שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

דיירים מהגיהנום: 10 המכות של משכירי הדירות

חוליגנים שהורסים את הנכס, סרבנים שלא משלמים שכירות סתם נודניקים מעצבנים - דירה להשקעה הפכה ל"חלום הישראלי", אך ההתעסקות עם הדיירים עלולה להפוך לסיוט. גם למטבע הנדל"ן יש שני צדדים - תשובה לתלונות השוכרים

השקעה בנדל"ן למגורים נחשבת להשקעה בטוחה וסולידית, המקנה סוג של בטחון ויציבות לבעל הנכס. עם זאת לא תמיד זה המצב ולעתים קרובות הדברים מסתבכים. ברוח התקופה קבלו הפעם את עשר המכות הנפוצות של בעלי הדירות:

 

 

השוכר המשתהה - פרסמת מודעה ופנו אליך עשרות אנשים. זוג אחד חמוד מצא חן בעיניך במיוחד. הם היו בדירה פעמיים, ההורים שלה וגם שלו כבר ביקרו גם הם, זה לקח שבועיים של התלבטויות, אך בסוף לחצתם ידיים וקבעתם מועד לחתימת חוזה. הורדת את המודעות מהפירסום ושילחת את יתר המועמדים לדרכם.   

 

ביום חתימת החוזה ענבת את עניבת החוזים שלך - זו עם הפסים, אך השוכרים בוששים מלבוא. אתה מנסה להשיג אותם בטלפון אך מסתבר שהם ירדו מהעניין כי הם מצאו דירה אחרת או שמצאו לעצמם בני זוג אחרים, רק שהם שכחו להודיע לך ושבכלל קבעתם לחתימה.

 

השוכר המסרסר - זה קורה בעיקר במקרים של שכירות של חנויות ובתי קפה: לאחר שהשוכר ניהל איתך משא ומתן ארוך ומפרך והצליח להשיג תנאים טובים ואופציה לחמש שנים, הוא פתח בית קפה קטן אך סגר אותו חודש לאחר מכן בטענה שהעסק נכשל.

 

השוכר ניאות לאתר בעצמו שוכר חלופי במקומו באותם תנאים, תוך שהוא מסביר לך שחשוב לו שאתה לא תיפגע מכשלון העסק שלו. רק לאחר שהשוכר החלופי התבסס במקום ופתח בית קפה מוצלח, נודע לך באקראי שהשוכר החלופי שילם 100 אלף שקל "דמי פינוי" לשוכר הראשון. בית הקפה אולי נכשל, אבל השוכר דווקא התעשר על חשבונך.

 

השוכר שלא משלם – הבעיה פשוטה וידועה, הפתרון פחות: השכרת דירה למשפחה חביבה עם שני ילדים מתוקים, אך לאחר מספר חודשים אחד מבני הזוג פוטר מהעבודה ואין להם מאיפה לשלם דמי שכירות. השוכר פונה ללב שלך ומושך אותך חודשים ארוכים ללא תשלום. בהתחלה אתה נעתר לבקשה ודוחה את התשלומים, אך לאחר שזה הופך למצב קבוע אתה נאלץ בלית ברירה להגיש תביעת פינוי. רק בערב יום המשפט מפנה השוכר את המושכר, לאחר שהשאיר תקופת חוב של חצי שנה.

 

"קרובת משפחה" של אותה בעייה, עלולה להתבטא בתשלומי החשבונות: דאגת להעביר את חשבונות המים החשמל והעיריה על שם הדייר, אך בשלב מסויים הוא פונה אליך בטענה שיש טעויות במונים, ומגבה זאת בטענה שהוא גר כבר בעשרות דירות שכורות ומעולם לא נתקל בסכומים כאלה.

 

לטענתו, כנראה שיש נזילה נסתרת של מים, זליגה של חשמל, ומדידה לא נכונה של השטח לצרכי הארנונה. בכל מקרה, עד שלא תדאג לתיקון העניין הוא לא מוכן לשלם, ומסתבר בדיעבד שאף דאג להעביר את החשבונות על שמך בחזרה. לאחר תום שנת השכירות אתה מגלה, כי למרות שדיווחת לרשויות השונות בתחילת השנה שיש להעביר את החשבונות על שם הדייר - הם נותרו כל השנה על שמך ותמונות שלך תחת כותרת "מבוקש" מעטרות את מחלקת הגביה בעירייה ובחברת החשמל.

 

השוכר המתבצר - זו אחותה של המכה הקודמת: השוכר סיים את תקופת השכירות ואמור היה לפנות את המושכר בסוף החודש האחרון. כבר חתמת על חוזה שכירות עם השוכר הבא, אלא שהדירה אליה אמור להכנס השוכר הקודם לא מתפנית והוא ממשיך להתנחל בדירתך.

 

זה אפקט דומינו שגורף אחריו מספר דירות, איש לא אשם, אך אתה זה שנתון בין הפטיש לסדן: הדייר החדש מאיים לתבוע אותך על הפרת חוזה כי הדירה שהתחייבת למסור לו תפוסה, הוא כבר הזמין הובלה ושילם לך מראש את החודש הראשון, ההורים שלו כבר בדרך אליך עצבניים. השוכר הקודם מודיע לך חגיגית שעד שדירתו החדשה לא מתפנה הוא לא עוזב.

 

השוכר המתלונן - השכרת את דירתך החבוטה לחמד של בחורה, עורכת דין צעירה, אלגנטית ואינטליגנטית, היודעת להתנסח ברהיטות. אבל כבר בחודש הראשון היא מתגלה כנודניקית אובססיבית, שמתקשרת 20 פעם ביום ומתלוננת שאין סורגים, אין רשתות, הדלת לא פלדלת, היא מריחה ריח של טחב בארונות ודורשת שתחליף את המזגן.

 

בנוסף היא שולחת לך ציטוטים מסעיפי חוק ומתקדימי פסיקה שונים ומשונים המוכיחים כמה היא צודקת ואתה טועה. בהתחלה אתה חושב שאולי יש צדק בטענות, עם הזמן אתה מבין שזו בעיית אישיות וכשאתה רואה את המספר שלה על הצג - אתה נכנס לחרדות.

 

השוכר המזיק - יום אחד אתה עושה ביקור פתע בדירה ומגלה כי הקירות צבועים בצבע שמן שחור וציורי קיר של כת השטן. השוכר וחבריו יושבים על השטיח, מעשנים חומרים כלשהם ונרדמים תוך כדי כך. השיש והכיורים במצב שכבר לעולם לא ניתן יהיה כנראה לנקות אותם. הדלתות של ארונות המטבח משמשים כמגשים של כוסות לחבר'ה לאחר שהוסרו.

 

אתה רץ לבטח את הדירה נגד שריפות, אך את דמי השכירות החודשיים אתה כבר לא מבזבז, אלא שומר אותם למימון השיפוץ המאסיבי בתום שנת השכירות.

 

השוכר המביך - הגברת מהקומה השלישית שאחראית על ועד הבית, זו שהיתה חברה של סבתא ז"ל, מתקשרת אליכם בזעם ומספרת שכלו כל הקיצין; הדיירת שלכם מתאמנת בתופים כל הלילה וילדיה משחקים בגולות על הרצפה. הרעש הוא בלתי נסבל והשכנה דורשת ממך לשנות את הרגלי הדיירת. אתה מבטיח לה לדבר עם הדיירת ולשכנעה לשנות את הרגליה.

 

אבל השיחה עם הדיירת מותירה אותך מבולבל: מדובר בבחורה שקטה ומקסימה, המסבירה לך שכל הבניין יודע שהזקנה מלמעלה מטורללת והיא מדמיינת דברים. ושוב אתה בין הפטיש לסדן, ולך תדע מי צודק.

 

השוכר שלא מאפשר להראות את הדירה - השוכר אמור לסיים את החוזה ולצאת מהדירה בעוד חודשיים, בינתיים אתה מעוניין להראות את הדירה לשוכרים או קונים פוטנציאליים, ולשם כך אתה מבקש את שיתוף הפעולה של השוכר.

 

מסתבר שהשוכר איש מקסים אך עסוק ולא שש לשתף פעולה, מה גם שהוא עובד במשמרות במשך הלילה וישן ביום. מועדי הביקור היחידים שמתאימים לו הם לילות שבת בין 11 וחצי ל-12 בלילה. אתה נאלץ להמתין לפינוי ורק אז להתחיל במאמץ, מה שגורם לך להפסד דמי שכירות של מספר שבועות.

 

השוכר הנוטש - השוכר פינה את הדירה אך השאיר אחריו מקרר ענק שלא ממש עובד, טלויזיה ישנה, ספה עם פשפשים וארגזים מלאים בבגדים. אתה נאלץ לשכור פועלים שיפנו את הציוד. מצד שני אתה לא בטוח שמדובר בזבל, אבל השוכר כבר בטיול במזרח ללא קליטה ואין לך את מי לשאול. אתה נאלץ לאחסן את הכל במחסן כלשהו, מתוך תקווה שתצליח לקבל תשובות ברורות מהשוכר בהקדם, ומבלי שיאשים אותך שזרקת את כל אוצרותיו.

 

אסור להתלונן - המכה האחרונה והכואבת ביותר היא שאסור לך להתלונן. מכל עבר אתה שומע: "אתה לא מתבייש? יש לך דירה להשכרה ואתה עוד מקטר? הלוואי שאלו יהיו הצרות של כולנו". ובאמת, כשאפילו להתלונן אסור לך, אתה מוצא את עצמך מחפשחברת ניהול למסור לה את ניהול הדירה. שהיא כבר תתמודד עם המכות הללו.

 

בואו להתעדכן בסרטונים ותמונות בלעדיות בפייסבוק שלנו

 

הכותב הינו עו"ד המתמחה בנדל"ן ושותף בחברת פירר הנהלת רכוש - חברה לניהול נכסים 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים