שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    דיסקברי: יומן המשימה
    משימות מדעיות, הליכות חלל - מתוכן אחת היסטורית - שיפוצים ועבודות תחזוקה בתחנת החלל, טקס זיכרון לחללי ה"קולומביה" ואפילו סדר וניקיון. כל מה שהאסטרונאוטים ב"דיסקברי" עשו בחלל

    מעבורת החלל "דיסקברי" היא המשימה המאויישת הראשונה של סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, מאז אסון הקולומביה ב-2003. הצלחתה, או כשלונה, ישפיעו באופן מהותי על חזון החלל של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, שקיבל לפני מספר שבועות אישור תקציבי לביצוע, שבבסיסה - שליחת אדם לירח, כהיערכות לקראת שליחת אסטרונאוטים אמריקנים לנקודות רחוקות ביותר בחלל. לפרוייקט מיוחד בנושא "דיסקברי", לחצו כאן .

     

    כיצד הנחיתה תצא אל הפועל?

     

    הדיסקברי מקיפה את כדור הארץ במהירות של 28 אלף קילומטרים לשעה. 65 דקות לפני הנחיתה, המעבורת תשגר שתי רקטות בלימה, המאיטות את מהירותה, ומתחילה בתהליך של "נפילה" חופשית אל תוך האטמוספירה. תהליך זה יכול להימשך כ-40 דקות.

     

    20 דקות לפני הנחיתה, הטמפרטורה ההיקפית סביב המעבורת מגיעה לשיאה. הלחץ והחיכוך עצומים, מה שיכול לגרום לנזקים לגוף המעבורת ולחומר המגן, כפי שקרה בהתרסקות ה"קולומביה". בשלב זה מנותקת התקשורת בין המעבורת לבין מרכז הבקרה של נאס"א בכדור הארץ.

     

    חמש דקות לנחיתה - הקשר מחודש. מפקדת המעבורת עתידה לנתק את הניווט והפיקוד הממוחשב, ולעבור להיגוי ידני. 3.5 עד 4 דקות לפני הנחיתה, החללית מתקרבת לאדמה במהירות על-קולית, שלוש דקות לנחיתה - החללית עושה תפנית של 223 מעלות, להתיישר לעבר מסלול הנחיתה, 14 שניות לנחיתה - גלגלי החלילת נפתחים והיא נוגעת במסלול - עד לעצירה.

     

    התחיל ברגל שמאל

     

    "דיסקברי" אמורה הייתה לצאת לדרך לפני כשלושה שבועות, אל מול עיניהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם. סוכנות החלל הודיעה ברגע האחרון על דחיית השיגור, לאחר שהתגלו בעיות באחד מחיישני המימן הנוזלי במיכל הדלק של המעבורת. בנאס"א אמרו כי תקלה בחיישן, שתפקידו לכבות את מנועי המעבורת בשלבי ההמראה, עלולה הייתה להסתיים באסון. האסטרונאוטים הספיקו להתמקם במושבם שבמעבורת, ולהדק את חגורות הבטיחות כשקיבלו את ההודעה מחדר הבקרה.

     

    "תקופת החלון" שנותרה לשיגור המעבורת הלכה והצטמצמה, ובסוכנות פרסמו הצהרה לפיה ימשיכו בתוכניות השיגור גם אם התקלה שמנעה את השיגור הראשון תחזור על עצמה. "ניקח את הסיכון", אמר מנהל נאס"א, שון אוקיף, והורה 'להגמיש' את נהלי הביטחון המחמירים, שנקבעו לאחר התרסקות הקולומביה עם כניסתה לאסטמוספירה.

     

    שיגור באור יום

     

    אחת ממסקנות ההתרסקות הייתה שיש לבצע את השיגורים באור יום - וזאת בכדי לצלם באמצעות עשרות מצלמות חלקים שונים של המעבורת והמנועים בעת השיגור, במטרה למצוא ליקויים אפשריים. הצילומים אכן הצדיקו את קיומם: מיד לאחר השיגור נראו בסרטים גושים גדולים של חומר בוער הנופל מגוף המעבורת. במסיבת עיתונאים שגרתית שכינסה נאס"א שעה קלה לאחר השיגור, אמרו המומחים כי מדובר בשאריות של נייר מגן שכיסה את מנועי המעבורת.

     

    מאוחר יותר הודיעה נאס"א כי מדובר בחלק מחומר הבידוד המגן על המעבורת בעת כניסתה ויציאתה מהאטמוספירה. דו"חות מוקדמים יותר שחקרו את אסון הקולומביה הראו שפגיעה בחומר הבידוד ונשירתם של אריחי הגנה מהמעבורת היו אחראים להתרסקותה בעת חזרתה לאטמוספירה, מה שעורר חשש לגורלם של האסטרונאוטים על סיפון המעבורת.

     

    "נראה כי הקצף לא פגע במעבורת ולא הסב לה נזקים, אבל אנחנו נמשיך לבדוק את העניין לעומק כדי לשלול אפשרות לתקלה חמורה המסכנת את צוות המעבורת", הודיעה נאס"א. בעקבות התקלה, קורקע צי מעבורות החלל, עד שמהנדסי סוכנות החלל יפתרו את התקלה החוזרת של פגיעה בחומר הבידוד. בסוכנות הודיעו כי יערכו שורה ארוכה של בדיקות כדי לוודא שהמעבורת לא ניזוקה, ואכן, מבדיקת גוף הדיסקברי התגלו מספר ליקויים שדרשו תיקון לפני החזרה לאטמוספירה.

     

    הליכת חלל היסטורית

     

    לפני שבוע הודיעה נאס"א כי היא שוקלת לשלוח אסטרונאוט אל גחון המעבורת, במטרה לשייף שני איזורים בהם חומר המילוי בין אריחי הקרמיקה המבודדים בולט החוצה. בליטות אלה, בגודל של כ-2.5 סנטימטרים, עלולות היו לפגוע במבנה האווירודינמי של המעבורת, דבר שיגרום לתקלות בעד כניסתה לאטמוספירת כדור הארץ.

     

    האסטרונאוט סטיב רובינסון ביצע הליכת חלל היסטורית לגחון המעבורת, שם שלף בעדינות את חתיכות החומר המבודד והסיר אותן. לצפייה בסרט וידאו שצילם רובינסון בזמן ששלף את החומר המבודד - לחצו כאן .

     

    לאחר שהסיר את הפיסה השניה אמר רובינסון "נראה כאילו החולה הגדול החלים". בדיקות נוספות שערכה נאס"א הראו כי אין צורך בתיקונים נוספים. לראשונה ב-24 השנים בהן עושה נאס"א שימוש במעבורות מאויישות והליכות חלל, הילך אסטרונאוט על הגחון - חלקה התחתון - של המעבורת. משימה זו ייחודית משום שרובינסון הילך על פני שטח שאינו ניתן לצפייה ישירה על ידי האסטונאוטים שבמעבורת או בתחנת החלל.

    צילום: נאס

     

    המעבורת שהתה בחלל יום אחד יותר מהמתוכנן. היא בחנה שורה ארוכה של שינויים ושיפורים בטיחותיים שבוצעו במעבורת כלקחים מאסון הקולומביה, והדגימה את הצורך בנהלי ביטחון מחמירים מסוג זה. הצוות קיבל שורה של משימות מדעיות, העיקרית בהן הייתה עגינה בתחנת החלל הבינלאומית.

     

    האסטרונאוטים העבירו אספקה לשני אנשי הצוות - האמריקני והרוסי - השוהים בתחנה, ופינו כ-13 טונות של אשפה ופסולת שהצטברו בתחנה. בנוסף, ערכו האסטרונאוטים שיפורים ושיפוצים בתחנת החלל, שכללו שלוש הליכות חלל והתקנת מתקן אחסון גדול. במהלך המשימה ערכו האסטרונאוטים טקס הנצחה לשבעת חללי הקולומביה.


    פורסם לראשונה 08/08/2005 10:32

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: נאס"א
    תיקון הקולומביה
    צילום: נאס"א
    צילום: נאס"א
    הליכת חלל היסטורית
    צילום: נאס"א
    צילום: נאס"א
    הנשיא בוש משוחח עם האסטרונאוטים בחלל
    צילום: נאס"א
    ההמראה. גושים לבנים מסתוריים
    צילום: איי פי
    מומלצים