בסוף השבוע האחרון היה זה עוד המושל קואומו שניצל כל שניה אחרונה על הכסא והדריך את העיר לקראת הסופה שלא הייתה, אבל יממה אחרי, ניו יורק כבר החלה פרק חדש עם המושלת הראשונה, קת׳י הוקול. את יומה הראשון ניצלה המושלץ בכדי למהר ולהכריז על הנחיות חדשות, בינהן חובת מסכות ברחבי הסטייט, בבתי ספר ודרישות מחמירות יותר נגד מתנגדי חיסון. בנאום טלוויזיוני ראשון, שעות לאחר כניסתה לתפקיד, הבטיחה הוקול לפעול לשיפור פרוטוקולי הבריאות בבתי הספר, בין היתר. לדבריה, היא תפנה לגורמי הבריאות במדינה להטיל חובת עטיית מסכות לכל מי שנכנס לבתי ספר ציבוריים או פרטיים והיא דורשת שעובדי בית הספר יחוסנו או יעברו בדיקות שבועיות. "אף אחד מאיתנו לא רוצה שידור חוזר של הזוועות שחווינו בשנה שעברה עם COVID-19, ולכן ננקוט צעדים יזומים בכדי למנוע את זה", אמרה. "כדי להבטיח שקט בניו יורק, אנו זקוקים לשותפויות עם כל רמות השלטון ואני עובדת כעת על מימוש התנאים".
הוקול עדכנה כי תודיע על שינויים במדיניות בכל הנוגע לבתי ספר בהמשך השבוע עם גישה שהגדירה "תמציתית ועקבית" וכזו שתעניק לבתי הספר במחוזות השונים "את מה שהם ביקשו".
גורמים רשמיים בניו יורק הכריזו השבוע על מדיניות חיסונים חובה לכל צוות בית הספר, ללא אפשרות לוותר על החיסון באמצעות בדיקות תכופות.
הוקול הבטיחה גם פעולות מהירות לביטול מה שהגדירה כצוואר בקבוק של בקשות שמנע מכספי הסיוע הפדרלי לזרום אל השוכרים בניו יורק שסבלו כלכלית בגלל המגיפה. היא הודיעה שבימים אלו הצוות שלה מכין תכנית להפצה רחבה יותר של החיסונים והבוסטרים, כולל פתיחה מחדש של אתרי חיסון המוניים.
היא הוסיפה שהניו יורקים "יכולים לצפות לדרישות חיסונים חדשות", למרות שטרם הרחיבה. "עוד על כך בקרוב," אמרה.

מכה קשה לקואומו

הוקול לא ממש חיכתה לפני שחבטה מכה קשה במורשתו של המושל היוצא קואומו. עם כניסתה לתפקיד השבוע, מיהרה לשנות את מספר המתים מהקורונה בניו יורק, מספר גבוה בהרבה מזה שעליו הכריז המושל. "לציבור מגיעה תמונה ברורה וכנה של המתרחש״ טענה בתדרוך עיתונאים ראשון. ״זה בין אם זה טוב או רע, הם צריכים לדעת את האמת. וכך אנו מחזירים את הביטחון לתושבי ניו יורק", אמרה המושלת קתי הוקול.
בעדכון היומי הראשון שלה על הקורונה בערב יום שלישי, דיווחה כי כמעט 55,400 בני אדם מתו מנגיף הקורונה בניו יורק על סמך נתוני תעודת פטירה שהוגשו למרכז לבקרת מחלות ומניעתן.
זה לעומת כ -43,400 עליהם דיווח המושל קואומו לציבור עוד ביום שני, יומו האחרון בתפקיד. הדמוקרט שזכה לשבחים רבים ופופולאריות אדירה על מנהיגותו במהלך ימי השיא של המגיפה בניו יורק התפטר לאחר שהואשם בהטרדה מינית של לפחות 11 נשים, ובהמשך לסקנדל סביב היעדר הדיווחים על מקרי מוות לא מדווחים.
המספר הגבוה כאמור, אינו חדש לגמרי. פקידי בריאות פדרליים וכמה מוסדות אקדמיים העוקבים אחר מקרי מוות מ- COVID-19 בארה"ב השתמשו במספר הגבוה מזה חודשים רבים בגלל פערים ידועים בנתונים שקואומו בחר לפרסם.
אולם הוקול, שכיהנה כסגנית המושל טענה כי חיוני להיות שקופים לחלוטין בנוגע למספרים. "יש הרבה דברים שלא קרו, ואני הולך לגרום להם לקרות", אמרה ביום רביעי בראיון ל- MSNBC. "שקיפות תהיה סימן ההיכר של הממשל שלי״.
הספירה ששימשה את קואומו בתדריכי החדשות שלו ובמעקב אחר מקרי המוות של COVID-19 כללה רק מקרי מוות שאושרו על ידי מעבדה שדווחה באמצעות מערכת ממלכתית ואוספת נתונים מבתי חולים, בתי אבות ומרכזי טיפול במבוגרים. כתוצאה, המספר לא כלל את האנשים שמתו בבית, בהוספיס, בבתי כלא או בבתים מיוחדים לאנשים עם מוגבלויות. המספר גם לא כלל אנשים שמתו ככל הנראה מ- COVID-19 אך מעולם לא קיבלו בדיקה חיובית לאישור האבחנה. "ישנם מקרי מוות משוערים ומאושרים. אנשים צריכים לדעת את שניהם״, אמרה הוקול.
במהלך אביב 2020, כאשר ניו יורק הייתה הנקודה החמה ביותר הקטלנית בארה"ב, קומו כזכור, נראה בעיני אמריקאים רבים כגיבור המגיפה. הוא אפילו זכה באמי הבינלאומי וכתב ספר על מנהיגות במשבר. מבקריו של קואומו האשימו זה זמן רב כי מדובר במניפולציה של סטטיסטיקה כדי להרוס את תדמיתו. מנגד ובנוסף, ישנן טענות כי הממשל צמצם את מספר המתים בקרב דיירי בית אבות על ידי אי הכללת כמה אלפים שנפטרו לאחר שהועברו לבתי חולים.
קואומו השתמש במספרים הנמוכים בשנה שעברה כדי לטעון כי בניו יורק רואים אחוז קטן בהרבה של דיירי בתי האבות שמתים מקורונה לעומת מדינות אחרות. התובעים הפדרליים חקרו את הטיפול של הממשל שלו בנתונים. ועדת המשפט של המדינה בחנה גם היא את הנושא.

שקיפות מלאה

קת׳י הוקול מבטיחה שקיפות מעל הכל וההיסטוריה שלה חושפת שנים של שקיפות שכזו, אבל כזו שחושפת גם את ההפכפכות שלה כפוליטיקאית.
כאשר בוחנים קצת לאחור את ההיסטוריה של ניו יורק, העיר המתקדמת והקצבית ביותר בעולם, מפתיע מאד לגלות שהתפוח האדום והנוצץ הזה נוהל עד כה רק בידי גברים, 56 גברים ליתר דיוק.
אז איך קרה שדווקא קאת'י הוקול בת ה-62 שגדלה כל חייה באפר-סטייט ניו יורק היא זו שתתקע יתד משמעותי כל כך בדפי ההיסטוריה כשתהיה האישה הראשונה בתפקיד היוקרתי של מושלת העיר ניו-יורק?
היא נולדה בשם קת'לין קורטני לשני הורים ממעמד הפועלים באפ סטייט באפלו אחות לשישה אחיה הבוגרים. כבר בתיכון החלה להתנדב לפעילויות מקומיות של המפלגה הדמוקרטית. אחרי שסיימה את לימודי מדעי המדינה באוניברסיטת סירקיוז, המשיכה לאוניברסיטה הקתולית בוושינגטון לתואר במשפטים והפכה לעוזרת של חבר הקונגרס ג'ון לפאלס, ומאוחר יותר של הסנטור דניאל פטריק מוינהאן.
כשהיא בת 35 בלבד התמודדה לראשונה על תפקיד במועצת העיר המבורג במערב ניו־יורק. היא כיהנה כמעט 15 שנים כחברת מועצה במחוז שנחשב רפובליקני ובהמשך נבחרה כחברת קונגרס מטעם המחוז, מה שהפך אותה לדמוקרטית הראשונה בתפקיד לראשונה מזה ארבעים שנה. שנה נאוחר יותר כבר חזר נציג רפובליקני לתפקיד והיא הצטרפה לקואומו.
אנדרו קואמו ,מושל ניו יורק שנאלץ להתפטר לאחרונה בשל האשמות בתקיפות מיניות, סימן אותה עוד בשנת 2014 כאשר הציע לה להיות שותפתו במירוץ שניהל לזכייה בדרך קדנציה שנייה, אז התחרה בכוכבת ׳סקס והעיר הגדולה׳, סינתיה ניקסון. היתרונות הברורים היו מעצם היותה אישה, צעד פוליטיקלי קורקט בטיימינג מושלם.
קת'י התבלטה בחריצותה ומהר מאד רכשה שם של דמות פוליטית שמוכנה לעשות כל שנדרש בכדי להשיג את המטרות אותן היא מקדמת. קואומו ידע מה הוא עושה, סמך על נאמנותה והעניק לה אחריות בנושאים רבים שהצריכו חיכוך ממשי עם תושבי ניו יורק, מה שסייע למינוף הפופולריות של הוקול.
הוקול היא דמוקרטית שמגיעה כאמור, דווקא מהמחוזות האדומים יותר בניו יורק והקרבה הזו באה לידי ביטוי גם בדעות שהביעה לאורך השנים. ב־2007, עת שהייתה ראש מחוז אירי (Erie), התנגדה לכוונתו של המושל המתפטר אליוט שפיצר, לאשר רישיונות נהיגה למהגרים לא חוקיים ונשבעה לעצור כל מהגר שינסה להוציא רישיון במחוז. בעבר אף זכתה לתמיכה גורפת מארגון ה־NRA (ארגון הרובאים של ארה״ב).
בשנים לצד קואומו נראה שמי שכינתה את עצמה ״דמוקרטית עצמאית״, ניסתה להתאים את עצמה לקו שהציג המושל ושינתה את עמדותיה לא מעט, בין אם אלו רישיונות הנהיגה למהגרים לא חוקיים או תמיכה בחוקי הגבלת הנשק שהעביר קואומו.
קואומו כנראה ידע להריח את האיום מבית, בעיקר כשהוקול הפכה למרואיינת קבועה ברשתות הטלוויזיה בימי הקורונה, ונמנע מלשתף אותה בתדרוכים היומיים שלו.
הוקול תמכה בתנועת מי טו מאז הקמתה ונמנעה מלהגיב ממש על הפרסומים הראשונים סביב ההטרדות של המושל, אך עם פרסום הדו״ח, היא הבינה כנראה שהדרך לכס המושל סלולה ושינתה שוב, גישה: "התנהגותו הדוחה והלא חוקית של המושל", הגדירה את הממצאים.