שתף קטע נבחר

טיסה ברכבת העמק: על קרון עם מנוע של מטוס

מהנדס יצירתי חיבר מנוע של מטוס גרמני לאחד הקרונות של רכבת העמק, "בכל פעם שהיה זקוק לנסיעה מהירה ודחופה". ביקור בתחנת עפולה, שביום מן הימים אולי תחדש את פעילותה

אז מה אם עברתי בעפולה? קורה, לא? בהזדמנות זו הלכתי לחפש מישהו או משהו שזוכר או מזכיר את ברוך קטינקא. המקום הסָביר היה בתחנת הרכבת הישנה, מימי רכבת העמק, שבמרכז העיר. למה שם? כי שם הוכיח קטינקא, מהנדס יצירתי, ש"הראש היהודי ממציא לנו פטנטים".

 

עוד על רכבת העמק בערוץ התיירות:

 

אתר תחנת הרכבת מטופל ומטופח: דשאים, מבנים היסטוריים, ושלטי רקע פרי עבודתה המבורכת של המועצה לשימור אתרים בשיתוף מוסדות נוספים.

השלט הכחול לא עוסק בהיסטוריה הרחוקה. הוא מתחיל מ-1904, בכפר הערבי א-פוּלֶה, שלידו הוקמה תחנת רכבת בקו חיפה-דרעא, המוכרת לנו כרכבת העמק.

 

דרכים קדומות לכל רוחות השמיים עברו כאן, בלב העמק. תחותמס השלישי, מלך מצרים, עבר כאן לפני 3,500 שנה, ואחריו רבים כמו גדעון התנ"כי, המדיינים, הכנענים, הפלשתים, הצלבנים, המונגולים, הממלוכים, העות'מאנים ונפוליאון, ובטח שכחתי עוד כמה בדרך. כי מהי ההיסטוריה האנושית? רצף אין סופי של מלחמות. בין לבין קורים דברים, כמו למשל רצון הטורקים למתוח מסילת רכבת למכה שבחיג'אז לטובת עולי הרגל המוסלמים, שראשיתה בדמשק וסופה, לעת עתה, באל-מדינה. הנחת מסילה אומרת הבאת טונות של ציוד וחומרים. בגלל אלף סיבות הוחלט להניח מסילה מחיפה לדרעא, להעברת הציוד המגיע מעבר לים.

 

תחנת רכבת העמק בעפולה  (צילום: דודו דיין) (צילום: דודו דיין)
תחנת רכבת העמק בעפולה (צילום: דודו דיין)

 

אבל מה עם קטינקא? השלט הכחול מתחיל מ-1904 וזה בסדר, אלא שב-1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה. הבריטים ושותפיהם מתקדמים מדרום, הטורקים ושותפיהם הגרמנים ניסו לעמוד מולם, וכך הפכה א-פולה לצומת מרכזי. מאחר שמישורי העמק אידאליים למנחת מטוסים, חנו סמוך למרחביה מטוסים גרמניים. וכאן מתחיל הסיפור שלנו עם קטינקא.

 

המפקדה העליונה של הטורקים פקדה על קטינקא, מהנדס רכבות בשירות הטורקים, להכין "קרונועים קטנים לשימוש חיל האוויר הגרמני". לקטינקא הבריק רעיון: להניע את הקרונוע באמצעות מנוע של מטוס. אני מצטט מתוך ספרו "מאז ועד הנה": "... קיבלתי מטוס שכנפיו קטועות, זנבו וההגה שלו נעדרים, אבל גופו וכן המדחף שלמים ובריאים... החלטתי להשתמש במנוע עם המדחף כמו שהוא: קשרתי את גוף המטוס אל הקרון והזמנתי את אחד הטייסים להפעיל את המנוע... המדחף התחיל להתנועע במהירות, פתחתי את בלם היד של הקרון ולפתע התחיל הקרון לזוז קדימה כשהוא מקים רעש נורא ומהירותו גוברת והולכת...".

 

"מצלצל לטייסים ומבקש קרונוע"

וכך, כמו בשיר הילדים ההוא, טסה הרכבת והגיעה לחיפה וחזרה לא-פולה ונבנו קרונועים נוספים. תודו שמדובר בפטנט עולמי, יצירתי, שהתבצע כאן – ואף מילה? אף לא מילה אחת בשלט הכחול. הנה, סיפרתי כאן, והסרתי את הכובע לכבודו. 

בספרו הוסיף וכתב: "...בכל פעם שהייתי זקוק לנסיעה מהירה ודחופה הייתי מצלצל לטייסים והם היו מעמידים לרשותי את הקרונוע וטייס. כך העברתי לעתים קרובות רבים מידידיי, מעפולה לחיפה וחזרה".

 

מחדשים את רכבת העמק, אבל עפולה, שבינתיים קמה כאן, גדלה, התרחבה ויפתה, ולכן התחנה החדשה אמורה להיבנות בשולי העיר. במרכזה: גן יפה, דשאים, מגדל מים שנועד לספק לקטר הקיטור מים לטובת המנוע והשריקות הידיעות שלו.

 

  • הכתבה פורסמה בגיליון אוקטובר 2011 של הירחון "טבע הדברים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההמצאה: קרון עם מדחף של מטוס
מומלצים