שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: shutterstock
    התחלה טהורה: מדריך לניקוי הגוף מרעלים
    פתיחתה של שנה חדשה היא זמן מצוין לנקות מהגוף את כל מה שמזיק לו - ולהחזיר אליו את הכוחות והחיוניות. הנטורופת אלעז יוסף מסביר כיצד לבצע ניקוי רעלים, ובמה הוא תורם לגוף

    ישנם הרבה רופאים, רוקחים ואנשי מדע שאינם מבינים את מהות המושג ניקוי רעלים. לטענתם המושג הוא פרי המצאתם של מטפלי הרפואה המשלימה. ואכן, מטפלים ברפואה משלימה עושים בו שימוש, אפילו נרחב, אך הוא אינו הברקה או המצאה חדשה.

     

    הכתבות הקודמות של אלעז יוסף:

     

    הביטוי ניקוי רעלים הוא מתייחס לכל הרעלים שידועים ומוכרים על ידי הממסד הרפואי, אך נקראים בשם שונה. דוגמאות לביטויים כאלו הם: עודף סוכר

    בדם (סוכרת), רמות כולסטרול גבוהות, עודף טריגליצרידים ועודף חומצת שתן בגוף. לנקות רעלים בשפת המטפלים זה אומר, למעשה, להוריד את רמות הסוכר, הכולסטרול או הטריגליצרידם (שומנים).

     

    מבצעי הליך ניקוי הרעלים במלואו ירוויחו תועלת בריאותית שלא תושג בשום דרך אחרת: תחושת רעננות, אנרגיה, בהירות מחשבתית, כאבים שהיו ייעלמו, עור מלא חיות, הורדת רמות כולסטרול, סוכר ושומנים, ירידה במשקל ועוד. דיאטת ניקוי הרעלים היא דרך נפלא לפתוח את השנה החדשה בגוף חדש וחסר תחלואים.

     

    אלו סוגי רעלים יש?

    בנטורפתיה אנו מבדילים ביו רעלים שמגיעים ממקור חיצוני לרעלים פנימיים, שהם תוצרים של הגוף.

     

    • רעלים חיצונים

    אלו רעלים שמגיעים מהמזון (סוכר, צבעי מאכל, חומרים משמרים, קפאין, אלכוהול ומזהמים שמצויים באוכל שלנו), רעלים המגיעים מחומרי ההדברה והניקיון, רעלים המגיעים ממוצרי הקוסמטיקה והטיפוח (לדוגמא SLS, המצוי במגוון מוצרים, החל משמפו ועד לג'ל רחצה, והתגלה כחומר מסרטן), מעישון (הניקוטין), מזיהום סביבתי ומתרופות.

     

    • רעלים פנימיים

    רעלים אלו נוצרים בגופנו באופן טבעי על מנת לספק את צרכיו. הם כוללים רדיקלים חופשיים, מולקולות הרסניות שפוגעות במבנה תאי הגוף. רדיקלים אלו נוצרים כתוצר לוואי של מערכת החיסון (הגוף נלחם בחיידקים ובווירוסים בעזרתם), הם נוצרים גם בעקבות תהליך הנשימה וגם כתוצר לוואי של תהליכי העיכול וחילוף החומרים. הם חשובים לתפקודי הגוף, אך בעודף הם עלולים דווקא לפגוע בהם.

     

    רעלים נוספים הם רעלים שהגוף מייצר במצבי סטרס. במצבים אלו הגוף מייצר הורמוני סטרס כדוגמת קורטיזול, אדרנלין ונוראדרנלין. ההורמונים הללו נחוצים לגוף על מנת להתמודד עם לחץ, אך לחץ כרוני עלול להשאיר את רמתם בדם גבוהה, דבר שמהווה מקור נוסף לרעלים ולפגיעה במערכת החיסון.

     

    מחסור בשינה. גורם לגוף להפריש הורמוני דחק (צילום: index open) (צילום: index open)
    מחסור בשינה. גורם לגוף להפריש הורמוני דחק(צילום: index open)

     

    למה צריך לנקות את הרעלים הללו?

    הרעלים מהמזון יכולים לגרום לסוכרת, עודף שומנים בדם, בעיות בכבד (בעיקר בחובבי האלכוהול), נדודי שינה, אלרגיות, דלקות ואילו לסרטן (בעיקר בשל תכולת צבעי המאכל והחומרים המשמרים). הרעלים שמגיעים אלינו מהזיהום הסביבתי, מחומרי ההדברה והניקיון וממוצרי הקוסמטיקה יכולים לגרום לאלרגיות, פריחות, חולשה במערכת החיסון של הגוף וגם לסרטן.

     

    מגוון המחלות והבעיות שנגרמות בשל ריבוי רעלים בגוף הוא רב ולמעשה עודף הרעלים הוא הבסיס להיווצרות רוב המחלות, לכן חשוב לעשות ניקוי רעלים ולסייע לגוף להיפטר מהעודפים.

     

    איך מתמודד הגוף עם הרעלים?

    המערכות שמטפלות ברעלים בגופינו הן מערכות הנשימה, העיכול (שכוללת גם את הכבד, שמסנן את הרעלים), השתן (שכוללת את הכליות שתורמות להפרשת רעלים בשתן) והעור (מפרישה רעלים באמצעות זיעה, פצעים ואלרגיות). הרעלים מכבידים על מערכות הגוף וגורמים להיחלשותם, ובכך הם מזרזים את תהליך ההזדקנות. הם מצטברים בכבד, ברקמות השומן וברקמות החיבור, ולכן הקטנת הכמות שלהם בגוף תביא לירידה ברקמות השומן, במניעת דלקות (רעל ברקמת חיבור בגוף יוצר דלקת) ולמערכת חיסון חזקה.

     

    כיצד ניתן לעזור לגוף לנקות את הרעלים לבד?

    ניתן לנקות את הרעלים מגופנו בכמה צעדים פשוטים. חשוב לשים לב שאנשים עם מחלות כרוניות אינם יכולים לבצע תוכנית זו לבד. במהלך ביצוע תוכנית הניקוי נרגיש לפעמים חולשה, עייפות, פריחות, ריח רע מהפה וחיוורון. סימנים אלו הם חיובים ומעידים שהגוף מתמודד עם הרעלים ביעילות.

     

    • צמצום קלורי

    פעם בשלושה-ארבעה חודשים מומלץ לנקוט בתפריט דל קלוריות (1,300 קלוריות לגבר ו-1,000 קלוריות לאישה). יש להשתמש בתזונה דלת הקלוריות למשך שלושה-ארבעה ימים בלבד. הצמצום הקלורי צריך להיעשות תחת פיקוח, בעיקר כאשר מדובר באנשים הסובלים ממחלות שונות.

     

    צמצום הצריכה הקלורית מאפשר למערכת העיכול "לנוח" ולהתמודד עם פחות רעלים שמגיעים אל הגוף מהמזון. ישנם שיטות הדוגלות בדרכים קיצוניות יותר, כמו צום, אך שיטות אלו אינן מומלצות ללא פיקוח והכוונה.

     

    • מזונות קלים לעיכול

    במהלך ימי הניקוי מומלץ לשלב מזונות קלים לעיכול ומזונות שידועים כמסייעים לתהליכי הניקוי של הגוף: אורז מלא, ירקות(בשל תכולת הסיבים הגובהה, המסייעת להורדת כולסטרול וסוכר), פירות (בשל תכולת הויטמינים והמינרלים), מרקים, מיצי פירות וירקות (המגבירים את תהליך הוצאת השתן), שמן זית, אגוזים ושקדים.

     

    • פירות מומלצים

    פפאיה ואננס (מכילים אנזימי עיכול), אבטיח, ענבים ותות שדה (מגבירים הוצאת שתן) ותפוח (מכיל פקטין, סיב שתורם לניקוי מערכת העיכול).

     

    • מים

    מומלץ לשתות מים מינרליים או מים מסוננים בכמות של 8-15 כוסות ביום. ניתן לשלב חליטות צמחים שתורמים לעיכול תקין, כמו קינמון, בבונג, רוזמרין, מנטה, מליסה ולואיזה.

     

    • מיץ עשב חיטה

    במהלך תזונת ניקוי הרעלים כדאי לשלב מיץ עשב חיטה. המיץ מכיל רכיבים תזונתיים רבים המזרזים את תהליך ניקוי הרעלים, משפרים את תהליכי העיכול ומחזקים את זרימת הדם.

     

    • פותחים את הבוקר

    יש לפתוח את הבוקר בכוס מים פושרים, כפית שמן זית ולימון סחוט. זהו מרשם יעיל לאנרגיה זמינה ולזירוז תהליכי העיכול, שהחלו עוד במהלך השינה.

     

    • צמחי מרפא

    צמחים כמו שן ארי, גדילן, סכיסנדרה, תלתן אדום וכורכום נמצאו כיעילים לשיפור תפקודי הכבד וניקוי הרעלים בכבד ולכן במידה והדבר אפשרי מומלץ לשלב אותם בתפריט.

     

    • ממה להימנע?

    במהלך ימים אלו מומלץ להימנע ממזונות מן החי (גבינות, בשרים, דגים וביצים). מומלץ להימנע גם ממלח, שתייה (מלבד מים, מיצי פירות וירקות וחליטות תה) וכמובן יש להימנע מפחמימות (מלבד אורז). בנוסף מומלץ להימנע מעישון, לעיסת מסטיק, חפיפה וסיבון הגוף בתמרוקים שאינם טבעיים. אנו צריכים להימנע או לצמצם ככל האפשר את המגע של גופנו עם חומרים אלו על מנת למנוע כניסת רעלים, שאותם אנו רוצים להוציא בתקופה זו.

     

    • מולטי-ויטמין

    יש לקחת שתי קפסולות של מולטי וויטמין ביום: קפסולה של וויטמין C של 1000 מ"ג וקפסולה של חיידקים ידידותיים למעיים(פרוביוטיק). חשוב לתחזק את מערכות הגוף בוויטמינים ומינרלים על מנת למנוע מחסור תזונתי במהלך דיאטת הניקוי.

     

    • אמבטיות שמש

    יש לבצע אמבטיות שמש (חשיפה לשמש) בין 5-15 דקות ביום (לא בין השעות 12:00 ל-16:00). 

     

    • סאונה

    במידה ואפשר לשהות בסאונה - מומלץ לעשות זאת במהלך כל אחד מימי הניקוי. יש לשהות כ-10 דקות. השהייה בסאונה תורמת להזעה מוגברת ולהפרשת הרעלים דרך העור.

     

    • פעילות גופנית

    מומלץ לבצע פעילות גופנית קלה, כמו הליכה של 30 דקות. פעילות גופנית קלה מגבירה את זרימת הדם וגורמת להזעה ועל כן עוזרת בפינוי פסולת ביעילות ובמהירות.

     

    • טיפולי מגע

    יש לשלב באחד מימי דיאטת ניקוי הרעלים טיפול מגע כמו עיסוי, דיקור או רפלקסולוגיה. טיפולים אלו יעזרו לנו לשפר את תהליכי פינוי הפסולת מגופנו.

     

    • מנוחה

    במהלך ימי ניקוי הרעלים, מלבד הפעילות הגופנית מומלץ לנוח ולא לעבוד בעבודות פיזיות קשות. חשוב לישון בשעה מוקדמת ולהימנע ככל שניתן ממצב של עייפות, הגורמת לגוף להפריש הורמוני דחק.

     

    איך לחזור לשיגרה לאחר ניקוי הרעלים?

    בסיום דיאטת ניקוי הרעלים עלינו לחזור בהדרגה לתזונה מגוונת יותר. בימים הראשונים יש להוסיף רק יוגורט טבעי, ביצה ובשר דל שומן או דגים. לאחר שלושה-ארבעה ימים ניתן להוסיף בהדרגה דגנים: חיטה מלאה, אורז, שיבולת שועל, דוחן ותירס.

     

    לאחר דיאטת הניקוי יש להימנע עד כמה שניתן ממזונות מעובדים, סוכרים, מאפים, שתיה מתוקה או מוגזת וכל מזון חסר ערך תזונתי.

     

    הכותב הוא נטורפת ותזונאי. הבעלים של חברת "בריאות מהטבע " 




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ניקוי רעלים. דרך נפלאה לפתוח את השנה החדשה
    צילום: shutterstock
    מומלצים