שתף קטע נבחר

מוזיאון בני האור: בעקבות המגילה הגנוזה

למרות שמוזיאון ישראל נמצא בתקופת שיפוצים ואגפיו המרכזיים סגורים, בימים אלה מוצגים בהיכל הספר מגילת ישעיהו האותנטית שנכתבה בעברית לפני כ-2,100 שנה וגם דגם מימי בית שני. רון פלד יוצא להכיר את מוזיאון ישראל המתחדש

מגילה עתיקה בת 2100 שנה, ירושלים בשיא תפארתה בדגם אבן ענק, גן פסלים רחב ממדים ועוד - כל אלה ועוד נמצאים בליבו של מוזיאון ישראל. למרות שהמקום עוברבנייה וחידוש ואגפו המרכזי סגור, הוא עדיין זוכה לעדנה בזכותם של המוני תיירים הבאים, בין השאר, לראות כיצד נראתה ירושלים ובליבהּ הר הבית ובית המקדש, בדיוק כמו שראוהו לפני 2,000 שנה בטרם נחרב. הכירו את מוזיאון ישראל המתחדש.

 

בימים אלה מוצגת לקהל הרחב לראשונה מזה 40 שנה מגילת ישעיהו האותנטית. המגילה המוצגת בכניסה אל היכל הספר, נכתבה בשנת 120 לפני הספירה ולא קשה לקרוא בה שכן נכתבה בעברית, שפתנו, ובכתב בו אני כותב מילים אלה. זוהי אחת משבע המגילות הראשונות שנתגלו בשנת 1947 במערה סמוכה לחורבת קומראן, בחוף המערבי-הצפוני של ים המלח. מכלל 220 המגילות המקראיות שהתגלו באזור, מגילה זו היא מן המשומרות ביותר והיחידה שכוללת ספר מקראי במלואו.

 

המגילה מוצגת בחדר חשוך שמטרתו להגן על המגילה שנחשבת לעתיקה מבין המגילות הגנוזות, או בשמן המוכר, מגילות ים המלח. המגילה קשורה לתערוכה מיוחדת שנעשתה לכבוד 60 שנה למדינה: "והיה באחרית הימים - מגילת ישעיהו וחזון השלום".

 

זוהי המגילה המקראית השלמה ביותר שנמצאה אי פעם ואחד מן האוצרות הארכאולוגיים החשובים ביותר בעולם. היא תוצג כאן רק עד חודש אוגוסט 2008, כך שייתכן ולא נוכל לצפות בה במשך עשרות השנים הבאות. החלקים הספציפיים שמוצגים לקהל הינם קטע אחד שאורכו 2.6 מטרים ובו פרקים א'-כ"ח, וקטע נוסף באורך 2.38 מטרים, ובו פרקים מ"ד-ס"ו. שלא כמו רוב המגילות המקראיות, מגילת ישעיהו מתייחדת בכתיב "עממי" מלא, ויש בה כדי ללמדנו כיצד הגו את העברית בימי הבית השני.

 

היכל הספר עצמו נבנה בשנת 1965 במטרה להציג את המגילות בנות האלפיים לקהל הרחב ולשמור על הנכס החשוב לעם ישראל ולאנושות בכלל. יש לזכור כי עד שנמצאו המגילות בשנת 1947 הכרנו רק את התנ"ך הערוך, כלומר, טקסטים מאוחרים בכאלף שנים מן המגילות עצמן. 


קטע מתוך המגילה המוצגת בתערוכה (באדיבות מוזיאון ישראל)

 

וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים

במסדרון הכניסה להיכל הספר, ובצמוד לחדר בו מוצגת המגילה המוזכרת, ניתן להבחין בחרב שכופפה במכוון בעת העתיקה, עם סיום השימוש בה, כסמל למותו של הלוחם שהיה בעליהָ, ולאחר מכן נטמנה בקברו. בביקורו ההיסטורי של נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל בשנת 1977, העניק לו ראש ממשלת ישראל דאז מנחם בגין העתק של החרב - אות לרוחות השלום שנשבו באזור. החרב, מסמלת כמובן את הפסוק בספר ישעיהו פרק ב', וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת-לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

 

בהמשך המסדרון מוצגים אותנטיים מחיי היום יום של היהודים באזור ים המלח בהן נמצאו המגילות. סנדלים (תנ"כיות כמובן), מסמרים, כדים ועוד, הכל מיישובי יהודיים בשלהי הבית השני. בסוף המסדרון, באולם עגול, המגילות הגנוזות המקוריות. בחדרון התחתון נמצאים, בין השאר, כתר ארם צובא שהוא כתב היד של התנ"ך בן אלף שנה עם נוסח המסורה המדויק ביותר הידוע בעולם. באותו חדרון תחתון, מוצג "כתב-יד אשקר" מהמאה ה-7 לספירה. זהו קטע מקורי מספר שמות, הכולל את "שירת הים". קטע זה מוצג לראשונה בעולם וטרם פורסם.

 

היכל הספר, מבנה יחיד מסוגו בעולם, תוכנן בידי האדריכלים פרדריך קיסלר וארמנד ברטוס, נחנך בשנת 1965 והפך לציון דרך בארכיטקטורה הבינלאומית ולאתר תיירות בולט ומיוחד בנופה של ירושלים. האתר שופץ לאחרונה בשנת 2003.

 

מבנה היכל הספר עוצב בשנות השישים בצורה מעניינת ובולטת: קיר שחור (אבן שיובאה מסין) וכיפה לבנה (בצורת מכסה של כד) המסמלים את בני האור ובני החושך, המוזכרים במגילה של כת מדבר יהודה מהיישוב קומראן שבצפון מערב ים המלח. במשך שנים חשבתי כי המים על הכיפה הלבנה המוזרמים מבחוץ מטרתם לקרר את האולם העגול שמתחת ובו המגילות הגנוזות, כלומר, קירור חיצוני ולא פנימי בשל עדינותן של המגילות. אולם מסתבר שלמרות שזו היתה כוונתם המקורית של הארכטיקטים, הוכנסו מזגנים לאולם כבר בשנות השישים והמים מבחוץ משמשים כמזרקה ותו לא.

  

הדגם שחובר לו יחדיו

מתחם היכל הספר מכיל גם את דגם ירושלים מימי בית שני. הדגם נבנה בשנים 1962-1966 ביוזמת הנס קרוך, מקימו של מלון הולילנד, לזכר בנו יעקב. השחזור נעשה אז על ידי פרופ' מיכאל אבי יונה בהתבססו על המקורות בכתבי יוסף בן-מתתיהו, המשנה והתלמוד.

 

תהליך העברת הדגם בשלמותו והצבתו מחדש ארך מספר חודשים והסתיים לפני כשנתיים. היה זה מבצע מורכב שבוצע על ידי צוות אנשי מקצוע מיומנים אשר הוכשרו לביצוע העבודה, והדגם הועבר לאחר שפורק ל-1,000 חלקים בעזרת מכשור משוכלל ומסורים זעירים. אלה הועברו בזה אחר זה למתחם החדש, הוצבו ברחבת בטון שהוכשרה במתחם והורכבו במקום בשיטת הלגו. כבמעשה פסיפס שולבו החלקים אחד לאחד כשהאחרון שהוצב במקומו היה מבנה בית המקדש והעזרות שמסביבו.


הדגם פורק ל-1,000 חלקים והורכב מחדש (צילום: רון פלד)

  

נס היסטורי, כך מכנים במוזיאון ישראל את העברת הדגם אל מתחם היכל הספר. שנים רבות עמד המגרש במוזיאון בשממונו עד ההצעה להעביר את הדגם בסמוך להיכל הספר, כך שלמבקר ניתנת תמונה רחבה מאוד על ירושלים בימי בית שני ועל תקופת קומראן - דגם ירושלים מהתקופה בה נכתבו המגילות.

 

דגם בית שני משתרע על פני 1,000 מטרים מרובעים. הדגם משחזר בקנה מידה של 1:50 את מראה העיר ירושלים בשנת 66 לספירה, אז הגיעה העיר לשיא גודלה והתפתחותה והשתרעה על שטח של כ-1,800 דונם. באותה שנה פרץ המרד הגדול ברומאים, אשר בסיומו חרבו המקדש והעיר. הדגם משקף איפוא את דמות העיר במלוא תפארתה והדרה, רגע לפני שחרבה בט' באב, 70 לספירה.

 

מדרום ניתן להבחין אזור עיר דוד שהוקף חומות ובארמונותיה של הלני המלכה שהתגיירה בשלהי תקופת הבית השני וקצת מעל בכותל הדרומי ושערי חולדה. ממערב, שלושת המגדלים שבנה הורדוס, היפיקוס, פצאל ומרים שאת שידהם ניתן לראות במוזיאון מגדל דוד שבשער יפו. ממזרח, בהר הבית ובליבו בית המקדש.

 

למרות החידוש שעובר המוזיאון בימים אלה עדיין אפשר לבקר במתחם היכל הספר, גן הפסלים, אגף הנוער, תערוכות אמנות מודרנית ועוד. רק להיכל הספר הייתי מקדיש שעתיים לבקר בין המגילות ודגם ירושלים המרהיב. ניתן לשכור בכניסה מדריך אישי מוקלט וליהנות מאוצרות אמיתיים.

 

  • שעות הפתיחה של המוזיאון ופרטים נוספים באתר. מומלץ גם להזמין מקום מראש ולבקר גם במוזיאון רוקפלר, שהינו שלוחה של מוזיאון ישראל (הסעות מאורגנות כולל הדרכה)

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההיכל שבו המגילות הגנוזות
צילום: רון פלד
הקיר השחור במבנה היכל הספר, המסמל את בני החושך
צילום: רון פלד
גן הפסלים במוזיאון ישראל
צילום: רון פלד
מומלצים