שתף קטע נבחר
צילום: Jupiter

היכן מושקעת הפנסיה שלכם? 86% אינם יודעים

סקר המועצה לצרכנות מעלה עוד כי 35% מהצרכנים אינם יודעים איזו חברה מנהלת את החיסכון הפנסיוני שלהם ול-70% אין מושג מה גובה דמי הניהול הנגבים מהם

86% מציבור השכירים אינם יודעים באיזה סוג השקעה (אג"ח, מניות וכו') מושקעים כספי החיסכון הפנסיוני שלהם, כך עולה מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בנושא החיסכון הפנסיוני.

 

מתברר כי הצרכנים אינם מודעים לסיכון אותו נוטלים מנהלי ההשקעות וממילא אף אינם מממשים את זכותם לקבוע את אופי השקעת כספם.

 

יום הצרכן הבינלאומי 2009

 

הסקר מעלה נתונים מדאיגים לגבי מודעות הציבור למשמעות החיסכון הפנסיוני, היקפו והתאמתו לצרכיהם של החוסכים. במצב זה הצרכנים מקבלים את החיסכון כדבר המובן מאליו, אינם מעורבים בהחלטות חשובות לגביו ואינם מנצלים את זכותם לקבוע את אופיו והיקפו.

 

מהסקר עולה עוד כי 35% מהצרכנים לא יודעים איזו חברה מנהלת עבורם את כספי הפנסיה. בנוסף, 70% מהחוסכים אינם יודעים מה גובה דמי הניהול שהם משלמים על ניהול החיסכון הפנסיוני שלהם.

 

בדיקת המועצה לצרכנות מצביעה על כך שמלבד הידע הדל של החוסכים על התוכניות עצמם, מעורבותם בבחירת תוכנית הפנסיה, נמוכה. על פי הנתונים, אצל 67% מהצרכנים, המעסיק הוא זה שבחר את התוכנית הפנסיונית עבורם. חמור מכך, 61% מהצרכנים השכירים לא קיבלו ייעוץ כלשהו בנוגע לבחירת תוכנית הפנסיה שלהם.

 

גם בנוגע לשינויים ותקנות חדשות בתחום, רוב הציבור אינו מעורב. כך לדוגמה, רק 30% מהציבור מודע לרפורמה שנכנסה לתוקף, כזכור, בתחילת 2008 במסגרתה לא ניתן יהיה לחסוך יותר בתכנית הונית (כלומר תוכניות בהן החוסך מקבל את החיסכון כסכום חד פעמי בגיל הפרישה), אלא רק בתכנית המשלמת קצבה חודשית.

 

הנתונים מדאיגים

במועצה לצרכנות מביעים דאגה לנוכח נתונים אלה, לאור חשיבות החיסכון הפנסיוני בחיינו כמקור הכנסה מרכזי לאחר הפסקת העבודה וכביטוח למקרה אסון. במועצה חוששים כי רוב הצרכנים טרם הבינו כי הם הבעלים של החיסכון הפנסיוני, על פי חוק, ולפיכך עליהם להיות מעורבים בבחירת תוכנית הפנסיה המתאימה להם ביותר.

 

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי "כבכל תחום צרכני אחר, הכרת המוצר הפנסיוני, יכולת ההשוואה בין מוצרים שונים והתאמתו של המוצר חייבת להיות בין השיקולים שעל הצרכן להביא בחשבון בעת ביצוע החלטת רכישה מושכלת. הגברת המודעות והידע של הצרכנים לגבי המושגים השונים הנקשרים לחיסכון הפנסיוני הוא אפוא תנאי הכרחי ליכולתם לבחור את תוכנית הפנסיה המתאימה להם ביותר".

 

על מנת להגביר את המודעות בקרב הציבור, המועצה לצרכנות מעלה באתר האינטרנט שלה מדריך חדש לחיסכון פנסיוני, הכתוב בשפה מובנת, פשוטה ומותאם במיוחד לציבור הרחב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
61% מהשכירים לא קיבלו ייעוץ
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים