שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ראש מינהל המקרקעין לא צריך להיות אדם פוליטי
    מינוי יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, בנצי ליברמן, לראשות הגוף שאחראי על 92% מהקרקעות צריכה להדאיג כל מי שמבקש מינהל תקין. מדובר בתפקיד שבידיים לא נכונות עלול לאפשר מחטפים של מדיניות קלוקלת, מפלה ומוטה פוליטית. דעה

    ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה היום (ג') את עו"ד בנצי ליברמן לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל. עו"ד ליברמן כיהן בעבר כראש מועצת יהודה ושומרון ועל פי פרסומים שונים נחשב למקורב פוליטית לראש הממשלה.

     

    בהחלט יתכן שליברמן הוא האיש המתאים לתפקיד, ועם זאת יש טעם לפגם במינוי איש פוליטי לתפקיד זה. מינוי שכזה, לכשעצמו, מעלה חשש שתפקיד זה ינוצל לצורך קידום אינטרסים סמויים ולאו דווקא ישרת את האתגרים האדירים הגלומים בתפקיד זה, בפרט בתקופה שכזו.

     

    מנהל מינהל מקרקעי ישראל הינו אחד התפקידים החשובים ביותר במגזר הציבורי. מינהל מקרקעי ישראל אחראי לניהול הרוב המוחלט של קרקעות המדינה - כ-92%, וקשור בקשר ישיר עם כל מגזרי האוכלוסייה.

     

    כתוצאה, לעומד בראשו יש השפעה מרחיקת לכת על סוגיות של כלכלה, סביבה וחברה. קל וחומר כאשר אנו מצויים בעיצומה של הרפורמה במינהל, וכן לנוכח מצוקת הדיור הקיימת אצל חלקים מסוימים באוכלוסייה, ונוכח היוזמות לזירוז הליכי הבנייה.

      

    לחצים וחוסר שקיפות 

    מינהל מקרקעי ישראל הוא גוף שאינו שקוף ושנתון ללחצים של גורמי שלטון, בעלי הון אינטרסנטיים וגופים נוספים. חוסר השקיפות שהמינהל לוקה בו, מתבטא בין השאר בכך שמרבית החלטות הנהלה לא זוכות לפרסום.

     

    בנוסף, החלטות של ועדות המינהל כגון החלטות ועדות פטור, ועדות ביקורת, וועדות משנה - לא זוכות כלל לפרסום, וכך גם פרוטוקולי דיונים בהן מתקבלות ההחלטות, כולל פרוטוקולי דיוני מועצת מקרקעי ישראל. אי פרסום החלטות וחוסר שקיפות מהווים "קרקע נוחה" לגורמים פרטיים ואחרים, המעוניינים להשפיע על ההחלטות שמתקבלות בעניינם.

     

    משום כך, תפקיד מנהל המינהל אינו משימה פשוטה וההיגיון של מינהל דמוקרטי תקין דורש מינוי אדם שיהווה "סכר" למחטפים של מדיניות קלוקלת, מפלה ומוטה פוליטית.

     

    דברים אלה נכונים על אחת כמה וכמה בעת הזו, בה מצהירים שר השיכון וראש הממשלה שהם מעוניינים לקדם במהרה את הרפורמה במקרקעי ישראל, רפורמה שמהווה למעשה הפרטה מסיבית של קרקעות, שעד היום היו בידיים ציבוריות. הפרטת הנכסים הציבוריים עלולה להטיב עם קבוצה מצומצמת ביותר של חוכרים ולהשאיר בחוץ קבוצות מוחלשות. בסופו של יום, מי שעתידים יהיו להרוויח מההפרטה יהיו באופן בלתי מפתיע - בעלי ההון.

     

    מצוקת הדיור הזועקת לשמיים והמחאה החברתית המוצדקת, מוכיחים כי להנהגת רשות מקרקעי ישראל דרושה דמות עם רקורד של עשייה חברתית, לצורך הגשמת עקרונות חברתיים הנחוצים כדי לספק מענה לבעיות הדיור ואספקת הקרקעות במדינה. לפיכך, בראש הגוף המופקד על המרבית המכרעת של הקרקעות צריך שיעמוד מנהל עם השקפת עולם חברתית, בעל יושרה ציבורית ומוניטין של איש מקצוע נטול פניות ונטול שיוך פוליטי.

     

    הכותבת היא רכזת באגודה לצדק חלוקתי

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים