שתף קטע נבחר

שר התיירות: "המוצר שלנו פגום"

בראיון בלעדי תוקף מיסז'ניקוב: אנחנו לא יודעים לשווק, השירות גרוע והפקידים לא דוברים שפות זרות. ומה הוא מתכנן? לאפשר בניית מלון מהירה או ללכת הביתה. כתבה אחרונה בסדרה

"אני מתכוון להישאר בתפקיד עד תום הקדנציה של הממשלה הנוכחית, וגם אם יציעו לי להיות הרב הראשי של ישראל, לא אוותר על התפקיד הזה. יש לי הרבה מה לעשות, ואני מתכוון להשלים את כל התוכנית שאנחנו בונים במשרד", מבטיח שר התיירות סטס מיסז'ניקוב.

 

בראיון לקראת כנס התיירות שמתקיים היום בהרצליה, אומר השר כי מדינת ישראל היא מדינה תיירותית, אבל "המוצר שלה פגום, לא מלוטש, לא מספיק ידוע, ואנחנו גם לא יודעים איך לשפץ את המוצר הזה ולשווק אותו".

 

הכתבות הקודמות בסדרה:

 

הבעיה שלנו, אומר השר, היא שאנחנו מתפזרים יותר מדי, ובמקום לעשות הרבה דברים, מעדיפים לא לעשות כלום. "אני דוגל בשיטה של מיקוד. אני מתכוון ממש לטפל בחוליים. לא ייתכן שיזם כמו אקירוב ממתין 12 שנים כדי לקבל אישור למלון. אם דבר כזה קורה, פירושו של דבר שהמוצר שלנו פגום, ומצער שאף אחד לא עשה כלום בנושא".

 

תיירות לא מוגדרת אצלנו כענף כלכלי.

"זה נכון, וזו אחת הבעיות. אם אפשר להגדיר את איכות הסביבה כענף כלכלי, ודאי שחייבים להגדיר את התיירות גם כענף כלכלי וכמנוף לצמיחה. אני רואה איך בתוך שלוש שנים התיירות יכולה לגדול במיליון תיירים. זה יוסיף עוד 40 אלף מקומות עבודה ועוד שני מיליארד שקל הכנסות למשק. בנוסף, זה ישפר את התדמית של מדינת ישראל. הגיע הזמן שנפסיק כל הזמן להתגונן ונתחיל לעבוד, כי רק כך נוכל להציב יעדים וגם לעמוד בהם.

 

"ברגע שהתיירות תוגדר כענף כלכלי במעלה ראשונה, נפתח בתי ספר להכשרת עובדים בתחום המלונאות, המסעדנות ועוד. בתי הספר ייפתחו בפריפריה ויספקו עבודה במקומות שיש בהם אבטלה גדולה. בנוסף, נשביח את כוח האדם הקיים במלונות, כי לא ייתכן שתיירים יעדיפו לנסוע לכרתים משום שהשירות שלהם הוא טוב ושלנו פגום וגרוע. וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על מחירים".


ני מתכוון ממש לטפל בחוליים". מיסז'ניקוב (צילום: אלכס קולומויסקי)

  

מה לגבי השיווק?

"לצערי, אצלנו לא יודעים לשווק תיירות, אבל עוד לפני כן, יש להשביח את המוצר: זה אבסורד שכשאני מבקר בלשכה של משרד התיירות בבן גוריון, אני מגלה שהפקידים שיושבים שם אינם דוברים שפות זרות. מגיעה קבוצה של תיירים מרוסיה, ואף נציג של המשרד לא יודע לדבר איתם, זה פשוט הזוי. לא ייתכן גם שתייר יגיע לישראל, ישכור רכב, והרכב שלו יושחת. זו הסיבה שאני רוצה להקים משטרת תיירות. גם בתחום התשתיות באתרים ההיסטוריים והתרבותיים, אין שילוט מתאים להכוונת התיירים והם לא יכולים להתמצא.

 

"אנחנו גם לא יודעים לשווק את ירושלים בצורה נורמלית, ואת המשולש הקדוש ליד הכנרת, את דרך היין הנפלאה שיש לנו, שמשתווה לזו של פרוסאנס. לכן אנחנו צריכים להשביח, להפוך את מה שיש לנו למגוון ומעניין, וכמובן גם לדעת לשווק אותו".

 

"בישראל נדרשת רפורמה מקיפה"

עם כל הביורוקרטיה, איך בדיוק אתה מתכוון להביא לפה תיירים?

"אם אני מתכוון להביא לפה עוד מיליון תיירים בתוך שלוש שנים, צריך שיהיה איפה לשכן אותם. אם לא אצליח לגרום לכך שניתן יהיה לבנות בישראל מלון תוך פחות מעשר שנים, אם ועדות התכנון לא יוכלו לזרז את ההליכים כדי להקל על יזמים ולגרום להם לבנות פה - אני יכול לסגור את הבסטה וללכת הביתה.

 

"בישראל נדרשת רפורמה מקיפה, ואני מתכוון לבצע את כולה בקדנציה שלי. אני לא פוזל לשום תפקיד אחר בקדנציה הנוכחית.

 

"צריך לנקות את כל הפגמים וליישם תוכנית מקיפה. אני מקיים היום כנס תיירות בשיתוף הממשלה, אנשי תעשיית התיירות והגורמים העוסקים בתחום. הדבר החשוב ביותר הוא להעלות את התיירות מדרגה, כדי להציל את המדינה מבחינה כלכלית."

 

מיהו קהל היעד שאתה רואה בתיירות לישראל?

"קהל היעד הוא לא בר רפאלי, המוצר שלנו הוא לא בר רפאלי. קהל היעד שלנו זה דת, היסטוריה ותרבות. לא שמש, לא ים ולא שירות גרוע. אם אוכל להביא לישראל אוליגרך רוסי ולשכנע אותו לבקר בכנסיית הקבר ובמקביל לצוף בים המלח, לקפוץ לירושלים ולשכב על החוף בתל-אביב עם פחית בירה - אני אתן לו את כל מה שהוא מקבל בכרתים, אבל בכרתים הוא לא יקבל את מה שיש לו פה".

 

ואיך תילחם במחירים הגבוהים של בתי המלון?

"כשיהיו פה עוד תיירים ועוד בתי מלון, התחרות כבר תוריד את המחירים".

 


 

ענף התיירות זה לא חלטורה

מדינת ישראל יכולה להפוך למדינת תיירות מובילה הן בקרב שכנותיה והן בקרב ארצות אחרות ברחבי העולם. כדי שזה יקרה, חייבת הממשלה להתייחס לתיירות בראש ובראשונה כאל ענף כלכלי בסדר עדיפות לאומית עם תוכנית רב-שנתית לחמש שנים לפחות, עם רשות לאומית לשיווק תיירות, ועם תקציבי שיווק ניכרים.

 

רשות לאומית לשיווק היא, אגב, הסיכוי היחיד שניתן יהיה לייצר תוכנית אב רב-שנתית שלא תשונה כל שנה, עם התחלפות שר במשרד התיירות. רשות השיווק תהיה גם זו שחייבת כל שנה להביא קבלות על פעילותה.

 

בנוסף, לכשתכיר בתיירות כענף בעל עדיפות לאומית, הממשלה חייבת להמשיך את פתיחת השמיים לעוד חברות תעופה, כדי ליצור תחרות אמיתית במחירי הטיסות לישראל. היא תצטרך גם לתמרץ יזמים שרוצים לבנות בתי מלון חדשים על ידי הסרת חסמים ביורוקרטיים שגורמים לכך שאף רשת מלונות מחו"ל לא מעוניינת לבנות מלונות בישראל.

 

בנוסף, חייבת המדינה לסייע לבתי המלון הקיימים להתחדש ולהשתדרג כדי שיוכלו להתחרות באלה של המדינות השכנות. הממשלה, ומשרד התיירות כנציגה, חייבת לבנות מודל להכשרה מקצועית של העובדים בענף התיירות, תוך יצירת כוח עבודה שגאה במקום עבודתו ולא רואה בו משהו זמני, המאפשר להתפרנס בתקופת הלימודים באוניברסיטה או מאפשר לחסוך כסף לטיול שלאחר השירות הצבאי.


מלון בסיני. חייבים להתחרות במדינות השכנות (צילום: ברברה שומאכר)

 

לישראל יש את כל הנתונים כדי להיות מדינת תיירות מובילה: אתרים היסטוריים, דתיים וארכיאולוגיים רבים, חופי ים מקסימים מהצפון ועד אילת, אתרי טבע ונוף מרהיבים, וגם חומר אנושי שיכול לסייע לכך. אלא שממשלות ישראל מעולם לא נתנו לענף התיירות את העדיפות המתאימה, לא הבינו שמדובר בענף כלכלי שמגיב במהירות בעת משברים, בענף היחיד כמעט, שיכול להביא לצמיחה תעסוקתית גם בפריפריה ולהגדלה משמעותית בתרומה לתל"ג.

 

נכון. כל מה שנכתב פה עדיין לא יביא לנו את התיירים שלהם אנחנו מייחלים. בסופו של דבר, המצב הגיאופוליטי שבו אנחנו נמצאים גורם למדינות רבות להוציא אזהרות מסע נגד נסיעה לישראל. בנוסף, גופי הביטחון של ישראל טורחים ליצור כותרות על טילים שיכולים לפגוע בתל-אביב.

 

אם זה לא מספיק, ראוי לזכור לרגע את הבדיקות הביטחוניות שנערכו לפני שבועיים לשחקני הכדורגל של וינה, שגרמו לכך שהם נשבעו, שלעולם לא יבקרו שוב בישראל. בדיקה ביטחונית כזו יכולה להרוס את כל פעולות השיווק שתעשה הרשות לתיירות.

 

  • הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

     


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אנחנו לא יודעים לשווק את ירושלים בצורה נורמלית"
צילום: רון פלד
"המוצר שלנו הוא לא בר רפאלי"
צילום: רון קדמי
מומלצים