שתף קטע נבחר

צילום: ראובן שוורץ

כוס תה עם קומבינה / טור דעה

עסקנות הספורט חשובה לא פחות מהספורט עצמו. אבנר קופל, יו"ר מרכז בית"ר ומינהלת הליגה בכדורסל, מפלס דרכו לצמרת. השבוע הוא חבר למרכז הפועל ועשוי להפוך גם ליו"ר האיגוד

מה הייתם אומרים, אילו שמעתם שהליכוד פנה לחברת הכנסת זהבה גלאון, בבקשה שזו תעמוד בראשו בבחירות הקרובות? זה בערך מה שעשתה השבוע חבורת הליצנים שמכונה סיעת הפועל באיגוד הכדורסל. המזימה: לבחור באבנר קופל, יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל ויו"ר מרכז בית"ר, שיעמוד בראש קואליציה שאנשי הפועל יקימו באיגוד, וימשיך לכהן במקביל גם כיו"ר המינהלת.

 

עוד טורים של אריה מליניאק:

 

לא סתם אני עוסק בעסקנות ספורט. היא לא פחות חשובה מהספורט עצמו, כי אותם אנשים ששותים תה ואוכלים רוגלעך בישיבות, קובעים כמה כסף יוקצה להכנות השייטים ללונדון, כמה זרים ישחקו בליגה לכדורסל, ומי יאמן את נבחרת ישראל בכדורגל.

 

יאלה בית"ר או יאלה הפועל? אבנר קופל (צילום: אלי אלגרט) (צילום: אלי אלגרט)
יאלה בית"ר או יאלה הפועל? אבנר קופל(צילום: אלי אלגרט)

 

צבי ורשביאק אמנם מזיז אוגדות, אבל כדאי שתעקבו גם אחרי אבנר קופל, שבשקט מפלס דרכו לצמרת בלי שום דיביזיות. הקשר בין קופל למרכז הפועל מתחיל עוד בשנות ה־80, כשהוא עשה את הונו הראשוני כסוכן ביטוח. מי שנתן לו את הדחיפה העסקית הגדולה, ויש אומרים שהפך אותו לאיש אמיד, היה יו"ר מרכז הפועל יורם אוברקוביץ' ז"ל.

 

עוד טורים ב-ynet ספורט:

 

אוברקוביץ', שלט ללא מצרים בכל מערכת הספורט, שאב את כוחו משליטה בוועד עובדי חברת החשמל, בהסתדרות ודרכה גם במרכז הפועל. מאז שהונהגו הפריימריז במפלגת העבודה, אלפי עובדי חברת החשמל שהוא פקד למפלגה קבעו גורלם של ראשי המפלגה והמדינה.

 

הכל החל אצלו. יורם אוברקוביץ' (צילום: שלום בר טל ) (צילום: שלום בר טל )
הכל החל אצלו. יורם אוברקוביץ'(צילום: שלום בר טל )

 

אוברקוביץ' עשה בחברת החשמל ובמערכת הספורט כבתוך שלו. כך למשל, קופל קיבל את תיק הביטוח של עובדי חברת החשמל ומרכז הפועל, ופתח סניפים בכל הארץ כדי לתת להם שירות. מקורב נוסף, שאול אייזנברג, השתלט על הפועל ת"א בכדורסל, כשהוא מקבל ממרכז הפועל ערבויות לחוזי עתק של שחקנים, שכמעט גרמו להתמוטטות פיננסית של המרכז. בנוסף התפרנס אייזנברג כדובר מרכז הפועל וההתאחדות לכדורגל, והג'וב נמשך גם בתקופתו של גברי לוי, חבר נוסף של אוברקוביץ'.

 

בעמודי התקצירים של ynet ספורט כבר הייתם?

 

בבחירות לראשות הוועד האולימפי נרשמה בשנת 1996 הפתעה גדולה, כאשר אוברקוביץ' הפסיד למרות שלהפועל היה רוב. שניים מתומכיו ערקו והצביעו לצבי ורשביאק, אך מאחר שהבחירות היו חשאיות לא ידעו מי הם. אחד מהם חשף את עצמו. אוברקוביץ' חשד שקופל הוא השני, וחש נבגד.

 

גם הוא הרוויח. שאול אייזנברג (צילום: יוסי רוט) (צילום: יוסי רוט)
גם הוא הרוויח. שאול אייזנברג(צילום: יוסי רוט)

 

השבוע נסגר מעגל. קופל, אדם פרקטי, סיכם כיו"ר מרכז בית"ר קומבינה עם סיעת הפועל להפיל את יו"ר איגוד הכדורסל שי שני. עד לפני שלוש שנים שני היה מנכ"ל מרכז הפועל, אבל כמינוי של עמיר פרץ הבין אחרי המהפך בהסתדרות שימיו ספורים בשלטון עופר עיני. בעבודת נמלים ניצל את קשריו עם קבוצות הפועל, ונבחר ליו"ר איגוד הכדורסל מתחת לרדאר של ההסתדרות.

 

אנשי מרכז הפועל הם כבר מזמן פיקציה. בשנה שעברה הם הציעו לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל את ריקי בכר, אוהד מכבי. הנציג הבכיר של הפועל בהנהלת ההתאחדות לכדורגל, שטרן חלובה, ויתר מראש על תפקיד היו"ר, למרות שלהפועל יש רוב, בתנאי שיובטח לו מספר 2. נחמד שאדם מכיר במגבלותיו, אבל לא עדיף מועמד עם יתרונות?

