שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המהפכה החשמלית יוצאת לדרך - בישראל

    רנו-ניסאן ופרויקט "בטר פלייס" של שי אגסי, חתמו הבוקר (ב') על מזכר הבנות לקראת שיתוף פעולה בייצור ושיווק מכוניות חשמליות. השוק הישראלי ישמש פלטפורמה עולמית לניסוי רחב היקף, עם תשתית של 500,000 נקודות הטענה כבר ב-2010

    האם מישראל תצא בשורת המכוניות החשמלית לעולם מוטורי נקי יותר? הסכם שנחתם היום (ב') בין קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן לבין שי אגסי, מקים פרויקט "בטר פלייס" (Better Place, מקום טוב יותר), עשוי להפוך את ישראל למדינה ראשונה בעולם בה משווקות באופן נרחב מכוניות חשמליות, ומוקמת תשתית הטענה מתקדמת.

     

    במסיבת עיתונאים משותפת שנערכה בהשתתפות ראש הממשלה, אהוד אולמרט ונשיא רנו, קרלוס גוהן, יחד עם שי אגסי, הפגין אולמרט הסתייגות מסוימת מהרעיון: "תסבירו לי למה צריך במכונית רגילה, סוללת חשמל ששוקלת רבע טון. זה בלתי מתקבל על הדעת". עוד אמר אולמרט כי "צמצום התלות בנפט כמקור אנרגיה מרכזי, יכול להיות מרכיב של שינוי יסודי באיכות החיים והסביבה".

     

    רנו תשווק, ישראל תעודד

    במסגרת התוכנית עליה הוכרז היום, תשווק אצלנו יצרנית הרכב הצרפתית רנו, כבר בעוד שלוש שנים, מכוניות חשמליות. התוכנית כרגע לוקחת בחשבון הטבות מס משמעותיות מהמדינה. חברת בטר פלייס תהיה זו שתפרוס רשת של חצי מיליון נקודות הטענה, החל ב-2010. בהתייחסו לנושא, הציע ראש הממשלה כי רנו תיקח על עצמה גם הקמת מרכז מחקר ופיתוח לטעינת מכוניות חשמליות באמצעות אנרגיה סולרית. "מה שצריך כדי לחולל את השינוי הדרמטי הוא שיגיע אותו ילד קטן, ויגיד שהמלך עירום", אמר אולמרט.


    אילוסטרציה: משרד האנרגיה האמריקני

     

    מפרטים רשמיים שפרסמה רנו-ניסאן לפני זמן קצר, ושנחשפו גם במסיבת העיתונאים בירושלים בנוכחות קרלוס גוהן, שי אגסי וראש הממשלה אהוד אולמרט, עולה חזון מרשים בנוגע לעתיד המוטורי של ישראל. במסגרתו מובטח כי עוד השנה יחל ניסוי במערכת טעינה, ובאב-טיפוס "קרוב לייצור" של מכונית חשמלית מתוצרת רנו. זאת, במטרה להכין את המיזם לקראת שיווק נרחב.

     

    השלב הבא יחל ב-2010, אז תבצע חברת בטר פלייס פריסה נרחבת של נקודות הטענה. היעד: 500,000 נקודות בכל רחבי הארץ, לטובת טעינה של מצברי הליתיום-יון של המכונית. בנוסף, תקים בטר פלייס נקודות בהן ניתן יהיה להחליף

    עיקרי תוכנית הרכב החשמלי
    רנו-ניסאן תספק מכוניות חשמליות
    שי אגסי יפרוס 500,000 נקודות הטענה
    ממשלת ישראל תעניק הטבות מס משמעותיות
    איך נשלם? קונים מכונית - ואת המצבר חוכרים בתשלום חודשי כמו טלפון נייד
    איך מתדלקים? מתחברים לנקודת טעינה - או מחליפים מצבר בתחנה ייעודית
    מתי? נקודות הטענה ב-2010, מכוניות חשמליות ב-2011

    מצבר ריק באחד שהוטען מראש, וזאת למקרים בהם נידרש לנסיעה ארוכה יותר מטווח הסוללות. הליך החלפת המצברים מפותח במלואו על-ידי רנו הצרפתית, בעוד שאת מצברי הליתיום-יון עצמם פיתחה ניסאן היפנית.

