שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שירת נשים? הצבא הכריז מלחמה על הדת
    ניתן לתהות האם הצוערים שיצאו בעת שירת נשים עברו על פקודות מטכ"ל, אך מה שברור הוא שמפקדיהם "שכחו" כי "חל איסור מוחלט על פגיעה בכבוד וברגשות על רקע של אמונה דתית". נראה שרמיסת קודשי ישראל הפכה נפוצה בצה"ל

    בפרשיית הדחת הצוערים שנמנעו מלשהות באולם שבו הייתה שירת נשים שמעתי שהרב הצבאי הראשי, תא"ל רפי פרץ, אמר כי אין מה לעשות בעניין מאחר ש"פקודות השילוב הראוי" מאפשרות שחרור חייל דתי מפעילות שאינה הולמת את אורח חייו ואמונתו רק כשמדובר בפעילות פנאי.

     

    עוד ביהדות  - קראו:

     

    טענה זו של הרבצ"ר, לפיה הפקודה שניתנה לצוערים אינה בניגוד לפקודות כיוון שלא דובר על אירוע פנאי (דבר שכשלעצמו דורש בירור, שכן למעשה, היה זה מופע פנאי שבא לתבל אירוע מקצועי-יחידתי) - ייתכן שיש לה בסיס, אך הבה נתבונן גם בסעיפים אחרים בפקודת "השילוב הראוי".

     

    נראה כי המג"ד של הצוערים עבר על פקודות מטכ"ל שקובעות כי "חל איסור מוחלט על פגיעה בכבוד וברגשות על רקע של אמונה דתית", וכי "על המפקדים לעשות ככל הנדרש כדי שהשירות הצבאי לא יעמוד בניגוד או יתנגש עם ערכיהם, אמונתם ואורח חייהם של המשרתים בו, ויתחשב ברגשות החיילים המקיימים אורח חיים דתי בעת קיום פעילות לחיילי היחידה".

     

    ועל כך עוד יש להזכיר את טענתו הילדותית והמופרכת של המג"ד, כפי שפורסמה בכלי התקשורת, לפיה "מי שאין לו כבוד לזולת (כנראה כוונתו לחיילות שעלו לשיר), גם אין לו רגישות והוא עוד עלול להרוג ילד בלבנון במקום את האויב" - הערה שאם היה להשתמש בה, נראה שצריכה הייתה להיות מופנית כלפיו, לאור חוסר רגישותו הדורסנית לרגשות פקודיו.

     

    ומה עם ערכי צה"ל?

    אין חולק על כך שעזיבתם של הצוערים הייתה שקטה ובלי לפגוע באיש, וזאת בניגוד להתנהלותו של המג"ד (ואיתו כל מי שנתן גושפנקה ואישר את הליך ההדחה מהקורס, שוודאי לא גילו רגישות ופגעו קשות בערכי צה"ל.

     

    בראש ובראשונה הייתה זו פגיעה ב"כבוד האדם", שהינו אחד מערכי היסוד של מסמך רוח צה"ל. המג"ד לא כיבד את פקודיו, על אמונתם ורגשותיהם. נוסף על כך, פגע בערך התשיעי, הלא הוא ה"רעות". כמפקד בצה"ל, היה מצופה ממנו לגלות וליישם ערך זה בראש ובראשונה כלפי פקודיו, שאיתם בזמן מלחמה הוא אמור להילחם כתף אל כתף.

     

    מבייש לחשוב על כך שהמערכת הצבאית הפנתה עורף דווקא לאותה קבוצת לוחמים שגילו נכונות בהליכתם לקורס קצינים לוותר על פרק זמן משמעותי מחייהם לטובת אותה מערכת, ויותר מכך בנכונותם להתעתד להוביל חיילים לשדה הקרב ולמסור את חייהם. מתמיה שדווקא כלפי קבוצה שכזו שכחה המערכת הצבאית כי "כמים הפנים לפנים" וכי למטבע הרעוּת יש שני צדדים.

     

    מערכת אנטי-דתית

    מטריד ביותר שחדשים לבקרים אנו נחשפים להתנגשויות שכאלה עם החייל הדתי, זאת בניגוד לרגישות ראויה לשמה כלפי קבוצות שונות הקיימות בצה"ל כדרוזים או קווקזים. לא זו בלבד שהמערכת לא קַבְלה על התנהלותו של המג"ד, אלא אף חיזקה את ידיו והמשיכה את שהחל בכך שהדיחה את הצוערים מהקורס.

     

    לאור כל זאת, עולה החשש שלא מדובר כאן על אירוע בודד, אלא על תפיסת עולם מערכתית השואפת לרמוס את קודשי ישראל בצבא ההגנה לישראל. לא מדובר בגחמה של מפקד, כיון שכפי שפורסם בתקשורת, הושהתה ההחלטה בדבר הפרשייה עד שהמערכת תגבש עמדה - כך על פי דובר צה"ל, ואם כך לאחר ההדחה ניתן להבין
    שמדובר בכפייה אנטי-דתית מכוונת, ובהכרזת מלחמה נגד חופש הדת בצה"ל.

     

    דומה כי הרבצ"ר לא מיצה את סמכותו והמוטל עליו לדאגה למימוש זכויותיו של החייל הדתי, ולכן על כלל הגופים שהדבר נוגע לקיומם - דהיינו הן המכינות, הן הישיבות והן כל מי שאכפת לו מהשמירה על אחדות העם והיות הצבא צבא העם - מחויבים לצאת למלחמת חורמה על פרשייה זו ולא לשקוט עד שהמערכת הצבאית תחזור בה משיקול דעתה האנטי-דתי.

     

    • הכותב הוא מנכ"ל ישיבת ההסדר עתניאל, שחלק מתלמידיה הודחו מקורס קצינים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים