שתף קטע נבחר

חגיגת חברות הביטוח: אלפי תלונות, קנסות קלים

המפקח על הביטוח פרסם דו"ח שנתי ממנו עולה כי בשנת 2010 הוגשו -5,285 תלונות נגד חברות ביטוח וגופים המנהלים קרנות פנסיה וקופות גמל. מהדו"ח עולה כי משתלם לצפצף על התקנות: סך כל סכומי הקנסות עמדו על 600 אלף שקל בלבד. הנתונים אינם כוללים עוולות רבות שנסגרות בפשרות

5,285 תלונות נגד חברות הביטוח וגופים אחרים המנהלים קרנות פנסיה וקופות גמל התקבלו באגף שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר במהלך שנת 2010 - כך עולה מהדו"ח השנתי של המפקח שפורסם בימים האחרונים. המספרים לא כוללים עוולות רבות שכלל לא מגיעות לידיעת המפקח ונסגרות בין הלקוח לגוף הפיננסי. ברוב המקרים מדובר בהסדר שאינו מעניק ללקוח את מלוא זכויותיו, או שהלקוח מוותר. רק בחלק קטן מהמקרים מוגשת תביעה לבית המשפט.

 

 

4,030 מהתלונות שהתקבלו היו בתחום הביטוח, 695 בתחום הגמל ו-560 בתחום הפנסיה. סך התלונות שנסגרו בשנה זו עמד על 3,616, מתוכם 2,629 בתחום הביטוח. ב-807 מהן נמצא ממש ובשאר - 1,822 במספר - הוחלט שלא להתערב . בתחום הגמל והפנסיה נסגרו 987 תלונות, כאשר ב-189 נמצא ממש ולגבי 798 הוחלט שלא להתערב.

  

קנס זעום ולא מרתיע

בחינת פעילות האכיפה של אגף שוק ההון מעלה כי סך הקנסות והעיצומים הכספיים שהוטלו על חברות הביטוח ושאר הגופים הפיננסיים, עמד על קרוב ל-12 מיליון שקל, ואולם פירוט הקנסות מעלה כי בפועל, עבור עוולות שונות כלפי לקוחות וצפצוף על התקנות, נקנסו החברות השונות בסכומים זעומים של כמה עשרות אלפי שקלים בודדים, כאשר סך כל סכומי הקנסות עמדו על 600 אלף שקל בלבד.

 

בין החברות שנקנסו: מנורה מבטחים - על אי גילוי למבוטחים בנושא ביטוח בריאות; מגדל - על הפרה חוזר בעניין ביטוח סיעודי; איילון - על הפרת חוזר בעניין ביטוח בריאות וסיעוד; הפניקס - על הפרת הוראות בנושא העברת כספים בין קרנות פנסיה וכלל - על אי עמידה בהוראות בעניין טפסי קבלה ושחרור.

 

יותר מ-90% מסך הקנסות הכולל (10.8 מיליון שקל) מקורו בקנס שהוטל בחודש יולי 2010 על חברת הביטוח מנורה מבטחים בגין הפרת הוראות בנושא הלוואות וערבויות ואי דיווח למפקח - בתקופה שבין ינואר 2005 למרס 2007, העניקה החברה הלוואות בהיקף של כ- 150 מיליון שקל, בשעבוד פוליסות ביטוח חיים, מבלי שנצברו בפוליסות מספיק כספים כנגד ההלוואות ומבלי שהחברה קיבלה בטוחות מספקות להבטחת פירעונן. קנס של 406 אלף שקל הוטל גם על מנכ"ל החברה, באופן אישי.

 

הפרקטיקות הפסולות של חברות הביטוח

הדו"ח אינו מביא פירוט מספק למקרים של קיפוח מבוטחים, אולם ניתן לראות עד כמה נפוצותך הפרקטיקות הפסולות שמטרתן קיפוח המבוטח, ומיזעור המקרים בהם תחוייב חברת הביטוח לשלם.

 

בכנס בתחום הביטוח שהתקיים לפני מספר שבועות סיפרה, המשנה למפקח על הביטוח, לי דגן, על שלל מקרים של פוליסות בעייתיות שהוציאו חברות הביטוח. "קראנו פוליסה שקוראים לה "פוליסת נכות", תיארה דגן. "הנחנו שהיא כוללת כל מקרה של נכות, אך גילינו שפוליסה מסויימת כוללת נכות רק אם נקטע איבר, כלומר המבוטח הפך משותק - זה בסדר. כמובן שזה פסול. יכול להיות שעדיין יש כאלו פוליסות בשוק.

 

"נתקלנו גם בפוליסות בהן נכתב בעת ההצטרפות של המבוטח, שהוא מסכים ללכת לבוררות מוסכמת (כלומר שחברת הביטוח כבר תקבע בורר). לא יכול להיות שכבר בתנאי הפוליסה המבוטח מתחייב בכל מקרה תביעה ללכת לבוררות".

 

דגן התייחסה גם להליך החיתום בפוליסות בריאות, בו התגלו לא מעט בעיות. "כשאדם חותם על פוליסת בריאות לא סביר שחברת הביטוח תגיד שהיא תקבל אותו רק אם המצב הבריאותי שלו לא השתנה מאז תחילת ההצטרפות. זה עלול לקחת גם חודש ויותר. לא ייתכן שהמצב הבריאותי הזה יוחרג".

 

  • הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרתעה מספקת על פגיעה בחוסכים?
צילום: shutterstock
מומלצים