ארה"ב: מוזיקאים בולטים עברו לצד של שיתוף הקבצים
גובר המתח לקראת התחלת העימות בבית המשפט העליון האמריקני בין תוכנות שיתוף הקבצים לתעשיית המוזיקה והסרטים. קבוצת יוצרים חצתה את הקווים והביעה תמיכה בשיתוף. "סגירת שירותי שיתוף הקבצים תפגע בעתידנו", הם טוענים
קבוצת מוזיקאים ואמנים, בהם יוצרים בולטים כמו סטיב ווינווד והראפר צ'אק די, מביעה תמיכה חד משמעית בתוכנות שיתוף הקבצים לקראת פתיחת המשפט של תעשיית המוזיקה נגד תוכנות שיתוף הקבצים גרוקסטר ומורפיאוס בבית המשפט העליון בארה"ב. המשפט, שייפתח ב-29 במרץ, עשוי להשפיע על התפתחות טכנולוגיית שיתוף הקבצים ולהכריע את גורל המוזיקה הדיגיטלית באינטרנט בשנים הקרובות.
על פי הוושינגטון פוסט, היוצרים, שזומנו להעיד בבית המשפט העליון, הביעו התנגדות לגניבת זכויות יוצרים, אך הודיעו כי אינם רואים במפעילות תוכנות שיתוף הקבצים כאחראיות על הפעילות הפיראטית של חלק מהמשתמשים בהן. לפי עמדתם, תוכנות שיתוף הקבצים מציעות דרך אלטרנטיבית חוקית עבור אמנים המעוניינים להפיץ את התכנים שלהם.
"יתרונות השיתוף עולים על החסרונות"
על פי הדיווח, המהלך האחרון מעיד על כך כי התמיכה בתעשיית המוזיקה בקרב האמנים הולכת ומתרופפת. "המוזיקאים אינם מאוחדים בהתנגדות לשיתוף הקבצים כפי שטוענות חברות המוזיקה הגדולות", נכתב במסמך שהגישה הקבוצה לבית המשפט, "ההפך הוא הנכון, מוזיקאים רבים מגלים גילו טכנולוגיית שיתוף הקבצים מאפשרת להם להגיע לקהל רחב בכל העולם באמצעות הרשת. על פי מוזיקאים רבים, היתרונות הגלומים בכך עולים על הסיכונים בדמות הפרת זכויות יוצרים".
מוזיקאי נוסף בחבורה, ג'ייסון מראז, גילה כי מחצית המעריצים המשלמים כדי לצפות בו בהופעות שמעו עליו בזכות הורדות פיראטיות. מוזיקאית נוספת, ג'ניס אייאן, תעיד בבית המשפט כי שיתוף הקבצים מספק ליוצרים אפשרות לשלוט על הפצת התכנים שלהם, בייחוד כאשר מדובר ביצירות אמנות בעלות פוטנציאל מסחרי נמוך. למשל, "17", שירה הלא ידוע של איאן, על חיי האיגואנות, שחובר בשנות ה-70.
לעומת זאת, חברות המוזיקה הגדולות בעולם, המאוגדות בארגון RIAA, ואולפני הסרטים הגדולים בארה"ב, החברים בארגון ה-MPAA, יציגו בבית המשפט עדויות של מאות מוזיקאים, שחקנים ומחברים, המתנגדים לשיתוף הקבצים. זאת, כדי לשכנע את השופטים כי הטכנולוגיה פוגעת ביוצרים ומונעת מהם לקבל תשלום על עבודתם.
החשש של תעשיית הבידור
תעשיית הבידור טוענת כי היא זקוקה להגנה משפטית מאחר והיא מפסידה מיליארדים בעקבות ההורדות הלא חוקיות. המאבק של התעשיה זוכה לתמיכה של עשרות חברות בתעשייה, החוששות כי תוכנות שיתוף הקבצים יעודדו פעילות לא חוקית, יעצרו את האפשרות של אמנים חדשים להתפתח ויגרמו לפיטורים ולעלייה במיסי הרכישה.
מנגד, יתייצבו לצד תוכנות השיתוף ארגוני צרכנות ועמותות למען זכויות אזרח, הסבורים כי אכיפה מוגברת של זכויות יוצרים תחנוק את החדשנות הטכנולוגית, שהובילה בעבר לפיתוח קלטות ווידאו ונגני המוזיקה. לטענתם, כפי שאין להטיל על יצרני קלטות הווידאו ונגני המוזיקה את האחריות המשפטית לפעילות פיראטית של המשתמשים, כך אין לפסוק כי חברות השיתוף אחראיות לפעילות הפיראטית של הגולשים, לטענתם
הצורך באיזון לאינטרסים השונים
שתי ערכאות משפטיות נמוכות יותר פסקו לטובת חברות שיתוף הקבצים גרוקסטר ומורפיאוס, והפסיקה הועברה להכרעת העליון. "ההיסטוריה מוכיחה שכוחות השוק מצליחים לספק איזון לאינטרסים השונים, בין אם מדובר בטכנולוגיה של טייפ, ווידאו, מכשיר קרייוקי או מחשב אישי", קבע בית המשפט, "לכן, בתי המשפט צריכים להיות מאוד זהירים".
פסיקה זו מבוססת על פסיקת "סוני-בטאמקס", אשר נקבעה לפני 20 שנים, בעקבות עתירת תעשיית הסרטים נגד האפשרות לחסום את האפשרות להקליט באמצעות מכשיר הווידאו הביתי, בטענה כי מדובר בהפרת זכויות יוצרים. בית המשפט דחה אז את העתירה, ובהחלטה היסטורית קבע כי לווידאו יש שימושים רבים נוספים מלבד הקלטה בלתי חוקית של סרטים.
פרקליטי חברות המוזיקה ואולפני הסרטים הגדולים בעולם מבקשים מבית המשפט העליון לבטל פסיקות אלה, לפיהן חברות שיתוף הקבצים אינן נושאות באחריות משפטית על הפעילות הפיראטית של משתמשים המפיצים ומורידים שירים, סרטים ותכנים אחרים.
התביעה מבקשת מבית המשפט לקבוע כי תוכנות שיתוף הקבצים אחראיות על שיתוף הקבצים הפיראטי של המשתמשים בהן, מאחר ועיקר הפעילות ברשתות שלהן משמשת לצורך הפצה פיראטית של קבצים ואילו החברות לא עושות דבר כדי למנוע זאת, על פי כתב התביעה.
היוצרים: סגירת שירותי השיתוף תפגע בנו
לעומת זאת, פרקליטי גרוקסטר טוענים בפני בית המשפט, כי רשתות שיתוף הקבצים משמשות גם להפצה נרחבת של מוזיקה חוקית, בחלק המקרים ברשות האמנים עצמם, כאשר זכויות היוצרים פגו או הוגבלו מראש.
היוצרים המצדדים בשיתוף הקבצים טוענים, כי סגירת שירותי שיתוף הקבצים הגדולים, המשמשים מיליוני גולשים ברחבי העולם, לא תאפשר להם לחשוף את יצירותיהם ותמנע מהם הכנסה עתידית. "לפני עידן שיתוף הקבצים, הפצת המוזיקה נשלטה ברובה על ידי כמה חברות גדולות ומספר לייבלים עצמאיים", הם טוענים, "מוזיקאים צעירים רבים מגלים כי הדרך חסומה בפניהם, והסיכויים כי יוחתמו על ידי חברות תקליטים שואפים לאפס".
על אף שתעשיית המוזיקה שואפת להכשיר את תוכנות שיתוף הקבצים ולהפוך את המשתמשים בהן מפיראטים לחוקיים, בין השאר באמצעות שיתוף פעולה עם חברת iMesh הישראלית, עליו דיווחנו לאחרונה, היא לא זנחה את דרך המאבק המשפטי. נוסף על התביעות שהוגשו נגד תוכנות שיתוף הקבצים, איגוד ה-RIAA האמריקני תבע עד היום יותר מ-6500 אנשים החשודים בשיתוף קבצים פיראטי, 753 מהם נתבעו השבוע. מאות תביעות נוספות הוגשו מחוץ לארה"ב על ידי הפדרציה העולמית לתקליטים ולקלטות נגד משתפי קבצים, כאשר תביעות דומות צפויות גם בישראל. לאחרונה יצאו גם יוצרים ישראלים בהצהרות תמיכה בשיתוף הקבצים, בהם נמרוד לב, מופע הארנבות של ד"ר קספר ואחרים.