתגר טמון באופן בו מאחסנים אותם: ״כיום״, הוא מתאר, ״הפתרון היחיד לבעיה הוא האגירה של אנרגיה, ולכן העולם נמצא כעת במרוץ אחר, ומודד את יכולת האגירה הטובה והנקייה ביותר של אנרגיה סולארית, באופן שיאפשר יציבות של אספקת החשמל, על אף אי-היציבות שלה". כיום משתמשים לאגירה של אנרגיה סולארית בסוללות המבוססות על ליתיום, אולם סוללות אלה מזיקות לסביבה, בעלות אורך חיים מוגבל, ואף בעלות סכנת התפוצצות: "מעצם השימוש בליתיום לאגירת אנרגיה ברשת החשמל, אנו יוצרים במו ידינו את המשבר האקולוגי הבא", מתריע בן-נון.


2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
ירון בן-נון
(צילום: מארק נומדר)

החום הכמוס של המים

כיום ישנם אינספור נסיונות וטכנולוגיות, חברות ואינספור פיתוחים שמנסים לייצר את הפתרון שכולנו מייחלים לו. בארה״ב הביעו כבר כמה חברות ומרכזים גדולים את אמונם בחברה הישראלית של בן-נון, עם מערכת אגירה של אנרגיית קור באמצעות קרח: ״בנוסטרומו פיתחנו פתרון לאגירת אנרגיה סולארית באמצעות מים. היכולת של מים לאגור קור בצורה במעבר מנוזל למוצק (קרח), היא פנומנלית", הוא מסביר בהתרגשות. "התופעה הפיזיקלית אשר גורמת לתהליך להתרחש נקראת ׳החום הכמוס של המים׳, וכך פיתחנו פתרון המאפשר לעשות שימוש בקור גם שעות ארוכות לאחר שנאגר.
למעשה״, הוא מוסיף, ״פיתחנו בטרייה של קרח באופן שאינו מזהם, היודעת לספק מענה ירוק לצרכן האנרגיה המרכזי של חשמל - הלוא הוא מיזוג האוויר". הטכנולוגיה של החברה הישראלית מבוססת על תאים מיוחדים המכילים 200 קפסולות, כאשר כל תא מכיל כ-350 ליטר מים אשר הופכים לקרח בזמן הטעינה מהאנרגיה הסולארית: "אנו הופכים את המים לקרח באמצעות נוזל המקורר לטמפרטורה של מינוס 3 מעלות, המסוחרר במהירות בין הקפסולות, עד שהמים בקפסולות קופאים. את האנרגיה שנאגרה פורקים אל תוך מערכת מיזוג האוויר המרכזית שכבר קיימת בבניין, ובכך מזריקים אליה את הקור ישירות כך שבשעות העומס מערכת המיזוג הרגילה של הבניין מוחלפת״.
ארגונים ומבנים מסחריים מחפשים ללא הרף פתרונות חכמים וירוקים שישמשו לחיסכון בהוצאות החשמל שהולכות על מיזוג וקירור בניינים. לראייה, חודש יוני האחרון שפקד אותנו היה הרביעי החם ביותר בטמפרטורה הממוצעת שנמדד אי פעם: "בשעות שיא הביקוש לחשמל בישראל קרוב ל-50% מצריכת החשמל הכללית משמשת צרכני מיזוג וקירור", מסביר בן-נון, "הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת לבנייני משרדים, בתי מלון, קניונים, בתי חולים ובכלל מבנים גדולים, שהם הצרכנים הכי גדולים של מיזוג אוויר, לאגור אנרגיה בשעות של ייצור חשמל מהשמש. לאחר מכן, בשעות הערב, הבניינים יוכלו להשתמש באנרגיה הזו לקירור, ובכך לתמוך במעבר לאנרגיה נקייה״. דמיינו שקניון כלשהו אוגר כל היום אנרגיה מהשמש, וכך בעת הצורך, הוא יוכל להשתמש באותה אנרגיה שאגר כאשר השמש כבר שקעה ולא ניתן לייצר יותר אנרגיה סולארית. בכך הוא מסיר את הנטל של צריכת החשמל האדירה ממערכות מיזוג האוויר אשר מבוססות על חשמל המיוצר מאנרגיה המופקת מדלקים מאובנים. על אף שהביצועים של מכשירי המיזוג הולכים ומשתפרים עם השנים, ההשלכות שלהם על הסביבה עדיין ממשיכות להיות חמורות.
בשנת 2020 שוק הקירור התעשייתי העולמי הגיע ל- 16.33 מיליארד דולר, ועד לשנת 2027 הוא צפוי לזנק ל-23 מיליארד דולר. פליטות הפחמן הדו חמצני נמצאות בזינוק אדיר וקפצו פי שלוש בעשרים השנה האחרונות, לכן אמצעים יעילים ובטוחים להפחתת העומס מרשתות החשמל הם קריטיים מתמיד.

העתיד כבר כאן

בזמן הלא רחוק, כך נראה, יהיו אלו המרכזים עצמם והבניינים עצמם שינהלו את השימוש בחשמל. ״המערכת משרתת את המבנה עליו היא יושבת ולכן מיועדת למבנים מסחריים, שהם גם, כאמור, צרכני החשמל הגדולים ביותר. הטכנולוגיה שלנו״ הוא מסביר, ״מאפשרת להפוך את הבניין למעיין ׳בטריה׳ שניתן להפעיל ולכבות לפי הצורך. העתיד אליו העולם צועד הוא בניינים המנהלים את ביקושי החשמל לעצמם. דרך להעביר את העולם לשימוש כזה הוא בעזרת רגולציה תומכת. בקליפורניה, ובעתיד הקרוב אני מאמין שגם בישראל, מבנה התעריף יהיה כזה שבשעות הצהריים החשמל יהיה זול יותר ובערב יקר יותר, כך שיהיה משתלם למבנים גדולים שצורכים הרבה חשמל להפוך את הבניין לכזה שיודע לאגור אנרגיה כאשר היא זולה, ולהשתמש בה בשעות היקרות", גורס בן-נון.
בחודש אפריל 2021 חתמה החברה על הסכם למשך 20 שנה עם מלון בברלי הילטון הידוע ובמסגרתו תותקן מערכת בקיבולת של כ-1.5 מגה-וואט שעה, זאת בנוסף להסכם עם חברת הנדל"ן Sandstone Properties להקמת מערכת בקיבולת של כ-800 קוט"ש בבניין משרדים בלוס אנג'לס ומזכר כוונות עם Westfield, רשת הקניונים מהגדולות בארה"ב, להתקנת מערכות באתריה.
במסגרת ההסכם עליו חתמה לאחרונה לשיתוף פעולה יחד עם מלון בוורלי הילטון', התקינה החברה במלון מערכת של 1.5 מגה וואט שעה: "המערכת הזו צפויה לחסוך לאטמוספירה פליטות של קרוב למעלה מ-400 טון פחמן בכל שנה - וזה רק בניין אחד", אומר בן-נון. "כ-40% מפליטות הפחמן בעולם נובעות מייצור חשמל שמבוסס על דלקים מזהמים. אם רשת החשמל תעבור להיות מבוססת 100% על אנרגיה נקייה, אז חסכנו כ-40% מפליטת הפחמן הדו חמצני בעולם. זה יכול להיות צעד קטן לאדם, אך צעד גדול לכדור הארץ. במקביל אנחנו עדים למהפכת הרכבים החשמליים, שכאשר היא תושלם במלואה, ובמקביל אליה נעבור לשימוש באנרגיה נקייה, אנו עשויים להערכתי להוריד את פליטות הפחמן בכ-80%. זה עוד רחוק, אבל לשם אנחנו מכוונים. רשת חשמל נקייה ותחבורה המבוססת על חשמל נקי יכולים לשנות את התמונה לטובה באופן דרמטי. אנחנו חייבים לבלום את פליטות המזהמים לאטמוספירה אחרת כולנו נעלה באש".

ללכת בקניון הממוזג בלי רגשות אשם

"הטכנולוגיה החדשה תפגוש את צרכן הקצה כשהוא נכנס למשרד, מגיע לביקור רופא בבית החולים, יוצא לסיבוב בקניון או יוצא לחופשה בבית מלון. הצרכן הפשוט לא ידע שמשהו השתנה, אלא ירגיש שהטמפרטורה במבנה נעימה לו, עם פחות רגשות אשם. התפקיד של כולנו הוא לנסות ולאמץ טכנולוגיות ונהלים ירוקים בשאיפה ללחוץ על העולם ועל הארגונים הגדולים ולדרוש שימוש באנרגיה ירוקה על מנת שיקבלו כל פתרון שתורם לשינוי. כשהדרישות הללו מגיעות מהצרכנים, החברות הגדולות מקשיבות ועושות שינויים עבור קהל הלקוחות שלהן״.

לקח אישי

לנוסטרומו גם פרויקטי מחקר ופיתוח עם שחקנים אסטרטגיים, כמו ענקית האנרגיה Royal Dutch Shell, עם חברת החשמל בישראל (לפיתוח כלים לניהול ביקושים של מנהל הרשת), ועם חברות הנדסה מובילות בארה"ב להקמת מערכות בקליפורניה. בנוסף, בפברואר השנה, יו"ר ענקית האנרגיה האמריקאית אקסלון, מאיו שאטוק, הודיע על השקעה אישית של חצי מיליון דולר בחברה. המערכת הותקנה על גג חברת המכשור הרפואי מדינול בפארק ההיי טק הר-חוצבים, ירושלים. המערכת מסוגלת להסיט ביקושי חשמל בהיקף של כ-600 קוט״ש.
ומה אנחנו יכולים לעשות בינתיים בתחום הקירור בבית? "במיזוג האוויר הפרטי, הטיפ הכי חשוב הוא הבידוד של החלונות ושל המבנה עצמו. הבידוד מספק את ההשפעה הכי גדולה על שימוש במיזוג אוויר בבתים. הוא יכול לבוא לידי ביטוי בחסכון של הרבה מאוד כסף וזיהום. הייתי ממליץ להעלות מעלה בשלט של המזגן, אך כבר למדתי שאי אפשר להיכנס בין האדם לבין המזגן שלו. אנחנו יצורים שמחפשים טמפ׳ מאוד מסוימת ואנו מוכנים להילחם עליה ולא שמים לב להשלכות", הוא אומר.
.