זורם עם המוסיקה

מאת: ענת טנר

זו הייתה חוויה לשוחח עם המוסיקאי ים רביב (26) יורש העצר של הליצן הרפואי ד"ר אמנון רביב. ים הוא גיטריסט הפורט בין היתר, על כלי מיתר בגלמה וסיטאר. הוא בוגר רימון ובעל תואר MA מאוניברסיטת לונדון. ים אינו חושש להתנסות בסגנונות שונים. אהבתו לשפות ותרבויות שונות וסקרנותו לעולמות רחוקים ניכרת במוסיקה שלו. בלונדון הלחין מוסיקה לתיאטרון. עד עתה הפיק שלושה אלבומים.
בגיל 18 הפיק שני אלבומים תחת שם ההרכב "צרצר ירוק" יחדיו עם אביו אמנון רביב. אסף קפלן הקדיש שעתיים לשני אלבומי המוזיקה "צרצר ירוק" בתוכניתו 'שחרזדה' ב'רדיו הקצה'. אלבומים אלו מורכבים ורב שכבתיים. הם כוללים מגוון סגנוני, חלקו אקוסטי ולצידם אפקטים קוליים ייחודיים.

2 צפייה בגלריה
dthdthdt
dthdthdt
(ים רביב בפעולה)

אלבומו האחרון 'אקספוננציאלי' כולל הקלטות של גשם, נביחות של כלבו גור בן ה-14 ורעשים סביבתיים שונים. אלבום זה נוצר בשנת הקורונה ומשקף רגעים רגשיים בתקופה זו כמו: אי וודאות, חששות לגבי העתיד וכן כמיהה לתקווה בה נשמעים קולות טיפות הגשם שמתוכם בוקעים צלילי חלילים. אלבום אישי, הקליט את כל הקטעים וצילם את כל הרגעים בין הסגרים. הגיטריסט הצרפתי המפורסם בירלי לאגרן (Bireli Lagrene ) הקליט עימו קטע ( שלא נכלל באלבום) אלתור של גיטרה חשמלית חותם את האלבום.
במהלך תקופת לימודיו בלונדון נפגש עם סטודנטים זרים מרחבי תבל ויצר אנסמבל תיאטרלי עם איטלקייה קפריסאי. הופעתם התמקדה במציאת דרכים חדשות לשילוב מסורות שונות. הם הופיעו ברחבי איטליה שוררו בארבע שפות רקדו ונגנו את השיר המסורתי "ערב יום" מסדר פסח בהרמוניה מושלמת עם שירים יוונים עתיקים, ושירים ומחולות איטלקיים עתיקים בארבע שפות עברית ושלושה ניבי איטלקית. במהלך שהותו בממלכה ניגן בפאב עד שעה מאוחרת בה התחבורה הציבורית כבר לא פעלה. הוא נאלץ לצעוד עם הגיטרה בחשיכה בשכונות קשות יום עד אור הבוקר עד כיכר טרפלגר ושב לביתו בשלום.
ים נולד במרכז הארץ, מגיל שלוש עד חמש גדל בלונדון, שם למדו הוריו. כששבו ארצה התגוררו באשקלון ליד הים, כשטילים מעזה נפלו ליד ביתם. החל מכיתה ו' עזב את בית הספר הרגיל ועבר ללמוד במרכז למחוננים ולמצטיינים ובגיל 15 החל ללמוד מתמטיקה באוניברסיטה הפתוחה.
המוזיקה שלו מתאימה לקהל המגוון בארץ המגיע משלל רקעים תרבותיים. ים מופיע בקיבוצים ומסעדות באזור תל-אביב ומתפרנס מהופעות רחוב באזור טיילת תל-אביב. במופעי הרחוב הוא מאלתר ומנגן אימפרוביזציות לכל דורש. למבוגרים ניגן מנגינות משנות ה-60 לפלשתינאים ניגן מוסיקה אותנטית ולצעירים ניגן קטעים מאלבומו. ים פתוח לכל הזמנה. הקשיבו ותהנו מצליליו המיוחדים של "צרצר ירוק".


