שתף קטע נבחר

"נרוויח מפירוק דיימלר-קרייזלר"

זמן קצר אחרי שדיימלר מכרה את החטיבה האמריקנית שלה לסרברוס, מגיב לראשונה יבואן קרייזלר בארץ על הטלטלה: "הבעלים החדשים ישקיעו יותר בייצוא. נבקש מהם להרכיב טנדרי דודג' במפעל בנצרת עילית"

"לא קיבלנו עדיין מידע רשמי לגבי התוכניות של הבעלים החדשים, אבל אני מעריך שאם יהיה שינוי הוא יהיה שינוי לטובת השוק הישראלי‭,"‬ אומר ל"ידיעות אחרונות" צבי נטע, מנכ"ל מכשירי תנועה, יבואנית קרייזלר לישראל, בתגובה ראשונה למכירה.

 

קונצרן הרכב החמישי בגודלו בעולם - דיימלר־קרייזלר - מתפרק. תשע שנים אחרי החתונה המתוקשרת בין מרצדס הגרמנית לקרייזלר האמריקנית, כבר מותר להודות שהנישואים לא עלו יפה. דיימלר, חברת האם של מרצדס, תמשיך להחזיק בנתח מהחברה, אבל בענף הרכב מעריכים שזה רק עניין של זמן עד שהגרמנים יעזבו סופית את הבית.

קרייזלר 300, על בסיס מרצדס E. צבי נטע מאמין שהפרידה תעשה רק טוב

 

את הבעלים החדשים לא צריך להציג לקוראי מדורי הכלכלה. מדובר בקרן ההשקעות האמריקנית סרברוס, זו שמאד רצתה ועדיין רוצה לרכוש את גרעין השליטה בבנק לאומי. בארצות הברית הצליחה סרברוס יותר, ניצחה במירוץ לרכישת קרייזלר ושילמה ‭7.4‬ מיליארד דולר תמורת ‭80.1%‬ ממניותיה, כאשר רוב הכסף יושקע חזרה בחברה ולא יגיע לגרמניה. בשאר המניות ‭(19.9%)‬ תמשיך להחזיק דיימלר, שאף תלווה לקרייזלר 400 מיליון דולר למימון תוכנית התייעלות ותמשיך בינתיים לשתף עימה פעולה בפיתוח דגמים חדשים. הבעלים החדשים גם לקחו על עצמם התחייבויות פנסיוניות ואחרות בשווי 18 מיליארד דולר.

 

ב-1998‬, כשהתרחש המיזוג הטרנס-אטלנטי, שילמה מרצדס 38 מיליארד דולר עבור קרייזלר, יצרנית הרכב השלישית בגודלה באמריקה, אך גם החדשנית ביותר. שיתוף הפעולה היה אמור לחזק את דריסת הרגל של מרצדס בארצות הברית, שוק הרכב הגדול ביותר בעולם, ולחזק באירופה את קרייזלר ואת מותגיה, דודג' וג'יפ.

 

אבל זה לא עבד, כאשר השיא היה הפסד של ‭1.5‬ מיליארד דולר לקרייזלר בשנה שעברה, שבה נעקפה לראשונה בשוק הבית שלה בידי טויוטה. קרייזלר גם לא ממש הצליחה באירופה, ולמרות שקיבלה את האפשרות להשתמש במכללי מרצדס העדיפים, אלה היו תמיד מהמדפים העמוקים במחסן החלפים - שלדת הדור הקודם של סדרה-E משמשת את הקרייזלר ‭300‬ וה-SLK הקודמת תרמה את שלדתה לקרוספייר הספורטיבית.

דודג' אוונג'ר. בדרך

 

בחודשים האחרונים הושקו אצלנו דודג' קליבר המשפחתית, ג׳יפ קומפאס לשטח רך, רנגלר בדגם ארבע דלתותקומנדר המפואר ורכב הכביש-שטח דודג' ניטרו. בדרך נמצאים גם דודג' אוונג'ר וקרייזלר ויאג'ר החדש, הדור העדכני של המיניואן הנמכר ביותר בעולם.

 

צבי נטע, בעל השליטה במכשירי תנועה, לא יודה בכך בפומבי אבל מכירת קרייזלר היא גם סיבה מבחינתו לנשום לרווחה. זאת עקב הסרת ה"איום" שקבוצת כלמוביל, יבואנית מרצדס, תקבל לידיה גם את שיווק דגמי קרייזלר. כך שלא פלא שהוא נשמע אופטימי.

 

"העובדה שקרייזלר חוזרת להיות חברה עצמאית תגרום לדגש מוגבר על פיתוח שווקי הייצוא, כדי להתגבר על החולשה בשוק האמריקני. גם העובדה שדיימלר כבר לא מעורבת בקביעת מדיניות הייצוא, כך שלא תפריע לה, משפרת את העניינים. זה מצית תקוות לקבלת תנאים טובים יותר מהיצרנית כדי לקדם את המכירות ולהתחרות חזק יותר במותגים של המתחרה האמריקנית ג'נרל מוטורס, אך גם מול יצרניות אחרות. אני גם מאמין שהניסיונות של קרייזלר להעמיק את החדירה לשוק האירופי לא יפסקו. נראה לי שחטיבת דודג', שהניפה את דגל ה'אירופיזציה', תמשיך בכיוון וכך נקבל יותר ויותר דגמים שמתאימים בדיוק לשוק הישראלי‭,"‬ אומר נטע.

 

מי שעוד עשוי להרוויח הוא מפעל תעשיות רכב נצרת עילית, מפעל המכוניות היחיד בארץ למעשה, שנמצא בבעלות מכשירי תנועה. נטע מעריך שעצמאות קרייזלר תסייע להמשך פיתוח רכב השטח "סופה" המיוצר במפעל. הסופה-3 כבר קרובה לייצור ואולי יהיה שיתוף פעולה הדוק יותר בפיתוח סופה-4 העתידית. "אני גם מתכוון לבחון עם האמריקנים את האפשרות להרכיב בתע"ר את הטנדרים הכבדים ובעלי המוניטין של הקבוצה, דודג' ראם ואולי גם דגמים נוספים. אני מקווה ששינוי הבעלות יכול לסייע לאוזניים קשובות יותר לשוק הישראלי‭."

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צבי נטע, מנכ"ל מכשירי תנועה
צבי נטע, מנכ"ל מכשירי תנועה
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים