שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הפופקורן יקר? שאמה מציע לקולנועים "ריסון עצמי"

    במהלך דיון בוועדת הכלכלה בנושא מחירי מזון במקומות בילוי, חשף מנכ"ל יס פלאנט כי הרווח הגולמי של המזנונים עומד על 80% ממחיר הפופקורן הנמכר בהם. יו"ר הוועדה שאמה-הכהן ביקש מבעלי העסקים לא להפריז במחירים וקרא לתמ"ת להתערב. ח"כ יואל חסון הוסיף: "יש לקבוע 'מדד פופקורן'"

    מזנונים בבתי הקולנוע מרוויחים על גבי הלקוחות 80% ממחיר הפופקורן הנמכר בהם; כך חשף היום (ד') משה גרדינגר, מנכ"ל חברת יס פלנט, בדיון מיוחד בכנסת בנושא מחירי מוצרי המזון במקומות בילוי. גרדינגר עוד הוסיף כי מכירות הפופקורן מניבות כ-8% מהכנסות החברה, המפעילה בתי קולנוע רבים ברחבי הארץ.

     

     

    בדיון שנערך בוועדת הכלכלה נדרש הממונה על ההגבלים העסקיים להתערב ב"שוק הפרוע" של מחירי המוצרים הבסיסיים שנמכרים לציבור במקומות הבילוי - בתי קולנוע, חוף הים, אצטדיונים ואפילו בתי חולים. הממונה התבקש לבדוק את המצב ולהציע לוועדה דרך חוקית לרסן את המחירים.

     

    יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) אמר כי המזנונים במקומות הבילוי נהפכו "לסוג של מונופול שקובע מחירים בשמיים בעוד שהצרכנים הם בחזקת לקוחות שבויים שאין להם אפשרות בחירה או מיקוח".

     

    הוא ציין מחירי מוצרים בסיסיים כמו משקאות קלים, פופקורן וחטיפים אחרים, שהמחירים הנגבים תמורתם גבוהים במאות או אלפי אחוזים ממחיר המוצר למוכר. הוא ציין לדוגמה את מחיר הפופקורן בבתי הקולנוע, שנמכר בשווה ערך ל-160-200 שקל לקילו, והדגיש כי מחירי המוצרים לפעמים גבוהים ממחיר הכרטיס, בעיקר כשלבילוי יוצאת משפחה עם ילדים. 

     

    ח"כ יואל חסון (קדימה) אמר כי "מדובר בניצול לא הוגן של הצרכן", וקרא לבעלי העסקים "להוריד את מתח הרווחים לפני שיתפוצץ חרם צרכנים או לפני שהכנסת תתערב". חסון הציע לקבוע את "מדד הפופקורן" כאמת מידה להוזלת המוצרים וציין כי ראוי לבעלי המזנונים ללמוד מהניסיון של תנובה "שעדיין מלקקת את הפצעים שנגרמו כשלא קראו את המפה בזמן. היא משלמת עכשיו מחיר יקר על אדישותה".

     

    בחופי תל-אביב המחיר מפוקח

    "הפגיעה במשקי הבית היא בסכומים לא מבוטלים", המשיך שאמה-הכהן. הוא ציין את המצב בחופי הרחצה שם, לפי בדיקתו, המזנונים משלמים דמי שכירות לא הגיוניים, בסדר גודל של מיליוני שקלים בשנה, כשבעלי הנכסים מעריכים את היקף הכנסתם. "בעלי המזנונים, כמו העיריות ובתי החולים, חוגגים במסים ובדמי הזיכיון שהם גובים ממפעילי המזנונים והללו משרשרים את דמי השכירות והזיכיון הגבוהים לצרכן, הוא נדרש לשלם אותם תמורת המוצרים במחיר יקר במיוחד".

     

    נציגת חברת אתרים, שמפעילה 13 מזנונים בחופי הרחצה של תל-אביב, אמרה בתגובה כי במכרזים שלהם נקבעים מחירי מקסימום למוצרי יסוד כגון 5 שקלים לארטיק, 7 שקלים למים מינרלים ו-12 שקלים לסנדוויץ'.  

     

    שאמה-הכהן אמר שכבר ערך בדיקה ראשונית בנושא עם הממונה על ההגבלים העסקיים, אך זה אמר לו כי לא פשוט להטיל פיקוח על מחירי המוצרים. יו"ר הוועדה שאל את המפקח האם ניתן לפעול על בסיס של מסחר לא הוגן ובכל מקרה אמר לממונה, "שווה לחדש וללטש את הבעיה כדי למצוא לה פיתרון חוקי. המצב שהצרכן הולך לבלות במגרש ספורט או בבית קולנוע או בחוף רחצה הוא של ניצול בולט וזועק לשמיים", אמר שאמה-הכהן והדגיש שהדבר בולט לא מעט במכונות אוטומטיות למכירת מזון ומשקאות. הוא הציע לפחות להתנות את מתן הזיכיונות בתנאי שמחירי מוצרים בסיסיים יהיו סבירים. "בעלי הנכסים אולי ירוויחו פחות אבל טובת הצרכן שווה את המחיר הזה".

     

    קוקה קולה לא התייחסה למחירים 

    נציגת החברה המרכזית למשקאות, זכיינית קוקה-קולה, התייחסה בדיון למחירי המשקאות במכונות האוטומטיות ואמרה כי הזיכיונות להפעלת המכונות הם לפי המחיר הנמוך לצרכן או עמלת ההפעלה הנמוכה ביותר. היא לא התייחסה לגובה המחירים עצמם.

     

    נציג רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד זיו גלעדי, אמר בתגובה כי אין לו הרבה מה להוסיף על דברי יו"ר הועדה ואכן החוק הקיים יכול להתמודד רק עם מונופולים או מניעת תחרות. שאמה-הכהן הגיב, "מדובר כאן בניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי שיש למזנונים במקומות הבילוי בהיעדר מזנונים מתחרים בסביבה הסגורה".

     

    עו"ד גלעדי השיב, "כדי לטפל בהם יש צורך לתת קודם למזנונים מעמד מונופוליסטי והדבר איננו פשוט כלל ועיקר". הוא הבטיח להעביר את המסר לממונים עליו אך לא הבטיח פיתרון. הוא הוסיף כי קשה לרשות להתחייב על פיתרון במצב הנוכחי בגלל עומס עבודה ותת כוח אדם, כשהעדיפות ניתנת לבדיקת המחירים של מוצרי החלב, הגז ואחרים. 

     

    המועצה לצרכנות: אפשרו להביא מזון מהבית

    נציגי המועצה לצרכנות טענו כי המועצה תומכת בחקיקה שתתיר הבאת מוצרי מזון קשים מהבית כגון שקיות חטיפים, בידיעה שהאיסור על הכנסת משקאות הוא הגיוני וחייב להימשך בהיותו סיכון בטחוני ובטיחותי, לאו דווקא מהבקבוק - אלא מהנוזל המצוי בתוכו שיכול להיות משכר.

       

    שאמה-הכהן סיכם את הדיון גם בקריאה לרשות הצרכן במשרד התמ"ת שטרם התערבה בעניין, לנקוט בצעדים והציע גם לבעלי העסקים ליזום "רגולציה עצמית" שתעניק הנחות במחירים לפחות למשפחות. הוא אמר כי לרשות להגבלים עסקיים יש מספר חודשים לחשוב על פתרון, עד שהכנסת תשוב מפגרת הקיץ, אחרת הוועדה תקדם הצעת חוק, "למניעת העושק המעצבן והמקומם".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    הפופקורן: 8% מהכנסות יס פלנט
    צילום: Index Open
    יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן
    צילום: גיל יוחנן
    מומלצים