שתף קטע נבחר

ארבעה מטוסי F-16i חדשים נחתו בישראל

ארבעת המטוסים מהדגם המתקדם "סופה" יועברו לבדיקה כדי לשלול הימצאות חומרים מסוכנים. עסקת הרכישה של מטוסי ה-F-16i כוללת 102 מטוסים וקליטתם נמשכת זה ארבע שנים

ארבעה מטוסי קרב מסוג "סופה" (F-16i) נחתו הערב (יום ה') בישראל, במסגרת הסכם רכישת מטוסים מחברת "לוקהיד מרטין". ההסכם שנחתם בינואר 2000 כולל רכישת 102 מטוסים מדגם זה, הנחשבים לדגם המתקדם ביותר בחיל. קליטת המטוסים נמשכת מאז שנת 2004.

  

חיל האוויר ממשיך לקנות את המטוסים גם בימים בהם לא מתאמנים בדגם המתקדם. גורמים צבאיים הבהירו כי המטוסים נחתו על-פי התכנון המקורי, ואין כל קשר בין המשך אספקתם לבין החומר המסרטן שהתגלה באחד המטוסים שכבר נמצאים בארץ. עוד הובהר כי אין כל כוונה לבטל את רכישת המטוסים. במקביל, נמשך מהלך הבדיקות לאנשי צוות האוויר שטסו ב"סופה" בשנים האחרונות, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.

 

במטוסים שהגיעו לארץ יותקנו מערכות שונות תוצרת ישראל, כפי שהותקנו בכל המטוסים שהגיעו עד כה. בהמשך הם ייקלטו באחת מטייסות חיל האוויר ויהפכו לכלים מבצעיים. במסגרת הבדיקות שמבצע חיל האוויר בכל המטוסים מסוג זה, גם המטוסים החדשים ייבדקו כדי לבחון האם ישנו חומר מסרטן בתא הטייס.

 

חיל-האוויר מסתייע במומחים מהעולם

בימים האחרונים הנחה מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, ליצור קשר עם מספר מומחים בעלי שם עולמי, על מנת לקבל חוות דעת מקצועית בנוגע לגילוי החומר המסרטן במטוס. שקדי הסביר בשיחות פנימיות כי חשוב שהחיל יסתכל על הדברים גם מזויות חיצוניות וציין כי יש יתרון כאשר מישהו מסתכל על כך מבחוץ. 

 

הפרשה החלה לאחר שטייסים התלוננו על ריחות חריפים בתא הטייס של המטוס המתקדם.

בדיקות שנערכו בחיל העלו כי החומר פורמאלדהין, שריכוז גבוה שלו עלול לגרום לסרטן, התגלה באחד המטוסים. חיל האוויר הקים צוות בחינה משותף עם יצרנית ה"סופה", חברת "לוקהיד מרטין".

בינתיים, הופסקו טיסות האימון בדגם זה. הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, אמר כי עד אשר הנושא לא יוסדר - לא יחודשו טיסות האימונים.

 

מהחברה נמסר כי חיל האוויר ביקש ממנה ומממשלת ארצות הברית עזרה בחקירה. בהודעה מטעמה נמסר כי "לוקהיד מרטין מעמידה לרשות חיל האוויר את כל משאביה לחקר העניין". עם זאת, מהחברה נמסר שהיא לא קיבלה מעולם דיווחים דומים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חנן גרינברג
חומר מסוכן בתא הטייס. ארכיון
צילום: חנן גרינברג
מומלצים