שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    טיול בנצרת: כנסיות, ג'יזֵס והוֹרוּת בערש הנצרות

    ישוע, אבי אחת הדתות הגדולות והמשפיעות בעולם, החל את דרכו בעיר נצרת, שבה גדל ופעל. אבל עוד לפני גרו כאן הוריו, מרים ויוסף. סיפורה של עיר ומשפחה שהפכו למושא של קדושה

    "יו נו אברהם ספוק דה לנגוויג' אוף דה היברומאן

    אנד אולסו ג'יזוס פרום נצרת אנד מריה מגדליין"

     

    (מתוך "היברומאן", מילים: אהוד בנאי)

     

     


     

    שלב לימוד הנצרות בקורס מורי דרך הוא אחד התחומים המעניינים, לפחות בעייני. הדת שהתפתחה מן היהדות (או "היהודים החדשים" כפי שראו את עצמם) השפיעה על כל מה שקרה בארץ ישראל, ואולי עדיין קורה.

     

    אז בתוך כל החומר האין-סופי, הברית החדשה (שבאמת היתה לנו די חדשה), ההבדלים בין האורתודוקסים לקתולים, והרגשת האי-נוחות שאנחנו כיהודים מתחילים לאהוב נצרות - יצאנו עם מדריכתנו, איילת אורפז, שדוברת נצרותית באופן שוטף, לסיור בגליל התחתון, אל ערש הנצרות - העיר נצרת וסביבתה.

     

    נצרת, שכיום היא העיר הערבית הגדולה בארץ, אינה מוזכרת כלל בתנ"ך וההתיישבות בה החלה כנראה בתקופת בית שני, למרות שבתחומה נמצאו מערות שונות, במיוחד "מערת קדומים" (הנמצאת על הר קדומים) ובה 12 שלדי הומו-סאפיינס בני כמאה אלף שנה. שמה של העיר נובע כנראה מהשורש נ.צ.ר, כלומר לשמור ומכאן עיר ששומרת וצופה על עמק יזרעאל, אולם יש הרואים במילה נֵצֶר את מקור השם, רוצה אומר - ישוע בא מנצר דוד (כפי שהמשיח אכן אמור להיות).


    נצרת הפכה לעיר קדושה בנצרות. מזכיר מישהו? (צילומים: זיו ריינשטיין)

     

    הבשורה והאשה ההרה

    נצרת היא המקום שבו גדל ישוע (נולד בבית לחם) לאחר שאמו, מרים, קיבלה בשורה מהמלאך גבריאל כי היא נושאת ברחמה ילד (לוקס, פרק א'). מרים היתה מאורסת ליוסף, נגר פשוט וירא שמיים, וכיאה ליהודים טובים באותם ימים "no sex until marriage", ולכן הופתעה מרים למשמע הבשורה. היא לא מסתירה מיוסף את הריונה, וזה לא עוזב אותה אלא נשאר ותומך בה, למרות שברחוב הנצרתי עלולות לצוץ שאלות בדבר הריון טרם החתונה.

     

    עם תחילת ההריון מתרחשת האינקרנציה (Incarnation) - "הַדָּבָר נִהְיָה בָּשָׂר" (מלטנית: Verbum Caro Hic Factum Est), כפי שכתב יוחנן בבשורתו, כלומר אלהים מתגשם לאדם ברחמה של מרים וזהו ישוע, בן האלהים. את הבשורה על הריונה קיבלה מרים במערה חצובה שבה חיה, וכיום נמצאת מעליה כנסיית הבשורה - אחת מהכנסיות החשובות לעולם הנוצרי. במקום ישנו פולחן חשוב למרים, ובחצר מגוון פסיפסים מכל העולם של דמותה של המדונה (גבירתי - כינוי כבוד למרים).

     

    לכנסייה שנבנתה בצורתה הסופית בין 1969-1959, קדמו מספר כנסיות עתיקות (ביזנטית, צלבנית ואחת מהתקופה העותומנית), והיא תוכננה על ידי האדריכל האיטלקי ג'ובאני מוציו ונבנתה בסגנון ברוטליזם-איטלקי, כלומר בנייה מבטון ברוט, גולמי - סגנון בנייה שהיה מקובל בזמנו בארץ. אבל מי שבנה את הכנסייה היתה בכלל חברת "סולל בונה" שידעה דבר או שניים על בטון.


    נבנתה בסגנון ברוטליזם-איטלקי. כנסיית הבשורה


    המזבח בכנסיית הבשורה, ועליו כתוב בלטינית : "הַדָּבָר נִהְיָה בָּשָׂר"

     

    כנסיית בית הכנסת - יש כזה דבר?

    ומהאמא לאבא. גם מיודענו, יוסף, לא יוצא פראייר בכל הנוגע לפולחן דמותו, למרות היותו שחקן משנה למרים, הכוכבת הראשית בסרט "ישוע והאירוע". כנסיית יוסף הקדוש, שנמצאת ממש במעלה המדרגות מכנסיית הבשורה, נבנתה כבר בתקופה הצלבנית (המאה ה-12) וב-1914 הוקמה הכנסייה הנוכחית.

     

    על פי המסורת, כאן היתה הנגרייה של יוסף, ולכאן חזרה המשפחה לאחר שברחה למצרים מפני הורדוס שביקש להרוג את "המשיח" שנולד ואיים על מלוכתו. בכנסייה שלושה אפסיסים, כשבכל אחד מהם ציורים מחיי יוסף והמשפחה הקדושה, למשל, ציור ובו ניגש אל יוסף מלאך האלהים ומורה לו לא לגרש את מרים ההריונית.


    האבא לא יוצא מקופח. כנסיית יוסף הקדוש ובה ציורים מחייו

     

    "כנסיית בית הכנסת" (כן כן, יש כזה דבר) היא עוד מקום שכדאי לבקר בו אם אתם כבר בנצרת. היא די קרובה לשתי הכנסיות האחרות, פשוט לכו דרך השוק ותגיעו אל המקום שבו ישוע נהג ללמוד ולהתפלל. סיפור שמונצח בבשורה על פי לוקס פרק ד', מגולל אירוע שבו קורא ישוע ביום שבת מספר ישעיהו ורומז שהוא הוא המשיח ורוח ה' שורה עליו. חבריו המתפללים לא בדיוק אהבו לשמוע שאחד מהם מצהיר על עצמו כגואל העולם, ושם טבע ישוע את המשפט הנודע "אין נביא בעירו", כלומר אין נביא או אדם גדול זוכה להערכה הראויה מבין תושבי עירו.

     

    אנשי נצרת כה נחרדו למשמע דברי הכפירה של ישוע וגררו אותו להר קדומים, המכונה "הר הקפיצה", וביקשו להשליכו למטה, "אַךְ־הוּא עָבַר בְּתוֹכָם וַיֵּלֶךְ לְדַרְכּוֹ", נאמר בלוקס ד'/30. הר הקפיצה התפרסם בעידן הנוכחי ב-2009, עם ביקורו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 במקום, שבו גם קיים מיסה גדולה מול עשרות אלפי מאמינים.

     

    בחפירות ארכאולוגיות משנות ה-50 נתגלה הגרעין הקדום של העיר נצרת, שלא תואם את הנחה שישוע הושלך מהר הקפיצה (397 מ') היות והמקום מרוחק מ"תחום שבת" - המרחק שבו מותר לאדם להלך מחוץ לישובו בזמן שבת, שלרוב מוגבל לק"מ אחד. היות וההשלכה היתה בשבת, הר הקפיצה מרוחק הרבה יותר מק"מ מנצרת, ולכן הדעות חלוקות אם אכן לכאן מיוחס האירוע. כך או כך, הנוף הנשקף מההר יפהפה: עמק יזרעאל נפרש למרגלותיכם, גבעת המורה ממול, הכרמל מימין והר תבור וקימורו המושלם משמאלכם.


    האם כאן למד והתפלל אבי הנצרות? כנסיית בית הכנסת

     

    מעמד הר סיני של הנוצרים

    מישהו הזכיר את הר תבור? ובכן, במרחק נסיעה קצר נמצא ההר הסימטרי ואחד היפים בגליל התחתון שעליו התרחש אחד האירועים החשובים על פי המסורת הנוצרית - ההישתנות (טרנספיגורציה). באותו אירוע נגלה ישוע, בנוכחות משה ואליהו הנביא, אל שלושה מתלמידיו המנומנמים מתוך ענן כשהוא קורן מאור. יש הרואים באירוע זה את "מעמד הר סיני של הנוצרים", ואכן יש דמיון אם לוקחים בחשבון את הדמויות, האפקטים החזותיים והאלגוריה של האל מול עמו "המנומנם" משהו.

     

    במקום התרחשותה של ההישתנות נבנתה כנסייה פרנציסקנית בין השנים 1924-1919, על ידי האדריכל אנטוניו ברלוצי שבנה כמה מהכנסיות היפות והמוכרות בארץ, ביניהן כנסיית גת שמנים, כנסיית ההלקאה בוויה דולורוזה, הכנסייה בהר האושר ועוד. הכנסייה כאן נבנתה על שרידים ביזנטיים וצלבניים כדי ליצור המשכיות ורצף היסטורי-אותנטי של האירועים, וכמו ברוב כנסיותיו, שילב ברלוצי את סיפור המקום באלמנטים העיצוביים של הכנסייה. את התקרה, למשל, בנה מאבן בהט (אָלָבַּסְטֶר) שזוהרת במגע עם שמש, וזאת אל מול זוהרו של ישוע בעת הטרנספיגורציה.


    כנסיית ההישתנות. בציור במרכז: ישוע מתגלה לתלמידיו, בין משה ואליהו

     

    ואם כבר בגליל ואם כבר בניסים - נסיעה קצרה מהר תבור לכפר כנא, המזוהה עם קנה שבברית החדשה (יוחנן ב/12-1), היא סיום מרתק ליום טיול בעקבות ישוע והנצרות. כאן עשה ישוע את הסִפתח בשרשרת הניסים שלו: הפיכת מים ליין בזמן חתונה. באותו אירוע משמח נתקעו החוגגים ללא יין שאזל, ומהי חתונה יהודית ללא יין שישמח לבב אנוש? ובכן, חברנו נשלח למשימה על ידי אמו והפך שישה כדי מים ליין, והחוגגים המשיכו לשמוח כהוגן.

     

    קנה מוזכרת כבר בכתביו של יוספוס, ומהמאה ה-17 באים למקום צליינים. במקום נבנו שתי "כנסיות חתונה" לזכר הנס: אחת קתולית ושנייה יוונית-אותודוקסית. מקובל שלכנסייה הקתולית באים זוגות צליינים המעוניינים לחדש את ברית נישואיהם, וכך ניתן לראות זוגות-זוגות עומדים להם בתור ואוחזים ידיים, ומחכים לקבל ברכה מכהן הדת שלהם. רומנטיקה נוצרית במיטבה.

     

    ואם כבר בכנא, עם יציאתכם מהכנסייה הקתולית המשיכו ימינה וכעבור מטרים ספורים תפגשו את כנסיית ברתולומיאו הקדוש (כנסיית נתנאל), הוא נתנאל בר-תלמי. ביתו של נתנאל היה כנראה היכן שהכנסייה כיום, ושם גם עמד לו עץ תאנה בזמן שפגש את ישוע. כששמע שהמשיח בא מנצרת אמר: "מנצרת יכול לבוא משהו טוב?", אך עד מהרה פגש את ישוע והשתכנע שהוא בן האלהים. הכנסייה סגורה כל השנה פרט ליום אחד - 24 באוגוסט - יום מותו כמרטיר: הרומאים פשטו את עורו עם סכין וצלבוהו הפוך.

     

    עד כנא סיורינו להפעם.


    בכפר כנא ערך ג'יזס את הנס הראשון שלו. כנסיית החתונה


    מחדשים את ברית הנישואים בכנסיית החתונה. ואיפה את ירח הדבש...?

     

    • בפעם הבאה: נצרות סובב כנרת

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המשפחה הקדושה. פסל של יוסף, מרים ובייבי ג'יזס בכנסיית יוסף בנצרת
    צילום: זיו ריינשטיין
    הסיפור משולב בבנייה. כנסיית הטרנספיגורציה הר תבור
    צילום: זיו ריינשטיין
    דגש על פולחן למרים, "אם האלהים". כנסיית הבשורה נצרת
    צילום: זיו ריינשטיין
    אור בכניסה לכנסיית הטרנספיגורציה . אותו אור שהדר את פני ישוע?
    צילום: זיו ריינשטיין
    מומלצים