שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    דיאטת האדם הקדמון או טבעונות: מה יותר בריא?
    שני הטרנדים החמים בתחום התזונה מכתיבים גישות השונות מאוד זו מזו: דיאטת פליאו מתבססת על צריכת בשר מרובה, ואילו הטבעונות שוללת זאת לחלוטין. מה מועיל יותר לגופנו ומה פוגע בו? והאם האדם הקדמון באמת אכל כל כך הרבה מזון מן החי? מומחית לתזונה מפרידה בין מיתוס לאמת

    לאכול הרבה בשר - או להתנזר ממנו לחלוטין? על פי תפיסת התזונה הפליאוליתית, המזון הטוב ביותר לאדם הוא מה שאכל האדם הקדמון, ובכלל זה בשר רב. על פי תפיסת הטבעונות, דווקא הימנעות ממזון מן החי היא הנכונה ביותר לבריאותנו. אז איזו מבין הדיאטות מתאימה לנו יותר ועל מי מהשתיים ממליצים המומחים?

     

     

    התחלתם דיאטה ? קראו עוד:

     

    "התאמה גנטית" או קשיי עיכול?

    התזונה הפליאוליתית היא בעצם תורה של אורח חיים אבולוציוני, המתייחסת לתקופה הפליאוליתית שבה חיו בני האדם בחבורות של ציידים ולקטים. עיקר התזונה התבסס אז כמובן על אכילת בשר.

     

    ה"תנ"ך" של התזונה הקדמונית נכתב על ידי לורן קורדיין, דוקטור לפילוסופיה מאוניברסיטת קולורדו הטוען כי התזונה הפליאוליתית היא היחידה המתאימה לנו גנטית, משום שכך האדם נהג לאכול במשך 2.5 מיליון שנים. חסידי גישה זו מאמינים שאם נימנע ממזון תעשייתי ונקפיד על התזונה של האדם הקדמון נוכל למנוע גם את המחלות של העידן המודרני.

     

    על פי עיקרי הדיאטה, כ-55% מהתפריט צריך להכיל חלבון מן החי (בשר, ביצים, לעתים גבינות שמנות), והשאר ירקות (ללא ירקות שורש), וכן אגוזים ושקדים במידה מועטה. התפריט מחייב הימנעות מוחלטת מדגנים ומקטניות, והוא כולל מעט מאוד פירות בשל ההימנעות מסוכר.

     

    הנה רק כמה מהבעיות בדיאטת פליאו:

     

    • אנטומיה שונה. מבחינה אנטומית, בני האדם בנויים לאכול הרבה מזון טרי מהצומח. הלסת שלנו נעה ימינה ושמאלה בעת הלעיסה, לעומת אוכלי בשר שהלסת שלהם נעה למעלה ולמטה כדי לקרוע את הבשר. נוסף על כך, אין לנו ניבים גדולים, כאלה המיועדים לביתור הבשר, כמו לטורפים.

     

    • מערכת עיכול אחרת. מערכת העיכול שלנו ארוכה כמו של בעלי החיים הצמחוניים, וזאת כדי לעכל היטב את מרכיבי המזון השונים. לבעלי החיים הקרניבורים, אוכלי הבשר, מערכת עיכול קצרה.

     

    • חוסר בוויטמינים. גופו של בעל חיים קרניבורי מייצר ויטמין C כיוון שהוא חסר במזון מן החי. בני האדם אינם מייצרים ויטמין C בגופם, אלא אמורים לקבלו בכמויות גדולות ממזון מהצומח, כמו חיות צמחוניות, כך שברור שמזון צמחי חיוני לנו. אם נאכל מעט ירקות ופירות - לא נקבל ויטמין זה ברמה מספקת.

     

    • נזקים במזון מן החי. מזון מן החי מכיל שומנים רוויים המזיקים לכלי הדם וללב, כולסטרול "רע" המצטבר ברובו וגורם לטרשת עורקים וכן כמות גדולה של חלבון מזיק שעלול לגרום לסרטן מסוגים שונים. הבשר של היום הוא אינו הבשר שבני האדם צדו לפני אלפי שנים, אלא הוא מכיל כימיקלים רבים והורמונים שמהם ניזונו בעלי החיים. כל זאת הופך את הבשר ללא מזין.

     

    אנו חיים יותר מהאדם הקדמון

    בני האדם נועדו לאכול מזון מגוון וטבעי, המכיל רק חומרים חיוניים ולא מזיקים. אחת הסיבות שבזכותה אנו חיים יותר שנים מאשר בעידן הקדמוני היא התזונה שלנו: האדם הקדמון אכל כל מה שהיה בסביבתו - באזור שבו היו יותר תפוחי אדמה אכלו יותר תפוחי אדמה, באזור שבו יותר תירס אכלו ממאכל זה יותר וכן הלאה. כשלא הייתה ברירה, אכלו גם בשר.

     

    לא מעט מחקרים מצביעים על כך שתזונה דלת פחמימות ועתירה בחלבון ובשומן, כמו דיאטת פליאו או דיאטת אטקינס, מזיקות לנו כיוון שהן מעלות את הסיכוי למחלות לב, ליתר לחץ דם, לסוכרת, לכשל כלייתי ולסרטן. כאשר מונעים פחמימות מהגוף הוא נכנס למצב דמוי מחלה, הנקרא קטוזיס.

     

    ב-21 ביוני 2012 הציג כתב עת בריטי את העדכונים האחרונים על הסכנות הבריאותיות לטווח ארוך של תזונה דלת-פחמימות ועתירת-חלבון, וקבע כי תזונה כזו מסוכנת לבריאות.

     

    ד"ר ג'ון מקדוגל, מומחה בתזונה בעל שם עולמי התומך בטבעונות, טוען כי עלינו להסתכל על אוכלוסיות שבהן תוחלת החיים ארוכה במיוחד, כמו אנשים מאוקינאווה שביפן, סרדיניה שבאיטליה, ניקויה שבקוסטה ריקה, יוון או האדוונטיסטים בקליפורניה. המכנה המשותף לכל אלה הוא שתזונתם מבוססת על מזון מהצומח ורק מעט מאוד חלבון מהחי.

     

    ד"ר מקדוגל אירח באחת מתוכניותיו את ד"ר נתניאל דומיני, אנתרופולוג ממכללת דרתמות', הטוען כי התפיסה שלפיה אנשים קדמונים היו בעיקר אוכלי בשר היא מיתוס בלבד. "רוב הקלוריות של הקדמונים הגיעו ממזון צמחי", אמר. "השגת הבשר הייתה פשוט יותר מדי בלתי צפויה מכדי להתבסס עליה". לאחר שחקר את העצמות, השיניים והגנטיקה של קופים במהלך הקריירה שלו קבע ד"ר דומיני כי תיאור הולם יותר של בני האדם יהיה כ"אוכלי עמילנים".

     

    מחקר שפורסם בכתב העת Nature ביוני 2012 מדווח כי כמעט כל התזונה של בני האדם הקדמונים כללה בעיקר עלים, פירות, עץ וקליפות, דיאטה הדומה לשימפנזים כיום.

     

    בני האדם בנויים לאכול הרבה מזון טרי מהצומח (צילום: shutterstock)
    בני האדם בנויים לאכול הרבה מזון טרי מהצומח(צילום: shutterstock)

     

    טבעונות מגנה על הגוף

    העידן המודרני מכתיב לנו אכילת מזון מעובד, שרובו מבוסס על מוצרים מן החי: חלב ומוצריו, בשר ועוד, וכל אלה נחשבים לחיוניים ובריאים ודואגים להכניס לנו לראש שאי אפשר בלעדיהם. בפועל יוצא שאנו צורכים יותר מדי קלוריות - וגם אלה ריקות ומכילות רק מעט מאוד ערכים תזונתיים נדרשים.

     

    מספרים לנו שכדי להיות בריאים עלינו לאכול שלוש מוצרי חלב ביום ושכדי לזכות בברזל ובוויטמין B12 חייבים לאכול בשר, אבל בינתיים האוכלוסייה רק משמינה, הופכת יותר ויותר חולה ותלויה בתרופות.

     

    לעומת זאת, תזונה טבעונית דוגלת באכילת מזון שהעניקה לנו אמא אדמה: מזון הקרוב לצורתו הטבעית וללא חלבונים מן החי, מתוך הבנה שמזון מן החי מכיל חומרים שאינם טובים לנו.

     

    בתזונה הטבעונית המאוזנת אין בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב, והתפריט מתבסס על שפע פירות וירקות, דגנים, קטניות, אגוזים, שקדים ושאר זרעים וגרעינים. מזונות אלו עשירים ברכיבי מזון חיוניים המספקים לגופנו ויטמיני B, סידן, מגנזיום, אבץ, ויטמין A, אומגה 3 ועוד רבים.

     

     

    תזונה טבעונית המבוצעת נכון מספקת לגוף שפע של חומרים המקדמים את בריאותנו, מונעים מחלות ואף מטפלים במחלות קיימות. מזון מן הצומח מחזק את מערכת החיסון, מזין את החיידקים הטובים שבמערכת העיכול, מאזן את רמות הסוכר והשומנים בדם ומסייע להורדת לחץ הדם. החומרים החיוניים שבמזון צמחי מגינים עלינו מפני סרטן ומחזקים את כל איברי הגוף.

     

    אנו זקוקים לשינוי דרסטי - ובשר אינו יכול לחולל מהפכה בריאותית. לעולם לא תראו מחקר המוכיח שברוקולי או מזון צמחי טבעי אחר גורם למחלות, אבל על ההשפעה השלילית של מזון מן החי על בריאותנו ניתן למצוא הרבה מחקרים.

     

    מה ממליצים המומחים?

    ארגוני בריאות ותזונה בעולם, כגון ארגון התזונה האמריקאי (ADA), משרדי הבריאות והחקלאות האמריקניים, האגודה הרפואית הבריטית (BMA) ועוד מכירים בתזונה טבעונית כמומלצת למניעת מחלות רבות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, השמנה ואפילו סרטן. לא פעם פורסמו ניירות עמדה המצהירים כי תזונה טבעונית מספקת את כל הצרכים התזונתיים של האדם בכל שלבי חייו.

     

    שורה של רופאים מומחים לתזונה ממליצים על טבעונות ומקדמים כך את בריאותם של מטופלים רבים ברחבי העולם. כמו כן אל לנו לשכוח שמזון צמחי לא רק מועיל לבני האדם, אלא כמובן גם לבעלי החיים ולכדור הארץ.

     

    הכותבת היא נטורופתית , N.D Ph.D, מומחית לרפואה טבעית




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "דיאטת האדם הקדמון או טבעונות: מה יותר בריא?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים