משחקים לחופש: מילים
אם נגמרו לכם כל הרעיונות איך להעסיק את הילדים, אנחנו כאן בשבילכם עם מקבץ משחקים, שעוסקים בפירוק של מילים, שינוי משמעות, היפוכים, חידות ועוד. כל הרעיונות כאן הוצגו בספריה של מרגלית עקביא ז"ל
אני חושב על מילה המתחרזת ב...
מארגן המשחק מודיע: אני חושב על מילה שאפשר לתארה בתנועות המתחרזת בהברה "אור". מי שחושב על מילה המתחרזת אף היא בהברה זו, יציג אותה בפנינו.
האפשרויות השונות אשר אפשר להציג בקשר לדוגמה זו: חמור, קור, שור, צפור, דרור, תור, כנור, גיבור, וכו' בכל פעם שמשחק "מציג" את המילה שלו, על מארגן המשחק לזהות את המילה ולומר: "לא! הנעלם איננו..." (אם זו לא המילה אשר נבחרה כנעלם).
וכך נמשך המשחק, עד אשר יקרה אחד משני המקרים הבאים: 1. מארגן המשחק יודיע: "כן! זוהי המילה הנעלמת". 2. מארגן המשחק לא יוכל לזהות את המילה שהוצגה לפניו, והוצגה נכון. ואז מפסיקים את המשחק, ומי שמצא את המילה הנעלמת או מי שהצליח להציג מילה ומארגן המשחק לא זיהה אותה, מתחיל במשחק מחדש ובוחר כמובן מילה אחרת בעלת חרוז אחר.
איך משחקים את המילה הבאה
חלק מהנוכחים בוחרים ביניהם בתיבה (מילה) בת מספר אותיות, ומשחקים את האותיות שלה. הם מחלקים ביניהם את התפקידים: כל אחד מקבל אות אחת (או יותר) מאותיות התיבה שנבחרה וצריך לשחק (בתנועות) מילה המתחילה באותה אות. בדוגמה שלנו. כשהמילה היא סנדלר, שחקו את המלים הבאות: ספורטאי, נהג, דייקנית, למך, רקדנית. כל אחד בתורו משחק את המילה שלו. לבסוף משחקים הכל יחד את כל המילה הנעלמת שנבחרה, אם לא הצליחו הנוכחים לזהות את המילה הנעלמת קודם לכן.
יש לי קומקום גדול מאוד
אחד מספר לנוכחים את הפרטים השונים על המילה שלו, אבל במקום לקרוא למילה בשמה הנכון, שהוא תפקיד הנוכחים, מתאר כל אחד את ה"קומקומים". יש בעברית מילים שיש להן מובנים שונים. למשל, המילה "כר" היא אחו או הכר שישנים עליו. על עקרון זה מבוסס משחק הקומקומים. שניים מהנוכחים מחליטים ביניהם, בלי שאחרים ישמעו, על מילה שיש לה שני פירושים שונים.
נקח לדוגמה את שני הפירושים הראשונים של המלה "כר". לאחר ההתיעצות, כל אחד מספר לנוכחים את הפרטים השונים על המילה שלו, אבל במקום לקרוא למילה בשמה הנכון, שהוא תפקיד הנוכחים, מתאר כל אחד את ה"קומקומים". תאור שני הקומקומים של הדוגמה שלנו יהיה בערך כזה:
- הקומקום שלי הוא גדול מאוד (אחו).
- הקומקום שלי קטן (כר שישנים עליו).
- הקומקום שלי ירוק בדרך כלל.
- הקומקום שלי לבן בדרך כלל.
- הקומקום שלי נמצא בדרך כלל מחוץ לעיר.
- הקומקום שלי נמצא בדרך כלל בכל בית, אפילו פעמים אחדות.
- על הקומקום שלי נעים לדרוך ולנוח.
- על הקומקום שלי נעים לנוח ולישון, אבל אין דורכים עליו.
- הקומקום שלי מחליף את בגדיו פעם או פעמיים בשנה.
- הקומקום שלי מחליף את בגדיו בערך בכל שבוע.
ניסיתם פעם לקמקם משהו?
בוחרים פועל כנעלם. אחד או שניים ינסו לגלות את התשובה, שהשאר יסתירו מהם - למשל רחיצת שיניים. השניים שואלים את הנוכחים (איש איש בתורו) כל מיני שאלות, שיעזרו להם למצוא את הנעלם. מאחר שהם זקוקים גם לפועל שיציין את הפעולה הנעשית בעזרת הפועל הנעלם, הם משתמשים בפועל "קמקם" ויכולים לאמר אותו לכל צורה הדרושה להם. הרי דוגמה לשאלות ולתשובות הקשורות במציאת הפועל אשר בחרנו: ש: האם בני אדם מקמקמים?
ת: בני אדם מקמקמים!
ש: האם גם חיות מקמקמות! ת: לא, חיות אינן מקמקמות! ש: היש צורך בכלים מיוחדים בשביל לקמקם!ת: כן, יש צורך בכלים מיוחדים כדי לקמקם.
ש: האם כל בני האדם נוהגים לקמקם? ת: לא, לא כל בני האדם מקמקמים, לצערנו. ש: האם גם תינוקות מקמקמים? ת: לא, תינוקות אינם מקמקמיםבדרך זו, לאחר עוד מספר שאלות, יצליח הצוות למצוא את הפועל הנעלם.
שרה שרה שיר שמח10X
בקבוצת המשימות תמצאו תכונה משותפת: אלה הם משפטים המורכבים ממלים שצירופן המיוחד מקשה על אמירתן הרצופה והמהירה. מי שלא מצליח בפעם הראשונה או משתהה – אומרים לו לנסות שוב ושוב, אבל לא יותר משלוש פעמים.
- לומר 10 פעמים רצופות: "חצרצו בחצוצרות וצאו לרוץ בחוצות בוצץ הנוצץ".
- לומר 10 פעמים רצופות: "תטאטא את התא לאט לאט".
- לומר 5 פעמים רצופות את המשפט: "לוליק לירן וללה לוטן כלה וחתן. הכלה לוטן והחתן לירן לא נפרדו מעולם".
- לומר 20 פעמים ברציפות את המלה "בחלקלקות".
- לומר 15 פעם ברציפות את המשפט: "גנן גידל דגן בגן, דגן גדול גדל בגן".
- לומר 20 פעם ברציפות את המשפט: "שרה שרה שיר שמח".
- לומר 20 פעם ברציפות את המשפט: "נחש נשך נחש".
- לומר 5 פעמים רצופות את המשפט הבא: (כולו או חלקו – תלוי בגיל) "חול יכול חול לאכול, בימות חול, אם בכלל יכול חול לאכול חול".
- לומר 15 פעמים רצופות את המשפט: "גילה גיל גלגלה גלגל לגלגל שבגליל".
- לומר 15 פעמים רצופות את המשפט: "שש שמשות משושות משוחות בששר".
- לומר 10 פעמים רצופות את המשפט: "צרצר יוצר צייר ציור וצר צורה באבן צור".
- לומר 15 פעם ברציפות את המשפט: "סם שם שם סם, מה סם שם שם?".
- לומר 20 פעם ברציפות את המשפט: "בקבוק בלי פקק מפוקק".
משימות המשלבות קול ותנועה
- למנות מאחת עד שלושים לפי מנגינה ידועה של שיר או קטע מאופרה וללוות בתנועות מתאימות.
- לתאר בתנועות ובקולות את הפגישה בין כיפה אדומה לזאב.
- לתאר בתנועות ובקולות מתאימים חתול הרואה כלב מתקרב.
- לחנך, בתנועות ובמילים, כלב לנקיון בבית.
- לחנך, בתנועות ובמילים, תינוק לעשות צרכיו בסיר.
- לחקות, בקולות ובמילים, את טרזן.
- לתאר, בקולות ובמלים, כיצד היית את/ה, כמורה, מרגיע/ה כתה מתפרעת.
- לחקות קולות של חמישה בעלי חיים שונים וללוות בתנועות מתאימות.
- לדקלם או לשיר שיר ילדים ידוע ובמקום כל מלה שלישית להניע ידיים כמו כנפיים של ציפור.
- לדקלם שיר ידוע כמו ילדה ביישנית מאד וללוות בתנועות מתאימות.
- לתאר אדם החוזר ממסיבה והוא שיכור.
- לתאר חייל המספר בגאווה על "עלילותיו".
- לתאר ילדה ביישנית, הנכנסת לחנות לקנות סינור.
- לתאר מורה המתרגז על תלמיד שהעתיק בבחינה.
- למנות מאחת עד עשר או לקרוא את אותיות הא"ב בקול טראגי וללוות בתנועות מתאימות.
- למנות מאחת עד עשר או לקרוא את אותיות הא"ב בשמחה וללוות בתנועות מתאימות.
- למנות מאחת עד עשר או לקרוא את אותיות הא"ב בבכי וללוות בתנועות מתאימות.
- למנות מאחת עד עשר או לקרוא את אותיות הא"ב בתחינה וללוות בתנועות מתאימות.
- למנות מאחת עד עשר או לקרוא את אותיות הא"ב במליצה וללוות בתנועות מתאימות.
- לחקות שיכור המונה מאחת עד עשר או קורא את אותיות הא"ב, כשהוא מלווה אותן בתנועות מתאימות.
- להחזיק כר על הידיים כמו שמחזיקים תינוק ולהשתדל "להרדים" אותו.
- לשיר בפינה אחת של החדר, לרקוד בשניה, לבכות בשלישית ולצחוק ברביעית.
- לומר חמש פעמים משפט מפורסם, וכל פעם להדגיש מילה אחרת וללוות בתנועות מתאימות.
מילים בשרשרת הא-ב
מנהל המשחק אומר משפט אשר יש בו חפץ ומתאר אותו בשם תואר המתחיל למשל באות א', כמו: קניתי פרח אדום.
המשחק השני אומר: קניתי פרח אדום בהיר (הוא הוסיף תואר המתחיל באות ב') השלישי אומר: קניתי פרח אדום בהיר גדול, הרביעי מוסיף דביק וכו'.
מי שאינו יכול לומר את התואר באות שתורו לומר, או טעה בסדר המילים שנאמרו – מפסיד נקודה - והבא אחריו מתחיל במשפט חדש, בשם עצם אחר ויכול להתחיל את התואר בכל אות מאותיות הא"ב ולאו דווקא באות הראשונה. למשל: אכלתי עוגה חמה, השני מוסיף טרייה וכו'. וכמובן, יש תמיד לחזור על דברי הקודם לפני שמוסיפים תואר חדש.
אני אוהב את... מפני...
מארגן המשחק אומר: אני אוהב את אורי מפני שהוא ארוך רגלים, אדיב, אביר. מארגן המשחק אמר שם אדם, המתחיל באות א' – וציין שלוש תכונות המתחילות באות א'. ועתה הוא מראה באצבעו אל אחד הנוכחים ואומר ב'. המשתתף צריך מייד לומר שם של אדם המתחיל באות ב' ואיזו תכונה יש לו, המתחילה באות ב' ואשר בגללה אדם זה אהוב עליו.
אם הגיב המוזמן במהירות ואמר את מה שאמר נכון, הוא מציין באצבעו את אחד המשתתפים וקורא בשם אות איזה שהיא - אין שום סדר מחייב. לא הגיב במהירות הדרושה, או שלא אמר שם או תכונה באות המתאימה (מספיקה גם תכונה אחת) - הוא הפסיד נקודה.
מילה נגמרת ומילה מתחילה
הראשון אומר מילה, נניח: שלום, על השני (לפי הסדר שנקבע מראש) לומר מייד מילה שהקודמת נגמרת בה. במקרה שלנו באות מ'. זה שאחריו יאמר מייד מילה שהמילה הקודמת נגמרת בה, וכו'. מי שלא אומר מייד את המילה המתאימה, או שהוא חוזר בטעות על מילה שכבר נאמרה מפסיד נקודה. אם רוצים להקשות על המשחק, אפשר להגביל את הנושא של המילים או להגביל את מספר האותיות של המילים הנאמרות.
כל המילים שקשורות לנושא
המשחקים בוחרים בנושא מסויים למשחק. נניח שנבחר הנושא "חג חנוכה". כל אחד, ללא תור וללא הצבעה מוקדמת, משמיע מילה הקשורה לאותו נושא. למשל: "נרות", "חנוכיה", "סביבון", "סופגניה" וכיו"ב. המשחק נמשך עד אשר לא יימצא עוד משחק אשר יוכל להוסיף מילה הקשורה לאותו נושא. המשלים את המילה האחרונה - זוכה במשחק.
סדרו את המשפט
מנהל המשחק אומר משפט קצר, שסדר המלים שבו אינו תקין. למשל: "התפוח הילד אוכל". מי שאומר ראשון את המשפט "הילד אוכל תפוח" – זוכה בנקודה.
מי הגברת שטיילת איתה?
מנהל המשחק שואל: "מי הגברת שטיילת איתה, מר אריה?". כולם עונים – "לביאה". מי שעונה ראשון – זוכה בנקודה. למי יש יותר נקודות בסוף המשחק? להלן רשימה קטנה לדוגמא: חמור-אתון, תיש-עז, פיל-פילה, פר-פרה, איש-אישה, עלם-עלמה, כלב-כלבה,נער-נערה, גמל-נאקה, ילד-ילדה, צבי-איילה, חתול-חתולה, סוס-סוסה, כבש-כבשה, תרנגול-תרנגולת, פרגיה.
איך קוראים לבן שלך?
מנהל המשחק שואל: "איך קוראים לבן שלך, מר תרנגול?" על הכל לענות: "אפרוח". מי שאומר ראשון את המילה הנכונה – זוכה בנקודה. למי יש יותר נקודות בסוף המשחק? להלן רשימה קטנה לדוגמא: סוס-סייח, כלב-כלבלב, אדם-ילד, פר-עגל, אייל-טלה, גמל-בכר, חמור-עייר, חתול-חתלתול, אריה-גור אריות, תיש-גדי, פיל-גור פילים, ציפור-אפרוח, גוזל.
השלימו את המשפט
מנהל המשחק פותח במשפט. למשל: "החייט תופר ב...". מי שאומר ראשון את המילה מתאימה - זוכה בנקודה.
דוגמאות נוספות: הנהג נוהג ב...; האיכר חורש ב...; הנגר מנסר ב...; הצבע צובע ב...; הצלם מצלם ב...
מהי המילה הנרדפת?
מנהל המשחק אומר מילה, למשל: "עליז", ועכשיו הוא קורא בקול רשימה של מילים, ביניהן נמצאת מילה נרדפת למילה שהכריז. למשל: "עצוב, קור, כדור, שמח". הראשון הקורא בשם המילה הנרדפת - זוכה בנקודה.
מילה וההפך שלה
מנהל המשחק אומר מילה ומבקש מהמשתתפים לנקוב בהיפוכה. הראשון שידע את המילה ההפוכה - זוכה בנקודה. למי יש יותר נקודות בסוף המשחק? דוגמאות נוספות: רך-קשה, גבוה-נמוך, חזק-חלש, שבע-רעב, אמיץ-פחדן, מהיר-איטי, חכם-טיפש, צדיק-רשע, טוב-רע, עדין-גס, ישר-עקום.
מהי המילה המיותרת?
מנהל המשחק משמיע שלוש ארבע מילים, אשר אחת מהן לא מתאימה לאחרות. למשל: "שמש, ירח, כוכב, מזרח". מי שאומר ראשון מהי המילה המיותרת – זוכה בנקודה.
מהי המילה הבאה בסיפור
מנהל המשחק מספר סיפור ולפתע מפסיק. על המשחקים לאמר מילה, שמשתלבת במסופר. אפשר לשחק את המשחק בשתי צורות:
- הראשון האומר מילה מתאימה, ממשיך לספר את הסיפור עד אשר יפסיק לפתע.
- כל מי שיאמר מילה מתאימה – זוכה בנקודה.
איפה הייתי ומה עשיתי
משתתף ראשון אומר למשל: "אני נוסע לאנגליה" (שם מקום, המתחיל באות א'), כי שם אורגים בד טוב (פועל המתחיל באותה אות). משתתף שני אומר: " אני נוסע לבלפוריה, כי שם בוצרים ענבים". משתתף שלישי אומר: "אני נוסע לגינוסר, כי שם גדלים פירות טובים", וכו' וכו'.
מי שאינו ידע לקרוא בשם מקום או פעולה המתחילים באותה אות שנפלה בגורלו, מפסיד נקודה. אפשר לשחק לפי אותיות הא"ב ואפשר לקבוע גם מספר או סדר אותיות אחר, מכיוון שיש אותיות הגורמות קשיים מיוחדים.
משחקים נוספים:
למשחקים, תשבצים, תשחצים נוספים לחצו כאן.