המלצת השבוע

"חליל הקסם" The “Magic Flute
אולם האופרה היה מלא מפה לפה, ההמון עטה מסכות ותעודות החיסון נבדקו בדקדקנות בכניסה. עבור רבים מהמבקרים השיבה לאולם האופרה הינה סיכון מרצון. התשוקה האנושית לצפות בתזמורת ואומנים ברמה בינלאומית גוברת על הכול. במיוחד כשמדובר בהפקה בלתי נשכחת, נפלאה ומדהימה ביופייה. ההפקה הייחודית באופרה הלירית בשיקגו אינה דומה לאף הפקה אחרת שראיתי מעודי. עיצוב האנימציה והבימוי הגאוני של בארי קוסקי הגאון יש קסם ויזואלי שופע חן, הומור ומסרים מופלאים. צפיתי ב"חליל הקסם" מספר פעמים, נהניתי ושכחתי. את האופרה הזו לעולם לא אשכח.
לרוב, מדובר באופרה קלה וקצרה בה משולבים קטעי משחק ושירה אירופית- מעין מחזמר משודרג. אביא לפניכם קטעים מראיון של האופרה הלירית עם הבמאי הנודע בארי קוסקי. "חליל הקסם לא נועד לקהל אריסטוקרטי, הוא נוצר עבור ציבור העם הפשוט החפץ בדיאלוג ואפקטים תיאטרליים. הדגיש קוסקי. "במובן מסוים, קשה להסביר איך מוצרט כתב יצירה רדיקלית עם עמנואל שיקאנדר. הדבר דומה להלחנת מוצרט למופע של 'קרקס דה סולה' בלאס ואגס. החלטתי להמחיש את רכבת ההרים של הדימויים הוויזואליים שנועדה לשכר ולשמח היום כפי ששיכרה ושמחה את הקהל בימיו של שיקאנדר במאה ה-18".
בעלילה זרסטרו, השוכן במקדש איזיס חטף את פמינה ביתה של מלכת הלילה בכדי להגן עליה מן השחור. מלכת הלילה משכנעת את הנסיך טמינו ( שאינו מודע לרשעותה) למצוא את פמינה ולהשיבה ובשכר זה יישא אותה לאישה. טמינו מגיע למקדש, מוצא את פמינה אך מגלה שהיוצרות התחלפו. הוא מגלה שזרסטרו פעל ממניעים נעלים והופך לאחד מתלמידיו. סוף טוב הכול טוב- טמינו ופמינה מתאהבים ונישאים.

2 צפייה בגלריה
dthdthdt
dthdthdt
(מתוך "חליל הקסם")


בניגוד לשלושת האופרות הגדולות של מוצרט שנכתבו לטקסטים של לורנצו דה פונטה ("נישואי פיגרו", "דון ג'ובאני ו"כך עושות כולן") המשלבות דיאלוגים, מוסיקה נהדרת ועומק פסיכולוגי. "חליל הקסם" מציג סיפור של מלחמת בנות חושך, בבני אור. האופרה ידועה באלמנטים וברעיונות של , "הבונים החופשיים" ורעיונות הקשורים לעולם הנאור. המסרים באופרה הדוברת גרמנית הם: "חשוב לפני שאתה מדבר", "אל תהרוג- הילחם באויב בחליל קסם וצלילי פעמונים". "אל תשקר", "קריאה לחברה המושתתת על עקרונות של " אהבת כל אדם, עזרה ואמת". מעניין שמסרים הומניים אלו באופרה שנכתבה באוסטריה במאה ה-18 נשכחו בתקופת השואה מאתים שנה לאחר מכן וטבח איום בוצע ביהודים. עוד נקודה מעניינת היא שלמרות שהאופרה מדברת בגרמנית שמות השחקנים הראשיים בעלילה איטלקיים: פאפאגינו, טמינו ופמינה. שילוב יוצא דופן.
ההפקה העכשווית מציגה דמיון יוצא דופן של עולם האגדות. השחקנים מתנועעים בין קטעי האנימציה הצבעונית והקסומה. בנוסף לתרגום מופיעים על המסך כתוביות ענק. מקהלת האופרה מלווה את האגדה ומופיעה על הבמה. Fang Ying גילמה את פמינה בקול פעמונים, במנעד קולי נפלא שהרעיד את האולם במלוא תנופתה. שלושת הגברות השתלבו יפה בקולות צלולים ונפלאים : מתילדה אדג', קטרין דה יאנג וקאטלין פלטי. Huw Montague Rendall , העלה חיוך על פני הקהל, משחקו שפע חן והומור והדהים את הקהל בקולו הנפלא. הקוסם זרסטרו היה יוצא מן הכלל וקולו הרקיע שחקים. התזמורת הלהיבה את הקהל.
ראיתי אופרות רבות בימי חיי ובכל זאת עשה עלי "חליל הקסם" השאפתני והייחודי הזה רושם כביר. רגע של יצירה אסתטית ותענוג אמיתי. האופרה הלירית בשיקגו סוחפת סיפור אגדה קסום שוזרת אמנות, דמיון יצירתי, שירה, תיאטרון, טכנולוגיה וז'נארים נוספים. הקהל לא ידע את נפשו מרוב התרגשות. אם אתם מחליטים לראות רק מופע אחד השנה לכו לראות את "חליל הקסם". אופרה בלתי נשכחת שתהדהד בליבי לנצח. אל תחמיצו!
האופרה תועלה עד ה-27 בנובמבר.
היכן :Lyric Opera House, 20 North Wacker Drive
לפרטים: www.lyricopera.org