שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סובלים מקרוהן וקוליטיס? מה לאכול וממה להימנע
    הסובלים ממחלות מעיים דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס נתונים לעתים קרובות למגבלות תזונה מחמירות, שנועדו למנוע כאבי בטן, עייפות ושלשולים. מה כדאי לאכול בכל שלב של המחלה, מתי לקחת תוספי תזונה ולמה אסור לשתות בארוחה? מדריך

    מחלות מעי דלקתיות הן מחלות כרוניות, המאופיינות בדלקת הפוגעת באזורים שונים של מערכת העיכול. מחלת קרוהן (Crohn's disease) מתרחשת בדרך כלל בחלקו המרוחק של המעי הדק, ואילו קוליטיס כיבית (Ulcerative Colitis) היא דלקת ברירית המעי הגס.

     

    המחלות מתפרצות לרוב בגיל צעיר, מגיל הילדות המוקדמת ועד שנות ה-30 לחיים, אך ישנם גם מקרים שבהם ההתפרצות מאוחרת יותר, בגיל 50-40.

     

    קראו עוד על מחלות מעי:

     

    מהלך המחלות נע בין מצב רגיעה ומיעוט סימפטומים (רמיסיה) לבין התלקחות - סימפטומים מרובים ומהלך סוער של המחלה. הסימפטומים העיקריים הם שלשולים מרובים, לפעמים עם דם, כאבי בטן, בחילות והקאות. המצב עלול להגיע עד התנקבות דופן המעי, חסימות מעיים וצורך בניתוח.

     

    התזונה משפיעה על המחלה

    הסיבות למחלות אלה אינן ידועות במלואן. ידוע שהן מחלות אוטו-אימוניות, שבהן הגוף מייצר נוגדנים הפועלים נגד מרכיבי הגוף עצמו. למחלות מעיים אלה סיבוכים קצרי טווח כמו חסר ברזל (אנמיה), וארוכי טווח כמו דלקת פרקים.

     

    לתזונה תפקיד חשוב בבריאות הכללית של מטופל במחלות מעיים. היא אינה מרפאת את המחלה, אך משפיעה על היבטים שונים של התסמינים, בהם:

     

    • תפקוד מערכת העיכול

    • מצב תזונתי כללי (משקל, רמת חלבוני הדם, חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומינרלים)
    • טיפול בסיבוכים קצרי טווח, כמו אנמיה מחוסר ברזל, חומצה פולית או ויטמין B12, ומניעת חסימות מעיים.
    • מניעת סיבוכים ארוכי טווח, כגון שמירה על מסת העצם למניעת אוסטאופורוזיס והקטנת גירוי המעי המודלק.

     

    הנחיות התזונה תלויות במצב המטופל, והן משתנות על פי תפקוד מערכת העיכול. המפתח לתזונה המתאימה והטובה ביותר עבור החולה הוא היכולת להתייעץ עם גורם מוסמך, תוך הקשבה לסימני התפקוד של מערכת העיכול והתחשבות בתגובותיה.

     

    סימנים הדורשים התחשבות ובדיקה מחודשת יכולים להיות, בין היתר:

    • אי נוחות במערכת העיכול

    • גזים, נפיחות
    • שלשולים
    • עצירות (במיוחד פתאומית, שעלולה להצביע על חסימת מעי)
    • כאבי בטן
    • צרבת
    • בחילות, הקאות
    • עייפות, חולשה
    • שינוי המשקל

     

    גורמים נוספים שעשויים להשפיע על הסימנים:

    • מידת הרעב טרם האכילה

    • המצב הרגשי ומידת הלחץ הנפשי
    • מהירות האכילה
    • איכות הלעיסה
    • עיסוק נוסף בזמן האכילה
    • צורת האכילה (ישיבה או בעמידה/הליכה)
    • החברה שעמה אוכלים

     

    מהירות האכילה ואיכות הלעיסה משפיעות על התסמינים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מהירות האכילה ואיכות הלעיסה משפיעות על התסמינים(צילום: shutterstock)

     

    תפקוד מערכת העיכול נע מהמצב התקין ביותר, שבו מרגישים טוב רוב שעות היום, ועד מצב של חוסר עיכול וספיגה קשים. להמחשה, נחלק זאת לפי צבעי הרמזור:

     

    "אור ירוק"

    במצב זה היציאות תקינות, ללא כאבים, גזים, בחילות וכדומה. מערכת העיכול מתפקדת טוב, וסביר להניח שהמחלה ברגיעה.

     

    כעת ניתן לאכול הכל, על פי המלצות התזונה הכלליות כמובן: להימנע ממזון מטוגן, להעדיף ירקות ופירות טריים ומבושלים, להעדיף מזון שמכיל סיבים תזונתיים (לחם מחיטה מלאה, שיבולת שועל, גריסים וקטניות), גבינה, יוגורט וכן הלאה.

     

    כשהמחלה ברגיעה, סביר להניח שאכילת מזון "גבולי" כמו פיצה תעבור בשלום ולא תחושו הפרעה כלשהי. מובן שיש לקחת בחשבון את הרגישות האישית ואת תדירות האכילה: אם תאכלו המבורגר, פיצה, צ'יפס וחטיפים יום-יום, מערכת העיכול תתחיל להגיב בהפרעה מהר יותר מאשר אם תרשו לעצמכם מזונות כאלה רק אחת לשבוע-שבועיים.

     

    "אור צהוב"

    אם אתם חשים ירידה בתפקוד מערכת העיכול - היציאות תכופות ורכות יותר עד שלשול, הכאבים חוזרים מדי פעם בעוצמות משתנות והעייפות מורגשת יותר - זהו "אור צהוב".

     

    בשלב זה כדאי להתחיל לחזור לתזונה עוצרת, שבה תאכלו פחות מאכלים העשירים בסיבים תזונתיים, תעדיפו ירקות ופירות מקולפים כשהם מאודים, אפויים או מבושלים בלבד, תאכלו לחם לבן קלוי וביצה קשה, אורז מבושל ועוף ללא עור, כיוון שיש להפחית מאוד בצריכת שומנים. כדאי גם לשקול להוריד מהתפריט את מוצרי החלב ולהפוך את מרק העוף לכוכב בארוחת הצהריים או הערב.

     

    דג עשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 3, כמו סלמון, טונה או מקרל, מומלץ גם הוא, אפוי או מבושל. 

     

    "אור אדום"

    במצב של התלקחות מחלת מעיים דלקתית, השלשולים מרובים וחזקים, מלווים לפעמים בדם, בכאבי בטן עזים (וייתכן גם בשאר הגוף), ואז יש צורך בתרופות חזקות ולעתים בניתוח.

     

    במצב כזה האכילה מוגבלת מאוד, וניתן לאכול כמעט אך ורק מרק עוף צח. כדי לשמור על מצב תזונתי סביר, יש לדאוג להשלמות ולצרוך מזון רפואי מפורק או חצי מפורק. לרוב אלו תכשירים תזונתיים הניתנים לרכישה במרשם בבית המרקחת.

     

    במקרה של התלקחות המחלה יש צורך בתרופות חזקות (צילום: jupiter) (צילום: jupiter)
    במקרה של התלקחות המחלה יש צורך בתרופות חזקות(צילום: jupiter)

     

    שתייה

    שימו לב איך אתם חשים כשאתם שותים משקאות שונים בטמפרטורות שונות. לפעמים שתייה קרה בעייתית יותר עבור מערכת עיכול רגישה.

     

    שתייה בזמן הארוחה עלולה להקשות על העיכול ולעודד היווצרות גזים. בדקו כיצד אתם מגיבים לשתייה מוגזת, ושקלו לעבור לשתיית חליטות ללא קפאין.

     

    תוספי תזונה

    מאחר שיש קושי בעיכול של מזונות שונים ובספיגתם, וגם עקב דלקת הממוקמת באזורי ספיגה קריטיים, רוב הסובלים ממחלות מעיים זקוקים לתוספי תזונה, בהם מינרלים כמו ברזל, סידן, אבץ ואשלגן, וויטמינים כמו B12, חומצה פולית וויטמינים נוספים מקבוצה B. מומלץ לשקול ליטול נוגדי דלקת כמו כורכומין או אומגה 3.

     

    את כל התוספים יש ליטול לאחר התייעצות עם דיאטן קליני או רופא.

     

    חזרה לאכילה רגילה

    שימו לב, יש לעבור בין מצבי האכילה בהדרגה ובמתינות. נסו לאכול סוג מזון חדש אחד כל 24 שעות, תוך הקשבה והתחשבות בתגובות הגוף. אם הכל עובר בשלום, הוסיפו עוד סוג מזון. השתדלו להימנע ממאכלים מורכבים בשלב המעבר, כדי שלא תתקשו לזהות את המרכיב הבעייתי, אם יהיה כזה.

      

    כדאי לפתח "אכילה אינטואיטיבית", אכילה המודעת לצורכי הגוף, המתחשבת בו והמאפשרת ליהנות מאוכל בריא וטעים. זו הדרך הטבעית לבניית התפריט האישי המתאים בתקופות שונות של החיים, לפי התפקוד של מערכת העיכול והמצב הנפשי.

      

    הכותבת היא דיאטנית קלינית ומאמנת בריאות, מומחית לטיפול במחלות מערכת העיכול בשיטת אימון הבריאות




    פורסם לראשונה 24/01/2012 09:58

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    התזונה שתעזור להימנע מהסימפטומים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים