שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    האם קיבוץ גליל ים יהפוך לעיר?

    בג"ץ יכריע ביום רביעי אם לאשר לקיבוץ תוספת של 4,000 יחידות דיור על חשבון ריאה ירוקה. מבחינת העותרים, זה הסיכוי האחרון לבלום תוכנית מתאר שתהפוך את גליל-ים לשכונת ענק

    הדיון בעתידו של השטח החקלאי הסמוך לקיבוץ גליל-ים, שייערך מחרתיים (ד') בבג"ץ, מביא מאבק בן יותר מעשור אל הישורת האחרונה. מבחינתם של העותרים, קבוצה של 20 תושבים מהרצליה ומרמת השרון, זה הסיכוי האחרון לבלום תוכנית מתאר שתהפוך את גליל-ים לשכונת ענק שבה ייבנו 4,000 יחידות דיור.

     

    • שנת האקזיט: הקיבוצים שהפכו לעשירי המשק

     

    אם בג"ץ יקבל את העתירה, זו תהיה רעידת אדמה - כיוון שבכך תבוטל החלטה קריטית של המדינה בתחום שינוי ייעוד הקרקע, וגם מכיוון שבסיפור הזה מעורבות כמה מהדמויות הבולטות ביותר בתחום התכנון והבנייה בישראל. 

     

    הקיבוץ יוזם, הוועדה המחוזית בולמת

    על חשיבותו של העניין אפשר ללמוד מהעובדה שנשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש קבעה כי בראש ההרכב שידון בעתירה תעמוד היא בעצמה, ולצדה המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין והשופטת אסתר חיות. הנשיאה ביניש מבינה היטב כי מדובר בפסיקה טעונה ורגישה, שתהפוך סמל למאבקם של תושבים בהחלטות לשינוי ייעודי קרקע חקלאית. משפטנים מעריכים כי ישיבתם של ביניש וריבלין בדיון בתיק, מצעידה אותו להכרעה.

     

    השטח שעליו נסוב המאבק הוא עתודת קרקע חקלאית עצומה של כ-800 דונם בקיבוץ גליל־ים, בין הרצליה לרמת השרון. השטח שובר רצף אורבני הנמשך מכפר סבא ועד תל אביב, ונוסף על כך מיועד לחבר בין הפארקים בשרון ועד לפארק הירקון של תל אביב.

     

    בסוף שנות התשעים הגישו בעלי הקרקע בגליל־ים את תוכנית הר/1985, שמטרתה הפשרת השטח הזה לבניית 1,100 יחידות דיור. על פי תוכנית המתאר הארצית תמ"א 31, הוגדר שטח גליל־ים כשטח כפרי פתוח, אבל בעלי הקרקע פנו לוועדה המקומית וביקשו הקלה מתוקף התוכנית הארצית. הוועדה המקומית נתנה את אישורה, וב-1998 נחתה התוכנית על שולחנה של הוועדה המחוזית - הפעם כבר במתכונת שכוללת 3,500 יחידות דיור.

     

    אלא שהוועדה המחוזית הביעה הרבה פחות התלהבות: חבר המועצה אפרים חירם, מי שהיה בזמנו ראש עיריית רמת השרון, הזהיר כי בעקבות הבנייה עשוי להיגרם לאקוויפר החוף נזק אדיר, והוא דורש שהשטח יישאר שטח ציבורי פתוח. "הוועדה המחוזית צריכה להיות ערה למה שהיא הולכת לאשר", התריע חירם. "אלו לא 3,500 יחידות דיור: אם לא נבלום בעוד מועד את הריצה המטורפת הזאת, הוועדה המחוזית תאשר כאן עיר של 200 אלף תושבים".

     

    ב-1999 הוועדה המחוזית הפקידה את תוכנית גליל ים בכפוף למלוי תנאים מהותיים, אך כיוון שחירם היה נחוש לבטלה, הוא עתר לבית המשפט לעניינים מנהליים כנגד החלטה. אף שהקיבוץ גובה בעו"ד שרגא בירן, מעורכי הדין הבכירים בארץ בתחום הנדל"ן, הורה השופט גורן למחוק את המילים "אושר להפקדה", והתוכנית איבדה את הסטטוס שלה.

     

    האדריכל הפרטי נהפך למאשר בפועל

    בשלב זה החליטו בעלי הקרקע לתכנן תוכנית חדשה לשטח (הר1985/1), שבינתיים עברה לאחריותה של עיריית הרצליה. לשם כך הם פנו ב-1999 למשרד האדריכלים הגדול אסיף־מליס, בראשות האדריכלים שמאי אסיף ונעמה מליס.

     

    שמה של מליס עלה לאחרונה לכותרות כאדריכלית ששרותיה נשכרו על לשם שינוי ייעוד הקרקע באיזור עתלית. פרשה שבמסגרתה נחקר איש העסקים דני דנקנר; אסיף, מצדו, מוכר כיום לכל אדריכל ויזם שמעוניין לאשר תוכנית: מאז 2004 מכהן אסיף כראש אגף התכנון במשרד הפנים.

     

    בתקופה הרלבנטית לתוכנית אסיף עדין לא אחז במשרה ציבורית, אבל לדברי העותרים, הפנייה של בעלי הקרקע דווקא למשרדו לא היתה מקרית: שנתיים קודם לכן, טוענים העותרים, שכרה המדינה את שירותיהם של אסיף ומליס, כאדריכלים פרטיים, כדי שיתכננו את תוכנית המתאר הארצית תמ"א 35 - תוכנית שבסופו של דבר שינתה עקרונית את ייעודו של קיבוץ גליל־ים משטח כפרי פתוח לשטח המיועד למגורים. ב-2004 התמנה אסיף לתפקיד ראש אגף התכנון במשרד הפנים, ועבר לשבת בצד שמאשר תוכניות.

     

    "זה לא מקרי שקיבוץ גליל־ים פנה למשרדו של שמאי אסיף", אומר עו"ד רונן צ'יניאו, המייצג את התושבים שעתרו לבג"ץ (לצד עו"ד משה לוי). "חברי הקיבוץ עשו זאת כדי לקדם את האינטרס שלהם לבנות על הקרקע, בגלל שהם לא הצליחו לקבל הקלה מתוקף תמ"א 31. בעתירתם טוענים העותרים טענה חמורה לפיה, "הסיבה שעיריית הרצליה פנתה דווקא למשרדו של אסיף, לצורף הכנת התוכנית (הר1985/1) ביודעו שאסיף הוא זה שעומד בראש תכנון תמ"א 35".

     

    כוונה ישנה, תוכנית חדשה

    התוכנית הישנה אולי מתה, אבל לא ממש נקברה. מתברר כי עיריית הרצליה פנתה לוועדה המחוזית, והגישה התנגדות לתוכנית המתאר המחוזית למחוז תל אביב (תמ"מ 5). במסגרת התנגדותה ביקשה העירייה להטמיע בתוך התוכנית המחוזית את תוכנית גליל-ים הראשונה - שאושרה רק ברמה המקומית, ונפסלה בהמשך.

     

     

    לכאורה, מדובר במהלך תמוה: בעירייה ידעו שהתוכנית הישנה אושרה רק ברמה המקומית, וכי הוועדה המחוזית טרפדה אותה. למה לשוב ולדחוף תוכנית שכבר נפסלה? העותרים טוענים בעתירתם כי עיריית הרצליה נקטה את המהלך הזה ביודעין, כיוון שנקלעה למלכוד: מצד אחד, תוכנית גליל־ים הישנה כבר בוטלה; מצד שני, תוכנית גליל-ים החדשה שתכננו אסיף ומליס טרם אושרה להפקדה.

     

    לטענת העותרים, הוועדה המקומית ביקשה למנוע מצב שבו התוכנית המחוזית כולה תאושר ללא כל התייחסות לגליל־ים. כדי להבהיר את נחישותה לשנות את הייעוד, הוועדה המקומית שרבבה לתוכנית המחוזית את תוכנית גליל־ים הישנה. בכך, טוענים העותרים, ניסו תומכי הפרויקט לכפות את התוכנית המקומית על התוכנית המחוזית.

     

    המאמץ הזה הצליח: בהמשך הדרך נזנחה התוכנית הישנה לטובת התוכנית החדשה, וב-2007, כשהוועדה המחוזית הפקידה את התוכנית תמ"מ 5, היא כבר כללה את התוכנית של אסיף ומליס.

     

    בניסיון נואש לבלום את התוכנית התארגנו תושבים מהרצליה ומרמת השרון. אלו הבינו שהרמות המקומית והמחוזית כבר אבודות, וב־2007 העלו את סוגיית גליל־ים לדיון ברמה הארצית, והגישו ערר בנושא לוועדת המשנה להתנגדויות (שהיא ועדת־משנה של המועצה הארצית).

     

    בשעה שבידי זרוע אחת של המועצה הארצית מונח הערר, מיהרה זרוע אחרת שלה המועצה לקדם את שינוי הייעוד: הולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) דנה בתוכנית המחוזית - שבשלב זה כללה את תוכנית גליל־ים החדשה - ואישרה אותה בתום הדיון.

     

    אגב, בעת הדיון בולנת"ע כבר כיהן שמאי אסיף כראש מינהל התכנון, ולפיכך גם כיו"ר הולנת"ע. בפרוטוקול ישיבת הולנת"ע מ-2007 נכתב כי בראשית הדיון ביקש אסיף מחברת הוועדה שתנהל את הדיון במקומו ויצא ממנו אולם בהמשך, שב לפי הפרוטוקול לדיון ואף טרם לאישור התוכנית.

     

    בסופו של דבר נתקל הערר שהגישו התושבים לועדת המשנה להתנגדויות נתקל בקיר אטום: חודש אחר כך, נמסר למתנגדים שמדובר במדיניות תכנונית, ושערעורם נדחה. התושבים פנו לבית המשפט לעניינים מינהליים, אבל זה קבע שאינו מהווה סמכות בעניין. תוכנית גליל־ים החדשה קיבלה תוקף, ולתושבים לא נותר אלא לערער לבג"ץ.

     

    "לא היה ניגוד עניינים"

    ממשרד הפנים ומאדריכל שמאי אסיף נמסר: "הטענות בנושא ניגוד עניינים, לכאורה, בפעולותיו של אדריכל אסיף נדחו באופן חד משמעי - הן על ידי ועדת המשנה לערערים של המועצה הארצית, והן במסגרת תגובת המדינה שהוגשה לבג"ץ לגבי אישור תוכנית הר1985/1. 

     

    בתגובת המדינה הובהר כי בשלב שבו פנו בעלי הקרקע למשרד שבו היה שותף אדריכל אסיף, לא היה קיים חשש לניגוד עניינים בקשר לתכנון תמ"א 35".

     

    יצוין כי בשבוע שעבר הודיע אסיף על כוונתו לפרוש בתום שש שנים בתפקיד. על פי הודעת משרד הפנים, הוא יסיים את תפקידו לאחר החגים השנה.

     

    מעיריית הרצליה נמסר: "תכנית גליל ים תוכננה במשך למעלה משני עשורים ונבחנה בכל ההיבטים, הן ברמה הארצית והן ברמה המחוזית. העירייה תשיב לכל טענות העתירה בבית המשפט".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים