שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מומחה: "הפער מול התלמידים הערבים זועק"
    "כשישנם קיצוצים - הדבר פוגע מייד באוכלוסיות החלשות. הפערים ההולכים וגדלים לאורך השנים מחייב לא רק ועדת חקירה, אלא זעקה גדולה שיש להקים", אומר איש חינוך ערבי בתגובה לתוצאות מבחני המיצ"ב והאוריינות. הוא הוסיף כי התוצאות היו נמוכות יותר - אלמלא "הרמייה השיטתית" הנהוגה במגזר הערבי

    תוצאות תלמידי ישראל במבחני המיצ"ב ובמבחן האוריינות הבינלאומי PIRLS שפורסמו אתמול (ד') הציגו תמונה עגומה באשר למערכת החינוך. אלא שמבט מעמיק יותר מגלה כי התוצאות קודרות עוד יותר בכל הנוגע למערכת החינוך במגזר הערבי -  כך למשל, בעוד שדוברי העברית הגיעו למקום ה-11 במבחן האוריינות, הרי שממוצע דוברי הערבית עומד במקום ה-40.   

     

    "למען האמת, התוצאות במבחנים במערכת החינוך הערבית היו צריכים להיות גרועים אף יותר, אלמלא הרמייה השיטתית בבחינות. אותה רמייה מוסיפה לפחות 20% לציונים, ומכאן שהתמונה קודרת אף יותר", אמר ל-ynet מנהל מכון "מסאר" לחינוך למחקר, תכנון וייעוץ חינוכי, ד"ר חאלד אבו-עסבה.

     

    אבו-עסבה, המשמש גם כחבר ועדת המעקב לחינוך ערבי, מסביר את הסיבות להבדלי ההישגים בין האוכלוסייה היהודית והערבית: "הפערים היו קיימים מאז ומתמיד, אבל ברגע שישנם קיצוצים - הדבר פוגע מייד באוכלוסיות החלשות. ניתן לראות כי הפערים הולכים וגדלים לאורך השנים והדבר מחייב לא רק ועדת חקירה, אלא זעקה גדולה שיש להקים. הכתובת לכל זאת הוא משרד החינוך - והוא אשר צריך לתת את הדין".

     

    דרוש בדק בית

    כשנשאל מדוע הרמייה נפוצה יותר במגזר הערבי, אמר: "בתי הספר הערבים נוהגים כך משום שמופעל עליהם לחץ גדול מצד הקהילה להביא לציונים גבוהים. מדובר בלחצים חזקים יותר מאלו שמופעלים על בתי ספר אחרים. מעבר לכך, מעמד המורה רק ממשיך להיחלש בהתמדה, והוא הפסיק להיות דמות מחנכת - לא רק בעיני הקהילה, אלא גם בעיני התלמידים".

     

    למרות הנימה הקודרת, לד"ר אבו-עסבה כמה עצות כיצד להבריא את המערכת: "לכסף ישנה חשיבות, אך חייבים לדעת

    כיצד לנצל את המשאבים בצורה נבונה. צריך לעשות בדק בית רציני כדי לבדוק באילו אוכלוסיות בדיוק צריך להשקיע, והכוונה היא לאתר את האוכלוסיות החלשות ואת אלה שביישובים הקטנים.

     

    "יש את אלו הדורשים אפליה מתקנת, ואני אומר שלפני האפליה המתקנת צריך להיות קודם כל יחס שוויוני. מעבר לכך, צריך להעמיק את המחויבות של העובדים כלפי המערכת עצמה, וכן לפתח מנהיגות חינוכית אחראית כלפי המערכת". 

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים