שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רוצים להתקדם? אתרו שישה אנשים נכונים
    אם תדעו להשיג את הקשרים עם האנשים הנכונים, תוכלו להגיע לכל מי שתחפצו - ובכך יש פוטנציאל אדיר להתקדמות אישית ומקצועית. אחרי הכל זה - עולם קטן מאוד

    כולנו מכירים את הביטוי השגור "עולם קטן", רק שלא כולנו מבינים עד כמה הוא אכן כזה. כמעט כל אחד מאיתנו נתקל בסיטואציה שבה במהלך שיחה עם מישהו, לאחר זמן מה, מספר דקות או יותר, גילה שהוא ובן שיחו מכירים אדם שלישי - מכר משותף לשני הצדדים.

     

     

    ניסוי מרתק בתחום נערך לפני כ-40 שנה, על ידי פרופ' סטנלי מילגרם מאוניברסיטת הרווארד ובו נבדק בכמה אנשים יש צורך על מנת ליצור קשר בין כל שני אנשים בארצות הברית, זאת באמצעות חבילות שנשלחו באופן אקראי.

     

    כדי לבדוק זאת נבחרו אנשי יעד מסוימים, ונשלחו חבילות לתושבים אקראיים לכאורה באזורים שונים בארצות הברית בהן התבקשו המקבלים להשתתף במחקר. החבילות כללו תקציר של המחקר, מידע על אנשי היעד, גלויות וסדרת הוראות.

     

    ההוראות ביקשו מהאנשים אליהם הגיעו הגלויות לנסות לקרב את החבילה לאנשי היעד באופן הבא: אם האדם שקיבל את הגלויה מכיר את איש היעד באופן אישי, עליו לשלוח לו את החבילה ישירות. אחרת, עליו לשלוח את החבילה לאדם שיש לו עמו היכרות אישית, ושלדעתו הוא יוכל לקרב את החבילה לאיש היעד. טכניקה זו קיבלה את השם "שיטת העולם הקטן".

     

    הניסוי של מילגרם הראה שדי בשישה מתווכים בממוצע כדי ליצור קשר בין כל שני אנשים בארצות הברית ומשם נטבע המונח "שש דרגות של הפרדה".

     

    המונח "שש דרגות של הפרדה" צבר פופולריות רבה, והפך לביטוי שמתאר את האמונה שהיום החברה האנושית צפופה מאוד, והפרטים בה קרובים מאוד זה לזה חברתית.  על אף שהרעיון נוסח לפני כמעט 40 שנה, ההשערה עודנה שנויה במחלוקת.

     

    פקיד זוטר או מלך?

    החל משנת 2002 עורכת קבוצת החוקרים ניסוי עולם קטן דרך הדואר האלקטרוני שמתעתד להיות "האימות הראשון להשערת העולם הקטן בקנה מידה גדול, כלל-עולמי". בשנת 2003 נגמר החלק הראשון של הניסוי, בו השתתפו מעל 60,000 איש שניסו להגיע ל-18 אנשי יעד מ-13 מדינות. לפי החוקרים, רמת ההפרדה נעה בין 5 מתווכים, כשאיש היעד והמשתתף שמתחיל את השרשרת נמצאים באותה מדינה, לבין 7 מתווכים, כשהם נמצאים במדינות שונות.

     

    שווה להקדיש מחשבה לנתונים אלו. בממוצע, כ-6 אנשים בלבד מפרידים בינינו לבין כל אדם אחר בגלובוס, יהיה זה פקיד זוטר או מלך. חישבו על זה, זה רעיון מדהים - באם תדעו לאתר את 6 האנשים הנכונים, תוכלו להגיע לכל מי שתחפצו ויש בכך פוטנציאל אדיר להתקדמות אישית ומקצועית.

     

    בדיוק לפני שהתחלתי לכתוב מאמר זה, פגשתי מכרה, מורה בישראל, במועדון הספורט שלי. שוחחנו מספר דקות ואז היא סיפרה שבעוד מספר חודשים היא טסה לאירופה, משום שאחיה אחראי על שיפוץ ארמון המלך ולכן כל משפחתו מוזמנת לאירוע. 

     

    באם זה אכן חשוב לי ואכן אדע כיצד להוציא את המידע, יש לי חיבור ישיר למלך של אותה מדינה. מה זה חיבור ישיר? יכולת להעביר פנייה / מכתב בכל אופן שהוא.

     

    במקביל, שוחחתי עם ידיד, מ', אשר הפנה אלי מכר משותף לצורך התייעצות. כאשר שוחחתי עם המכר הזה ושאלתי אותו מספר שאלות, הסתבר שאחיו הוא איש מאד חשוב בתחום החינוך בארצות-הברית ושכדאי לי להיפגש עימו. כאשר הודעתי זאת למ' הוא הגיב בפליאה - כיצד גיליתי זאת בשיחה בת מספר דקות, והוא להבדיל, מכיר אדם זה למעלה מעשור ואין לו מושג על כך?

     

    ובכן, איני גאונה, באמת שלא. רק מה, רכשתי מיומנויות רבות בכל נושא התקשורת ויצירת קשרים חברתיים ועיסקיים וזה מה שנותן לי את היכולת להבין מהר יותר את תמונת הקשרים.

     

    מספר טיפים

    1. בכל אירוע בו אתם פוגשים אחרים, באם בעבודה, בסופר, בוועד הכיתה, לא משנה היכן, חשוב לנסות למצוא מכרים משותפים או גורמים מלכדים עם האדם שממול.

     

    ישנן שאלות אופייניות כגון:

    "מאיזו עיר אתה?" "היכן למדת?", "במה אתה עוסק" ? "האם אתה מכיר את....?"

    "איפה שירתת בצבא?" תחביב ספורטיבי וכיוב' . כל השאלות הללו יעזרו לכם ללמוד על האדם ממול ויקדמו אתכם למצוא גורם משותף כמה שיותר מהר.

    כאשר אדם יודע לתקשר היטב, הוא ימצא את המכנה המשותף עם איש שיחו תוך מספר שאלות בודדות. באם אינכם כאלו עדיין, זה בסדר גמור, אך חשוב להמשיך ולהתאמן.

     

    2. היו עסוקים יותר בהקשבה מאשר בדיבור. לימדו מה אומרים לכם, ובמקום לספר יותר על עצמכם, נסו לסדר בראש את המידע שמספרים לכם ודרכו להגיע למכנה משותף במהירות.

     

    3. תנו לאדם לסיים את משפטיו- אל תשלימו לאחרים את משפטיהם, זה גם יוצר התנגדות ואתם גם מפספסים מידע.

     

    4. כמה שיימצא יותר במהירות מכנה משותף עם האדם שממול, כך תיזכרו יותר על פני אדם שאינו יודע ליצור מכנה משותף.

     

    5. ראשי תיבות אופייניים למזל - מקום, זמן, להיות. לעיתים, אינכם מודעים להזדמנויות שצופן מפגש עבורכם. היו ערים לכך שכל מפגש הוא סוג של הזדמנות ונסו ליצור ממנו את הטוב ביותר עבורכם. כמו שאומרים "הזדמנות היא שמו השני של אלוהים, כאשר הוא לא רצה לחתום".

     

    הכותבת היא מנכ"ל התמרה - תהליכים בעיצוב חיים. ניתן לפנות אליה בדוא"ל

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום:Index Open
    גלית תגורי משה
    צילום: צדוק משה
    מומלצים