שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: shutterstock
    איזה שוקולד למריחה הכי בריא? הדיאטנית בדקה
    נכון, שוקולד למריחה ממש לא ניתן להגדיר כמוצר בריא, אבל ישנם סוגים שאפשר לחטוא בהם מדי פעם - וישנם כאלו שעדיף להימנע מהם לחלוטין. הדיאטנית הקלינית יעל דרור-סרוסי בדקה - וחזרה עם התוצאות

    ממרחי השוקולד נחשבו מאז ומעולם ל"חטא מתוק" בתפריט, ולא למאכל בריאותי. הרעש סביב הפרסומת של ממרח נוטלה, המציגה את ממרח השוקולד כ"חלק מתזונה בריאה בבוקר", הוביל לתביעה ייצוגית בארצות הברית של אם מודאגת כנגד החברה, תביעה שהסתיימה בך שהחברה חויבה לשלם מיליונים (תשלום של ארבעה דולרים לכל האנשים שרכשו את המוצר החל מינואר 2008).

     

    וזהו בדיוק הזמן לבחון את ממרחי השוקולד הנמצאים על גבי המדפים בשוק הישראלי. חשוב להדגיש: אין מטרת הבדיקה להכתיר את ממרח השוקולד כ"מאכל בריא", אלא לבחון, מבין האפשרויות הקיימות, מי הכי פחות בעייתי מבחינה תזונתית.

     

    מה עוד הדיאטנית בדקה?

    איזו פיצה קפואה הכי בריאה?

    איזה שניצל תירס צמחי הכי בריא?

    איזה קטשופ מהסופר הכי בריא?

    איזה שוקו מהסופר הכי בריא?

    איזה בייגלה שטוח הכי בריא?

     

    מה בדקנו?

    בהסתכלות על הרכיבים התזונתיים של ממרחי השוקולד ניתן לראות כי כמעט אצל כולם הרכיב הנמצא בכמות הגדולה ביותר הוא סוכר! לאחר מכן, במקום השני, נמצאים שומנים מן הצומח כאשר על חלקם מצוין במפורש "שומן מוקשה". כדאי לדעת ששם אחר ל"שומן מוקשה" הוא "שומן טרנס", הידוע כשומן רע מאוד לבריאות. רק במקום השלישי-רביעי נמצא הקקאו, שאמור להיות הסיבה העיקרית לאכילת הממרח.

     

    מכאן שההשוואה התזונתית התמקדה בכמות השומן, כמות השומן הרווי ותכולת הקלוריות במוצר כולו, עם התבוננות ברכיבים התזונתיים. חלק מהתוצאות היו מפתיעות...

     

    ממרח שוקולד/שוקולד אגוזים נוטלה (ליימן שליסל)

     (צילום: גלית קוסובסקי)
    (צילום: גלית קוסובסקי)

     

    שני הממרחים מכילים את אותם ערכים תזונתיים בדיוק. כנראה שתוספת האגוזים זניחה או לא משפרת את ערכו התזונתי של המוצר. כמות הקלוריות גבוהה (530 קק"ל/100 גרם), כמות השומן גבוהה (31 גרם/100 גרם) וכך גם כמות השומן הרווי (10.3 גרם/100 גרם). אם משווים את ערכי ממרח הנוטלה למוצרים אחרים בקטגוריה זו, המוצר אינו הכי גבוה מבחינת השומן והקלוריות. עם זאת, כמובן שאין להתייחס אליו בשום צורה כ"מוצר בריא".

     

    קלוריות: 530

     

    חלבון (גרם): 6.4

     

    פחמימות(גרם): 56.4

     

    שומן (גרם): 31

     

    שומן רווי (גרם): 10.3

     

    נתרן (גרם): 33

      

    ממרח שוקולד השחר, בד"צ (השחר העולה)

     

    באופן מפתיע, הערכים של ממרח זה שונים מאוד מהערכים התזונתיים של ממרח "שוקולד השחר" של אותה החברה, כשהוא ללא הכשר הבד"צ. כמות הקלוריות היתה הגבוהה ביותר שנמצאה בקטגוריה זו (564 קק"ל/100 גרם), וכך גם כמות השומן שהייתה הכי גבוהה (34 גרם/100 גרם), אך כמות השומן הרווי הייתה דווקא נמוכה (6 גרם/100 גרם). לא ברור מדוע מוצר כשר צריך להיות כל כך שונה מבחינה תזונתית בהשוואה למוצר הרגיל. האם עבור אנשים שמקפידים על נושא הכשרות אין צורך להקפיד על הבריאות? אם נושא הכשרות לא מגביל אתכם, מומלץ לא לבחור במוצר זה.

     

    קלוריות: 564

     

    חלבון (גרם): 4.9

     

    פחמימות(גרם): 59.5

     

    שומן (גרם): 34

     

    שומן רווי (גרם): 6

     

    נתרן (גרם):

     

    ממרח שוקולד פרה (עלית)

     (צילום: סטודיו שטראוס)
    (צילום: סטודיו שטראוס)

     

    הממרח מכיל כמות גבוהה של קלוריות (547 קק"ל/100 גרם), כמות גבוהה של שומן (31 גרם/100 גרם) וכמות שומן רווי הכי גבוהה שנמצאה בבדיקות (13 גרם/100 גרם). ממש לא חובה!

     

    קלוריות: 547

     

    חלבון (גרם): 4

     

    פחמימות(גרם): 63

     

    שומן (גרם): 31

     

    שומן רווי (גרם): 13

     

    נתרן (גרם): 60

     

    ממרחית (עלית)

     (צילום: סטודיו שטראוס)
    (צילום: סטודיו שטראוס)
     

     

    גם כאן הערכים התזונתיים גבוהים. כמות הקלוריות גבוהה (544 קק"ל/100 גרם), כמות השומן הייתה גבוהה (32 גרם/100 גרם) וכך גם השומן הרווי (13 גרם/100 גרם). אם לא חייבים אפשר לוותר.

     

    קלוריות: 544

     

    חלבון (גרם): 1

     

    פחמימות(גרם): 63

     

    שומן (גרם): 32

     

    שומן רווי (גרם): 13

     

    נתרן (גרם): 12

     

    ממרח שוקולד ללא תוספת סוכר (עלית)

     (צילום: סטודיו שטראוס)
    (צילום: סטודיו שטראוס)
     

     

    על פניו מתקבל הרושם שלפנינו מוצר עם סיכוי גדול לערכים תזונתיים טובים יותר. עם זאת, בדיקה לעומק מגלה שאין כאן מוצר דיאטטי או דל שומן. כמות הקלוריות הייתה אומנם הכי נמוכה שנמצאה בקטגוריה זו - אך היא עדיין הייתה גבוהה (417 קק"ל/100 גרם). כמות השומן הייתה גבוהה (29 גרם/100 גרם) וכך גם כמות השומן הרווי במוצר (11 גרם/100 גרם).

     

    הסתכלות ברכיבים התזונתיים מראה כי הממתיק מלטיטול הינו בכמות הגבוהה ביותר במוצר והקקאו מתמקם רק במקום הרביעי. למרות יעודו של המוצר לקהל הסובל מערכי סוכר גבוהים, השימוש בממתיק מסוג זה לא בהכרח מהווה יתרון תזונתי עבורם, ואף עלול להיות בעייתי בעת צריכה של כמות גדולה. בקיצור, אין כאן חדשה מרעישה עבור שומרי הדיאטה או חולי הסוכרת. אחוזי השומן נשארים גבוהים והשימוש הגבוה בממתיק המלטיטול עלול להיות בעייתי.

     

    קלוריות: 417

     

    חלבון (גרם): 4

     

    פחמימות(גרם): 2

     

    שומן (גרם): 29

     

    שומן רווי (גרם): 11

     

    נתרן (גרם): 1

     

    ממרח שוקולד אגוזי לוז (מגה)

     (צילום: אריה בר)
    (צילום: אריה בר)
     

     

    הממרח מכיל כמות גבוהה של קלוריות (528 קק"ל/100 גרם), כמות גבוהה של שומן (29.3 גרם/100 גרם) וכמות שומן רווי סבירה עבור מוצרים מסוג זה (8.4 גרם/100 גרם). מוצר סביר בקטגוריה זו - אבל לא מצויין.

     

    קלוריות: 528

     

    חלבון (גרם): 4.3

     

    פחמימות(גרם): 65

     

    שומן (גרם): 29.3

     

    שומן רווי (גרם): 8.4

     

    נתרן (גרם): 180

     

    ממרח קרם קקאו ואגוזים (שופרסל)

     

    הממרח מכיל כמות גבוהה של קלוריות (528 קק"ל/100 גרם), כמות גבוהה של שומן (28 גרם/100 גרם) וכמות שומן רווי גבוהה (11.6 גרם/100 גרם).

     

    קלוריות: 528

     

    חלבון (גרם): 4.1

     

    פחמימות(גרם): 65

     

    שומן (גרם): 28

     

    שומן רווי (גרם): 11.6

     

    נתרן (גרם): 45

     

    ממרח קקאו בטעם שוקולד (מיטב)

     

    כמות הקלוריות גבוהה (538 קק"ל/100 גרם), כמות השומן גבוהה (29.9 גרם/100 גרם) ורק ערכי השומן הרווי נותנים טיפה אור כאשר ערכם נמוך (3.3 גרם/100 גרם). עם זאת, כאשר בודקים את רשימת המרכיבים, רשום במקום השלישי "שומן מוקשה" (עוד לפני הקקאו!). כלומר, המוצר מכיל כמות גבוהה של שומן טרנס, שומן לא בריא. זו הסיבה שבגללה בפועל השומן הרווי נמוך. המוצר אינו מומלץ מבחינה תזונתית ובריאותית.

     

    קלוריות: 538

     

    חלבון (גרם): 0.6

     

    פחמימות(גרם): 66.7

     

    שומן (גרם): 29.9

     

    שומן רווי (גרם): 3.3

     

    נתרן (גרם): 72.7

     


    שוקולד למריחה - ערכים תזונתיים (ל-100 גרם):

    שוקולד למריחה - ערכים תזונתיים (ל-100 גרם):
    המוצר משווק/יצרן קלוריות חלבון ג' פחמימות ג שומן ג' שומן רווי ג' נתרן מ"ג
    ממרח שוקולד השחר השחר העולה 503 3.57 65 25.5 7.3 90
    ממרח שוקולד/אגוזים נוטלה ליימן שליסל 530 6.4 56.4 31 10.3 33
    ממרח שוקולד השחר בד"צ השחר העולה 564 4.9 59.5 34 6  
    ממרח שוקולד פרה עלית 547 4 63 31 13 60
    ממרחית עלית 544 1 63 32 13 12
    ממרח שוקולד אגוזי לוז מגה 528 4.3 65 29.3 8.4 180
    ממרח קרם קקאו ואגוזים שופרסל 528 4.1 65 28 11.6 45
    ממרח שוקולד ללא תוספת סוכר עלית 417 4 2 29 11 1
    ממרח קקאו בטעם שוקולד מיטב 538 0.6 66.7 29.9 3.3 72.7

    שוקולד השחר (השחר העולה)

     (צילום: אורן אגמון)
    (צילום: אורן אגמון)

     

    כמות השומן בממרח השוקולד הייתה הנמוכה ביותר שנמצאה מבין המוצרים שנבדקו בקטגוריה (25.5 גרם/100 גרם) ואף כמות השומן הרווי הייתה נמוכה

    וסבירה מאוד עבור מוצרים מסוג זה (7.3 גרם/100 גרם). כמות הקלוריות הייתה השנייה הכי נמוכה מבין כל המוצרים שנבדקו (503 קק"ל/100 גרם). אין ספק שמבין האפשרויות העומדות בפני הצרכן הישראלי, הבחירה ב"שוקולד השחר" היא הבחירה הסבירה ביותר מבחינה תזונתית. אין לראות בבחירה זו המלצה "לרדת" על מארז של הממרח עם כפית ו"לחסל אותו", אבל מריחה של כפית שוקולד מדי פעם על פרוסת לחם יכולה להשתלב בתפריט כפינוק מתוק.

     

    קלוריות: 503

     

    חלבון (גרם): 3.57

     

    פחמימות(גרם): 65

     

    שומן (גרם): 25.5

     

    שומן רווי (גרם): 7.3

     

    נתרן (גרם): 90

     

    יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט ומנהלת תחום התזונה הקלינית והספורט במרכז הרפואי "מדיקס"‬

     




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "איזה שוקולד למריחה הכי בריא? הדיאטנית בדקה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutetrstock
    ממרח שוקולד. המרכיב הנמצא בכמות הגדולה ביותר הוא סוכר
    צילום: shutetrstock
    מומלצים