שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    למה לחץ בחיים גורם לנו לאכול יותר ולהשמין?

    לחץ בחיים או בעבודה יוצר בגופנו תהליכים שונים, שבסופם אנחנו מוצאים עצמנו מול המקרר. איך לזהות את הבעיה ולהימנע?

    לחץ (סטרס) הוא תופעה אבולוציונית. בעבר, כשחיית טרף הייתה מתקרבת אל אדם מסויים, הוא היה בורח כל עוד נשאר לו אוויר לנשימה.

     

     

    למרות שמאז ועד היום אנחנו לרוב כבר לא בורחים מחיות, אותה תכונה עדיין משמשת אותנו במצבים בהם אנחנו חשים במצוקה ומזהים מצב כמלחיץ ומאיים על השלמות שלנו, הנפשית או הפיזית. כך, למשל, אם ישיבת מנהלים חשובה מתקרבת, לרוב נחוש שאנחנו רוצים לברוח. בדרך כלל לא נעשה זאת, פשוט כי אנו יודעים שזה עלול לפגוע לנו בפרנסה.

     

    הבדל נוסף בין אותה ישיבת מנהלים לבין חיית טרף שרודפת אחרינו הוא שבישיבה נוצר מעין מצב ביניים, שבו לא ממש נלחמים, אבל גם לא ניתן לברוח. במצב זה הגוף לא יודע מה לעשות ולנפש אין פתרון. הרי אם באמת הייתה זו חיה שמאיימת עלינו, אזי היינו בורחים ומפעילים קבוצות שרירים גדולות. אבל כשהישיבה היא זו שמאיימת - שום שריר לא זע ואנחנו נותרים קפואים ומיוסרים בכיסא הקר.

     

    מה הקשר בין סטרס וקלוריות?

    אתם ודאי שואלים את עצמכם כיצד כל ההקדמה הארוכה הזו קשורה לקלוריות. ובכן, כאשר אנחנו מפרשים מצב מסויים כמצב לחץ מתרחשת במוח אותה שרשרת של פקודות שהתרחשה גם בתקופה בה ברחנו מחיות הטרף. לשרשרת פעולות זו יש מטרה אחת ברורה: להביא סוכר זמין לדם על מנת שיעבור לשרירים ויפעיל אותם לקראת ריצה מהירה - עד יעבור זעמה של החיה.

     

    אך בניגוד לימים עברו, בהם אכן הייתה מתרחשת אותה ריצת אמוק במטרה להציל את חיינו, כשאנחנו נמצאים בישיבה הסוכר אמנם מגיע לדם, ואיתו גם אינסולין, אך שום שריר לא זע. אנחנו ממשיכים לשבת על הכיסא, גם כשהסטרס בעיצומו.

     

    ומה עושה הגוף עם מלאי הסוכר והאינסולין? מכניס את הכל למחסנים, או במילים אחרות לתאי השומנים. וכך, במקום להיכנס לשרירים ולהפעיל אותם הסוכרים פשוט חודרים עמוק לתוך השומנים.


    ברחת מנמר? לא, זו סתם עוד ישיבה מרגיזה (צילום: shutterstock)

     

    בעיה נוספת מתרחש כאשר הלחץ נגמר, וגם היא מתרחשת בשל גורמים אבולוציוניים. כאשר אנחנו כבר רגועים, והמוח חוזר למצבו הרגיל, הוא "אומר" לגוף: "היית בלחץ מהחיה, רצת עכשיו יותר משעה, אתה חייב לאכול דבר מה כדי להחזיר לעצמך את האבידה הקלורית".

     

    אלא שאתם, כמובן, לא רדפתם שעה שלמה אחרי חיה, אלא נשארתם קפואים במקומכם, על הכיסא בחדר ישיבות, וחשבתם כל אותה העת על העוגות. אבל לכו תסבירו את זה לגוף...

     

    כמה קלוריות זה "עולה" לנו?

    לחץ שמתורגם ללחץ גדול ומפחיד, כמו ישיבה בנושא מעמדך בחברה, יפריש מהגוף סוכרים - כך שכמות מכובדת מאוד של קלוריות תוכנס לאיחסון בשומנים במסגרת אותו מחזור אכזר. לעומת זאת,

    אם מדובר על לחץ מזערי, כמו ישיבה בנושא קניית מתנה לעובדים לחג הבא, ימוחזרו מעט סוכרים ושומנים בהתאמה, כך שזה יעלה לנו רק "חצי מנה" מהקלוריות המופרשות.

     

    לכך צריך, כמובן, להוסיף את הקלוריות שתאכלו אחרי שוך הסערה, והן יהיו גם אלו שעלולות לגרום לכם לעלות מידה במכנסיים. המספר שלהן תלוי, כמובן, במה שתכניס לפה לאחר אותה ישיבה מלחיצה. אם יהיו אלו הרוגלך שנשארו על השולחן בתום הישיבה או ירקות חתוכים בדיאטה - זה תלוי רק בכם.

     

    הכותבת היא תזונאית מומחית בספורט . מעבירה הרצאות וסדנאות לאירגונים וחברות על תזונה נכונה ואפקטיביות בעבודה


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בלי עצבים - חבל על הקלוריות
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים