אחרי שכבר בשבועות האחרונים נראה היה שנהלי הקורונה עושים קאמבק עוד לפני שהתפוגגו, השבוע הדאגה הפכה להיות גדולה מתמיד. בכל עבר התורים לבדיקות הקורונה ברחבי ארה״ב בכלל וניו יורק בפרט שברו שיאים, ראש העיר דה בלאסיו הכריז ביום רביעי על כמעט 11,000 מקרים חדשים של נגיף הקורונה בכל חמשת הרובעים - והתעקש כי מספר הנדבקים היומי ככל הנראה ימשיך להאמיר במהלך השבועות הקרובים.
עוד הרבה לפני שהבעיה הפכה מוחשית כל כך, בניו יורק כבר הודיעו כי החל מ-27 בדצמבר, כל מי שיעבוד או יתארח במסעדות, חדרי כושר ומקומות בילוי בגילאי 12 ומעלה יחוייב להציג הוכחה לשתי מנות חיסון נגד COVID-19. בנוסף, המושלת קתי הוק׳ול הכריזה בשבוע שעבר על הגבלות חדשות בכל המדינה, בכל המקומות הציבוריים הסגורים, אלא אם עסקים או מקומות יאכפו דרישת חיסון. כבר השבוע, אם בחלל מקורה יש פרוטוקול חיסון חובה, מסכות אינן נדרשות על ידי המדינה, אבל אם עסק בוחר להכניס לקוחות או עובדים פנימה ללא הוכחת חיסון, דרישת המסכה חלה. מכיוון שלעיר ניו יורק, על כל רובעיה, יש חוקי חיסון ספציפיים, ישנם כמה איזורים שבהם באמת אין הרבה שינוי, אבל נראה שההגבלות מתהדקות מיום ליום.
גורמים במערכת הבריאות בניו יורק טוענים שאין סיבה להיכנס לפאניקה; ראש מערכת הבריאות הציבורית בעיר ביקש להרגיע:"זה לא שאני מודאג ממבול של חולים בבית החולים", אמר. "מה שאני מודאג לגביו הוא שמספר גדול מהצוות שלי נחשף לאומיקרון ולאחר מכן בבידוד של 10 ימים. זו בעיית הצוות שלי".
מקרה האומיקרון הראשון בארה"ב דווח ב-1 בדצמבר. לקח לגרסה שעברה מוטציה כבדה פחות משלושה שבועות לבסס את הדומיננטיות שלה באמריקה - ובשום מקום ההדבקה חסרת התקדים שלה לא ניכרת יותר מאשר באזור ניו יורק. האם מדובר בשידור חוזר?
ה-CDC מעריך שיותר מ-90% מהמקרים הנוכחיים באיזור המטרו שלמטרות המעקב הגנומי שלו כולל את ניו יורק, ניו ג'רזי, פורטו ריקו ואיי הבתולה - קשורים לאומיקרון. זוהי עלייה מ-25% בשבוע שעבר.
ב-CDC הוסיפו כי ניו יורק וניו ג'רזי זיהו אומיקרון בשיעור גבוה פי ארבעה מהממוצע הארצי. המספרים העדכניים ביותר של ניו ג'רזי מראים דפוס דומה, ועלו ב-42% ביום ונראה שממהרים בסטייט להטיל נהלי עטיית מסכה ולסגור יותר בתי הספר.
דלתא, שבמשך חודשים היה בדומיננטיות כמעט מוחלטת באזור ניו יורק, אחראי לפחות ל-8% מהזיהומים החדשים, על פי נתוני CDC. למרות שזו נותרה הדאגה העיקרית של ניו יורק, בכל הנוגע להשפעתו של הוריאנט על אשפוזים, הקצב העצום של התפשטות אומיקרון הדהים את מומחי הבריאות.

1 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(חוזרים למסכות)

"גל אינטנסיבי, השפעה מוגבלת", אמר דה בלאסיו לגבי חומרת מקרי האומיקרון עד כה. "זה לא אינדיקציה עבורנו לעשות את אותם דברים שעשינו בשנה שעברה. זה מרמז על תוכנית אחרת שעלינו לקחת. החיסון הוא משנה המשחק".
נשיא ומנכ"ל של NYC Health + Hospitals, ד"ר מיטשל כץ, התראיין השבוע וניסה ליישב את ה"היסטריה" הנתפסת על רקע הזינוק העצום במקרים חדשים עם הבטחות מתמשכות של פקידים לרגיעה."מה שהנתונים מראים זה שהמקרים גדלים במספרים אסטרונומים, אין ספק. אבל במקרים עצמם, מעולם לא ראינו רמות גבוהות. אנשים חולים מאוד? לא".
כץ אמר שב-11 בתי החולים שלו יש 54רק חולי קורונה בטיפול נמרץ בשלב זה. זה ירד מ-970 בשיא האחרון במרץ האחרון. כץ הציע כי נתונים אלו יתנו קצת פרספקטיבה למספרים, ולשפוך אור נוסף על החששות שהוצהרו בעבר לגבי הגעת האומיקרון. אנחנו ממשיכים לראות מחלה קלה", הוא הוסיף, אם כי ציין כי השאלה האם לחולים מאושפזים לא מחוסנים עם אומיקרון יש חוויות חמורות יותר מאשר לחולים מאושפזים מחוסנים עם אומיקרון דורשת מחקר נוסף.
לפי נתונים רשמיים של ניו יורק לא הייתה הזדמנות לעצור את ההתפשטות. ממוצע המקרים היומי המתגלגל של חמשת הרובעים עולה ביותר מ-141% לעומת הממוצע המתגלגל בארבעת השבועות הקודמים, בעוד שאשפוזים יציבים באותו מדד לאחר עלייה שולית בתחילת החודש.
המושלת הוקול דיווחה על כי מקרי ההידבקות היומיים שוברי שיא כבר במשך ארבעה ימים רצופים לפני שהמספר ירד מעט ביום שלישי (22,258). עם זאת, האשפוזים הגיעו ל-4,300, המספר הגבוה ביותר מאז 7 באפריל וזינוק של 125% מאז 1 בנובמבר.
גם דה בלאסיו וגם הוקול ביקשו להרגיע את דאגות הציבור לקראת החגים. שניהם מבטיחים לתושבי ניו יורק שהאקלים הנוכחי אינו כמו מרץ 2020 או אפילו דצמבר 2020, שהחיסונים נשארים הכלי היעיל ביותר לנצח את הקורונה, כולל את זן האומיקרון. שניהם אמרו מספר פעמים השבוע שלא יהיו השבתות.
דה בלאסיו הזהיר את תושבי ניו יורק לפני מספר ימים שסביר להניח שהעלייה במקרי האומיקרון רק תחמיר לפני שתשתפר, אם כי העלייה צפויה להיות הרבה יותר מתונה והרבה פחות ארוכה מזו של דלתא מוקדם יותר השנה. הרבה מהציפייה הזו תלויה באנשים שיתחסנו ובמיוחד בבוסטר, הוא אומר. כל מי שיגיע עד ל-31 בדצמבר לקבל את מנת הדחף יצא מהמרפאה על 100 דולרים נוספים.

תורים ארוכים והידבקות בקצב מסחרר

תורים ארוכים באתרי בדיקה מהווים בעיה גדולה יותר מהמספר היורד של המתחסנים. דה בלאסיו הודיע ​​כי יפתחו השבוע עוד שבעה אתרי בדיקה, בנוסף ל- 23 שכבר התחייב לפתוח, מה שמביא את מוקדי הבדיקה של העיר ליותר מ-120 על רקע הביקוש.
חמישה אתרי סלולר חדשים בעיר שיושקו ביום חמישי ישלימו את המאמץ על ידי חלוקת בדיקות חינם בבית לתושבי ניו יורק. מיקומי מוקדי החלוקה לא פורסמו מיד, אך ראש העיר הבטיח שהם יהיו ברחבי העיר.
"אנחנו יודעים שעידן ה-COVID יסתיים, בתקווה כבר ב-2022", אמר דה בלאסיו ביום רביעי. "אם נעשה את הדבר הנכון, אם נתחסן, אנחנו יודעים שעידן הקורונה לבטח יסתיים״.
השיח הבטוח של ראש העיר היוצא דה בלאסיו על החלמה לא התקבל בהבנה בקרב רבים מתושבי ניו יורק, שכן מוקד המגיפה הגדול שוב מטלטל את העיר. למרות שהתפרצות האומיקרון הזו צפויה להיות קלה מבחינת חומרת הזיהום, היא עוררה תהיות מחודשות סביב התכנסויות החגים, במיוחד כשמדובר בערב השנה החדשה.
דה בלאסיו אישר כמעט בוודאות שעשרות אלפי אנשים מחוסנים יכולים לחזור לטיימס סקוור השנה. זה היה רק ​​לפני כמה שבועות. ראש העיר אומר שהצוות שלו עדיין בדיונים על הצורך לערוך את ערב הסילבסטר האייקוני של העיר בטוח יותר. הוא התחייב להכריז על החלטה על חגיגות סוף השנה לפני יום שישי.
״יש עוד מה ללמוד על אומיקרון - ומה שעשוי לבוא אחר כך״, אמר דה בלאסיו והוסיף כי מחקרים מראים שהוא בוודאי מועבר יותר מכל זן קודם וככל הנראה עמיד יותר לחיסון, אבל החיסונים עדיין יעילים.
״בוסטרים מספקים אפילו יותר הגנה. כל מנה של שלושת החיסונים העיקריים ל-COVID מספקת יותר הגנה מאשר ללא מינונים כלל״, הוסיף מנהל ה-CDC. בעוד שכ-1% מכלל תושבי ניו יורק נבחנו חיובי ב-10 הימים האחרונים,ראש העיר, המושלת ומומחים מקומיים ממשיכים לנסות ולהשרות ביטחון ולעודד עוד ועוד תושבים להתחסן במנת הבוסטר. "המקרים עולים עקב הגעת החורף, אבל זה לא מרץ 2020 ״, הוסיפה גם המושלת. ״ידענו שזה מגיע וניו יורק נוקטת בפעולה כדי להפוך חיסונים, בוסטרים ובדיקות לזמינים יותר", אמרה. "אנחנו יודעים מה עובד - להתחסן, לקבל את הבוסטר, להימנע מהתקהלות ולקחת משנה זהירות בחללים ציבוריים מקורים", הוסיפה. "עכשיו זה הזמן לכולנו לעשות את חלקנו ולעזור להגן על הפגיעים יותר כדי לוודא שכולנו עוברים את תקופת החגים הזו בשלום".