שתף קטע נבחר

מערכות בטיחות מתקדמות - אתם רוצים אותן

עולם הרכב הפנים זה מכבר את מה שהממסד מתקשה להבין: יותר מכל משתנה אחר, טכנולוגיה מתקדמת היא הגורם המשפיע ביותר על מספר התאונות והנפגעים על הכביש. כדי לפזר מעט את הערפל סביב המגוון העצום שמציעות כיום יצרניות הרכב, מביא לכם ynet מדריך מערכות בטיחות, עם הסבר לבסיסיות שבהן

מספר ההרוגים בתאונות דרכים לא ירד בשנה שעברה. בניגוד לתחזית ולהבטחות, הנתונים הקשים המשיכו להכות בנו. כמעט 450 בני אדם נהרגו ב-2008 על כבישי ישראל, עליה של למעלה מ-4% לעומת 2007. המספרים האלה קשים כמובן, אבל ניתוח מהיר של גורמי המוות, יגלה כי בסעיף אחד נרשם כבר שנים שיפור עקבי. בכל העולם, וגם אצלנו. מספר הפצועים וההרוגים בתאונות שאירעו, קטן בהתמדה. הסיבה לכך אחת ויחידה - המכוניות של היום מסוגלות להגן עלינו טוב הרבה יותר מבעבר.

 

החל ממערכות בסיסיות ומוכרות לכל כ-ABS, שחדרה לייצור המוני לפני כמה עשורים, וכלה במערכות סופר-מודרניות שמכינות את המכונית לקראת מכה בלתי נמנעת, או משתלטות על מערכות חיוניות באופן אוטומטי, במטרה למנוע מפגש קטלני. כדאי לכם לעשות עמן היכרות - הן עשויות להציל את חייכם.

  

 

מערכת בקרת יציבות

בקרת יציבות אלקטרונית (ESC - Electronic Stability Control), פועלת באמצעות חיישנים שונים ומחשב. המערכת מנטרת את מצב הגלגלים בכל רגע נתון. כאשר היא מזהה החלקה של הרכב, היא יכולה לטפל בה באמצעות בלימת גלגל אחד או יותר בהתאם לצורך. כמו-כן מסוגל מחשב הרכב להאט את פעולת המנוע, כדי לעזור ולהשאיר את המכונית בקו הנסיעה הרצוי. תפקיד המערכת למנוע החלקה של המכונית תוך כדי נסיעה, עקב טעות נהג.

  • שמות חלופיים: ESP, DSC, VSA, VDC, StabiliTrak

 

 

מערכת בקרת משיכה

בקרת משיכה (TCS - Traction Control System), מיועדת למנוע מצב בו הגלגלים המניעים את הרכב – אלה המחוברים לתיבת ההילוכים – לא יחליקו בעת האצה. יעילותה בעיקר בעת נהיגה על משטחים חלקים, החל מגשם וכלה בשלג וקרח. המערכת עושה שימוש בחיישני מערכת ה-ABS, המנטרים את מהירות סיבוב הגלגל. כאשר אחד הגלגלים מסתובב במהירות גבוהה מהאחר, היא בולמת אותו. כמו-כן קיימות מערכות המתערבות גם בהעברת כוח המנוע לגלגלים המניעים. כאשר אלה מחליקים, מופחת כוח המנוע באופן מיידי. תפקיד מערכת זו הוא בעיקר בעת האצות מעמידה על משטחים חלקים.

  •  שם חלופי: ASR

 

מערכת למניעת נעילת גלגלים

מערכת בלימה למניעת נעילת גלגלים (ABS - Antilock Brake System), מיועדת למנוע החלקה של הרכב בעקבות בלימה חזקה מדי ביחס למצב הכביש, ולאפשר לנהג לעשות שימוש בהגה כדי לחמוק ממכשול אפשרי. המערכת נעזרת במספר חיישנים המנטרים את מהירות סיבוב הגלגל ומוודאים כי הם אינם מפסיקים לנוע בעת בלימה - למשל במקרה בו אחד הגלגלים או יותר עולה על משטח חלק במיוחד. במקרה כזה משחרר המחשב את הבלם שעוצר לחלוטין את תנועת הגלגל הנעול, מאפשר לו לנוע מחדש. יש לזכור כי גלגל או גלגלים שמחליקים כשהם אינם נעים, מונעים מהנהג אפשרות לפנות. כאשר חוזרת התנועה לגלגל, יכול הנהג לכוון את הרכב לנקודה רצויה. למעשה, המערכת מבצעת את מה שנהוג היה לכנות בשם "פמפום" דוושת הבלם, פעולה בה הנהג בלם והרפה במהירות, ובכך האט אך לא נעל את הגלגלים. אלא שפעולה כזו אינה רצויה, מכיוון שהיא מעבירה את משקל הרכב מלפנים לאחור וחוזר חלילה, ופוגעת באחיזת הגלגלים בכביש. ה-ABS עושה פעולה זו אך בקצב מהיר עשרות מונים, וכך אינה מערערת את שיווי המשקל של הרכב.

 

מערכת עזר לבלימה

מערכת עזר לבלימה (BAS - Brake Assist System), מוצעת כיום במרבית המכוניות. מטרתה לסייע לנהג במקרה של בלימת חירום. זאת, מתוך הנחה כי מרבית הנהגים לא מפעילים את מערכת הבלימה באופן מיטבי, ובעיקר נמנעים מלבלום בחוזקה בזמן חירום. המערכת מזהה צורך בבלימת חירום, ומגבירה את לחץ הבלימה למידה מרבית, למרות שהפעלת הכוח על דוושת הבלם אינה כזו. באמצעות המערכת ניתן לצמצם באופן משמעותי את הזמן והמרחק שעוברת המכונית מרגע הלחיצה על דוושת הבלם על-ידי הנהג, ועד לעצירה המוחלטת.


מערכת סיוע לבלימה. המכונית האדומה ללא המערכת, הכחולה עם 

 

מערכת חלוקת עוצמת בלימה

מערכת חלוקת עוצמת בלימה (EBD - Electronic Brakeforce Distribution), מחלקת את כוח הבלימה בין שני הסרנים באופן מיטבי. מטרת המערכת היא לאפשר לגלגלים בלימה כמה שיותר חזקה מבלי לגרום לנעילה, ולקצר את מרחק הבלימה ככל שניתן. חלוקת עצמת הבלימה בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים מאפשרת גם להקטין את בלאי הרפידות הקדמיות למשל, ולמנוע צלילת חרטום כתוצאה מהעברת משקל חזקה מדי לפנים, ואובדן אחיזה של הגלגלים האחוריים כתוצאה מכך.

 

מערכת התראה על סטייה מנתיב

מערכת זו, המשולבת לאחרונה ביותר ויותר דגמים, מתריעה בפני הנהג כי הוא סוטה מנתיב הנסיעה, למרות שאינו יוצא לעקיפה או חוזר ממנה. מדובר במערכת שמזהה את סימוני הכביש, וכאשר היא מזהה שהרכב סוטה לכיוון אחד מהם מבלי שהופעל מנוף האיתות, היא מתריעה על כך באמצעים שונים. למשל הרעדת גלגל ההגה, התראה קולית, הבהוב או אפילו רעד במושב. מטרת המערכת להסב את תשומת לבו של נהג לא מרוכז או עייף, לסטייה שמבצעת המכונית. יש לציין כי בין כל סיבות תאונות הדרכים, סטייה מנתיב היא השכיחה מכולן.

 

בקרת שיוט אדפטיבית

זו מערכת העושה שימוש בחיישני מרחק, רדאר, לייזר ואף מצלמות. בעזרתם היא מוודאת כי המרחק שנקבע על-ידי הנהג מהרכב שלפניו, לא יצטמצם בשום אופן, גם אם הנהג אינו בולם את הרכב בעצמו. כאשר המרחק קטן מהרצוי, משדרת המערכת הוראה לבלימת הרכב במידת הצורך. יעילותה בכך שנהגים העושים שימוש בבקרת שיוט לקביעת מהירות הנסיעה, יזכו לתוספת בטיחות על-ידי מערכת שתשמור עליהם מפני הסחת דעת וקרבה מסוכנת לרכב שלפנים. בעיקר כאשר הוא מאט ובולם באופן פתאומי.

 

מערכת קדם-תאונה

מערכת קדם-תאונה (Pre-Safe) אותה פיתחה חברת מרצדס, נועדה למנוע מהנוסעים נזקי גוף במקרה של תאונת דרכים. כאשר מזהה המערכת מצב חירום, למשל בעת החלקה חזקה או בלימת חירום, היא מפעילה מספר מערכות שתפקידן להגן על הנוסעים כמה שניתן. חגורות הבטיחות מתהדקות במהירות סביב הנוסעים החוגרים אותן, חלונות הרכב (לרבות חלון הגג) נסגרים אף הם במהירות וכריות מיוחדות במושבים מתנפחות כדי ללפות את היושב בהם באופן מיטבי. אם אכן תתרחש תאונה, הנוסעים יהיו מהודקים היטב למושב ורחוקים מעצמים קשים העלולים לפגוע בהם.

 

 

מערכת בלימה אוטומטית

חברת וולוו פיתחה מערכת הנקראת "בטיחות עירונית" (City Safety), ואשר מיועדת לא רק להתריע על תאונה אפשרית, אלא גם לבלום את הרכב לחלוטין במידת הצורך. כנגזר משמה, המערכת מיועדת לשימוש עירוני בעיקר, או במהירות נסיעה נמוכה. יעילותה בין כלי רכב תלויה בהפרשי המהירות. אם הרכב שלפנים נוסע במהירות של עד 15 קמ"ש פחות מהרכב בו אתם נוהגים, המערכת תוכל למנוע לחלוטין תאונה במידה והוא יבלום. ללא התערבות מצד הנהג. בהפרש מהירות גבוה יותר, המערכת רק תדרוך את הבלמים ותכין אותם לקראת בלימת חירום, אך לא תתערב. לוולוו גם מערכת למניעת פגיעה בהולכי רגל, המזהה את היורדים לכביש באמצעים שונים, ובולמת את המכונית עצמאית כדי למנוע תאונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא סומכים רק על ציון הבטיחות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים