אחד מזיכרונות הילדות המוקדמים שלי הוא מגיל חמש בערך, עומדת בתחתית מדרגות הבניין שבו התגוררנו בשכונה החרדית בירושלים ומספרת סיפור. על המדרגות יושבים ילדי השכנים בגילאים שונים וביניהם גם ילדים שגילם כפול משלי. גם היום כשנזכרת בכך, זוכרת את ההתרגשות שאחזה בי מכך שהם קשובים לדבריי.
מאז, עברתי כברת דרך ארוכה. כילדה בבית ספר עמדתי פעמים רבות בפני קהל רב כדי לשאת נאומים בשם הכיתה, אחר כך הייתי למתרגלת באוניברסיטה העברית, כולל הרצאות פרונטליות בפני הסטודנטים, הנחתי סדנאות פיתוח מנהלים בחברות שונות ובשנים האחרונות הוזמנתי להרצות בפני קהילות, מוסדות וארגונים בכל רחבי ארה"ב. פעמים רבות אני נשאלת מה הסוד להרצאה מוצלחת, סוחפת, כזו שמשאירה בקהל רטט של התרגשות והשראה גם שעות אחרי. מצאתי שהסוד טמון ביכולת להתחבר לקהל ולספר סיפור שיוצר חיבור אמיתי. בכל הרצאה אני ממליצה לקחת דבר אחד שאנחנו הולכים לשנות ולעשות זאת תוך 24 שעות. לא בשבוע הבא, או בחודש הבא, אלא משהו שאנחנו מאמצים ומשנים כבר עכשיו.
זאת גם ההמלצה שלי לקוראי הכתבה. ביקשתי מנשים שנמצאות בטופ של תחום ההדרכה להרצאות מוצלחות להעניק את הטיפים הכי טובים שלהן מרגע הכנת המצגת, הלבוש, שפת גוף, עמידה מול קהל ואפילו איך נכון להצטלם. קראתם משהו שממש התחברתם אליו? יישמו זאת מיידית, אל תחכו כשיגיע הרגע.
7 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(אילנית שביט)


אילנית שביט, מומחית פרזנטציות אפקטיביות, מפתחת השיטה Connect. Inspire. Amaze. יועצת לארגונים ומרצים ומרצה בארגונים עם הרצאת הדגל: “Making a Point with PowerPoint”

״כמי שעוזרת למרצים וארגונים להעביר מסר שמייצר תוצאות, אחרי שיודעים מי קהל היעד ומה ההקשר להרצאה, ההמלצה שלי תמיד להתחיל מהסוף, מה אני רוצה שיקרה אחרי ההרצאה. כשהיעד ברור - ממש כמו ב-waze, ניתן לדייק את המסרים המילוליים, הויזואליים, הישירים והעקיפים. הנה כמה דרכים אפקטיביות לעשות זאת:
WHY- כשאנחנו מדברים לקהל, לרב יקשיבו לנו דרך הפילטר: "למה כדאי לי להקשיב לך?". אנחנו נרוויח את ההקשבה למספר הדקות הבאות, ונדרש להרוויח את ההקשבה הזו מחדש לאורך כל ההרצאה. להרצות ללא חיבור ל"למה" של הקהל, שקול לדייג שיוצא לים בלי חכה. יש כמובן עוד "למה" חשוב והוא ה"למה" שלכם. כשיש התאמה בין השניים - נוצר חיבור שמייצר תוצאות פנומנליות.
HOW- לאנשים יש דרכים שונות לקלוט מידע. על-מנת לייצר מסר שיקלט באופן אפקטיבי, מומלץ לפנות לכל שלושת סגנונות הלמידה: שמיעתי, ויזואלי קינסטטי (חוויתי). מצגת טובה תומכת בעיקרון זה.
מעט זה ה"הרבה" החדש - לא צריך לצעוק או להרבות במילים כדי להטביע חותם. אנשים מקשיבים בתמונות ובאסוציאציות - אם לא תספקו להם את אלה שתומכים במסר שלכם, הם ישארו בעולמם. אנלוגיות, סיפור טוב ומצגת יעזרו לכם לעשות זאת.
"הסיפור שאינו נגמר" - מעבר לכך שסיפור טוב ורלוונטי, מקרב אלכם את הקהל - בין אם מדובר בהרצאה מקצועית או בסיפור אישי, כשלא נטפל בכל המסרים שלנו (שפת גוף,מצגת, "להתחיל בזמן", אנרגיה) נספר סיפור, אך לא בהכרח את הסיפור הנכון.


7 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(נורית לוי)

נורית לוי - יועצת תדמית ותקשורת בלתי מילולית - בוגרת Etiquette school Virginia in U.S, חברה בארגון העולמי ליועצי תדמית, מתמחה בנושא "תרבות ארגונית", לשעבר נציגת נשות השגרירות בארגון THIS, ארגון חברתי לנשות דיפלומטים מתרבויות וארצות מכל רחבי העולם.
"בעת עמידה מול קהל, הבגדים שאנו לובשים מספרים לסובבים מי אנחנו. כאשר עומדים על במה כל העיניים נשואות אלינו. מומלץ לתת ביטוי באמצעות הלבוש לאישיותך ולדאוג שהבד יהיה איכותי וישדר מקצועיות. יש להתחשב בקהל היעד ובאופיו של הארגון. ההמלצה היא להגיע לפרזנטציה בדרגת לבוש אחת יותר מקהל המאזינים. חשוב לא פחות גם לדאוג לנוחות. בגד שאינו נוח, דוקר, צמוד, לוחץ, כבד ומסורבל עשוי להוציא אותנו מהריכוז, לכן חשוב שיהיה נח ולא יגביל אותנו בתנועות ידיים, להם חשיבות בהעברת מסרים. כמו כן יש לתכנן לנעול נעלים נוחות ולא סנדלים. לאשה עקב קלאסי יהיה עד 7 ס"מ מעבר לכך העקב נחשב לגבוה.
טיפוח אישי ולבוש הולם ישפיעו על דרך הפרזנטציה ועל עמידה איתנה: עמידה בגב זקוף עם פיסוק רגליים קל בטן מוכנסת שהסנטר מוצב ב-45 מעלות החזה פתוח והכתפיים ישרות ישדרו ביטחון שנפגין מול הקהל.
לצבעים שאנו לובשים יש חשיבות רבה בעמידה מול קהל המשפיעה על הנוכחות. בגד בצבעים אדום, כתום, צהוב הם צבעים חמים המשפיעים על מידת הנוכחות שלנו. בגדים בצבע תכלת וירוק הם צבעים קרים ופחות דומיננטיים המשדרים רוגע. חשוב להבין שלבוש יכול לשדר סדר סמכות אנרגיה והקהל יגיב אלינו בהתאם.

7 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(לאה ליטני)

לאה ליטני, מומחית לסטיילינג ותדמית להצלחה, בעלת ניסיון עשיר בניהול עסקים בנקאיים מקומיים ועולמיים, חדשנות והובלת שינויים בארגונים.
״אני מאמינה שהופעה נכונה היא המפתח להצלחה, והיא לגמרי בידיים שלך. את מביאה לכל פגישה, פרטית, פומבית, הרצאה על במה ואפילו איתך במראה, את הדבר החשוב ביותר שיש לך, את מביאה את עצמך.
עשי זאת במיטבך. ההופעה שלך היא המיתוג שלך. הופעה נכונה מבטאת את האישיות שלך, ההבטחה המקצועית והשיווקית שלך יוצרת קרבה לקהל, השפעה והצלחה״.
הנה שבעה טיפים להצלחה שלך:
רושם ראשוני קובע - שימי לב לפרטים.המראה החיצוני שלנו הוא כרטיס הביקור שלנו.
היי אותנטית. היי את.
התאימי הופעתך לקהל היעד, מטרה, תרבות ולמקובל בתחום.
הפנים וההבעה יקבעו את הצלחת המפגש - השקיעי במראה, שיער, איפור וכמובן הבעה וקשר עין. חייכי בשפע. זכרי, קודם רואים, אחר כך שומעים.
Walk the Talk - הקפידי על בגדים מתאימים ומדוייקים. יש לך ספק? לשדרג. ז'קט תמיד משפר.
הצבע כן קובע - התאימי את הצבעים לך ולהופעה. זכרי משמעותם משתנה בין מקומות ותרבויות. לכן רצוי לא להגזים בשילובים ולהימנע מהדפסים.
שינויים קטנים מביאים לתוצאות גדולות - העזי לגוון. זה מצליח. תראי מצליחה ותראי את ההצלחה. עושים טוב = נראים טוב = מצליחים.
7 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(איריס יוגב)

איריס יוגב, יועצת ארגונית, מאמנת, מלווה אנשים לקדמת הבמה, מסייעת להם להשמיע את הקול המיוחד שלהם. שותפה ב׳לצאת לאור׳

״שנים אני חוקרת בעבודה מעשית את החיבור של המרצה עם הקהל ונפעמת כל פעם מחדש, מהרגע בו העיניים מרוכזות, האנשים לא זזים ואפשר ממש לדמיין את הרעיונות החדשים שנטמעים במוחם״.
איך מתחילים?
"היד בפופקורן" - דרך אחת היא להכניס את הקהל ישר לעומק הסיפור שלכם, לשיא הקונפליקט או לנקודת המפנה, בלי הקדמות והסברים. תחשבו מה יגרום לאנשים להסתקרן, להחליט שהם שמים את הנייד בצד וכל הקשב שלהם מופנה אליכם. מה גורם לקהל להיתקע עם היד בקופסת פופקורן כשמתחיל הסרט״.
מה עושה את ההבדל?
״כמו בחיים, הכל מתחיל ונגמר באימונים, אימונים, אימונים אימונים, אין קיצורי דרך. זה עוזר בהתמודדות עם פחד קהל והתרגשות וזה בדיוק ההבדל בין מרצים שהם "בערך" למרצים מקצועיים שלוקחים את זה ברצינות. להתאמן זה ללמוד את הטקסט שלכם, להתאמן עם המצגת בקול רם, לערוך התאמות ודיוקים, בהתאם לזמן, לקהל ולמטרה ולהגיע לרגע האמת אחרי שעשיתם את המקסימום״.
איך לא להתרגש?
״בדיוק להיפך. תכניסו את ההתרגשות לתוך ההרצאה. בכל סיפור, נסו להרגיש את הסיטואציות שאתם מדברים עליהן, לשים לב שטון הדיבור מותאם רגשית לתוכן. אל תפחדו להרגיש, אפשר לשתף את הקהל בהתרגשות, אפשר לקחת שנייה אוויר או מים. הכי חשוב זה לזכור שכשאתם מרוחקים מהתוכן ומעבירים אותו טכנית גם הקהל מתרחק וכשאתם מכניסים פנימה את הלב גם הקהל מתמסר ומתחבר״.
כן מצגת או לא מצגת?
״בגדול אני בעד, מצגת תומכת ומחזקת את המסר, גורמת לאנשים להרגיש, מחברת אנשים שיש להם זיכרון ויזואלי ומייצרת עוד מימד להעברת התוכן. ויחד עם כל זה, יש הרצאות מעולות בלי מצגת והרצאות בינוניות ומטה עם מצגת נהדרת. מצגת טובה לא תציל הרצאה גרועה״.
איך מסיימים?
״בסיום, אנחנו רוצים לתת משהו במתנה לקהל, ערך שירכז למשתתפים את המסר, משהו שהם יוכלו לקחת הביתה הרצאה שיספרו עליה ביום שאחרי בבית. אפשר להפתיע, אפשר לתת עוד טוויסט לסיפור איתו פתחנו, אפשר להשאיר רעיון או אמירה למחשבה ואפשר גם לסיים בשאלה שמעוררת מחשבה״.

7 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(גלית אקרמן ברש)

גלית אקרמן ברש, מרצה ומנחת סדנאות סטוריטלינג וכתיבה שיווקית

אקרמן ברש עוזרת לשאול את השאלות הנכונות ולזקק את התשובות האפקטיביות:
על מה ההרצאה שלכם?
״חשוב להתחיל עם משפט שבגדול מספר איזו בשורה חדשה אתם מביאים לקהל, רעיון חדש, שינוי זווית המחשבה או חידוש״.
למה שיקשיבו לכם?
״מה הסיפור שלכם ואיך הוא קשור לנושא ההרצאה, למה דווקא אתם נושאי הדגל לרעיון ולמה שהקהל יאמין לכם. לא כותבים קורות חיים, דלגו כל מה שלא רלבנטי למסר שלכם, התעמקו באותם נקודות ששינו אתכם ולמדתם מהם. לפגיעות שלכם חלק גדול ביכולת של הקהל להזדהות אתכם. אל תנסו להפוך לרובוטים מתוכנתים ואל תנסו להיות מישהו אחר ולאמץ "טריקים". הרגע הזה בהרצאה בו אתם מתרגשים, יחבר את הקהל אליכם. אתם בני אדם, אל תנסו להחביא את זה״.
ההרצאה
״השתמשו במילים שלכם, בשפה מדוברת וטבעית. כשאתם משתפים, היו חלק מהסיפור ואל תספרו עליו, אתם הגיבורים לא המספרים. תנו תשומת לב מיוחדת לחיבורים בין הקטעים, להצגה עצמית קצרה וברורה ולאריזה של החלקים המורכבים יותר״.
אימונים
״לא יעלה על הדעת לרוץ מרתון בלי להתאמן. קחו את זה ברצינות וערכו אימונים עם המצגת ובלעדיה, שימו לב שאתם מדברים לקהל ולא מעליו, ששפת הגוף שלכם מתקשרת, שאתם עוצרים במקומות הנכונים, נושמים, מחייכים ומתייחסים למה שקורה מסביב. בדקו זמנים ועמדו בזמן המיועד להרצאה שלכם״.
עולים לבמה
״ביום הגדול, שימו את ההרצאה בצד. נסו להשתחרר ולנשום ותקשרו עם הקהל. מצאו זוגות עיניים טובות ודברו אליהן ואל תרצו, ספרו את הסיפור שלכם. כדי שכל זה יקרה, נסו כבר בהתחלה לקבוע תאריך להרצאה, שיהיה לכם דד ליין. לחץ הוא חלק מהסיפור״.

7 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(שני פרץ קריב)

שני פרץ קריב, מרצה ומנטורית להופעה מול קהל והתפתחות אישית. מכשירה מרצים ומסייעת לא.נשים להעביר מסר ממוקד ומרתק בביטחון מול קהל ומצלמה

״אני מאמינה שלכל אחד ואחת מאיתנו יש יכולת להביא את עצמם לקדמת הבמה ולהשמיע קול באופן משמעותי בכל מפגש ובכל הזדמנות. שפת הגוף היא אחד הנושאים המרתקים אותנו תמיד. לרוב, מה שהכי מסקרן הם שני דברים - לקרוא אחרים ומה שפת הגוף חושפת עליהם, או איך אנחנו נתפסים החוצה לעיני קהל. האמת היא שהגילוי הבאמת מהפכני על שפת הגוף בעשור האחרון דווקא מפנה את הפוקוס למקום אחר, להשפעה שיש לשפת הגוף החיצונית על הרגשות והמחשבות שלנו פנימה, על ההתנהגות שלנו ואפילו על מדד האושר. כמי שמכשירה דוברים ומרצה בעצמי, הנה כמה טיפים ממוקדים שיעזרו לך למנף את שפת הגוף לטובת אינטראקציה מעולה מול קהל יחד עם הרגשה מצוינת עם עצמך:
בכל מפגש עם קהל, וזה בכלל לא משנה אם גדול או קטן, אם פרונטלי או בזום, ישנם תמיד שני משתני ליבה עיקריים - להופיע בביטחון ולהעביר מסר אפקטיבי. מה את אומרת ואיך את אומרת. מסר מילולי ומסר בלתי מילולי. אנחנו רוצות להגיע מוכנות עם מסרים ממוקדים ולא ליפול למלכודת 'אמרת מרובה לא אמרת' – טיפ ראשון לפני כל פגישה חשובה, הרצאה או פרזנטציה שאלי את עצמך, מה התוצאה הרצויה, מה הדבר אחד שחשוב לי להעביר הלאה ויותיר חותם. מעבר למה שאנחנו אומרות, יש את המסרים הבלתי מילוליים ושפת גוף שהיא השדר הכי עוצמתי שעובר מאיתנו. אמרה מיה אנג'לו, "אנשים שוכחים מה אמרנו להם אבל הם לעולם יזכרו איך גרמנו להם להרגיש". לכן, הטיפ השני הוא להיות מודעות לחיוך, לקשר עין ומאור הפנים ולהתחיל להגביר ולתרגל ממש מעכשיו בכל שיחה.
על פי המחקרים בעשור האחרון, שפת הגוף לא רק משפיעה על איך אנחנו נתפסים מבחוץ, היא יכולה להיות גורם מכריע בתפיסת הערך העצמי והמסוגלות שלנו והיא עשויה להשפיע על הביטחון העצמי שלנו בכלל, ובהתמודדות עם אתגרים בפרט.
החוקרות ג'סיקה טרייסי ואמי קאדי הבחינו שכאשר אנחנו מרגישים דומיננטיים ואסרטיביים, היציבה שלנו מתרחבת. כמו תנועת ה"וי" הספונטנית של אלו שחוצות וחוצים את קו הסיום של מקצה הריצה. הן גילו שזה עובד גם הפוך ובעזרת הרחבת היציבה שלנו לתנועת "פאוור פוזינג" נרגיש, נחשוב ונתנהג כדומיננטיים ואסטרטיביים. שפת הגוף יכולה להיות לנו כמו כפתור קל עם חיוג ישיר למחשבות ולרגשות שלנו. המוח שלנו והגוף שלנו נמצאים בדיאלוג מתמיד. על ידי ההתרחבות הפיזית נשדר למוח שלנו שאנחנו מרגישים ביטחון, וזה יהפוך אותנו לבעלי ביטחון גבוה יותר, נכונים יותר לאתגרים שכעת יראו כהזדמנויות, אנחנו נתמודד במקום להימנע. הטיפ השלישי הוא להשתמש בשפת הגוף שלנו כדי להגביר תחושה של ביטחון, מסוגלות ואושר - לתרגל כבר עכשיו מדי יום, במשך 2 דקות בלבד "עמידת עוצמה"– חיוך גדול, ידיים מונפות מעלה ב"וי", וכך ניתן לתנועה החיצונית להניע בתוכנו עוצמה פנימית ולדחוף אותנו קדימה.


7 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(רונית ולפר)

רונית ולפר צלמת פורטרטים ותהליכי מיתוג ויזואלי של בעלי עסקים, בעלת תואר שני באוריינות חזותית M.ED, מומחית בפרשנות מסרים ויציקתם בתמונות

״הרגע הזה שאת עומדת מול קהל גדול של אנשים מעבירה את המסר או הערך שלך, בוודאי מיצר בך תחושת התעלות, שמחה של חווית מסוגלות והצלחה. איך תוכלי להעביר את התחושות הללו בצילום? כדאי לדעת שהמצלמה, הכלי הזמין כל כך עבורנו, היא מלכת האשליות. כולנו מכירים את ה- DUCK FACE שנשים מצלמות בסלפי. הן מבינות שצילום מלמעלה מגדיל את העיניים ומקטין בצורה קיצונית את הסנטר והגוף.כך הן נראות רזות יותר. אבל את מרצה שעומדת על במה ובוודאי לא תרצי להראות קטנה וחסרת ערך. הזווית, הכיוון או העמדה שממנה את מצולמת, יוכלו לשנות באופן משמעותי את הלך הרוח והמסר של הצילום.
שימו לב למשל לתמונות של המרצים והמוכרים בעולם, טוני רובינס למשל, מה מאפיין את התמונות של הכהן הגדול של עולם הקואצ'ינג? הן כמעט תמיד מצולמות מלמטה וזו לא סתם בחירה אקראית.
צילומים מלמטה, יוצרים את התחושה שהנושא הוא גדול, גבוה, חזק, דומיננטי, מרשים, סמכותי או מאיים. זוויות צילום נמוכות של אדם מעלינו נוטות לבודד את המצולם מנתקות אותו מהקשר והוא נראה מורם מעם, עף על כנפי ההצלחה.
האם גם את רוצה להראות גדולה מהחיים? או אולי חשוב לך להראות שוויונית , אישה שפונה לקהל שלה בגובה העיניים״?

אורלי כרמון, עו״ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומי ומנכ"לית אורקה, עוצמה נשית חובקת עולם, ארגון הנטוורקינג הגדול לפתוח מנהיגות, השפעה וקשרים בין נשים ישראליות מ-50 מדינות.

orly@orcawomen.com