שתף קטע נבחר

העובדים שמאכילים את המעסיקים מרור

להיות מעסיק זה לא תמיד כיף. בייחוד כשאתה מתמודד עם עובדים שעסוקים בעיקר בלעבוד עליך. לפניכם 10 סוגי עובדים שעדיף היה לעסק בלעדם, מאלו שעושים הכל חוץ מלעבוד, דרך אלו שרוצים לקפוץ לכיסא המנכ"ל - ועד לממורמרים המרעילים את סביבתם

 

בדרך כלל נוטים להתעסק בעוולות של מעסיקים כלפי עובדים, אך לא פעם גם העובדים הם אלו שמאכילים את המעסיק מרור ופוגעים בעסק. מהעובדים שעושים הכל - חוץ מלעבוד, דרך אלו שבטוחים שהם צריכים לשבת בכיסא המנכ"ל, ועד העובד הממורמר המרעיל את הארגון, או העובד המסיונר שהופך את העבודה לבלתי נסבלת. לפניכם 10 סוגי עובדים שהם עשר מכות הניחתות כל שנה על המעסיקים.

 

כל המכות:

  • שוק התעסוקה: 10 המכות של מחפשי העבודה

     

    עשרה עובדים שהם לא תמיד גזירה משמיים

    העובד שלא עובד. הוא מדבר בטלפון, הוא מתעדכן בפייסבוק, הוא מרכל עם כל העולם ואשתו, אבל מה שהוא לא עושה זה את העבודה שלו. בדרך כלל חלק מהנטל ייפול על כתפי חבריו לעבודה וכך יתאפשר לו להמשיך לא לעשות כלום ולקבל משכורת. נשמע מעט לא הגיוני, שהרי המעסיק ייפטר מעובד זה? אם כך איך תסבירו את העובדה שכשאתם מסתכלים מסביבכם תמיד תוכלו למצוא את העובד שלא עושה כלום או המנהל שלא עושה כלום.

    פסח 2011:
    עשר המכות של מחפשי העבודה / גיל קול
    מחפשי העבודה נחשפים לסיוט מתמשך עד שהם מגיעים למשרה המיוחלת. כל המעסיקים רוצים ניסון, מרכזי המיון עולים על העצבים, החברות לא טורחות להחזיר תשובה וקשה להתמודד עם המשפחה. 10 מכות ופתרונות למכות
    לכתבה המלאה

     

    אם אתם עדיין מתקשים למצוא אדם כזה כדאי שתדעו שאותם עובדים הם בדרך כלל לא חושבים שהם כאלו. אז חישבו טוב טוב - אולי בעצם מדובר בכם?

     

    העובד המהנהן. העובד המהנהן הוא אדם טוב, מוסרי ואתי, שמאוד מעוניין לבצע את העבודה; והוא אכן עובד קשה - אבל פשוט מאוד לא בכיוון הנכון. מדוע? כיוון שהעובדים המהנהנים נוטים לגרום למנהלים שלהם לחשוב שהם מבינים על מה מדברים איתם - גם כשלא.

     

    אצל חלקם זה בא מתוך החשש מלשאול שאלות ו"לצאת אהבל", ואצל חלקם זה בא מהמחשבה שהם כבר יסתדרו. בדרך כלל זה לא קורה ומשימות לא מתבצעות שצריך.

     

    לא קל לפטר עובדים מהנהנים, מכיוון שחוסר היכולת שלהם לא מתבטא בזרקנות, חוסר אכפתיות או אי השקעה. על מנת לשמר אותם בארגון עובד שמהנהן אבל לא מבין מה רוצים ממנו מציעה מנהלת משאבי אנוש של Manpower, אורית כתבי, למנהל לבקש מהעובד בעל תכונה זו "לתת דוגמאות כיצד היה מבצע את מה שהסברת לו או לבקש שיבצע את הפעולה כדי לראות הפנמה. אני הייתי משקפת לו שבכך שהוא מהנהן ולא ממש אומר שאינו מבין - הוא מכשיל את עצמו".

     

    עובד שהוא "ראש קטן". לכולנו יש ימים שאנחנו ראש קטן כי אין כוח לכלום, אבל יש עובדים שאצלם זו דרך חיים. אותו עובד יעשה את המוטל עליו, אבל לא יחשוב על הצעות לשיפור, ייעול, לא ייתן פידבקים כאלו או אחרים, ולא יעשה דבר מעבר לדרישות הבסיסיות. יכולות להיות כמה סיבות ל"ראש הקטן", החל מחוסר עניין וכלה ברצון "לדפוק שעון" ותו לא.

     

    מצאתם את העובד המושלם? אל תתנו לו לברוח >>

     

    הבעיה עם עובדים כאלו היא שהתכונה מדבקת ועלולה למנוע משאר העובדים רצון לתרום לחברה ולעסק. מה ניתן לעשות? "הייתי ממליצה למעסיק לנסות להבין מדוע העובד פועל כך, האם חוסר ענין או חוסר יכולת. יתכן שהוספת עניין, אתגר ותחושה שלמנהל אכפת תעורר בו התלהבות לעשייה ורצון להתפתחות", אומרת כתבי.

     

    העובדת המפוטרת ש"בהריון". זה אומנם לא פוליטיקלי קורקט אבל יש גם עובדים שמסוגלים לנצל עד תום את מעסיקיהם - ולא רק ההיפך. מה הכוונה? לא פעם ולא פעמיים תוכלו לשמוע על מעסיק שהודיע לעובדת על פיטוריה - והיא אמרה שהוא לא יכול לפטרה - כי היא בהריון.

     

    ניתן לבקש היתר מהתמ"ת ולטעון שאין קשר בין ההיריון לפיטורים, או לבקש שמציא מסמכים על ההריון - אבל מעסיקים רבים יבלעו את הגלולה המרה - גם כשיתברר שבאורח פלא הלידה היא כ-9 חודשים אחרי שיחת הפיטורים. מעשים אלו פוגעים למעשה באוכלוסיית הנשים.

     

    "יש לי עדיין עובדת מאוד לא מוצלחת שנשארת אצלי כיוון שנתתי לה תקופת ניסיון מאוד מאוד ארוכה, וגם בגלל עצלות שלי לחפש עובדת חדשה. כשסוף סוף החלטתי לפטרה כיוון שהגיעו לכאן קורות חיים של בחורה עם ניסיון מוכח שלא אצטרך להכשירה - היא הודיעה לי בשיחת הפיטורים שהיא בהריון. נאלצתי לוותר על העובדת השנייה ולהסתפק בה. אחרי 10 חודשים היא ילדה. ואני נדפקתי", אומר יקי סמנכ"ל חברה העוסקת בשיווק מוצרים.

    לקראת ה-1 במאי
    כמה מרוויחים העובדים שאנו אוהבים לטרטר? / מירב קריסטל
    אנחנו נתקלים בנציגי שירות ובמוכרים בחנויות לעיתים קרובות. כמה משלמים להם כדי לשרת אותנו, עד כמה אכזרית או נדיבה שיטת התגמול שלהם ומה התנאים במקום עבודתם? יצאנו לבדוק, כי חברה שמתייחסת בכבוד לעובדיה היא חברה שאנחנו רוצים להיות לקוחות שלה
    לכתבה המלאה

     

    העובד המנכ"ל. מדובר בעובד עם שגעון גדלות, כשהתקבל לחברה בתפקיד זוטר הוא סיפר למראיין שמבחינתו מדובר במקום עבודה בו הוא מתכנן להישאר זמן רב ולהתקדם. הוא שכח לספר שהוא מתכנן על התקדמות מטאורית.

     

    למעשה, הוא קיווה שמיד לאחר תקופת ההכשרה הוא יקפוץ לכיסא המנהל בגלל שיגלו איזה כוכב הוא. הוא גם היה מספיק נדיב כלפי המעסיק ונותר כמה חודשים נוספים תוך כדי מרמור מופגן בתפקידו נמוך הדרג - כדי שיטרחו "לגלות" אותו ולקדמו. כשזה לא קרה הוא פשוט עזב. עובד מסוג זה מותיר את המעסיק עם עלות זמן הכשרה, עלות שכר לכל אורך תקופה זו ועלות גיוס עובד חדש.

    "הדבר הנכון ביותר לעשות הוא למנוע הגעה למצב כזה. משמע, לבדוק בקורות החיים שלא מדובר בעובד שמדלג ממקום למקום כל 4 חודשים. בכל מקרה צריך המעסיק לעשות תיאום ציפיות למועמד כדי שיבין מה מצופה ממנו ולמשך כמה זמן - ומהו בדיוק אותו אופק קידומי שרושמים במודעות הדרושים", אומרת מנהלת תחום מחקר ב-AllJobs, דנית ניצן.

     

    העובד הממורמר. העובד הממורמר יכול להיות ממורמר בצדק, או שלא בצדק. אבל הוא נמצא במקום שלא טוב לו. ייתכן שהוא חש שהוא לא מקבל שכר מספק עבור עבודתו, שאינו מקבל הערכה, או שאינו בתפקיד הראוי למידותיו. כך או כך, עובד מסוג זה הוא מכה למעסיק - מכיוון שהוא נוטה להשרות אווירה מדוכדכת על סביבתו ו"להרעיל" את האווירה הארגונית.

     

    "יש עובד כזה לידי. אני חושב שהוא ממורמר בצדק - אבל הוא גם הצליח חלקית להדביק אותי ועוד כמה קולגות. הוא דאג שנהיה מודעים לדברים שלא הפריעו לנו עד עכשיו בעבודה, או שלא ידענו עליהם. פתאום אתה רואה שמישהו אחר מקבל יותר, או שלא נותנים לך את כל מה שמגיע לך, או מסב את תשומת לבך לכל מיני פוליטיקות מכוערות במקום. זה לא עשה לנו טוב - ובוודאי שלא לארגון שנפגע מרמת מחוייבות יורדת", אומר ינאי, העובד בחברת היי-טק ברמת החייל.

     

    העובד שלא יודע לעבוד בצוות. לא בכל עבודה צריך לדעת לעבוד בצוות, אבל באלו שכן, עובד מסוג זה יכול לחרב פרויקט בקלות. יחסי אנוש זו אומנות, וכך גם שמירה על יחסים תקינים בין אנשים הצוות. כשעובד חסר את היכולת הזו הוא לא מוריד לטמיון רק את העבודה שלו - אלא של כל הצוות.  

     

    לדברי ניצן מ-AllJobs יש דרכים לצמצם את הסיכון בשכירת עובד סוליסט - לעבודה בצוות: "האחריות היא קודם כל על העובד עצמו, כשהוא מגיש מועמדות לעבודה הוא צריך לוודא שהוא עומד בדרישות. יכולת לעבוד בצוות היא אחת מהן והיא נפוצה מאוד. המעסיק, מצידו, צריך להבליט דרישה זו במודעת הדרושים, וכדאי לוודא שאכן יש ניסיון רלוונטי של עבודת צוות בקורות החיים, כדאי להתקשר לממליצים - ולתאר בפרוטרטוט במהלך הראיון את הצורך לעבוד בצוות".

     

    כתבי מ-Manpower מציינת שגם אם שכרת עובד כזה בטעות - לא הכל אבוד. "אם אותו עובד הוא סוליסט בתחום מסוים ומצטיין בו הייתי ממליצה להפריד אותו מהצוות ולתת לו לרוץ קדימה", היא אומרת.

     

    העובד המסיונר. זהו סוג מיוחד של עובד המשתמש בפלטפורמה של הארגון לקידום מטרותיו הפוליטיות, רוחניות, התזונתיות או האחרות. הוא ידאג לתפוס את העובדים במסדרונות כדי לשוחח איתם על חזרה בתשובה, האור שבקבלה, על יסודות התזונה הנכונה או על גירוש העובדים הזרים הלא חוקיים. כל שיחה מקצועית איתו תגלוש במוקדם או במאוחר להרצאה ארוכה ומנומקת של - עד כמה כדאי לנו להאמין, להשתתף, או להתמוגג מהאמת שלו ואין בילתה.

     

    העלות למעסיק ולארגון היא גבוהה: גזל זמן מתמשך של זמן העובדים, שבדרך כלל מלווה בעשייה מועטת של העובד המסיונר - כי לשלוח דוא"ל עם ציטוטי קבלה זה קצת יותר חשוב מהדו"ח הרבעוני.

     

    "ר' הוא מאוד מוכשר, חכם עם ניסיון. אבל לפני חצי שנה התחוור לנו שבמקום עובד מוכשר קיבלנו דפקט של ירקות. הוא החליט שגילה את האור והתחיל לאכול אורגני. הוא הטריד אותי ואת כולם בניסיון למנוע מאיתנו לאכול בשר, הוא היה עוצר אותנו במסדרון ומנהל שיחות תוכחה, שולח דוא"ל עם מחקרים תזונתיים, ומכריח אתכולם לטעום את הסלרי שלו שהביא מהבית, ולדבר על ברזל, אנזימים, אבחונים תזונתיים לפי רשתית העין - זה היה בלתי נסבל, לפני שבועיים נפטרנו ממנו", מספרת מורית, העובדת בחברת השמה.

     

    העובד "המלכלך". העובד המלכלך הוא גירסה הרסנית במיוחד של העובד הרכלן, אותו החלטנו שלא להכליל בעשר המכות. זהו עובד שמטרתו לזרוע הרס בארגון כדי לסלול לעצמו את הדרך למעלה. הוא ידבר סרה על עמיתיו לעבודה בפני עמית אחר, וההיפך. הוא ינצל את הפוליטיקה הארגונית כדי להסית איש נגד רעהו, והוא יהפוך את המרקם החברתי בארגון לגיהנום אנושי - אם רק תתנו לו.

     

    פגיעתו של העובד בארגון היא קשה כיוון שהיא בהכרח תשפיע על מידת הפתיחות הארגונית, שיתוף הפעולה והיכולת להשיג את מטרותיו המשותפות של הארגון ביעילות. "גם כאן פנייה לממליצים  כדי שיעידו על טיב העובד, יכולה  למנוע טעויות", אומרת ניצן.

     

    העובד "הלקקן". מעסיקים רבים עשויים שלא להסכים לכך שהעובד הלקקן הוא מכה. אחרי הכל, מי לא אוהב כשמחמיאים לו, להחלטותיו, לשיקוליו, ולמעשה לכל צעד שהוא עושה? לכאורה העובד הלקקן בעצם ממלא את הפונקציה של לגרום לבוס להרגיש טוב עם עצמו. הבעיה היא שזה בא ללא קשר למה שהבוס מחליט ועושה.

     

    כך, במקום שמנהלים יקיפו את עצמם בעובדים עם מגוון דעות ותובנות הם נותרים עם עובדים משוכפלים המתפקדים כפודל של הבוס. זהו מתכון בדוק לניוון ארגוני. הבוס אולי ירגיש מצויין אבל הארגון ישקע - כיוון שבארגונים המתחרים ישנם עובדים המספקים ערך מוסף הודות לניסיון, תבונה, שיקול דעת והיכולת לבטא דעות אחרות שלעתים ישפרו את ההחלטה המתקבלת.


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בררו אם העובד יודע לעבוד בצוות
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    צילום: סי די בנק
    קשה לסבול את העובד המסיונר.
    צילום: סי די בנק
    אל תקיף את עצמך בעובדים פודלים
    צילום: Index Open
    מומלצים