     

    למה אצלנו?

    ברנו מצהירים עוד כי שיווק מכוניות חשמליות יחל בישראל בעוד כשלוש שנים, בשנת 2011. ולמה להתחיל דווקא אצלנו? לדברי הצרפתים, השוק הישראלי הוא פלטפורמת ניסוי מצוינת לטכנולוגיה חדשה מסוג זה. הסיבה לכך נעוצה באופייה של מדינת ישראל, בה כל הערים הגדולות (באר-שבע וחיפה, למשל) נמצאות במרחק של לא יותר מ-150 ק"מ ממרכז הארץ - תל-אביב וירושלים.

     

    יתרה מכך, בישראל 90% מהנהגים נוסעים פחות מ-70 ק"מ ביום - בעיקר ברכבי ליסינג שיהוו ללא ספק את השוק העיקרי למיזם החדש. לפי ההערכות, שוק רכבי ליסינג מהווה כ-70% משוק הרכב הישראלי, שמנה בשנת 2007 יותר מ-190,000 מכוניות.

     

    המהלכים שהובילו למיזם:

     

    יש לציין כי מכוניות חשמליות אינן מזהמות את הסביבה בזמן פעולתן, וכפתרון אפשרי לתעשיית הרכב בכל הנוגע לצמצום התלות בנפט והפחתת זיהום אוויר. הפרויקט עליו הוכרז היום, הוא צעד שעשוי לחולל מהפיכה אמיתית בעולם הרכב, לאחר יותר ממאה שנה של מנועי בעירה פנימית רועשים ומעשנים.


    במסיבת העיתונאים, מימין: נשיא רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, ראש הממשלה אהוד אולמרט ושי אגסי (צילום: משה מילנר, לע"מ)

      

    איך משלמים? כמו טלפון סלולרי

    מהפיכה נוספת שתביא איתה המכונית החשמלית, על-פי התוכנית, נוגעת לנושא התשלום. במקום לרכוש מכונית "מוכנה", נשלם רק עבור המרכב ואבזור המכונית. את מנוע החשמל נרכוש בנפרד, בשיטה הדומה מאוד לטלפונים סלולריים: עלות ראשונית לרכישת המצבר, תשלום חודשי קבוע עבור החכרתו ותשלום לפי הנסועה.

    ברנו מעריכים כי יחד עם תמריצי הממשלה לעידוד מכוניות לא מזהמות, תהיה אחזקת מכונית כזו - בעלת ביצועים דומים למשפחתית בנזין - נמוכה באופן משמעותי מכפי שמוכר לנו כיום.

     

    קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן ואחד האנשים החזקים והמוערכים ביותר בתעשיית הרכב העולמית, אמר במסיבת העיתונאים כי "עם חתימת מזכר ההבנות עם בטר פלייס, יצרנו לראשונה בהיסטוריה שיתוף פעולה לייצור מכונית חשמלית בקנה מידה המוני".

     

    עוד אמר גוהן כי "הרכב החשמלי המתוכנן משלב שלוש פריצות דרך עיקריות. 1. הוא יהיה הרכב הידידותי ביותר לסביבה בייוצר המוני. 2. יאפשר להתגבר על הבעיות הקודמות שעלו בעת ניסיון לעשות שימוש במערכת טעינה כזו. 3. עלות השימוש ברכב תהיה נמוכה משמעותית מרכב בנזין או דיזל מקביל".

     

    יש לציין כי בניגוד להערכות קודמות, גוהן מאמין כי מחיר הרכישה של המכונית החשמלית של רנו שתשווק בישראל, יהיה זהה לזה של רכב בנזין מקביל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נשיא רנו-ניסאן, קרלוס גוהן
    ראש הממשלה, אהוד אולמרט. מדוע הסוללות כה כבדות?
    צילום: משה מילנר, לע"מ
    צילום: Larry Lettera/ Camera 1
    שי אגסי. אחראי לפריסת נקודות ההטענה
    צילום: Larry Lettera/ Camera 1
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים