שתף קטע נבחר

הממשלה בעד אופניים - אבל גם נגד

למרות שהממשלה הודיעה כי היא מעוניינת לעודד את השימוש באופניים, ככלי תחבורה נקי ובריא, ולמרות תמיכה בלתי מסויגת של רוב גדול בין חברי הכנסת, משרד האוצר מערים קשיים

ממשלת ישראל הצהירה כי היא מעוניינת לעודד את השימוש באופניים. זה לא מפריע למשרד האוצר להתנגד לכך. בסוף חודש מרץ, החליטה הממשלה - בטקס מתוקשר היטב שנערך במערה בגליל - כי יש לעודד את השימוש באופניים בישראל. זאת, באמצעות תוכנית ממשלתית שתקדם את הענף. אולם כעת מתברר כי חלק ממשרדי הממשלה מתנגדים להצעת החוק פרטית הכוללת תוכנית מפורטת לעידוד השימוש בכלי התחבורה הנקי והבריא מכולם.

 

 

ולמה זה קורה? כצפוי, ההתנגדות המרכזית מגיעה ממשרד האוצר. ל-ynet נודע כי באוצר מתנגדים להצעת החוק של חברי הכנסת דב חנין ומיכאל מלכיאור, על-רקע ההוצאות הכספיות הכרוכות ביישומה. בעבר התנגדו להצעה גם במשרד הפנים, בגלל סעיפים הקובעים את חובת הרשויות המקומיות לסלול שבילי אופניים בתחומן. אולם, בימים האחרונים שוכנע שר הפנים, מאיר שטרית, לשנות את עמדת המשרד ולתמוך בהצעת החוק.

 

גם במשרד התחבורה לא מתייחסים לנושא באופן אוהד לחלוטין: בסביבת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, אומרים כי הם תומכים בהצעת החוק ובעידוד השימוש באופניים, אולם מציבים מספר הסתייגויות - מתנגדים למשל לסעיף המחייב חברות תחבורה ציבורית - כמו רכבת ישראל או חברות אוטובוסים - לאפשר לשאת אופניים.

 

"כמובן שאנחנו תומכים בעידוד השימוש באופניים", אומרים היום ל-ynet מקורבים למופז, "אנחנו אפילו מובילים כמה מהלכים שמקדמים את הנושא. אבל צריך להבין שיש בהצעת החוק צדדים בעייתיים. חקיקה שאינה ניתנת ליישום, לא תוביל לקידום הענף".


אבל איפה הקסדה, ג'ורג'? (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

 

שבילים, אוטובוסים והטבות מס 

הצעת החוק  היסודית והמרשימה של חנין ומלכיאור, תעלה ביום ראשון הקרוב לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. היא כוללת תוכנית מקיפה לעידוד השימוש באופניים: החל מחיוב מפעילי תחבורה ציבורית לאפשר העלאת אופניים לאוטובוסים ורכבות, דרך הרחבת תשתית השבילים בכל הארץ, ועד קביעת הטבות מס למי שבוחר להגיע למקום העבודה עם אופניים.

 

בכך, היא מגשימה למעשה את מטרת החלטת הממשלה מחודש מרץ, שקראה "להכין תכנית כוללת לקידום ענף רכיבת אופניים בישראל, במטרה לקדם את תחום רכיבת האופניים כמרכיב מהותי בתרבות בילוי שעות הפנאי בטבע, (ו)כאמצעי תחבורה נפוץ...".

 

על הצעת החוק חתמו עד כה יותר מ-70 חברי כנסת, מכל סיעות הבית. מפגן התמיכה הנדיר הזה יאפשר לחנין ומלכיאור להביא את ההצעה לאישור הכנסת, גם אם ועדת השרים לענייני חקיקה תתנגד. אלא שגם אם הצעת החוק תאושר על-ידי הכנסת, יישומה יהיה מותנה בהשגת תמיכה ושיתוף פעולה הדוק מצד משרדי הממשלה. וכאמור, התנגדות משרד האוצר תקשה מאוד על יישומה.

 

במטרה להפעיל לחץ על משרדי הממשלה, פנו השבוע 30 ארגונים סביבתיים וחברתיים לחברי ועדת השרים לחקיקה, וביקשו מהם לתמוך בהצעת החוק. עם הארגונים נמנים מגמה ירוקה, ישראל בשביל אופניים, גרינפיס, החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ דב חנין
ח"כ מיכאל מלכיאור
צילום: דודי ועקנין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים