זה אולי היה מתבקש, אולי גם היה המוצא היחיד, אבל זה בהחלט לא היה צפוי. שעות ספורות בלבד אחרי שעורכת דינו של המושל קואומו התייצבה במסיבת עיתונאים וטענה כי הדו״ח שהתפרסם נגד המושל בשבוע שעבר היה לקוי ומעוות, נחת מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו ממסוקו היישר למסיבת עיתונאים מיוחדת לצידה של העוזרת האישית שלו שהתפטרה רק יומיים קודם לכן והודיע להפתעת כולם כי הוא מתפטר מתפקידו בעקבות דו״ח התובעת הכללית של ניו יורק שמצא כי הטריד מינית 11 נשים. זו הפעם השנייה בשלוש עשרה השנים האחרונות שמושל של מדינת ניו יורק נאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות שערורייה. רק בשנת 2008 התפטר אליוט ספיצר, אחרי שנחשף כי שכר את שירותיהן של נערות ליווי. רק לפני שנה איש לא יכול היה לדמיין שכך גם יראה סופו של המושל האהוד כל כך קואומו שעתה מצטרף לרשימה הולכת ומתארכת של גברים בעמדות כוח שמאבדים את תפקידם בעקבות עבירות מין מאז עלייתה של תנועת #MeToo לפני כשלוש שנים, גברים שרבים מהם ביקר גם קואומו בעצמו.
איש לא חשב שהמושל הכוחני ורב העוצמה של ניו יורק, זה שכולם הימרו עליו ככוכב הבא של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ימהר להתפטר מתפקידו בלי מלחמה. בימים האחרונים גבר הלחץ על קואומו להתפטר, אבל לא נראה היה שהוא יעשה זאת. לצד הקולות נגדו ובמקביל לצעדיה של האסיפה הכללית של ניו יורק, שכפי שפרסמנו בשבוע, שעבר עומלת על תכנית הדחה מזורזת, היו לא מעט תושבים שקראו למושל המפורסם להישאר והיו שאף יצאו להפגין בעדו. באופן מאוד לא סטנדרטי, ויש שכבר טענו כי מעורר חשד על כוונתו להישאר, המושל טען במסגרת התפטרותו, שיפנה את מקומו רק בעוד כשבועיים ולא באופן מיידי. במסיבת העיתונאים התנצל קואומו באם פגע בנשים המתלוננות והצהיר כי במקרה הכי סביר מדובר בחוסר הבנה מצידו. כשהוא כואב ועיניו דומעות, התנצל קואומו גם בשני שלושת בנותיו שליוו אותו על כך ש״אבא עשה טעות״.
בחודש מרץ, כאשר יצאה החקירה לדרך הודיע קואומו כי לא יתפטר מתפקידו, על אף הטענות הקשות שהצטברו נגדו. הוא קרא להמתין לתוצאות החקירה של התובעת הכללית והתנצל על ״אי הנוחות״ שגרם לנשים, בזמן שהוא מכחיש כל טענה כי נגע במי מהן באופן בלתי הולם. "העובדות שונות בהרבה ממה שתואר", אמר. לדבריו, הוא נוהג לברך אנשים לשלום בחיבוק ובנשיקה, מנהג, כפי שטרח לציין בסרטון מיוחד שפרסם מיד אחרי חשיפת הדו״ח, ירש מאביו המנוח, המושל לשעבר מריו קואומו. "אני מבין שחל שינוי ברגישויות החברתיות ובהתנהגות", הוסיף. "אני מבין זאת ואלמד מכך", אמר. הוא טען שמעולם לא נגע במישהי בצורה לא ראויה או נקט צעד מיני בניגוד לרצונה ובסרטון, שעורר הרבה תגובות קשות, הציג פוליטיקאים רבים נוספים, ביניהם הנשיא ביידן והנשיא לשעבר אובמה, שנוהגים לחבק ולנשק את הקולגות ואת הסביבה, כאילו מדובר באותה מחווה ידידותית בה הוא מואשם.
על פי הדו״ח שפרסמה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישה ג'יימס, המושל הטריד מינית אחת עשרה נשים, כך נטען, בהן עובדות מדינה בהווה ובעבר. הוא קבע כי קואומו מישש, נישק והשמיע הערות מיניות כלפי עובדות ממשל בעבר ובהווה, כמו גם הילך אימים לפחות על אחת מהן אחרי שזו האשימה אותו בהטרדה מינית. קואומו הכחיש ומכחיש את הטענות בתוקף.
על פי הדו"ח, בן 165 העמודים, קואומו ועוזריו הנהיגו סביבת עבודה ״מורעלת״ אשר אפשרה הטרדות שונות תוך הפעלת כוח ואיומים. כשהוא מככב בכותרות ומופיע בכל תכנית טלוויזיה אפשרית, הוטלה הפצצה הראשונה על עתידו הפוליטי ב-13 בדצמבר 2020. לינדזי בוילן, עוזרת לשעבר של המושל, טענה כי הטריד אותה מינית במשך שנים. בהמשך אף סיפרה שקואומו הפציר בה לשחק איתו פוקר עירום כשהשניים היו על מטוס בנסיעת עבודה כמה שנים קודם לכן וזמן לא רב אחרי אותו אירוע, נשק לה קואומו בכוח על פיה במשרדו שבמנהטן. חודשיים אחרי הפרסומים, ב-27 בפברואר 2021 עוד עוזרת בכירה בממשל המקומי האשימה את המושל בהטרדה מינית בוטה. שרלוט בנט, עוזרת בכירה ויועצת למדיניות הבריאות של מושל ניו יורק סיפרה כי קואומו גילה עניין בחיי המין שלה בכמה מקרים לאורך שנת הקורונה ושאל אותה האם הייתה בקשרים מיניים עם גברים מבוגרים. אחריה הייתה זו אנה רוך. ב-1 במרץ התייצבה רוך מול המצלמות וטענה שהמושל לא רק הטריד אותה מינית, הוא גם נגע בה ללא הסכמתה. הפעם לא מדובר בעובדת וביחסי מרות כי אם במפגש מקרי בחתונה בספטמבר 2019. לאחר תלונתה של רוך, פרסם ה״ניו יורק טיימס״ תיעוד מאותה חתונה כשקואומו שם את ידיו על פניה של רוך.
אישה רביעית התייצבה ב-6 במרץ וטענה שגם בה המושל נגע בצורה בלתי הולמת בגבה התחתון ונשק לידה. באותו יום ממש התייצבה אישה חמישית שטענה שקואומו חיבק אותה יותר מדי זמן וחזק מדי. ב-9 במרץ, אישה שישית טענה שהוא נגע בה שלא כראוי. ב-12 במרץ התייצבה אישה שביעית בטענה שקואומו דחף את ידו מתחת לחולצתה בזמן שהייתה באחוזת המושל הרשמית ושבוע לאחר מכן אישה נוספת התלוננה כי המושל כינה אותה ואת עמיתותיה לעבודה "mingle mamas".
אחרי הפרסומים המביכים הודיעה אז התובעת של ניו יורק, לטישה ג'יימס, כי היא בוחנת אפשרויות לחקירה עצמאית כנגד קואומו. החקירה על מעלליו של המושל נמשכה כמעט חמישה חודשים, והובלה על ידי שני עורכי דין חיצוניים ששוחחו עם לא פחות מ- 179 אנשים, ביניהם חברים בקבינט של קואומו, שוטרים, עובדי מדינה ואנשים נוספים שהיו בקשר עם המושל. "הראיונות והראיות חשפו תמונה מטרידה מאוד, אך מובהקת למדי, אמרה התובעת ג'יימס, ״המושל קואומו הטריד מינית עובדי מדינה, תוך הפרה של חוקים מדינתיים ופדרליים". על פי הדו״ח, נחשף כי במקרה אחד לפחות, קואומו ועובדיו הבכירים פעלו גם אחרי הפרסומים כדי ״לנקום״ בעובדת לשעבר שפרסמה טענות נגדו. עוד מצאה החקירה כי קואומו הטריד נשים שאינן עובדות ממשלה. ג'יימס, אשר על פי השמועות, מתכוונת בעצמה להתחרות על תפקיד המושל בבחירות הקרובות, טענה כי לא ניתן היה לקיים את החקירה ללא "הנשים שגילו אומץ ושהסכימו להיחשף".

2 צפייה בגלריה
fgjfgj
fgjfgj
(המושל המתפטר אנדרו קואומו)
התפטרותו של קואומו, הביאה סוף לקריאות מקיר לקיר לירידתו מן הבמה הפוליטית. חברי המפלגה הדמוקרטית שעמדו לצידו ומאחוריו של המושל שנים ארוכות והתגאו ברפורמות הפרוגרסיביות והצעדים שלקח, ששיתפו עימו פעולה לאורך ימי השיא של המגיפה, מיהרו מהר מהצפוי, מיד עם פרסום הדו״ח, לתפוס ממנו מרחק. הראשון היה הנשיא, ג'ו ביידן, שנשאל ביום פרסום הדו״ח של תובעת הסטייט על הטענות נגד המושל: "אני משוכנע שהיו מקרים שבהם מדובר בנגיעה תמימה, אבל נראה שהתובעת הכללית מצאה שבמקרים אחרים הדברים היו שונים", אמר ביידן. עם פרסום החשדות לפני כמה חודשים אמר ביידן כי על קואומו, חברו משכבר הימים, יהיה להתפטר רק אם ימצא כי הטענות נגדו נכונות. ״תראו, אמרתי בחודש מרץ, שאם חקירת התובעת הכללית תקבע כי ההאשמות נכונות, אני אמליץ על התפטרותו. זה מה שאני עושה היום. לא קראתי את הדו"ח. אני לא יודע את פרטיו. אני כן יודע ומבין את התוצאה הסופית", הסביר אז. אחריו הגיעו ארבעה מושלי מדינות שכנות לניו יורק שהצהירו בהצהרה רשמית, למרות שלא נתבקשו, כי על קואומו לפרוש מתפקידו כאשר מעל ראשו דו״ח המאשים אותו כמי שהטריד מינית 11 נשים, מתוכן תשע עובדות מדינה. בהצהרה נחרצת קראו מושל ניו ג'רזי, פיל מרפי, מושל קונטיקט, נד למונט, מושל פנסילבניה, טום וולף ומושל רוד איילנד, דן מקי, כולם דמוקרטים, כי הם "מזועזעים מממצאי החקירה של התובעת הכללית של ניו יורק, "המושל קואומו צריך להתפטר מתפקידו", הוסיפו. אליהם הצטרף גם מנהיג הרוב בסנאט צ'ארלס שומר וכמובן ראש עיריית ניו יורק ואויבו משכבר הימים ביל דה בלסיו ודרשו שיתפטר.

2 צפייה בגלריה
fgjfgj
fgjfgj
(התובעת הכללית לטישה ג׳יימס)

על אף הצעד שבחר לקחת השבוע, הצרות עדיין אורבות לו, עם מספר חקירות פליליות והדחה פוטנציאלית שעלולה למנוע ממנו לרוץ שוב לתפקיד.
עם לפחות חמישה פרקליטים מחוזיים - במנהטן ובאלבני, כמו גם בנאסאו, ווסטצ'סטר ואוסווגו שיחקרו את הטענות הכלולות בדו״ח. אחת מ -11 הנשים שהוא על פי הדו״ח, הטריד, העוזרת בריטני קומיסו, הגישה נגדו תלונה במשרד השריף במחוז אלבני. זה גרם לשריף קרייג אפל להודות שקואומו עלול לעמוד בפני "כמה" אישומים בגין עבירות מין, כשזו טענה שהוא גישש את חזה ותפס את ישבנה בהזדמנויות נפרדות. משרד התובעת גם הוא עדיין מנהל בדיקה פלילית האם קואומו ניצל לרעה משאבים ממשלתיים בכך שעזר לעובדי מדינה לסייע בהפקת וקידום ספר הזכרונות שמיהר להוציא עוד בטרם נעלמה הקורונה, "משבר אמריקאי: שיעורי מנהיגות ממגיפת COVID-19", שמכר תמורת 5.1 מיליון דולר.
בנוסף, ה- FBI ופרקליטות ברוקלין חוקרים בימים אלו את קואומו וממשלתו בנוגע לטיפולם בבתי אבות במהלך משבר הקורונה, בדיקה שהובילה עד כה את העוזרת הבכירה והמתפטרת מליסה דרוזה להודות בפני מחוקקים כי גורמים רשמיים כיסו את הסכום הכולל מספר ההרוגים בבית אבות כתוצאה מהקורונה. ״עלינו להמשיך לתת לו דין וחשבון על מקרי המוות בבתי האבות ולא לוותר על חקירה אודות רווחיו בעסקת הספר. זה לא יעלם", אמר חבר הכנסת רון קים מקווינס, אחד המבקרים הבולטים ביותר של המושל.

הדחה פוסט התפטרות

התפטרותו של קואומו, שלדבריו תיכנס לתוקף בעוד כשבועיים, הגיעה יום אחד לאחר שיו"ר האסיפה קרל הייסטי מהברונקס פרסם כי תהליך גיבוש החומרים לפני הדחה כמעט מוכנים. לא ברור כיצד התפטרותו של קואומו תשפיע על תהליך זה, מה שעלול להוביל לעונש שיאסור עליו לבקש לשוב לתפקידו אם יורשע לאחר משפט בסנאט המדינה. "הוועדה תתכנס ותקבע לאן נלך מכאן", אמר חבר האסיפה טום אביננטי, חבר ועדת שופטים. "אם נוכל להמשיך בהדחה כעניין פוליטי וחוקי זה משהו שאנחנו בוחנים. עורכי הדין שלנו בוחנים את זה ". אביננטי גם אמר כי הוא סבור שלוועדה יש "חובה לדווח לאסיפה" בלי קשר אם אישרה את סעיפי ההדחה. לא בטוח כי למחוקקים יש עוד תיאבון פוליטי להדחת קואומו. "אם נוכל להמשיך בהדחה כעניין פוליטי וחוקי זה משהו שאנחנו בוחנים. עורכי הדין שלנו בוחנים את זה ". אביננטי גם אמר כי הוא סבור שלוועדה יש ​​"חובה לדווח לאסיפה" בלי קשר אם אישרה את סעיפי ההדחה. "יש שאלה לגיטימית אם יש דבר כזה כמו הדחת מישהו שכבר אינו המושל. הפעולה המהותית היחידה שניתן לנקוט בה תהיה מניעת כהונתו בעתיד".
בהתחשב בשימצה ובסקרים אודות עתידו הפוליטי של קואומו,"אני בספק שזה משהו שאנחנו צריכים לדאוג לגביו". קבוצות נשים שונות קראו השבוע לאסיפה "המשיך את חקירת ההדחה, להרשיע את קואומו ולמנוע ממנו להתמודד לתפקיד ציבורי בעתיד. ״אנו ממשיכים לקרוא לאסיפה להפסיק את המסורת של הצעת פתח מילוט לטורפים מיניים במקום העבודה", נמסר בהודעה משותפת. המבקרים גם זעמו על קואומו שממתין 14 יום לעזוב את תפקידו. "במשך עשרות שנים, חווינו וראינו נשים וגברים שלא רואים השלכות להתנהגות הפושעת שלהם״.

הולך אל הלא נודע

עתידו של קואומו היה סלול. נראה היה שהצעד הבא יהיה הבית הלבן. אנדרו קואומו איננו עוד שחקן סטנדרטי בפוליטיקה האמריקאית. במידה רבה, הוא מגיע ממשפחת ״מלוכה״ ניו יורקית ובעבר אף היה נשוי לקרי קנדי, אם בנותיו. הוא נולד בקווינס, כבן בכור למשפחה בת חמישה ילדים ממוצא איטלקי. אביו, מריו קואומו, כיהן כמושל ה-52 של ניו יורק במשך שלוש כהונות בין השנים 1983–1995. כשאביו התמודד למשרת מושל ניו יורק, שירת בתפקיד בכיר בניהול קמפיין הבחירות שלו. לאחר מכן, שימש כעוזר לתובע מחוזי בניו יורק, ובסופו של דבר החל לעבוד בשוק הפרטי. המסלול הפוליטי שלו ידע גם כשלונות. בשנת 2002 נכשל כשהציג מועמדות לתפקיד מושל ניו יורק. תחילה נחשב כמועמד המוביל, אך לבסוף פרש מהמירוץ לטובת המועמד הנבחר קארל מקאל, שהפסיד בבחירות אלה לג'ורג' פטאקי הרפובליקני. מאז ינואר 2011 הוא מכהן כמושל מדינת ניו יורק ה-56, אחרי שנבחר לראשונה כמושל בבחירות בנובמבר 2010. לאורך כהונתו זכה לפופולריות רבה, בין השאר כשניו-יורק אישרה נישואים חד-מיניים, העבירה חוקים לבקרת נשק וכן שכר מינימום הדרגתי וגמיש של 15 דולר. ב-1 בינואר 2015, ביום בו הושבע לכהונה שנייה, נפטר אביו.
כעת לא בטוח שיש למושל אפילו בית משלו לעבור אליו. חבר ותיק של קואומו נשאל היכן סביר שהמושל לשעבר עתיד לגור. "אני לא יודע שהוא בכלל יודע״, אמר. קואומו אינו מחזיק בנכס על שמו והוא לא התגורר במגורים פרטיים מאז פרידתו מזוגתו לשעבר סנדרה לי. כשקואומו נפרד מקרי קנדי בשנת 2002, הוא דיווח כי הוא עבר לדירתו של החבר הטוב ג'פרי סאקס, יועץ בתחום הבריאות. קואומו מתכנן לעזוב את אחוזת המושל באלבני ללא בית משלו ומוניטין הרוס שיכול לשבש ניסיון לרכוש נכס הדורש אישור של כל השכנים לעתיד.
לקואומו יש גם בני משפחה שהוא יכול לפגוע בהם למגורים זמניים, אך חבר ותיק אחר אמר, "הניחוש שלי הוא שהוא ייקח חופשה ארוכה." החבר אמר גם שקואומו, שהיה לזמן קצר עורך דין מקרקעין לפני שנכנס לממשלה, יכול לחזור לעבודה זו. ״זה בעצמותיו, אנדי הוא איש של עסקאות, הוא יודע לסגור עסקאות ", אמר. "אני חושב שהוא יכנס לנדל"ן או מיזוגים ורכישות״.
כהונתו של קואומו אמורה הייתה להסתיים בדצמבר 2022, ובעוד שבועיים, כשיפנה את תפקידו, תחליף אותו קת'י הוצ'ול, דמוקרטית ממערב המדינה. היא תהיה האישה הראשונה המחזיקה בתפקיד זה. מיד לאחר התפטרותו צייצה הוצ'ול בטוויטר: "אני מסכימה עם החלטת המושל קואומו להתפטר. זה הדבר הנכון לעשות, והוא תואם את האינטרס של תושבי ניו יורק".