שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אופני שטח או כביש? מדריך לרוכב המתחיל
    רכיבת אופניים, השיגעון החדש בישראל גדל בקצב היסטרי. אולם למעשה מדובר בשני מחנות עם חילוקי דעות עמוקים: רוכבי שטח ורוכבי כביש. "זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" מסביר במדריך מיוחד איך לעשות את זה נכון. כתבה ראשונה בסדרה

    זו כבר נהייתה תופעה. רוכבי אופניים בחולצות ססגוניות ובמכנסי טייטס הדוקים שחורכים את האספלט בצידי הכבישים, לרוב בשעות מוזרות, ועמיתיהם רוכבי השטח, שכובשים את יערות ישראל מדי שבת בבוקר בהמוניהם.

     

    עוד על רכיבת אופניים:

     

    על פי הערכות, בישראל יש כיום יותר מ‭100-‬ אלף רוכבים חובבים, מתוכם מעל ‭4,000‬ חובבים "מכורים" ולמעלה מ‭1,000-‬ מתחרים רציניים. שיגעון הדיווש צומח בקצב של כ‭20%-‬ בשנה, והוא הפך כנראה לספורט העממי הפופולרי בארץ. גם חלק מהרשויות ערות להתעוררות: בחודשים האחרונים השיקה עיריית תל-אביב את שירות 'תל אופן' - השכרת אופניים עירוניים ירוקים, ובמקומות שונים יש דגש על סלילת מסלולים מיוחדים לרוכבים.

     

    מה מרוויח הגוף

    "אופניים הם כלי אידיאלי לשמירה על כושר ולשריפת שומן‭,"‬ מסביר רופא הספורט ד"ר יוני ירום, מומחה לפיזיולוגיה של המאמץ ומי שנחשב ל"גורו" מקצועי בקהילת המדוושים. אופני בוטיק איטלקיים ומעוצבים למשעי ממתינים באצילות לפקודת אדונם במשרדו בקליניקת 'מדיקס‭,'‬ עדות לכך שהוא גם מקיים את ההמלצות שלהן הוא מטיף.

     

    "העומס על המפרקים ברכיבה תמיד קטן ממשקל הגוף, כי הדוושה נעה והלחיצה עליה רציפה וחלקה. בריצה מהירה, לעומת זאת, הזעזועים בסחוסי המפרקים עלולים להגיע עד פי חמישה ממשקל הגוף, ובריצה במורד עד פי שבעה.

     

    "בריצה, שריר הירך הקדמי (ארבע ראשי) מספק גם כוח מניע אך גם משמש בולם זעזועים, בעוד שבאופניים הוא רק מספק כוח בצורה יעילה ורציפה. ההילוכים באופניים משפרים אף יותר את יעילות העברת הכוח. לכן, ההתאוששות מרכיבות ממושכות מהירה הרבה יותר מאשר מריצות ארוכות.

     

    "לא הרבה אנשים יכולים לרוץ יותר משעה. אבל באופניים, השילוב המנצח של יעילות התנועה והישיבה על מושב נוח מאפשר אפילו לחובב מתחיל לבלות שעות רבות בשריפת קלוריות שגם ידידותית למפרקי הרגליים. לאנשים כבדים, שמתקשים מאוד לרוץ, מהווים האופניים אמצעי מעולה להפחתת משקל הודות לאפשרות לבצע פעילות ממושכת‭,"‬ הוא מציין.

     

    עם זאת, ירום מסייג כי לצד העומסים הגדולים, להליכה ולריצה יש גם יתרונות לעומת הרכיבה, מאחר שמדובר בתנועה טבעית, המערבת שרירים רבים יותר. "מצב הישיבה באופניים מעניק לנו מצד אחד נוחות לפעילות ממושכת, אך מנגד כמעט אינו מצריך הפעלה של שרירי היציבה בגו ובבטן. שריר הירך הקדמי הוא המניע הראשי ברכיבה. הירך האחורי מסייע והישבן (גלוטאוס‭,(‬ שעובד חזק בריצה, נכנס לפעולה נמרצת רק בשעת 'עמידה' על האופניים.

     

    "ריצה מתישה אותנו יותר מכיוון שכל הגוף כמעט עובד, ואילו ברכיבה יכולים שרירי הירך העייפים לפנות פסולת (חומצת חלב) לשאר שרירי הגוף, הלא פעילים‭,"‬ הוא מסביר.

     

    זכרו תמיד: בשטח, לא לומדים אם לא נופלים (צילום: אבי גנור) (צילום: אבי גנור)
    זכרו תמיד: בשטח, לא לומדים אם לא נופלים(צילום: אבי גנור)
     

    לאופניים יש גם פן מרפא, שחלק ממרכיביו מפתיעים. כולנו יודעים שרכיבה על אופניים, כמו פעילויות אירוביות אחרות, מועילה ללב, לריאות ולמחזור הדם. אולם ירום מציין כי "אופניים הם כלי שיקומי נהדר גם לברכיים ולגב. לא מעט רצים שסבלו מפציעות ברכיים וגב תחתון עקב זעזועי הריצה הצליחו לשקם את האזורים הפגועים על ידי מעבר - זמני או קבוע – לרכיבה ולחיזוק שרירים ספציפיים בחדר כושר.

     

    "מחקרים מראים ששיפור כושר אירובי תורם להפחתה בכאבי גב, אם כי עדיין לא לגמרי ברור איך ומדוע. בכל מקרה, פעילות אירובית יוצרת אנדורפינים והיא מרשם בדוק וטבעי נגד דיכאון, כך שהרכיבה מחזקת לא רק את הגוף אלא גם את הנפש‭,"‬ מדגיש ירום.

     

    בישראל, בקיץ, יש לרכיבה יתרון נוסף. הליכה או ריצה בחיק הטבע בחודשים אלה כרוכה ב"מרק" מהביל ומעיק של חום ולחות. מאחר שהאופניים זזים במהירות, יש רוח נגדית נעימה ומקררת. גם למיקום של הפעילות יש משמעות. "בלב העיר עלול להיות חם ומעיק אפילו בערב, בגלל אפקט 'אי החום העירוני‭,"UHI ,'‬ מסביר ד"ר עודד פוצ'טר, קלימטולוג מאוניברסיטת תל-אביב. "הכבישים השחורים והבניינים צוברים כמות חום עצומה במשך היום. אבל בשטחים הפתוחים שוררת לעיתים קרובות טמפרטורה נמוכה בשלוש‬ עד חמש מעלות, וזה הבדל עצום‭."‬

     

    אופני כביש או שטח?

    שום פסיכולוג, קואצ'ר או סדנת רוחניות לא יכינו אותך למסע הגורלי הזה, שתחילתו בסיבוב קליל על אופניים שהשאלת מחבר ושבסופו אולי תגלה "מי אתה באמת‭:"‬ "כבישון" או "שטיחון‭."‬

     

    מדובר בשני עולמות דו-גלגליים שונים לחלוטין. ה"כבישונים" שיכורי המהירות חורכים את האספלט על צמיגים דקיקים ומנופחים להתפקע. ל"שטיחונים‭,"‬ אנשי השטח, אין כמו זינוק טוב ממדרגת סלע מפחידה בשש בבוקר כדי לקבל מנת אדרנלין.

     

    למה כביש? מקסים בורלצקי מ'כספי סייקלינג‭,'‬ פעמיים אלוף ישראל במרוצי כביש ומאמן רכיבה, מסביר: "זה קלאסי, זה מהיר, זה אלגנטי, זה קליל, זה שורף קלוריות בטירוף. האופניים שוקלים פחות משבעה קילו ואין בעיה להרים אותם הביתה". בקיצור, חברים לחיים.

     

    למה שטח? אלון שביט, מנהל מותג 'סקוט' תל-אביב: "זה מגניב. זה מקפיץ. אופני כביש טובים לכביש בלבד. אופני שטח יתגלגלו כמעט בכל מקום. יש יציבות ואחיזת כביש אכזרית, הן רב-שימושיות: קח אופני שטח 'קרוס קאנטרי' ‭(XC)‬ קלים, נעל להם צמיגי כביש-שטח רזים, והופ, הם משנים אישיות לאופני עיר זריזים ויציבים‭."‬

    הרכיבה מתחזקת את הנפש: מרשם טבעי נגד דיכאון (באדיבות גיאופן) (באדיבות גיאופן)
    הרכיבה מתחזקת את הנפש: מרשם טבעי נגד דיכאון(באדיבות גיאופן)
     

    איזה סוג רוכבים אתם?

    אם אתם חובבי ספינינג, יש לשער שרכיבת אופני כביש תתאים מבחינת מהירות וכושר. אם אתם הרפתקנים ובעלי קואורדינציה גבוהה: נראה שתיהנו לרכוב בשטח מאתגר. זכרו: בשטח, לא לומדים אם לא נופלים. לכן, לסובלים מפריקות כתף או אוסטיאופורוזיס לא מומלץ לרכוש אופני שטח "אקסטרימיות".‬

     

    "אם מטרתך העיקרית היא פיתוח סיבולת לב-ריאה ו/או שמירה על משקל‭,"‬ מוסיף שביט, "יש עדיפות לרכיבת כביש, המאפשרת להתמיד במאמץ רציף יותר לזמן ארוך. אם אתה טיפוס של טיולים בחיק הטבע, ספורט אתגרי ואקשן: לך על רכיבת שטח‭."‬

     

    אם מאז הבר-מצווה (או הבת-מצווש) לא דרכה כף רגלכם על דוושה, מומלץ להתנסות בשני סוגי הרכיבה. ברוב החנויות הרציניות ניתן לשאול אופני מבחן ליום-יומיים. צאו לרכיבה בחברת חבר/קבוצה מנוסים, אבל זהירות: אל תיתנו לחבר שמכור לטרנד מסוים להשתלט על מאווייכם.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "אופניים הם כלי אידאלי לשמירה על כושר ולשריפת שומן"
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים