הרפורמה בפנסיה: "תגמולי הסוכנים לא ייפגעו"
המפקח על הביטוח הסכים לפשרה בנושא העמלות וההטבות שיקבלו סוכני הביטוח על מכירת המוצרים הפיננסיים. שריג: לא תהיה פגיעה משמעותית בעמלות ובהטבות שהסוכנים מקבלים
המפקח על שוק ההון ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, אישר היום (ב') כי הגיע להבנות עם ראשי לשכת סוכני הביטוח, לפיהם לא תהיה פגיעה משמעותית בעמלות ובהטבות שהם מקבלים במסגרת מכירת המוצרים הפיננסיים השונים.
הודעתו של שריג, שדיבר בכנס לשכת סוכני הביטוח המתקיים באילת, מגיעה לאחר מאבק ממושך שניהלה לשכת סוכני הביטוח בראשות אודי כץ, נשיא הלשכה, כנגד חוזר שפרסם הפיקוח בחודש יוני האחרון במסגרת הרפורמה להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני, במטרה לטפל בבעייתיות הקיימת בעמלות הסוכנים.
התקנות מהווות למעשה המשך לרפורמה בדמי הניהול עליה הכריז הפיקוח בחודש נובמבר האחרון, הטענה היא כי מבנה התגמול הנוכחי עלול להטות סוכנים לשווק מוצרי ביטוח ספציפיים, שאינם המתאימים ביותר ללקוחות, מתוך רצון להשיג את היעדים שנקבעו ולהגדיל את התגמול.
כדי לצמצם את ניגוד האינטרסים, נקבע בתקנות כי יעדי מכירות ייקבעו לתקופה שלא תפחת משנה ולא יהיו מוגבלים למוצר ביטוח ספציפי, אלא לכלל מוצרי החברה. בנוסף, תגמול שאינו כספי, כגון השתתפות בהוצאות משרד, פרסים, מתנות וטיולים, ייכלל בעמלות ההיקף שיקבל הסוכן ויוגבלו לסכום של 2,000 שקל ליעד מכירות מסוים.
כאמור, הסכים המפקח לרכך את ההגבלות, כאשר ההערכה היא שהתגמול לא יוגבל לחלוטין אלא יהיה מושתת על פרמטרים נוספים ודרישות שונות בעיקר בתחום השירות, בהם ידרשו הסוכנים לעמוד.
"הדיונים שלנו עם נציגי הלשכה מאוד חשובים. אנחנו לא תמיד מסכימים, אבל ללא דיאלוג אין יכולת אמיתית לקדם נושאים", אמר שריג. "אין לנו כל רצון להביא להפחתת העמלות של סוכני ביטוח. יתר על כן, אני יודע שהטיוטות שפרסמנו מאפשרות שינוי במבנה התגמול של סוכנים מבלי לפגוע ברמת הכנסתם: סימולציות שנערכו לא רק על ידינו, אלא גם על ידי גופים אחרים, הראו שזה אפשרי. המטרה שלנו היא להביא למבנה תגמול מאוזן יותר, מבלי לפגוע בסך ההכנסות.
"נפגשנו בשבועות האחרונים מספר פעמים עם נציגי הלשכה כדי להבהיר את כוונותינו, ללבן את חילוקי הדעות, וכדי לבדוק אם ניתן לגשר על חילוקי הדעות ולמצוא מתווה שמטפל בחששות של כולם. הצלחנו להגיע להבנות עם הלשכה, אשר ישתקפו בטיוטה הבאה של התקנות שנפרסם".
שריג התייחס גם לתחום הייעוץ הפנסיוני וציין כי יש מקום בהפצה גם לבנקים וגם לסוכנים, "הם עושים עבודה שונה. בטווח הארוך מאוד, ככל הנראה יועצים בבנקים יתנו ייעוץ פנסיוני בסיסי ומי שירצה ייעוץ מתקדם יעבוד עם סוכני ביטוח. ההשערה שלי לגבי אופי השוק בעוד עשרים או שלושים שנים נגזרת ממה שראיתי בשווקים אחרים", אמר שריג.
עושים סדר בחוזרי הביטוח
המפקח על הביטוח הוסיף כי בכוונת האוצר לפרסם בקרוב מסמך רחב ומקיף שיכלול את כל הנושאים המוסדרים כיום בחוזרים, הבהרות, הכרעות עקרוניות וכדומה שפרסם האגף לאורך השנים.
הטיוטה החלקית הראשונה של ספר החוזרים, עליו עובדים באגף כבר חודשים רבים, תפורסם כבר מחר ותכלול, בין היתר, פרק ביטוח כללי ופרק השקעות. "שני פרקים אלו מאחדים למעלה משמונים חוזרים שונים, ויבהירו את האופן שבו אנחנו מתכוונים לבנות את ספר החוזרים. אנחנו נבקש לקבל תגובות הן למבנה המוצע והן לשינויים שהכנסנו בחוזרים קיימים".
המפקח הודיע עוד כי יחל בקרוב בהליך חדש לאישור מוצרים של חברות ביטוח. "גופים יודיעו לנו על תכניות חדשות, ואישורן יהיה אוטומטי, אלא אם נתנגד. ההליך החדש יחייב את החברות לקחת אחריות רבה על המוצרים שלהן, כי אחרת המוצרים יהיו פגומים. אותנו ההליך מחייב לבקרה ופיקוח שונים מאלו הנהוגים כיום, ואנו פועלים גם בכיוון זה", אמר.
"הגענו לסף התחתון בערעור מעמד הסוכנים"
אודי כץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח אמר בכנס כי "העוצמה והיתרונות שלנו מתבטאים בשירות שאנו מעניקים ללקוחות זהו גם הקו המנחה שהוביל את הדיונים שניהלנו באחרונה עם אגף הפיקוח על הביטוח על רקע התקנות שהוציא האגף."הגענו להבנות עם אנשי האוצר, מתוך הכרה משותפת במכנה השירות וחשיבותו בראייה צרכנית. אין כאן שום עניין הקשור לכיפוף ידיים או פעולות שנעשו תחת לחץ. הייתה כאן בפירוש התמקדות במטרה, בתכלית".
כץ התייחס גם למאבק המתקושר של הסוכנים בפרסומות של חברת ביטוח ישיר, שלטענתם, פוגעות באופן אישי ובוטה בציבור הסוכנים. "נדמה כי הגענו לסף התחתון בניסיונות הנואשים של אותה חברה לערער את מעמדם של הסוכנים. אני חייב להתוודות בפניכם ולומר דבר פשוט אחד: לביטוח ישיר יש מקום בעולם הביטוח ובוודאי שיש לה קהלי יעד רלוונטיים. הבעיה איננה טמונה כאן – היא טמונה בדרכי השיווק שלה, הפוגעים בכל הענף; היא טמונה באפשרות להטעיית הציבור בדרכה התפעולית; היא טמונה באשליה צרכנית בדבר מחירי הביטוח שהיא מציעה".
לדברי כץ, סקר שערכה הלשכה בתחילת חודש אוגוסט וכלל 500 נסקרים מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, העלה כי 88% מהנשאלים מרוצים מהשרות שהם מקבלים מסוכן הביטוח האישי שלהם, ו-89% ציינו כי סומכים על סוכן הביטוח האישי שלהם, שבעת הצורך יידע לייצג את צורכיהם מול חברות הביטוח או גורמים אחרים.