שתף קטע נבחר

יוסף סוויד ואושרי כהן ישתתפו בסרט החדש של אמנבר

הבמאי הספרדי ליהק גם את אשרף ברהום ואת סמי סמיר לסרטו החדש "Agora", דרמה היסטורית שמתרחשת בימיה המוקדמים של מצריים העתיקה

אחרי שביים את ניקול קידמן בסרט "האחרים", את פנלופה קרוז ואדוארדו נורייגה בסרט "פקח את עיניך" ואת חבייר בארדם בסרט "הים שבפנים", מתפנה הבמאי הספרדי אלחנדרו אמנבר לטפל גם בשחקנים שלנו. אשרף ברהום ("החודש התשיעי"), יוסף סוויד ("הבועה"), סמי סמיר ("גמר גביע") ואושרי כהן ("בופור") לוהקו לתפקידי משנה בסרטו החדש של אמנבר שמצטלם בימים אלה במלטה. הסרט, "Agora", הוא דרמה היסטורית שמתרחשת במאה הרביעית במצריים העתיקה. עלילת הסרט מגוללת את סיפורו של עבד שנאחז בגל המתחזק של הנצרות, בתקווה שזה יביא איתו את החופש והגאולה ומתאהב תוך כדי בהיפאטיה, מורה לפילוסופיה ומתמטיקה בעיר אלכסנדריה. את תפקיד הגבירה מגלמת בסרט השחקנית רייצ'ל ווייץ, שזכתה בפרס האוסקר על תפקידה בסרט "הגנן המסור" של פרננדו מיירלס. בסרט משחק גם מקס מינגלה, בנו של הבמאי אנתוני מינגלה שהלך לעולמו השבוע.

 


סוויד מתוך פוסטר הסרט "הבועה". מנוף לקריירה בינלאומית?

 

סוויד אמנם זכה לסיבובי חו"ל, בזכות ההצלחה הרבה של הסרט "הבועה" שביים איתן פוקס, אבל זוהי למעשה הפעם הראשונה בה הוא מצטלם להפקה בינלאומית. בתחילת החודש נערכו חזרות לקראת הצילומים ובאמצע אפריל הוא עתיד לארוז מזוודה פעם נוספת, לטובת הדבר האמיתי. "יש לי תפקיד קטן", הוא מצטנע, "כמה שורות, אבל רואים אותי במהלך הסרט די הרבה, כי אני חלק מקבוצה של נוצרים אדוקים".

 

הסרט, לדברי סוויד, מביא את סיפורה האמיתי של היפאטיה, בתו של ראש הספרייה של אלכסנדריה. דרכה הוא מלווה את גלגוליה הראשונים של הנצרות ומתייחס למלחמות הדת.

 

בניגוד לסוויד ולכהן, שמשחקים לראשונה בהפקה זרה בסדר גודל שכזה, סמיר וברהום צברו לאחרונה ניסיון מסוים. ברהום, שמגלם בסרטו של אמנבר תפקיד רביעי בחשיבותו, שיחק בשנתיים האחרונות בסרט "גן עדן עכשיו" של האני אבו אסד, קופרודוקציה צרפתית-גרמנית-הולנדית-ישראלית-פלסטינית, שרשמה היסטוריה כשהיתה למועמדת הראשונה מטעם הרשות הפלסטינית לפרס האוסקר. אשרף שיחק לאחרונה גם בההפקה האמריקנית "הממלכה" של הבמאי פיטר ברג, לצדם של ג'יימי פוקס וג'ניפר גארנר. סמי סמיר, מצדו, השתתף בסרט "מינכן" של סטיבן שפילברג. "אשרף משחק את ראש החבורה הנוצרית, מטיף ראשי בשם אמוניוס והוא פשוט מדהים. למות מקנאה", מפרגן סוויד.

 

ההזמנה להשתתף בסרט נולדה בעקבות אודישן מצולם ורצונו של הבמאי בפרצופים ים תיכוניים. "את אשרף הוא ראה בסרט 'הממלכה' אני חושב. אותי הוא ראה בסרט 'הבועה' ובאודישן לסרט אחר בחו"ל ונורא התלהב", מספר סוויד.

 

איך היה המפגש איתו?

 

"מדהים. הוא בנאדם צעיר, בן 35, שהספיק לעשות מלא עד היום. הוא מאד צנוע, מתוק, פשוט. איש שכיף לדבר איתו".

 

זו הפקה די גדולה. אתה רוצה להגיד שממש הגעת לדבר עם הבמאי?

 

"בטח. יש לי יחסית הרבה ימים, כי אני מופיע בדי הרבה סצנות. מכיוון שכל מה שקשור לשחקנים מאד חשוב לו, יש מגע באופן טבעי. זה די מוזר, ציפיתי למישהו אחר. הוא די הפתיע אותי בגלל הפשטות ובעיקר בגלל ההקשבה. הוא בא ומדבר איתך ושואל לדעתך. זה נדיר. יש הרבה במאים שלא מעניין אותם מה אתה חושב. יש להם את הרעיון שלהם ואנחנו שם בשביל לבצע. אני חושב שלאלחנדרו חשוב לדעת מה אנחנו חושבים. זה ממש כיף"

 


אושרי כהן. חזר מהאוסקר וטס למלטה (צילום: ירון ברנר) 

 

בשבוע של החזרות לקראת צילומים במלטה סוויד הספיק להתרשם מהאווירה. "נסעתי לשבועיים, שבמהלכם היה לי בעצם יום אחד של חזרות עם הבמאי, אבל כל המסביב היה פשוט מטורף. עברתי במחלקת התלבושות והשיער והאיפור. היו מבחני מצלמה שזה משהו שבארץ לא עושים בגלל חוסר הזמן והכסף", הוא אומר, "הם פשוט מנסים את התלבושות והאיפור והפאות מול המצלמה, בכדי לראות איך זה עובד. כל ההכנה הזו מדהימה. היה להם חשוב שנשאר לכל התהליך עד הצילומים, כדי שנכנס לעניין, וזה עובד. התחושה היא שאתה שותף למשהו גדול. זה אמנם לא הוליווד, אבל הקולנוע האירופי לא פחות מעניין ואלחנדרו אמנבר הוא אחד הבמאים הכי מצליחים ונחשבים היום. זה די מדהים".

 

מה הכי הרשים אותך בשבועיים האלה, חוץ מהסנדביצים?

 

"היינו בתוך אולם גדול שנראה כמו מבוך. בכל מקום היו מפוזרים צילומים מאנציקלופדיות, שהכניסו אותך לאווירה של המקום. פתאום אתה רואה איך המערכת הזו פועלת, אתה מבין את מידת ההשקעה. אביזרים וחפצים תלויים מסביבך בכדי שתקבל השראה".

 

יש משמעות לכך שאתה לא לבד, שיש עוד אנשים מפה בהפקה? זה יותר נוח?

 

"יש נוחות מסוימת בזה שאני ואשרף משחקים באותה קבוצה של נוצרים. דיברנו הרבה במהלך החזרות. שנינו, הרי נוצרים. היו לנו ממש ויכוחים. אשרף הוא נוצרי מאמין ואני, פעם הייתי אדם דתי.

איכשהו זה התאים, השיחות האלה מאד עזרו לנו להיכנס לעניין. גם הנוכחות של אושרי היתה תומכת. אני חושב שעצם העובדה שכולנו מאותו המקום עזרה לנו לשחק קבוצה".

 

מה אושרי משחק?

 

"הוא עבד של היפאטיה, שמתנצר במהלך הסרט ונקלע לאיזה קרב. אני לא רוצה לספר יותר מדי אבל יש לו תפקיד נחמד מאד".

 

זה מחזיר אותך למחשבות תיאולוגיות על דת ועל המקום שלה בחיים?

 

"בטח. הנצרות בתחילת דרכה עשתה הרבה עוול. אני מאד אוהב את הנצרות, כי היא נותנת מקום לאהבה אבל זו בדיוק הסיבה שקשה לי להבין איך דת שכל כך התמקדה באהבה הפכה לכלי שאנשים השתמשו בו למניעים פוליטיים ולצבירת כוח. הסרט נוגע גם בעניין הזה על היכולת של הדת לגרום לחורבן והרס.

 

למה לדעתך אמנבר החליט לחזור לשורשי הנצרות?

 

"האמת שאני לא יודע. מה שהוא אמר לי זה שבתחילת הדרך עניין אותו בכלל לדבר על הכוכבים. היפאטיה היתה אחת הראשונות שגילו שהעולם עגול ושכדור הארץ סובב סביב השמש. היא הסתכלה בכוכבים. אמנבר התחיל מנושא הכוכבים, הגיע אליה והתאהב בסיפור שלה. זה מעניין בעיני".

 

אתה מכוון חזק על עבודה בחו"ל?

 

"אני מאד לנסות כמה שיותר דברים מכל מיני כיוונים וטעמים, וזה לא משנה מאיפה זה בא. זה יכול לבוא מחו"ל וזה יכול לבוא מפה זה לא משנה, העיקר כל הזמן לחפש את החדש והאחר".

 

בימים אלה אתה בעיקר טרוד בהצגה החדשה של רות קנר?

 

"הרבה עבודה. אנחנו בחזרות על ההצגה מהבוקר עד הלילה. אני בעצם בדרך לשם עכשיו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמואל יערי
ברהום. תפקיד גדול
צילום: שמואל יערי
לאתר ההטבות
מומלצים