שתף קטע נבחר

"הקטנות הופכות בטוחות יותר"

כך טוען ה-EuroNCAP, לאחר פרסום סדרת מבחני הריסוק האחרונה שערך. אנחנו מסבירים מה זה בכלל "מבחן ריסוק", ובעיקר למי יש סיבה טובה לגאווה, מי צריך להכין שיעורי בית ואיזו יצרנית חייבת לחזור לשולחן השרטוט. כדאי לכם לקרוא, זה עשוי להציל חיים...

הדרך להפוך את המכוניות בהן אנחנו נוהגים לבטוחות יותר, אינה קלה. ולא, באמת שאין כאן הפגנת אמפטיה ליצרני הרכב האומללים. הם, אנחנו ואתם, יודעים מצוין כי המאמץ האדיר שמושקע בשנים האחרונות לייצר מכוניות בטוחות יותר, נובע לא רק מרצון טוב, אלא בעיקר משיקולים עסקיים. במילים אחרות, רכב שיזכה לתדמית של "בטוח" במיוחד, כזה המסוגל להגן טוב יותר על נוסעיו במקרה של תאונה, יזכה ליחסי ציבור עדיפים וכמובן – יתרון משמעותי במלחמה העיקשת על כיסו של הצרכן.

 

סדרה 1 של ב.מ.וו - צריך לשפר

 

כיום מתייחסת תעשיית הרכב האירופית בעיקר לגוף אחד כאמת מידה לקביעת בטיחות כלי רכב חדש. מדובר כמובן ב-EuroNCAP, ארגון בלתי-תלוי שנוסד ב-1997, וזוכה כיום להערכה כגוף המקצועי ביותר בעולם לקביעת רמת הבטיחות של מכוניות.

 

לדברי הארגון, הפיכתו לאמת מידה בתחום היא כתוצאה מתמיכתן הרשמית בו של מספר ממשלות אירופיות, האיחוד האירופי, וארגוני נהגים וצרכנים בכל מדינה אירופית. הלכה למעשה, אין כיום יצרן מכוניות המכבד עצמו, שאינו לוקח בחשבון בעת תכנון הרכב ואיבזורו המקורי את סיכוייו במבחני ה-NCAP. זאת ועוד. בתקופה האחרונה נרשם יותר ממקרה אחד של יצרן חשוב אשר עיכב השקת רכב חדש, לאחר שהניח כי התוצאה לה יזכה במבחן תהיה נמוכה מדי.

 

מה עם הולכי הרגל?

 

בסדרת המבחנים האחרונה שערך הארגון, הוזמנו ל"ריסוק" 14 מכוניות. הפעם כללה הרשימה מספר מכובד של קטגוריות - "סופר-מיני", "משפחתיות קטנות", "משפחתיות-גדולות" (שיש המכנים אותן בארץ - זכר לעבר רחוק - "מנהלים"), "מכוניות סלון", "כביש-שטח גדול" ו"מיניוואן קומפקטי". כעת, לאחר דיווח ראשוני, אנו מביאים לכם פירוט המבהיר מי זכתה במה, ומדוע. וגם, איך בדיוק נערכים המבחנים.

 

ראשית, מבחינת הארגון יש בתוצאות המבחנים האחרונים מספר מסרים חשובים לתעשיית הרכב, וכמובן שלציבור הרוכשים. המסר החשוב ביותר מבחינתנו, עוסק בביקורת על כך שיצרני רכב אינם מעניקים מספיק תשומת לב לשמירה על חיי הולכי רגל במקרה של תאונה (ראו טור אישי בנושא). במילים אחרות, עד כמה התאמץ היצרן בתכנון חרטום מכונית שיהיה כמה שפחות קטלני בעת מפגש לא מתוכנן עם גוף האדם. שתי המכוניות שזכו בסעיף זה למחמאות מצד הארגון, הן סיאט אלתיאה וסיטרואן C4.

 

לעומת זאת, הארגון מבקר באופן בולט תשע מהמכוניות שנבחנו (מתוך ה-14), על כישלונן להשיג למעלה מכוכב בודד במבחן ההגנה על הולכי הרגל. ארבע מהן זוכות לאזכור מיוחד לרעה - אודי A6, סיטרואן C5, פולקסווגן טוארג ורנו מודוס - בגלל הפער הגדול מדי, כך הארגון, בין תוצאה של 5 כוכבים בהגנה על הנוסעים ברכב, ל"הישג" של כוכב אחד בלבד בהגנה על הולכי רגל.

 

בטוח לקנות קטנות

 

המסר השני הוא כי מכוניות קטנות יותר, ובאופן טבעי לא יקרות במיוחד (הכל יחסי כמובן...), הופכות עם השנים לבטוחות יותר ויותר עבור נוסעיהן. אם פעם נחשבו רק גדולות ויקרות למגינות היטב על נוסעים, ואילו מכוניות קטנות זכו לתדמית של "מסוכנות", היום המצב שונה לגמרי. את זה הוכיחה רנו מודוס, שזכתה לאזכור בולט, תוך שהיא הופכת לסופר מיני הראשונה עם חמישה כוכבי בטיחות בסעיף הגנה על נוסעים.

 

רנו מודוס: בטוחה מאד

 

אבל גם מכוניות גדולות יותר, "משפחתיות קטנות" דוגמת פורד פוקוס וסיטרואן C4, זכו לציון לשבח. הראשונה מהשתיים אף זכתה לציון הגבוה ביותר שהושג אי-פעם בסעיפי הגנה על נוסעים בתאונות חזית וצד, עם ציון מרשים של 100% בשתי הקטגוריות החשובות מכולן. בין המשפחתיות הגדולות ציין הארגון את התוצאה הגבוהה במיוחד שהשיגה סיטרואן C5, אשר בזכות אביזר תיזכורת לחגורות בטיחות הן מלפנים והן מאחור, קיבלה את הציון המשוקלל הגבוה ביותר בסעיף הגנה כוללת על נוסעים.

 

מסר נוסף ששולח הארגון מתבטא במחמאות יוצאות דופן שהרעיף על ארבע מכוניות - פורד פוקוס, רנו מודוס, סיטרואן C4 וסיאט אלתיאה - אשר הפגינו יכולת גבוהה במיוחד בהגנה על נוסעים בוגרים וילדים, בזכות מעטפת בטיחות פאסיבית מתקדמת במיוחד.

 

תזכורת אחרונה חייבת להתייחס למפסידות הגדולות של המבחן. ראשית שתי הקטנות פיאט פנדה וקאיה פיקנטו, הראשונה מהשתיים מכונית השנה 2004, להזכירכם. שתיהן זכו לציון גרוע במיוחד בהגנה על הנוסעים - שלושה כוכבים בלבד. למעשה, זה ציון פשוט לא מקובל יותר בתעשיית הרכב המודרנית. אבל גם יצרן היוקרה ב.מ.וו לא רשאי להיות מרוצה. ההיפך הוא הנכון. אז נכון שסדרה 1 החדשה זכתה לחמישה כוכבי בטיחות נוסעים, אם כי היא יכולה הייתה להצליח יותר בשמירה על הולכי הרגל. סדרה 5 לעומת זאת, היוקרתית במיוחד, לא השיגה אפילו חמישה כוכבי הגנה על נוסעים, האמורים להיות כמעט-סטנדרטיים בקטגוריה זו.

 

פיאט פנדה: מסמיקה מבושה

 

מה הן השיגו, ואיך (טבלת "כוכבי הבטיחות" בהמשך)

 

לפניכם הציונים שהושגו על-ידי כל אחת מהנבחנות. הן בניקוד, הן באחוזי הצלחה, לקטגוריות הבאות לפי הסדר: תאונה חזיתית (ת"ח), תאונת צד (ת"צ), התראה על חגורת בטיחות (ח"ב, אם יש כזו), הגנה על הולכי רגל (ה"ר) והגנה על ילדים ברכב (ה"י). לנוחותכם, סיכמנו גם את סך הנקודות המצטברות.

 

פיאט פנדה,1.2 ליטר: ת"ח 10 (63%), ת"צ 10 (56%), ה"ר 6 (17%), ה"י 21 (43%) - סה"כ 47. הפנדה פשוט השיגה ציון נמוך בכל קטגוריה.

 

קאיה פיקנטו, 1.1 ליטר EX: ת"ח 7 (44%), ת"צ 10 (56%), ה"ר 6 (17%), ה"י 37 (76%) - סה"כ 60. הפיקנטו השיגה ציון טוב מהפנדה, תודות להגנה טובה יותר על הילדים.

 

יונדאי גטס, 1.3 ליטר: ת"ח 10 (63%), ת"צ 14 (78%), ח"ב 1, ה"ר 5 (14%), ה"י 37 (76%) - סה"כ 67. ציון מרשים ליונדאי בהגנה על ילדים, אך כללי בינוני.

 

רנו מודוס, 1.5 dCi: ת"ח 14 (88%), ת"צ 18 (100%), ח"ב 1, ה"ר 6 (17%), ה"י 38 (78%) - סה"כ 77. כרגע, אמת מידה בטיחותית למכוניות סופר-מיני. צריכה לשפר את ההגנה על הולכי רגל.

 

ב.מ.וו סדרה 1, 116i (הגה ימני): ת"ח 14 (88%), ת"צ 18 (100%), ח"ב 2, ה"ר 2 (6%), ה"י 35 (71%) - סה"כ 71. התייחסות גרועה במיוחד להולכי רגל מנעה מסדרה 1 המודרנית ציון גבוה עוד יותר.

 

סיטרואן C4, מנוע 1.6 ליטר, SX: ת"ח 15 (94%), ת"צ 18 (100%), ח"ב 2, ה"ר 22 (61%), ה"י 42 (86%) - סה"כ 99. אחת המרשימות, עם ציון כולל מעולה, שמירה מצוינת על הנוסעים והתייחסות לדוגמה להולכי רגל.

 

פורד פוקוס, 1.6 ליטר: ת"ח 16 (100%), ת"צ 18 (100%), ח"ב 2, ה"ר 15 (42%), ה"י 40 (82%) - סה"כ 91. הציון הגבוה שניתן אי פעם להגנת מרכב על נוסעים. מה חסר? שמירה טובה יותר על הולכי רגל ותזכורת נוספת לחגורת בטיחות מאחור.

 

סיטרואן C5, מנוע 2.0 ליטר HDi: ת"ח 16 (100%), ת"צ 17 (94%), ח"ב 3, ה"ר 8 (22%), ה"י 36 (73%) - סה"כ 80. שלוש נקודות לתזכורת חגורות בטיחות מעניקות לה את הציון הגבוה ביותר בשקלול "הגנה על נוסעים". צריכה לשפר הגנה על ילדים, התייחסות גרועה במיוחד להולכי רגל.

 

סקודה אוקטביה, 1.6 ליטר (הגה ימני): ת"ח 11 (69%), ת"צ 16 (89%), ה"ר 17 (47%), ה"י 37 (76%) - סה"כ 81. ציון טוב בהגנה על ילדים מנע ממנה כישלון צורב עקב ארבעה כוכבים בלבד בהגנה על נוסעים.

 

אודי A6, מנוע 2.0 ליטר TDi: ת"ח 13 (81%), ת"צ 18 (100%), ח"ב 2, ה"ר 3 (8%), ה"י 39 (80%) - סה"כ 77. ציון לא רע, למעט בהתייחסות גרועה להולכי רגל.

 

ב.מ.וו סדרה 5, 520i (הגה ימני): ת"ח 11 (69%), ת"צ 16 (89%), ח"ב 2, ה"ר 2 (6%), ה"י 42 (86%) - 73. ארבעה כוכבי הגנה על נוסעים בלבד, לב.מ.וו סדרה 5 המהוללת? כישלון צורב ליצרן, שלבטח ינסה לתקן בעתיד. תוצאה נמוכה במיוחד בתאונה חזיתית

 

פולקסווגן טוארג, 2.5 ליטר TDi: ת"ח 14 (88%), ת"צ 18 (100%), ח"ב 2, ה"ר 7 (19%), ה"י 39 (80%) - סה"כ 82. ציון טוב יותר בהגנה על הולכי רגל, בעיה של ממש ברכב גבוה יחסית, היה מעניק ל-SUV המפואר ציון כולל מעולה.

 

סיאט אלתיאה, 1.6 ליטר: ת"ח 14 (88%), ת"צ 18 (100%), ח"ב 1, ה"ר 22 (61%), ה"י 39 (80%) - סה"כ 94. הישג מעולה למיניוואן הספורטיבי, כפי שסיאט מכנה אותו. ציון מיוחד לשבח בסעיף הגנה למופת על הולכי הרגל.

 

מאזדה 2, 1.4 ליטר (הגה ימני): ת"ח 11 (69%), ת"צ 14 (78%), ח"ב 1, ה"ר 10 (28%), ה"י 25 (51%) - סה"כ 61. ציון בינוני מאד למאזדה, עם ה-2 המודרנית יחסית. טעון שיפור בהגנה על הנוסעים והולכי הרגל.

 

תוצאות מבחן הריסוק לפי קבוצות

 

וגם, כיצד בוחנים אותן

 

כאשר בוחן הארגון מכונית חדשה, הוא עושה זאת בעזרת סימולציה של מספר אפשרויות תאונה שכיחות. כיום, בניגוד לעבר, בודק הארגון באופן פרטני לא רק את יכולת הרכב לשמור על נוסעיו הבוגרים, אלא גם כיצד הוא מגן על נוסעיו הצעירים, מה עשוי לקרות בעת מפגש בין חרטומו של הרכב הנבדק להולך רגל, ואפילו מה רמת האבזור התקני ברכב, עד כדי מתן ציון מתגמל במיוחד למספר נוריות התזכורת לאי שימוש בחגורת הבטיחות.

 

בובות הריסוק: כיום כבר לא מדובר בעצמים פשוטים המדמים נוסע אנושי, דוגמת בובות ראווה בחנויות. בובות הריסוק (עוד עליהן בכתבה הבאה) הן למעשה מעבדות של ממש, ומחיר כל אחת מהן מתקרב ל-1,000,000 שקל. במילים, מיליון שקל. הן אמורות לדמות באופן הקרוב ביותר את גוף האדם, ולאגור נתונים מדויקים ככל שניתן במבחני הריסוק. לתיאור גרפי של הבובות

 

תאונת חזית: מפגש בין חרטום מכונית נוסעת במהירות 64 קמ"ש (40 מייל לשעה) לגוף גדול המדמה מכונית אחרת (ולכן ניתן לקימוט), תוך חפיפה של 40% משטח החרטום הפוגע והגוף. תיאור גרפי של המפגש

 

תאונת צד: מפגש בין עגלה נגררת במהירות של 50 קמ"ש (30 מייל לשעה) בעלת חזית המדמה חרטום רכב (ולכן ניתנת לקימוט) ודלת הצד של נהג המכונית הנבחנת, תוך שהיא פוגעת גם בקורה המרכזית. תיאור גרפי של המפגש

 

פגיעה בהולך רגל: מפגש בין חרטום המכונית והולך רגל מבוגר או ילד, במהירות של 40 קמ"ש (25 מייל לשעה). תיאור גרפי של המבחן

 

פגיעה בעמוד: מפגש בין עצם המדמה עץ או עמוד, לצדו של הרכב הנבחן, הנגרר על-גבי משטח שנע במהירות של 29 קמ"ש (18 מייל לשעה). תיאור גרפי של המבחן

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתי משתלבת ישראל בארגון?
מתי משתלבת ישראל בארגון?
מומלצים