את זה לא ראינו בא. הסטארטאפיסטים הישראלים כבר לא ממהרים להשתכן במנהטן או בסיליקון וואלי, הטרנד החדש בקרב היזמים הוא מעוז המערבונים, ובירת הקאובויס. ללקסיקון של המוני ההייטקיסטים בארה"ב וישראל התווספו מושגים חדשים לאחרונה: Silicon Hills שהוא כינוי לאשכול חברות ההייטק המקביל לעמק הסיליקון, אך מתייחס לשטח הררי בצד המערבי של אוסטין, ו- Silicon Prairie המקבילה באזור דאלאס הצפוני. הסיבה לכך היא התחזקותה של מדינת טקסס כ״האב״ ששואב אליו פעילות הייטק.
הלוקיישן הופך פופולארי גם בקרב שכירים, מנהלים וטאלנטים שמשתכרים היטב בענף ההייטק ונהנים מפערים בשיעורי מס, זאת בהשוואה לניו יורק או הוואלי שיכולים להסתכם בהפרשי מס של עשרות אלפי דולרים בשנה. מיסי העובדים משפיעים על השיקולים של חברות ההייטק, שנכסם המשמעותי ביותר הוא כוח אדם. בחברות הטק של עמק הסיליקון, היכולת להשביע את רצון העובדים מאתגר יותר. הם מספרים שעובדים מאסו לגור בדירות קטנות ויקרות ופקקי תנועה שוחקים מאיכות חייהם.
חברת Percepto היא כיום אחת מעשר חברות הרחפנים האוטונומיים הגדולות בעולם, המשרתת חברות תשתית ותעשייה גדולות באמריקה. החברה מעסיקה 120 עובדים במשרדים בישראל, בדאלאס ובימים אלו, לקראת פתיחה של משרדים נוספים באוסטין.
אריאל אביטן, מייסד-שותף בפרספטו, שבימים אלה עשה רילוקיישן לדאלאס, לדבריו: "הסייט הקיים בדאלאס גדל בתנופה משמעותית בשנה שחלפה ובמקביל אנחנו מתרחבים לפתיחת משרד נוסף באוסטין שהופכת להיות הפאלו אלטו החדשה״, הוא טוען. ״ההתרחבות של המשרדים בטקסס תתבסס על כוח אדם שיעבור לשם מישראל, לצד גיוס כח אדם מקומי. יש הגירה חיובית של הון וטאלנט טכנולוגי לטקסס בגלל יוקר המחייה הנמוך יחסית לעומת הוואלי או בירות טק נוספות. קל יחסית למצוא עובדים איכותיים בטקסס במגוון תחומים״.

1 צפייה בגלריה
sdfsd
sdfsd
יזמים במגפי בוקרים
(אריאל אביטן, חן עמית ואילן שטרן)
היזמים טוענים שטקסס רלוונטית גם מבחינה עסקית, עם קרבה ללקוחות מתעשיות הפוקוס של חברות שונות. ״זו מדינה של תעשייה כבדה (Oil & Gas, Utilities, Ports), המערכת שלנו״, מוסיף אביטן, ״מאפשרת לתעשיות אלו לשגר רובוטים אוטונומיים, מעופפים או קרקעיים, למקומות קשים ומסוכנים לגישה אנושית. המיקום מאפשר לנו לפנות טוב יותר גם לשווקים בדרום אמריקה. למיקום הגיאוגרפי חשיבות רבה בעולם פוסט-קורונה, כי העולם חוזר למפגשים פנים אל פנים לצד העבודה באונליין."
חברת הסייבר Guardicore מעסיקה 300 עובדים בישראל, בוסטון ובמקביל החברה פועלת גם בדאלאס. לדברי אילן שטרן, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה: "עלויות המחיה והנדל"ן הגבוהות בסיליקון ואלי דוחפות חברות לפתוח מרכזי פיתוח במקומות אחרים בארצות הברית. גם מנהלים רבים עזבו את עמק הסיליקון כדי להנות משיעורי מס הכנסה מופחתים ומעלויות מחיה נמוכות יותר. אחד מהמרכזים האלטרנטיביים הללו היא טקסס ובעיקר העיר אוסטין, שתחום ההייטק מתפתח בה במהירות בשנים האחרונות. מרכז החלל והאוניברסיטאות הטובות מושכים אוכלוסייה חזקה שנדדה לאזור בשנים האחרונות. הרבה מאד חברות מובילות פתחו משרדים באזור ומגייסות אלפי עובדים. בכל זאת״, הוא מציין, ״בהשוואה לעמק הסיליקון יש הרבה פחות תחרות על כח האדם, יש באזור היצע של כישרונות גדול יותר ובעלויות סבירות בהרבה״.
בשנים האחרונות צומחת בטקסס תעשיית הייטק במגוון רחב של תחומים: תוכנה, סמיקונדקטורס, מוצרי צריכה מתקדמים, סייבר, תקשורת ועוד. ״אנחנו עדיין נמצאים בשלבים ראשוניים של הקמת מרכז הפעילות בטקסס״, טוען שטרן, ״בעיקר בגלל היכולת לגייס כח אדם איכותי וממשיכים לבנות את הצוות שלנו בטקסס מתוך תפיסה שהאזור ישמש לנו כ- Hub בעיקר לצוותי תמיכת לקוחות. למרות המעבר למודל עבודה היברידי, בעינינו יש עדיין חשיבות גדולה ליצירת האב פיזי שמאפשר לעובדים שגרים בסמוך לעבוד יחד במתחם משותף״, אומר שטרן בעיצומה של שנת הקורונה. ״לשתף ברעיונות בצורה פשוטה וזמינה יותר ולחזק את הקשרים הבינאישיים והתרבות הארגונית. יש לנו הרבה עובדים ברחבי העולם שעובדים מהבית, אבל המשרדים הפיזיים שלנו מאפשרים לנו יצירת מוקדים של ידע ותרבות ארגונית״.
חברת הפינטק Tipalti מאפשרת לחברות לבצע העברות תשלומים גלובליים ומקומיים באופן אוטומטי, מעסיקה 600 עובדים בישראל, וונקובר קנדה ובמטה בקליפורניה. בימים אלה החברה מקימה גם משרדים חדשים באוסטין. לדברי חן עמית, מייסד-שותף ומנכ"ל, יש יתרון ביכולת לגייס עובדים במספר אזורים שונים ולגוון במקורות העובדים. "אנחנו מגייסים מאות עובדים בימים אלו ונמצאים בצמיחה מהירה. כשמתחילים לגייס עובדים מאזורים חדשים, צריך לחשוב איפה נרצה לראות את ריכוז העובדים העתידי שלנו, מהמחקר שעשינו טקסס נבחרה כיעד להתרחב אליו, שיפעל לצד המטה שלנו בסן פרנסיסקו הנמצא במרחק טיסה קצרה. טקסס מדינה גדולה ואטרקטיבית גם מבחינת מזג אוויר, גם מבחינת עלות מחיה ומס. אוסטין זו עיר טובה עם מחירי נדלן הגיוניים יותר, אוכלוסייה צעירה, הרבה עובדים איכותיים ואוניברסיטאות מצוינות. ריכוז העובדים שם אטרקטיבי לצרכים שלנו, אנחנו מתכננים לרכז באתר פעילויות של תפעול ו- Compliance."