האלווין מאחורינו, וכך גם שיטפון זוועתוני האימה שבא איתו, ועתה אפשר לפנות בלו"ז מקום לאירועי קולנוע תרבותיים יותר מארצות הברית ומהעולם כולו, ניו יורק גדושה בהם בחודש נובמבר.
בקרוב יפתח פסטיבל DOC NYC היוקרתי המוקדש לסרטי תעודה, וב-JCC מנהטן יערך פסטיבל Other Israel שיביא מישראל את הטובים שבתכנים החתרניים שיצאו בארץ לאחרונה. במקביל, לא רחוק משם בבית סקנדינביה (Scandinavian House) נפתח ב-3 בנובמבר פסטיבל הקולנוע הבלטי של ניו יורק, שפותח צוהר ליצירה מליטא, לטביה ואסטוניה. מדינות אירופה אלה אולי לא נחשבות למעצמות תרבותיות יוצאות דופן בראי התעשייה האמריקאית, אולם כשרונות רבים מטופחים שם, ובניגוד לפולין השכנה - הם לא חוששים לחטט בעבר קודר, כמו במקרה של הסרט אייזק של הבמאי יורגיס מטולביצ'יוס.



"אייזק" קרוי על שמו של אייזק קפלן, תושב יהודי ליטאי, אשר נרצח בידי שכנו אנדריוס כחלק מאירוע מזעזע שהתרחש בעיר קובנה ב-1941 כפעילות אכזרית של תושבים מקומיים אנטישמיים בחסות הכובשים הנאצים. "טבח חצר המוסך לייטוקיס" נקרא האירוע במהלכו נרצחו כ-800 תושבים יהודיים ברובם על ידי הפורעים הלאומנים, ואשר עומד במרכז הפקת סרט שמוביל במאי בשם גדמינוס אשר שב מארצות הברית כדי לשחזר על המסך את המאורעות אחרי שחרור ליטא על ידי הצבא האדום. מטולביצ'יוס משחזר את הפקת הסרט ההוא שמשחזרת את הטבח כסרט בתוך סרט המשלב היטב בין צילומים בשחור-לבן וצבע, ועושה זאת בדרך יצירתית ומלאת תנופה ותנועה. התפנית העלילתית בסרטו של מטולביצ'יוס מגיעה כשסוכן קג"ב חושד בדמותו של הבמאי גדמינוס כי הוא היה מעורב בעצמו במקרה ההיסטורי שמתואר בפרוטרוט בתסריט שלו. וכך הופך "אייזק" למותחן בלשי בניסיון לפענח את התעלומה: מי רצח את אייזק במהלך הפרעות.


2 צפייה בגלריה
asfasfasf
asfasfasf
(מתוך In the mirror)

סרט נוסף ששווה למרקר בלוח השנה הוא "במראה" (Spoguli) שמצולם כולו בשחור-לבן אבל נישא על לוליינות קולנועית מקורית ומופלאה של הבמאית הלטבית לילה פקלנינה. עלילת הסרט שהוקרן לאחרונה בפסטיבל ריינדאנס (Raindance) בלונדון, מתבססת על הסיפור הקלאסי של שלגייה ושבעת הגמדים, אלא שבמקרה זה האירועים הם בימים אלה בלטביה והמראה אינה מראה אלא תיעוד עצמי בסלפי. לכל אורך הסרט, הדמויות מופיעות כשפניהן למצלמה כשמאחוריהן יש התרחשויות שונות ומשונות. שלגיה במקרה זה היא בתו של מאמן קרוספיט שהתאלמן. אחרי שנישא מחדש, אשתו הטרייה קובעת שיא קפיצות עליו היא מתענגת ומתעקשת לשמור באדיקות, גם כשהבת המוכשרת שוברת אותו. בהתקף קנאה היא מנצלת את תמימותה של שלגיה כדי לשלוח אותה למותה ביער, אלא שהיא נחלצת ומצטרפת לקבוצה של שבעה לוליינים אתלטיים, ואיתה היא שורדת בכיף וחוזרת הביתה בסופו של דבר. כמעט כל אחת מהדמויות זוכה למלא את המסך בצילומי תקריב, מזן הסלפי. מה שמציף את השאלה למראה: לא מי הכי יפה בעיר, גם לא מי קופצת הכי גבוה ורחוק, אלא מי מכור לטלפון שלו יותר מכולם.

פסטיבל הקולנוע הבלטי של ניו יורק יתקיים באופן פיזי בבית סקנדינביה במנהטן עד ל-7 בנובמבר, וכן באופן וירטואלי בין ה-5 ל-14 בנובמבר.