שתף קטע נבחר

'שיווק ישראל כמדינת חופים - לא הוכיח את עצמו'

ביריד התיירות העולמי בלונדון נוקטות ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית אסטרטגיה דומה, והפוליטיקה שברקע מורגשת היטב: החל מהשר הטורקי שלא ייפגש עם עמיתו הישראלי, ועד המחלוקת סביב מעמדה של ירושלים. השר מיסז'ניקוב מאוכזב ממהלכי שיווק בעבר, ותולה תקווה במעמד הביניים הבריטי

יריד התיירות השני בגודלו בעולם נפתח אתמול (ב') בלונדון ויימשך ארבעה ימים. ביריד משתתפים נציגים מ-190 מדינות. פעילות רבה בביתן הישראלי מוקדשת השנה לים המלח כאטרקציה תיירותית, בניסיון לקדם את בחירתו כאחד משבעת פלאי העולם.

 

כמו בארועים קודמים בעבר, גם ביריד ה- World Travel Market לא נפקדת הפוליטיקה הניצבת ברקע הפעילות. היריד מחולק לאגפים שנקבעים לפי אזורים גאוגרפיים, והביתן הישראלי מוצב דווקא באזור האירופי, הרחק ממדינות אסיה, בהן סוריה, אירן, עירק וביתן הרשות הפלסטינית.

 

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, הדגיש במסיבת עיתונאים בפתיחת היריד כי השנה האסטרטגיה של משרדו מתמקדת בקהל חדש יחסית: "אנחנו משתמשים בבימה זו השנה על מנת למשוך אנשים ממעמד הביניים, פלח שוק של המחפשים אתגרים חדשים, שימצאו בישראל דת, היסטוריה ותרבות - לא בהכרח קהל דתי".

 

לצד נציגי משרד התיירות, משתתפים ביריד כ-40 נציגים מגופים שונים בתעשיית התיירות בישראל,  בהם רשתות בתי מלון, חברות תעופה, מארגני תיירות נכנסת ועוד.


מתמקד בקהל חדש. מיסז'ניקוב ביריד התיירות, אתמול (צילומים: חגית קליימן)

 

"אין לנו יתרון יחסי בחוף הים"

"אנחנו רוצים למצב את ישראל במקום שבו יש לה יתרון על שכנינו", הסביר מיסז'ניקוב, "לשווק את ישראל כמדינת חופים וחופש - לא הוכיח את עצמו, כי אין לנו את היתרון היחסי. רצועת החוף שלנו קטנה יותר מזו של השכנים שלנו ושלא כמו טורקיה, או מדינות אחרות שסובבות אותנו אין באפשרותנו להקים על כל אזור ימי מלון ללא וועדות תכנון וארגונים ירוקים".

 

שר התיירות אמר כי ירושלים היא ערך מוסף עבור התיירות, שכן תיירים רבים מהעולם יעדיפו להגיע לישראל ולא למדינות השכנות. "חורה לי", ציין השר מיסז'ניקוב, "שאני לא יכול לומר שירושלים היא בירת ישראל בלי להישמע פוליטי, ולכן אנחנו לא מציינים זאת במסיבות העיתונאים או בפגישות שמתוכננות לנו, אלא מציינים שירושלים היא עיר שלוש הדתות בעלת תרבות, דת והיסטוריה".

 

משיטוט בביתנים אחרים ביריד מתברר כי גם השכנים של ישראל נוקטים אסטרטגיה דומה. "פלסטין – ארץ הקודש", מקדם השלט את באי הביתן הפלסטיני. גם ירדן נקטה באסטרטגיה דומה ופונה לקהל שמחפש עומק היסטורי. הסלוגן המוביל את הביתן הירדני הוא "ירדן ההיסטורית, פטרה - פלא העולם".


"פלסטין – ארץ הקודש". הביתן הפלסטיני

 

לצד התחרות הקשה, שר התיירות הביע תקווה כי יוכל לצאת בהצהרה משותפת עם שרת התיירות הפלסטינית בדבר שיתוף פעולה אזורי לקידום התיירות.

 

בהתייחסו ל"דם הרע" בין טורקיה וישראל בנושא התיירות בחודשים האחרונים, אמר השר מיסז'ניקוב ל-ynet כי ניסה לקיים פגישה עם עמיתו הטורקי, אך הדבר לא צלח בשל מה שהגדיר כ"סיבות טכניות". יצוין כי השר הטורקי נמנע מלהגיע לפני כמה שבועות לכנס תיירות שערך ה-OECD בירושלים. בביקור בביתן הטורקי, גורם במשרד החוץ אמר ל-ynet כי הטורקים מתגעגעים לתייר הישראלי וכי "חבל שקונפליקטים מדיניים משפיעים".

 

בביתן הישראלי שבו והדגישו את חשיבות קיום היריד בבריטניה, שכן מדובר במקור הרביעי בגודלו ככל שזה נוגע למספרי תיירים המגיעים לישראל. בריטניה מדורגת ברשימה אחרי ארה"ב, רוסיה וצרפת. עד סוף שנת 2010 עתידים לבקר בישראל 185 אלף תיירים בריטים. בימים אלו משיק משרד התיירות קמפיין סתיו בממלכה, בעלות של למעלה מ-2.5 מליון שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הביתן הישראלי בכנס בלונדון
צילום: חגית קליימן
הולכים על פטרה כיעד. הביתן הירדני
צילום: חגית קליימן
מומלצים