שתף קטע נבחר

גם הרב סולובייצ'יק רפורמי?

"הרב גורן זצ"ל סמך את ידיו על תנועת בני-עקיבא כמעורבת - בנים ובנות - מלכתחילה. הרב סולובייצ'יק זצ"ל אף אישר לבנים ובנות ללמוד יחד גמרא. אם הם רפורמים - הלוואי ויהא חלקי עימהם". אמנון שפירא מגיב בפרשת ה"ניאו-רפורמים"

א) לפני כ-25 שנה, בהיותי מזכ"ל בני עקיבא, פורסם בציבור עלון הפוסל את התנועה. כיוון שבני עקיבא הקימה עולם ענק של תורה ושל חברה, כתבתי תשובה מפורטת, שבה בחנתי את כל נימוקי האוסר, סתרתי אותם, ניתחתי אותם מחדש, והוכחתי, כי דרכה של בני-עקיבא, כתנועת נוער מעורבת, בנים ובנות, מלכתחילה, היא על פי דין ועל פי ההלכה.

 

 

את תשובתי הנחתי לפני הרב הראשי לישראל, הגאון שלמה גורן זצ"ל, ולאחר שעיין בה זמן רב, הזמין אותי לרבנות הראשית בירושלים, ובכתב ידו ובחותמת הרב הראשי לישראל, נתן לי הסכמה וברכה חמה: לחוברת ולדרכה של תנועת בני עקיבא בארץ ובעולם. עכשיו באים רבנים חדשים (וזה לא רק אחד), ורומזים שבני עקיבא היא תנועה "ניאו-רפורמית", וממילא הרב גורן הוא רב ניאו-רפורמי (החרדים מזמן אומרים זאת במפורש).

 

ב) הרב גורן לא היה הראשון שהעריך כך את בני עקיבא. קדם לו רבן של ישראל הראי"ה קוק זצ"ל, שהגדיר את בנ"ע כלא פחות מאשר: "אין לך דבר קדוש יותר מזה" (וזה היה בזמן בנ"ע של אז, שעדיין לא הוקמה בה המערכת הענקית של היום של ישיבות ואולפנות). ועכשיו באים חדשים, זה מקרוב באו, וטוענים, שהראי"ה קוק זצ"ל הוא רב ניאו-רפורמי, כי רק רב כזה יכול להגיד על בנ"ע: "אין לך דבר קדוש מזה".

 

ג) שני רבנים אלה אינם לבדם. לפני שנים הרב הקים יוסף דב סולובייצ'יק זצ"ל, גדול הדור ואיש הלכה מובהק, ישיבה מעורבת לבנים ולבנות בבוסטון ("ישיבת מימונידס"). שם יושבים במעורב, ובמכוון, עד כתה י"ב, בן ליד בת, ולומדים גמרא בחברותא ביחד, וזאת בהדרכתו התורנית האישית ובנשיאותו (וזה לא נראה כלל כשיטה של "בדיעבד"). הישיבה קיימת עד היום, ובינתיים נוספו עוד כמותה בארה"ב (אעיר כאן, שבני עקיבא אמנם קיבלו בהכללה את עמדת הרב סולובייצ'יק לגבי תנועת הנוער, שתהיה מעורבת, אבל חשבו, שעדיף כי הבנים והבנות, בחינוך הפורמלי, ילמדו בנפרד בישיבות ובאולפנות). ועכשיו בא רב פלוני ואומר, שהרב סולובייצ'יק, בעל "איש ההלכה", שאלפי הרבנים מוסמכיו פזורים בכל העולם, אינו אלא רב ניאו-רפורמי.

 

ד) רבנים גדולים אלה אינם לבדם, בחוברת הנ"ל שחיברתי (אותה אפשר למצוא בנקל באינטרנט כחוברת חברה מעורבת של אמנון שפירא), הבאתי עוד הרבה רבנים ופוסקים, מהארץ ומהעולם, התומכים בעמדה זו (כמו הרב דניאל שילה, הרב אליעזר ברקוביץ, הרב אליקים אלינסון, הרב צפניה דרורי והרב יובל שרלו ורבים אחרים). האם עכשיו אומרים, שכל הרבנים האלה, ביניהם רבנים ראשיים וגדולי עולם, הם מחוץ למחנה, ואינם אלא רבנים ניאו-רפורמיים. ועל כך יש לומר, שאם כל הרבנים האלה הם רפורמיים, הלוואי ויהיה חלקי עמהם.

 

אני מחוייב

בכבודו של כל אדם שנברא בצלם אלוקים, ובוודאי שאני מחוייב בכבודם של תלמידי חכמים. בתנאי, שהם מכבדים גם אותי, ובתנאי, שאינם פוגעים בעמדות התורניות שאני מאמין בהם והולך לפיהן. וכשמישהו מרים ידו נגד בני עקיבא (גם אם הוא מצהיר שהוא "אוהב אותה מאוד"), זו שבנתה ובונה עולם שלם של תורה ומעשים טובים, וגם נגד גדולי ישראל שתמכו ותומכים בה, עליו אמרו חז"ל, שבמקום שיש חילול השם, אין חולקין כבוד לרב. והלוואי שיתעשת ויתקן את דבריו אלה (ואין אני דואג לארגון "קולך", שיוכל להגן היטב על עצמו מפני מלעיזיו).

 

אמנון שפירא לשעבר מזכ"ל תנועת בני-עקיבא

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בני עקיבא. אז
בני עקיבא. אז
מתוך ספר היובל לתנועת בני עקיבא
והיום
והיום
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
מומלצים