שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס

מה אפשר לצפות מילד בן שלוש?

שלוש שנים עברו, והילד שלכם מגלה עצמאות. הוא עוזר בבית, רוכב על תלת אופן ומעשיר את שפתו במילים חדשות ובדקדוק. הנה עוד דברים שכדאי לכם לדעת על השנה הרביעית בחיי הילד שלכם. כתבה נוספת בסדרת הדברים שהורים חייבים לדעת

הוא כבר ילד כמעט גדול: ההתפתחות שלו ממשיכה לרוץ קדימה וכל רגע קט אתם מגלים דברים שהוא כבר הספיק ללמוד ולרכוש. בשנה הרביעית לחייו שפתו עשירה יותר, הוא מגלה עצמאות רבה, אוהב לשחק ואף לעזור במשק הבית. הנה הצעדים החשובים בהתפתחותו וכיצד תוכלו לעזור לו להגשימם.

 

מוטוריקה גסה

הילד: הוא יושב ישיבה מזרחית, משחק מסירות בכדור גדול ובועט בכוח. הוא מסוגל לעמוד למספר שניות על רגל אחת, הולך קדימה, אחורה ולצדדים תוך משיכת צעצועים גדולים בבטחון רב. הוא עולה במדרגות רגל אחר רגל ויורד כאשר שתי רגליו על כל מדרגה. הוא רץ בביטחון ובחופשיות, זהיר יותר, מודע יותר לסכנות ונתקל פחות בחפצים במרחב. הוא קופץ מגובה מדרגה אחת או שתיים, מטפס על מתקני משחק בקלות רבה ורוכב על תלת אופן תוך שימוש בדוושות.

 

אתם: עודדו אותו לעמוד על רגל אחת, לקפוץ ממדרגה ולשבת ישיבה מזרחית תוך משחק והדגמה ובהשגחה. אפשרו לו לעלות ולרדת במדרגות תוך השגחת מבוגר. עודדו טיפוס על מתקני משחק, נדנדה ומגלשה תוך השגחת מבוגר. שחקו במשחקי כדור חברתיים בבית ובחצר כמו מסירות וכדורגל. אפשרו רכיבה על תלת אופן בגודל המתאים לילד. ניתן להפנות לחוגים בהם מתקיימת פעילות מוטורית כמו תנועה ומחול.

 

התפתחות התינוק - הכתבות הקודמות בסדרה:

 

מוטוריקה עדינה

הילד: מסוגל לבנות מבנים מורכבים יותר כמו מגדל בן 9 קוביות ויותר, דגמים פשוטים של גשר אחד או יותר ומבנים דמויי בית. הוא משחיל חרוזים גדולים וקטנים על שרוך, יכול לקפוץ את ידו לאגרוף תוך הנעת האגודל בנפרד ימינה ושמאלה משאר האצבעות (זוהי הכנה לקראת אחיזת עפרון משוכללת). הוא מחקה עיגול, קווים אנכיים ומאוזנים, בדרך כלל ביד המועדפת. הוא מחקה ריבוע לקראת גיל 4 שנים, מתחיל לצייר דמות אדם בעלת 3 חלקים ואוהב לצייר במכחול ולגזור במספריים.

 

אתם: תנו לו קוביות לגו וחרוזים בגדלים, צורות וצבעים שונים. עודדו ציור חופשי תוך שימוש בצבעי גואש ומים. הדגימו לו צורות גיאומטריות ולמדו אותו לחקותן ולהעתיקן. עודדו גזירה במספריים לא חדים המתאימים לילדים, בהשגחת מבוגר ושחקו עמו פאזל רצפה.

 

תפיסה

הילד: הוא מסוגל לבצע תנועות שונות בכל יד בנפרד בו זמנית כמו פעולות גזירה, יד אחת גוזרת והשנייה אוחזת בדף. הוא מסוגל לבצע תנועות לסירוגין כמו רכיבה על תלת אופן תוך שימוש בדוושות. הוא לומד להבחין בין גדלים שונים של חפצים, מתחיל לכנות צבעים בשמם, מתמצא היטב בסביבתו הקרובה מחוץ לבית ומסוגל ללכת לשכנים ולחזור.

 

אתם: אפשרו לו גזירה, ציור ורכיבה על תלת אופן. הסבו את תשומת לבו לסדר גודל של חפצים ולגווני צבעים.

 

שפה ותקשורת

הוא: אוצר המילים ממשיך לגדול. הוא משתמש במשפטים מורכבים הבנויים כהלכה, בני 4-5 מילים, כולל שימוש במילות יחד כמו "ליד", "מעל", "מתחת". הוא יודע לספור עד 10 ויותר, מספר סיפורים משולבים בדמיון תוך הגזמה, שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים. לקראת גיל 3 שנים הוא מתחיל לרכוש כללי דקדוק של שפת אמו.

 

אתם: למדו אותו שם, מין, כתובת, גיל ושם ההורים. למדו אותו למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים עד 20 ויותר. התייחסו בהבנה ובסבלנות לשאלותיו למה ומדוע, תנו תשובות והסברים פשוטים. במקרים של הפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ-6 חודשים היוועצו בקלינאי תקשורת.

 

שכלי-חברתי

הילד: מודע לסטראוטיפים הנוגעים להתנהגות של בנים ובנות, כמו: בנות משחקות בבובות ובנים במכוניות. הוא מגלה שליטה בשפה וביטחון בשימוש בה. דיבורו רהוט יותר, הוא אוהב מילים חדשות ומתאמן בשימוש בהן. תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות והוא מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד. הוא מספר חוויות ומשלבן לרוב עם הדמיון, משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו. הוא מתחיל לגלות פחדים מאובייקטים שונים, דמיוניים או מוחשיים.

 

אתם: חשפו בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של הזולת. ספקו לפעוט משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ושחקו עמו במשחק משותף. קראו סיפורים ארוכים ומורכבים יותר בעלי תוכן מוכר וחדש. עודדו אותו לספור חפצים, עוגיות, פירות. אפשרו לו לספר חוויותיו ובמידת הצורך לסייע לו להתבטא. עודדו משחק עם ילדים בקבוצה קטנה. גלו הבנה ואמפתיה לפחדיו, תמכו והעניקו לו ביטחון. הציבו גבולות בהתנהגות הילד באופן עקבי.

 

סדר יום

הילד: סדר היום שלו קבוע. הוא ישן בלילה כ-10 שעות, לקראת גיל 4 שנים הוא מפסיק לישון במשך היום. הוא מתחיל לגלות את ממד הזמן - בוקר צהריים וערב. הוא עלול להתעורר בלילה בבכי כתוצאה מפחדים וחלומות. הוא מתלבש בעצמו, זקוק לעזרה בכיפתור, ומתחיל להבדיל בלבוש בין פנים לאחור. הוא רוחץ ידיים ופנים בעצמו, מתרחץ בעזרה, מצחצח שיניים בהשגחת מבוגר, נועל נעליים אך אינו שורך שרוכים. הוא יבש בלילה אך עדיין יתכנו "פיספוסים". התנהגותו חברתית יותר והוא אוהב לעזור בפעולות משק הבית.

 

אתם: אפשרו לילד עצמאות בהלבשה, שתפו אותו בבחירת הבגד, עודדו וסייעו לו בכיפתור כפתורים ורכיסת רוכסנים. המשיכו להקפיד בנושא צחצוח השיניים פעמיים ביום. אפשרו לילד לשחק בחברת ילדים. התעלמו מהרטבת הלילה, אל תביישו אותו ואל תלעגו לו. אף שרוב הילדים נגמלים לחלוטין סביב גיל 3-4 שנים, הרטבה עד גיל 5 שנים אינה מצריכה טיפול. שתפו אותו בפעילויות הבית ושבחו את הצלחותיו. שעת השכבה התואמת את גילו היא 19:00-20:00 באווירה רגועה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים