ארגון הבריאות העולמי שתפקידו לצפות את האיומים המרכזיים על מערכות בריאות בעולם התריע לאורך שנים מפני התפרצות של מגפה עולמית. כשזו הגיעה, מערכות בריאות חזקות ומבוססות נתפסו מופתעות ולא ערוכות להתמודדות עם מגפת הקורונה ומדינות שלמות נכנסו לסגרים ומגבלות בדיוק בגלל זה, בעקבות החשש המוחשי מפני קריסת מערכת הבריאות.
המגפה העולמית והתפשטותה בעולם, חשפה את חולשותיה של מערכת הבריאות הציבורית ברחבי העולם, המחסור התקציבי שמכרסם במקצועיות ובתנאים הניתנים מצד המערכת. בישראל לאורך שנים דיברו על אותה זקנה שנאלצת לישון במסדרון בית החולים ואכן, בימי המגפה היה ברור כי אחד האיומים המשמעותיים הוא המחסור במיטות אשפוז בבתי החולים. ואם חשבנו שבישראל המצב קשה, בארה״ב, כך גילינו על בשרנו, המצב הרבה יותר מסובך. מרבית שירותי הבריאות מסופקים על ידי גופים פרטיים ומהווים 24% מהוצאות הממשלה לעומת 5% לפני 60 שנים. ההוצאות שלנו באמריקה סביב הבריאות מהוות את אחת מקטגוריות ההוצאה הגבוהות ביותר בקרב האזרחים.
צמיחה זו מקורה במגוון גורמים, החל מטיפולים ושירותים חדשים בתחום הבריאות וכלה בעליות מחירים. חלק מהשינויים הללו דווקא רצויים. ככל שהמדינה מתעשרת, הוצאה של חלק גבוה יותר מההכנסה על בריאות עשויה להיות אופטימלית. מדינות בעלות תפוקה גבוהה יותר לנפש נוטות להיות בעלות הוצאות בריאות גבוהות יותר לנפש. בנוסף, ככל שהאוכלוסייה מזדקנת, הבריאות מידרדרת והוצאות הבריאות עולות באופן טבעי. לעומת זאת, חלק מאותה עלייה בעלויות הבריאות איננה רצויה - מונופולים בשווקי הבריאות מובילים לעיתים לטיפול מיותר או למחירים גבוהים יותר.

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(מבריאים את אמריקה)

בשנה האחרונה את כל אותם מחסורים ופרצות במערכת הבריאות האמריקאית זיהו חברות ישראליות ומיהרו לספק פתרון. כעת, שנה וחצי אל תוך המגפה, ניתן לזהות מגמה ברורה של חברות הייטק ישראליות שבאמצעות טכנולוגיות מתקדמות, מספקות מענה למערכת.

סיעוד בימי קורונה

כולנו, כל אחת ואחד מאיתנו הושפענו מהליקויים בענף הסיעוד שהעמידו אוכלוסיה ענקית בארה״ב בסיכון מתמיד. סיעוד הוא ענף מרכזי המושפע באופן ישיר ומיידי מאותם כשלים בשירותי הבריאות האמריקאים. הסטארטאפ הישראלי-אמריקאי מדפליט (medflyt) שהוקם ב-2017 על ידי המנכ״ל עומר קליין וסמנכ"ל התפעול לוי פבלובסקי, נולד בכדי לספק פתרונות להתמודדות עם המחסור המחריף במטפלים סיעודיים. "מטופלים רבים היום אינם מקבלים את הטיפול לו הם זכאים - והבעיה צפויה להפוך לאקוטית, כשב-2030 יחסרו יותר מ-150,000 עובדי טיפול ביתי", מספר קליין. הבעיה כל כך גדולה עד שנשיא ארה״ב הנבחר ג׳ו ביידן הציב את פתרונה כאחת ממטרות העל של תקופת נשיאותו והודיע על השקעה אדירה של 775 מיליארד דולר בענף. מדפליט יצרה פלטפורמת SaaS הוליסטית לניהול סוכנויות סיעוד ביתי וציי העובדים שלהן, אשר מגדילה בכ-150% את מספר המטופלים שכל סוכנות יכולה לשרת מבלי להגדיל את מצבת כוח האדם - בעזרת אלגוריתמים לשיפור התהליכים הבסיסיים ביותר בטיפול הביתי שכיום מאופיינים בזמן תגובה ארוך, חוסר יעילות והתעלמות מהגורם המשמעותי ביותר בהצלחת הטיפול - המטפל עצמו.

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(כאוס במערכת הבריאות)

'מדפליט' נמצאת כיום בשימוש על ידי 150 מסוכנויות הסיעוד הביתי המובילות בארצות הברית, ומנהלת באופן יום-יומי יותר מ-150,000 עובדים סיעודיים. "תחום הסיעוד בארה״ב נמצא במצוקה אמיתית", קליין מסביר, "שיעור מספר המבוגרים באוכלוסייה הולך ומטפס, כשרבים מעדיפים להישאר באשפוז ביתי על פני בתי אבות - גם על רקע הקורונה. במקביל, המטפלים מפגינים שיעור נטישה גבוה במיוחד העומד שנע בין 60% ל-80% בממוצע מדי שנה. המחסור כבר קיים והוא רק מתגבר״, הוא מסכם. 'מדפליט' שולטת על כלל האספקטים של ניהול סוכנויות סיעוד ביתי: משיבוץ יעיל של מטפלים, דרך הכשרתם השוטפת בעזרת מערכת למידה מרחוק, ניהול תיקים רפואיים, מעקב אחר מצב המטופלים והתראה לפני שהוא מחמיר, ועד ניהול תהליכי הגבייה והתשלום של הסוכנויות מול חברות הביטוח, כמו גם תשלום משכורות.

נופלים בין הכיסאות

פתרון הוליסטי יותר שנוגע לכיסוי הבריאותי המוגבל של מיליוני אזרחים אמריקאים, מספק הסטארטאפ אנטידות (Antidote). החברה שנוסדה בשנת 2020 על ידי אביחי סודרי המנכ״ל, קארין בל פדר, סמנכ״לית הטכנולוגיות, ד״ר דיוויד זלוטניק, סמנכ״ל רפואי ובן אנוש, נשיא החברה, פועלת בתחום ה-Virtual HMO בשוק האמריקאי, כשהיא בונה קופת חולים וירטואלית מבוססת בינה מלאכותית, עבור 38 מיליון אמריקאים בעלי הכנסה בינונית שביטוח רפואיים אינם נגישים להם.
פרופיל המשתמשים של החברה הוא משקי בית עם הכנסה שנתית ממוצעת שנעה בין 17 ל-55 אלף דולר, כאשר אלה נופלים בין הכיסאות: אינם נכללים בתכניות ״אובמה קר״ ומצד שני תכניות הביטוח והכיסוי הפרטיות, אשר מגיעות לעלות חודשית של 1,500-2,500 דולר למשפחה, יקרות מדי עבורן. החברה החלה לפעול בחמש מדינות ברחבי ארה״ב, בניו יורק, ניו ג'רזי, פלורידה, מישיגן וצפון קרוליינה ומציעה מסלולים שונים על בסיס תשלום חודשי נמוך אשר מעניקים רף כיסוי שונה. מתחילת השנה, עיקר פעילותה בשירותים טלה-רפואיים למקרי רפואה ראשונית ודחופה המהווים כ-80% מהקריאות לשירותים רפואיים, וכעת הרחיבה את שירותיה גם לתרופות ובדיקות מעבדה, על פי צורך.
״הפלטפורמה שלנו נולדה מתוך אמונה שלכל אדם יש חירות בסיסית לקבלת טיפולים רפואיים, ואנחנו הופכים זאת למציאת באמצעות אנטידות״, מספרת קארין בל פדר מייסדת-שותפה וסמנכ״לית הטכנולוגיות בחברה. ״למעשה, לקחנו את מודל קופת החולים הקיים בישראל, בו גוף רפואי הוא גם גוף מבטח, ויצרנו פלטפורמה רפואית וירטואלית עשירה ב-AI, כך אנחנו יכולים להנגיש שירותים רפואיים ותרופות לאמריקאים בשבריר מהעלות שהתרגלו אליה, וזאת תוך תוך הקפדה על איכות רפואית מצוינת״.

ניהול תקשורת עם החולה

אתגר נוסף של מערכת הבריאות האמריקאית המקבל מענה מחברת סטרטאפ ישראלית, מתרחש לאחר השחרור מאשפוז. מטופלים שקיבלו טיפול צמוד עוזבים את האשפוז עם דף עם הנחיות מורכבות להמשך הטיפול אך ללא פיקוח כלל. רבים מהם כלל אינם יודעים לקרוא או לפרש את ההוראות, לחלקם אין כוח ליישם ולחלקם אין את התמיכה הדרושה. חברת לגונה (Laguna) שנוסדה בשנת 2020 על ידי היזמים הסדרתיים יוני שטיין ויעל אדם, נכנסת לוואקום שנוצר עם היציאה מבית החולים ומעניקה לו פתרון משולב - אפליקציה לניהול תקשורת עם החולה, קואוצ'רים ופסיכולוגים שיקומיים או בריאותיים שנותנים מענה לפי הצורך ובניית פרוטוקול שיקומי מותאם אישית לכל חולה וחולה, על בסיס נתונים שנאספו מחולים בעבר ומנוע AI שיודע להתאים את הפרוטוקול המדויק לכל חולה. במידה ויש צורך, חבילת השיקום כוללת גם מכשור רפואי כגון סנסורים או טכנולוגיה לבישה. "המשך טיפול לא מפוקח לאחר האשפוז יכול להוביל להשלכות מרחיקות לכת", מספרת יעל ומוסיפה: "כ-50% ממקרי האשפוז החוזר היו יכולים להימנע במידה שהמטופלים היו ממלאים את הטיפול הרפואי לאחר השחרור מבית החולים, לכן אנו פועלים באופן אקטיבי למנוע אשפוז חוזר של מבוטחינו באמצעות ליווי ופרוטוקול שיקום מותאם אישית, שלא קיים היום". מאחורי החברה עומדים שני יזמים מנוסים, אשר החליטו להקים אותה מתוך רצון לפתח טכנולוגיה שיכולה לחולל שינוי משמעותי בחייהם של אנשים.

מוקד חירום בוידאו

רגע לפני האשפוז, כשמשהו קורה ויש צורך בכוחות ההצלה, חברת קרביין (Carbyne) הישראלית היא שנותנת מענה טכנולוגי לשוק. בחברה פתחו טכנולוגיה לתקשורת חכמה עם מוקדי חירום בכל העולם, דרך פלטפורמה המפשטת את תהליכי העבודה וקישור המידע המגוון המתקבל מהשטח אל השוטרים, הכבאים וצוותי הצלה. בעת חיוג למרכז חירום (911), מערכת ההפעלה מזהה שהאזרח מחייג למספר חירום, ועוד בזמן ההתקשרות שולחת את מיקום ה GPS של הטלפון למערכת הענן של החברה, שמעבירה אותו למסך של נציג מוקד החירום המטפל באירוע. המשתמש מקבל לינק לאישור גישה למיקרופון ולמצלמה, וכך, כוחות ההצלה יכולים לקבל תמונת מצב ברורה בזמן אמת.
בסיום השיחה ובתום השירות שניתן למתקשר החיבור נקטע, כך שאין סכנה לאובדן פרטיות ואין צורך בהתקנת אפליקציה על הטלפון של המשתמש. בניו אורלינס למשל, הטמעת הפלטפורמה של החברה הישראלית המצליחה אפשרה לקברניטי העיר לנהל את משבר הקורונה בצורה חכמה ויעילה יותר באופן מוכח.
מוקדי החירום אוישו בפרמדיקים אשר באמצעות שיחות וידאו עם אזרחים מודאגים הצליחו לראשונה לתת מענה מדויק ולהוריד את העומס במוקדי החירום בעשרות אחוזים.
ארז צור, נשיא קרביין מספר כי "בתקופה בה וריאנטים חדשים נוצרים בכל עת וקורבנות רבים נגבים ברחבי העולם, אנו רואים חשיבות עליונה בייעול העבודה של גורמי הרפואה ושמירה על בריאותם. אנו נמצאים היום בעידן בו מידע ערכי רב נוצר בזמן אמת וחשוב למצותו בדרך הטובה ביותר וכזו שתועיל לצוותי הרפואה, זאת תוך שמירה מירבית על בטיחות המטפל ועל פרטיותו של המשתמש".
כיום, הפלטפורמה של החברה פרוסה לרוחבה של ארה"ב ומאפשרת לכוחות חירום לקבל תמונת מצב מלאה בכל רגע נתון על מספר הנדבקים בעיר ואף לוודא בצורה לא פולשנית אם החולים לא הפרו את הבידוד הביתי בו הם אמורים להיות.