שתף קטע נבחר
צילום: גבי מנשה

המבקר: המדינה מימנה בנייה לא חוקית בשטחים

שרון הבטיח לבוש לפרק מאחזים? במשרד הבינוי והשיכון לא שמעו על זה, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום וחושף תמונה קשה של העברת כספים ללא פיקוח לשטחים, למקומות שהממשלה לא אישרה בהם הקמת ישובים – ובניגוד לחוק. ועוד מתוך הדו"ח: האזנות הסתר של המשטרה חורגות מכל פרופורציה ולעתים גם מנוגדות לחוק; מפעלי חומרים מסוכנים חשופים לטרור; אזרחים ישראלים שנפטרו ממשיכים להצביע בבחירות

כך "שופכת" מדינת ישראל כסף בהתנחלויות בחשאי ובאופן לא חוקי: דו"ח מבקר המדינה 54ב', שהתפרסם בצהריים (יום ד'), מעלה תהיות חמורות לגבי האופן שבו העביר בשנים האחרונות משרד הבינוי והשיכון כספים להתנחלויות בשטחים.

 

בראש המשרד עומד כיום יו"ר המפד"ל, השר אפי איתם, אולם קדמו לו בתפקיד, בתקופה שאותה בדק המבקר, השרים נתן שרנסקי, בנימין בן אליעזר ויצחק לוי. בשמאל קוראים בעקבות הגילויים לנקוט הליכים נגד השר איתם.

 

מסקנת המבקר, השופט אליעזר גולדברג, היא כי "בחינת המימון של משרד הבינוי והשיכון לפעולות בנייה ופיתוח של רשויות מקומיות ביהודה ושומרון מעלה כי המשרד משקיע ממשאבי המדינה בבנייה בלתי חוקית... במקומות שלא אושרו לגביהם תוכניות מתאר – או במקומות שאין כלל אישור של הדרג המדיני להתיישב בהם. ממצאים אלה יש לראות בחומרה רבה".

 

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הורה בחודש שעבר להקפיא את הזרמת הכספים ממשרד הבינוי והשיכון לשטחים - בשל החשש שהם משמשים לבנייה לא חוקית. אולם ההנחייה בוטלה במפתיע אתמול, לאחר שמשרד השיכון הציג מנגנון פיקוח עתידי על העברת התקציבים.

 

מבקר המדינה התייחס היום להחלטה ואמר: "היועץ המשפטי לממשלה פעל במסגרת סמכותו. אני חושב שהיה מקום גם במקרה זה, לאור ההיסטוריה שעמדתי עליה בדו"ח לראות כיצד אפשר היה למנוע תופעות שליליות וזה מה שהוא עשה וזו סמכותו - וכך ראוי היה לנהוג".

 

הוא הוסיף, עם זאת: "הגיעה השעה להתייחס ביתר רצינות לתופעות במנהל התקין שאינן מגיעות לכדי עבירה פלילית. לעיתים אני נדהם לראות את ההתייחסות לליקויים החמורים ביותר שאינם בגדר עבירה פלילית".

 

ועוד מתוך דו"ח המבקר:

 

 

כסף להתנחלויות: החוק לא קיים

 

מבקר המדינה גולדברג עוסק בדו"ח בהרחבה בצינורות העברת הכספים להתנחלויות ביהודה ושומרון, כאשר מטרתה המרכזית של הביקורת הוא משרד הבינוי והשיכון והתפקיד שהוא ממלא בעניין בשנים האחרונות, תחת מספר שרים. במילים פשוטות, קובע המבקר כי המשרד גיבש צינור ייחודי להעברת כספים להתנחלויות – לעתים באופן לא חוקי וכל העת ללא פיקוח ממשי על הסכומים, וכן ללא ידיעת הציבור – שמממן זאת.

 

למעשה, מבהיר המבקר כי "תקציב המשרד אינו מאפשר זיהוי של נתח התקציב המופנה ליהודה, שומרון וחבל עזה.. אמנם הוגדרה תקנה תקציבית... אך משנת 2000 היא אינה מופיעה".

 

האם משרד השיכון מבצע לפיכך העדפה של התנחלויות לעומת ישובים ישראלים הנמצאים אף הם במה שמוגדר "אזור עדיפות א'?" בפירוש כן, קובע המבקר, והנה המספרים (נכון ל-2000-2002): ההשקעה לנפש בתחומי המועצות האזוריות ביהודה ושומרון, עזה והגולן היתה 4,038 שקל, פי 2.3 מההשקעה לנפש במועצות אזוריות בעדיפות א' בתחומי הקו הירוק – 1,716 שקל בלבד. כך גם הפערים בהשקעה ליחידת דיור חדשה.

 

ולאן הולך הכסף? דוגמא ראשונה. מאז שנת 1985 מפעילים משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר תוכנית למתן הלוואות לאגודות שיתופיות כמימון ביניים לבניית בתי מגורים בתחומי ישובים כפריים באזורי עדיפות לאומית. אולם מאז 1997 מופעלת התוכנית כמעט אך ורק בתחומי יהודה ושומרון – "מבלי שהדבר קיבל ביטוי פומבי", מציין המבקר.

 

התוכנית לא נכללה בהצעת התקציב השנתית של המשרד, "ובכך נפגעה השקיפות שמשרדי הממשלה מחויבים בה", קובע המבקר, ותוקף את משרדי השיכון והאוצר על כך שלא קבעו קריטריונים ואמות מידה כלשהן לחלוקת הכספים.

 

יד אחת מורה להרוס, השנייה מממנת

 

אולם התמונה הופכת קשה הרבה יותר בפרק העוסק במימון של עבודות בנייה ופיתוח ביהודה ושומרון. הביקורת מעלה כי בין ינואר 2000 (ממשלת אהוד ברק) לבין יוני 2003 (ממשלת שרון) כרת המינהל לבנייה כפרית 77 חוזים לבנייה ופיתוח ב-33 אתרים ברחבי יהודה ושומרון. היקף החוזים: 29.7 מיליון שקל. הם כללו תשתיות ליחידות דיור, כבישים עוקפים, חיבור למים ועוד. הבעיה היחידה: העבודות נעשו שלא כחוק.

 

מדוע לא כחוק? דוגמא אחת: על פי נתוני המינהל האזרחי, מבין 33 האתרים, 18 לא נמצאו בתחומו של ישוב כלשהו שעליו החליטה הממשלה. קרי – מאחזים בלתי חוקיים או הרחבות בלתי חוקיות של ישובים קיימים. רק 18 המקומות האלה עלו למדינה יותר מ-18 מיליון שקלים.

 

ביהודה ושומרון, מותנית כל החלטה על הקמת ישוב באישור הממשלה, ופעולות בנייה ותכנון מצריכות אישור של המינהל האזרחי ושל שר הביטחון. ועדיין, המבקר מזכיר מועצות מקומיות כגון המועצה האזורית מטה בנימין, גוש עציון, בקעת הירדן ובית אל – "שהפרו את החוק וביצעו עבודות ללא רשיונות בנייה". הכסף הגיע כמובן ממשלם המסים.

 

בתשובה למסקנות המבקר, טענו בחלק מהמועצות המקומיות כי העבודות נעשו "לצורכי ביטחון", ולא ניתן היה לדחותן. המבקר משיב על כך כי "גם פעולות כאלו חייבות להיות בהתאם לחוק.. החובה לדאוג לביטחון התושבים מוטלת בראש ובראשונה על גורמי הביטחון ביו"ש, ולא על הרשויות המקומיות".

 

לעתים אף הגיע הדבר לכדי אבסורד: באפריל 2002 פונה מאחז צבאי בטל בנימין, סמוך לעפרה. המתנחלים באזור איישו את המקום, ללא אישור ממשלתי, ומשרד השיכון אף החל לממן פרויקטים של בנייה במקום – למרות שהוצא לו צו הריסה על ידי המינהל האזרחי. יד אחד מורה להרוס – ויד אחרת משלמת ומממנת.

 

ומסכם המבקר במסקנה חריפה: "בחינת המימון של משרד הבינוי והשיכון לפעולות בנייה ופיתוח של רשויות מקומיות באיו"ש מעלה כי המשרד משקיע ממשאבי המדינה בבנייה בלתי חוקית, בפרויקטים שאין להם רשיון בנייה, במקומות שלא אושרו לגביהם תוכניות מתאר, או במקומות שאין כלל אישור של הדרג המדיני להתיישב בהם. ממצאים אלה יש לראות בחומרה רבה. על משרד הבינוי והשיכון לחדול מתקצוב פרויקטים אלה, ולשנות את סדרי עבודתו באופן שטרם יקציב מימון לבנייה, יבדוק, ומראש, קיומם של כל האישורים והרשיונות הדרושים".

 

תגובה

 

בתגובה לביקורת, נמסר ממשרד הבינוי והשיכון: "ההחלטות על תקצוב פעולות ביו"ש מאושרות על ידי הממשלה ועל ידי ועדת הכספים של הכנסת... הנחת היסוד היא כי נבחרי ציבור והמערכת המבצעת/מקצועית במועצות האזוריות והמקומיות פועלים על פי החוק, ואין זה לדעת המשרד, מתפקידו או מסמכותו לבדוק זאת. ניהולה התקין של רשות מקומית נמצא תחת פיקוח ואחריות של משרד הפנים".

 

בעקבות החלטתו של היועץ מזוז להתיר את המשך הזרמת הכספים, נמסר: "לאחר שבועות ארוכים בהם הוקפא תקצוב הרשויות המקומיות על-ידי משרד הבינוי והשיכון, נתן השר אפי איתם 'אור ירוק' להמשך הפעילות התקציבית. הפשרת ההעברות התקציביות מתאפשרת לאחר הסכמה בין משרד השיכון לבין היועץ המשפטי לממשלה, כי הוקם מנגנון פיקוח על העברת התקציבים. לפי מנגנון זה, התחייבו ראש הרשות המקומית ומהנדסה כי כל עבודות הבנייה המבוצעות באמצעות תקציב המשרד נעשות כחוק ועל פי היתרים. בנוסף, יערוך המשרד בדיקה מדגמית של הבנייה בשטח".

 

ואילו השר אפי איתם הגיב: "כאדם המאמין בחשיבותו של מפעל ההתיישבות, אני מחויב לעשות הכל כדי לשמור על מינהל תקין, שקיפות מלאה ובקרה קפדנית כדי למנוע תופעות פסולות של העברת כספים ליעדים לא חוקיים שגורמות נזק עצום למפעל ההתיישבות".

 

בהכנת הכתבה השתתפו אפרת וייס, חנן גרינברג, אייל הראובני, דיאנה בחור-ניר, עופר מאיר, רענן בן צור, טל רוזנר ואילן מרסיאנו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זום 77
המבקר, השופט אליעזר גולדברג. בנייה לא חוקית
צילום: זום 77
צילום: חן מיקא
איתם. כסף לשטחים
צילום: חן מיקא
צילום: אלכס קולומויסקי
המאחזים. יד בונה, יד הורסת
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: מיכאל קרמר
שרנסקי. השר הקודם
צילום: מיכאל קרמר
צילום: רויטרס
מאחז בשטחים (ארכיון)
צילום: רויטרס
צילום: דן בלילטי
מזוז. הקפיא - והפשיר
צילום: דן בלילטי
מומלצים