 

הכל כדי להפיל אותו. שי שני (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
הכל כדי להפיל אותו. שי שני(צילום: אורן אהרוני)

 

מוטי אמסלם הוא החלובה של הפועל בכדורסל. מספר 2 שקט. עד לא מזמן היה תומך של שני, אך לאחרונה עבר ביניהם חתול שחור. אם התרגיל יצליח, אמסלם יהיה מספר 2 של קופל. הסכם דומה נעשה בזמנו בין אוברקוביץ' לוורשביאק, לאחר שבית המשפט אילץ את אוברקוביץ' לפרוש מכהונת יו"ר הוועד האולימפי, בעקבות הרשעתו במשפט המעקבים אחריי. במקום ללכת הביתה, אוברקוביץ' פשוט החליף עם ורשביאק תפקידים והפך לסגנו.

 

וזה הזמן להציג את המאסטר שף: איתן רוב, אחד האנשים החזקים באיגוד הכדורסל. רוב מכיר את עופר עיני מאז שכיהן כיו"ר רשות המיסים, והאינטרס המשותף שלהם הוא להעיף את שני מאיגוד הכדורסל. כשרוב התמנה בשנה שעברה למ"מ יו"ר הוועד האולימפי, חשדתי שהיעד סומן. השבוע נרקם המהלך.

 

הכירו את המאסטר שף - איתן רוב (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
הכירו את המאסטר שף - איתן רוב(צילום: גיל יוחנן)

 

קופל, שיודע מאיזה עץ עושים גיטרה, יקבל את ראשות איגוד הכדורסל ויוסיף לכהן כיו"ר מינהלת הליגה. בדמיונו הוא כבר רואה את עצמו גם אוכל סושי בכנסים של פיב"א, וגם שותה וויסקי בקוקטיילים של היורוליג. הכל במחיר השווה לכל נפש: תמיכה במועמד הפועל לראשות הוועד האולימפי.

 

אם התוכנית תצא לפועל, ראש מרכז של שש קבוצות כדורסל ינהיג סיעה שיש לה 550 קבוצות, ויו"ר איגוד הכדורסל יהיה גם יו"ר מינהלת הליגה. מה יקרה כשהמינהלת תרצה לשלם לאיגוד הכדורסל כמה שפחות, והאיגוד יתעקש לקבל כמה שיותר? האיגוד דורש שבעונה הבאה תהיינה שתי עולות ושתי יורדות. המינהלת רוצה עולה אחת ויורדת אחת. מי יכריע, אבנר או קופל? מה יגידו בג"ץ ומבקר המדינה?

 

צבי ורשביק. מי זוכר את בחירות 96? (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
צבי ורשביק. מי זוכר את בחירות 96?(צילום: אורן אהרוני)

 

חשוב להדגיש שאיתן רוב הוא אדם רציני ומוכשר, ברמה אחת לפחות מעל לעסקן הספורט הממוצע. גם קופל היה יכול להביא ברכה לספורט, אילו תיעל את הכישרון שלו למקומות הנכונים. הבעיה היא שהמערכת המסואבת נשלטת עדיין בשלט רחוק על ידי ההסתדרות ו/או על ידי להקת ורשביאק, וזקוקה לניקוי אורוות יסודי, לא להחלפת גרביים זה עם זה.

 

הקמפיין המכוער נגד אלישע

אני מתקשה להבין את אוהדי מכבי חיפה בכדורגל, ומגנה בכל לשון עיתונאים ופרשנים שמסיתים בשבועות האחרונים נגד אלישע לוי. אפשר לחשוב שאלישע שיחק בשבת נגד ראובן עטר, ולא חיפה נגד נתניה. מה לעטר ולחיפה באמצע העונה, חוץ מזה שהוא נגרר בעל כורחו לקמפיין הסתה נגד אלישע?

 

אחד מכל צד. אלישע לוי וראובן עטר (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
אחד מכל צד. אלישע לוי וראובן עטר(צילום: ראובן שוורץ)

 

תמכתי באלישע עוד כשיעקב שחר התלבט בינו לבין רן בן שמעון, שהיה אז נסיך מחוזר והעדיף את מכבי ת"א. אלישע הוא אדם רציני, מאמן יסודי שלא ילכלך גם בזמנים קשים, ומפה לשם לקח גם אליפות ועלה לשלב הבתים בליגת האלופות.

 

מכבי חיפה בתקופה לא טובה, ומי שמאוכזב צודק. השאלה היא מה תכלית מסע ההסתה להחלפה של אלישע בראובן עטר? ראובן מצליח בנתניה, הוא לא יבוא לחיפה בחודש הקרוב ולא לפני סוף העונה. מכבי חיפה היא הנפגעת מהקמפיין המכוער נגד אלישע, המאמן נפגע, יש שחקנים שנפגעים והאוהדים נפגעים כי הקבוצה על הפנים. למי זה טוב?

 

שעתיים לפני המשחק שמעתי איש תקשורת מכובד "מעריך", שאלישע לא יינצל מפגיעתם הרעה של יושבי יציע ג' שנסגר, כי הם יחכו לו לאחר המשחק בשער השחקנים. מה זה אם לא הסתה?

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבנר קופל
צילום: אורן אהרוני
מומלצים