שתף קטע נבחר

שוויון בסיום ההתמודדות בין קספרוב ופריץ

ההתמודדות האחרונה בין האדם למחשב הסתיימה בשוויון 2-2 לאחר שקספרוב ופריץ X3D סיימו בתיקו את המשחק הרביעי והאחרון ביניהם. שלושה המפגשים האחרונים בין האדם למחשב הסתיימו בשוויון, אך ההערכה היא כי בסופו של דבר המחשבים ישיגו עליונות ברורה

גארי קספרוב, שחקן השחמט המוביל בעולם, נכשל פעם נוספת בניסיונו לנצח תוכנת שחמט. ההתמודדות בינו לבין תוכנת המחשב X3D פריץ הסתיימה אתמול (ג') בשוויון לאחר תיקו במשחק הרביעי והאחרון.

 

עם זאת, קספרוב, 40, יכול לרשום לזכותו הישג. שחקן השחמט הוותיק אמר בסיום ההתמודדות במועדון אתלטיקה בניו יורק כי תוכנות השחמט חזקות יותר היום מכפי שהיה "כחול עמוק", מחשב העל של IBM, אותו ניצח קספרוב ב-1996 אך הפסיד לו בהתמודדות החוזרת ביניהם ב-1997.

 

"המחשבים משתפרים, אך גם בני האדם לומדים מהם", אמר קספרוב, שחקן השחמט הטוב ביותר בכל הזמנים בעיני חלק מהמומחים, "כיום, אני יודע הרבה יותר על מחשבים מכפי שידעתי לפני שש שנים". קספרוב הפסיד את תואר אלוף העולם בשנת 2000 אך הוא עדיין מדורג במקום הראשון בעולם על פי דירוג פדרציית השחמט הבינלאומית.

 

משחק בתנאים של מציאות וירטואלית

 

ההתמודדות הנוכחית נערכה בתנאים של מציאות וירטואלית. קספרוב ענד משקפת שאפשרה לו לראות את לוח השחמט התלת ממדי שהוצג על המסך. הוא השתמש בקולו במקום בידיו לביצוע מהלכים, וטכנולוגיית זיהוי דיבור המשולבת בתוכנה תרגמה את פקודותיו למהלכים על הלוח.

 

תוכנת השחמט הגרמנית "פריץ", שפותחה על ידי המתכנתים מורש ופייסט מהולנד וגרמניה, שודרגה לקראת התחרות לתוכנת שחמט וירטואלית תלת ממדית בשם פריץ X3D על ידי חברת התלת ממד X, המתמחה במציאות וירטואלית. קספרוב משחק באמצעות פיו במקום בידיו בסדרת המשחקים הנוכחית. תוכנת המחשב מזהה את פקודותיו ומתרגמת אותן למהלכים על הלוח. התוכנה יכולה לחשב כשלושה מיליון מהלכי שחמט בשנייה וצפויה לנצח 99.9% מהתחרויות נגד בני אדם, כך נמסר מהחברה המפתחת.

 

קספרוב תפקד היטב

 

מומחי שחמט סבורים כי קספרוב תפקד היטב במסגרת תנאי ההתמודדות החריגים. "אחת השאלות שעלו לפני תחילת התחרות הייתה אם הסביבה התלת ממדית תקשה על קספרוב", אמר דיוויד לוי מאיגוד משחקי השחמט הבינלאומי, שהפיק את שידור המשחק בכמה אתרי שחמט באינטרנט ובערוץ הספורט ESPN2.

 

רב האמן ומתכנתי התוכנה הסכימו לסיים את המשחק האחרון ביניהם בשוויון לאחר 90 דקות ו-26 מסעים בלבד – המשחק הקצר ביותר בהתמודדות הנוכחית, שהחלה ב-11 בנובמבר. המשחק הראשון הסתיים בשוויון, פריץ ניצחה בשני, קספרוב השווה בשלישי. בשחמט, מוענקת נקודה אחת לניצחון וחצי נקודה לתיקו. לכן, ההתמודדות הסתיימה בשוויון 2-2.

 

"למרות נצחונו המשכנע של קספרוב בקרב השלישי, הוא נמנע מלקחת סיכון כלשהו ולנסות לנצח 'בכוח'", קובע שי בושינסקי, אחד ממפתחי תוכנת השחמט הישראלית "דיפ ג'וניור", מחזיקת התואר אלופת העולם במחשבי שחמט, "מתכנתי פריץ, שפתח בכלים הלבנים, הפתיעו כאשר בחרו להתחיל את המשחק בגמביט המלכה, פתיחה המובילה למשחק סולידי יותר עם פחות פוטנציאל לקרב טקטי שבו לתוכנה יש יתרון".

 

שלושה מפגשים הסתיימו בשוויון

 

לאחר 13 מסעים קספרוב הגיע לעמדה שאפשרה לו להחליף כלים רבים ולהגיע לעמדה סימטרית שאינה ניתנת להכרעה מול פריץ X3D. בעקבות השוויון יקבל כל צד 175 אלף דולר.

 

בכך הסתיימו שלשה דו-קרבות רצופים בין טובי השחמטאים לטובי המחשבים ללא הכרעה. קספרוב סיים בשוויון 3-3 את ההתמודדות עם תוכנת השחמט "דיפ ג'וניור" בחודש פברואר, 2003. תוכנת "פריץ" סיימה באוקטובר, 2002, את ההתמודדות עם אלוף העולם בשחמט ולדימיר קרמניק מרוסיה בתוצאה 4-4.

 

"דו-קרבות אלו הותירו על כנה את השאלה אם מותר האדם מהבינה המלאכותית במשחק השחמט והבליטו את ההבדלים הקיימים בין סוג המצבים שבהם התוכנה עדיפה על השחקנים הטובים ביותר לבין המצבים שבהם האדם עדיין מגלה עליונות מול התוכנה", אומר בושינסקי.

 

"מעניין לציין, כי באותם מצבים שבהם מותר האדם (למשל, משחק מספר שלוש) מגלה האדם עדיפות מכרעת הנוטעת את התחושה שצורת המשחק של התוכנה נחותה מזו של שחקן שחמט בינוני בעוד שבמצבים אחרים גם קספרוב הגדול מכולם אינו מצליח להתמודד מול התוכנה.אפקט זה נובע מאלגוריתם המשחק של התוכנה השונה מאד מצורת החשיבה של השחמטאי האנושי".

 

"המחשב יפרוץ את מעגל התיקו"

 

לבושינסקי אין ספק כי בסופו של דבר יגבר המחשב על האדם במשחק השחמט. "תוצאות התיקו בדו-קרבות מוכיחות שלא האדם ולא התוכנה מצליחים לכפות משחק שחמט שבו המצבים העדיפים עליהם יתקבלו. אין ספק שברגע שהמחשבים ילמדו לשחק בעמדות סגורות (הסוג הבעייתי מבחינתן) בצורה שרב-אמן משחק אותן, הם יפרצו את מעגל התיקו וישיגו עליונות ברורה על האדם.

 

ההתמודדות הבאה של "פריץ" תיערך באליפות העולם במחשבי שחמט, אשר תיפתח ביום שבת בגראץ, אוסטריה. במסגרת האליפות מחשבי השחמט יתמודדו זה מול זה על התואר אלוף העולם למחשבים. את ישראל תייצגנה שתי תוכנות - דיפ ג'וניור, אלופת העולם הנוכחית בשנתיים האחרונות ברציפות ותוכנה בשם פלקון. בתחרות צפויות ליטול חלק למעלה מ-20 תוכנות מארה"ב, גרמניה, הולנד, אנגליה, צרפת, ספרד ועוד. מדובר בתחרות פתוחה, המאפשרת למפתחים להריץ את התוכנה על כל פלטפורמת מחשב – בין אם מדובר ב-PC‏ או במחשבי על ומחשבים בעלי חומרה ייעודית למשחק השחמט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קספרוב. משחק בתנאי מציאות מדומה
צילום: רויטרס
שי בושינסקי ואמיר באן, מפתחי דיפ ג'וניור. "המחשב ישיג עליונות"
מומלצים