שתף קטע נבחר

חייכו! מצלמות האכיפה החדשות מוכנות לפעולה

תוך פרק זמן קצר יופעלו ברחבי הארץ עשרות מצלמות מהירות ורמזור חדישות - פרויקט האכיפה הדיגיטלית הגדול של מדינת ישראל. דו"ח על מהירות יונח על שולחנכם תוך 72 שעות בלבד, ואמצעי גילוי ושיבוש רגילים לא ממש יעילים. ynet מסביר איך עובדת השיטה, כיצד מתעדות המצלמות והיכן הן בדיוק ממוקמות. ויש גם בונוס: קבצי מיקום ייעודיים להורדה וטעינה

כפי שבוודאי שמעתם וקראתם בחודשים האחרונים, השלב הראשון של פרוייקט מצלמות האכיפה הדיגיטליות (פרויקט א3) הגיע לכדי פריסה כמעט מושלמת בשטח. כרגע מותקנים כבר אמצעי נשיאה ל-41 מצלמות מהירות ומצלמות אור אדום (ומהירות) על-פני מספר כבישים בארץ. תוך מספר שבועות, אם אכן יצליחו אנשי הפרויקט לסלק כל מכשול, ימצא עצמו ציבור הנהגים תחת איום ממשי מאי פעם - תיעוד עבירת מהירות או מעבר באדום. המשמעות: קנסות כמעט-מיידים של מאות ואלפי שקלים, וכמובן גם שלילת רישיון.

 

כל מה שרציתם לדעת על פרויקט א3:

 

  • בקרוב: יותר מצלמות, פי שלושה קנסות

 

נכון לפרסום הכתבה, המצלמות שהותקנו בשטח אינן מבצעיות עדיין, והן נמצאות עדיין בשלבי הרצה: צילום עבירות תנועה והפקת דו"חות "פיקטיביים" (כלומר מבלי שיישלחו בפועל לנהגים). המעבר משלב ההרצה לשלב מבצעי אמור להתבצע מיד עם השלמת מספר תהליכי הכשרה למצלמות, שחלקם כבר בוצע (כגון הוצאת תו-תקן של מכון התקנים, השלמת תיקון החוק, חיבור לחשמל ועוד). המלצתנו: רצוי שתנהגו כאילו כל אחת ואחת מהמצלמות אכן מבצעית.

 

נא להכיר: מצלמה חדשה, דיגיטלית, שתשגר לכם דו"ח תוך 72 שעות בלבד (צילום: דניאל פטרי) (צילום: דניאל פטרי)
נא להכיר: מצלמה חדשה, דיגיטלית, שתשגר לכם דו"ח תוך 72 שעות בלבד(צילום: דניאל פטרי)

 

עוד בנושא המצלמות ב-ynet:

 

לאן הולך הכסף?

בשלב הפיילוט של הפרויקט הוכח שמצלמה אחת (כביש 4, מצפון למחלף אם המושבות, ליד קרית אריה, פ"ת) מסוגלת להפיק כ-180 דו"חות מהירות ביום, כשרף המהירות מכוייל ל-120 קמ"ש. שכן מקורות המקורבים לנושא, מסרו לנו כי ניסיון קביעת הרף על המהירות המותרת במקום, גרמה ל"כמות בלתי נשלטת של דו"חות מהירות". במהירות של 120 קמ"ש כל דו"ח יעלה לנהג 750 ש"ח. חישוב פשוט יראה אם כך שמצלמה אחת מסוגלת לייצר הכנסות של למעלה מ-100 אלף שקלים בכל יום. בשיאו של הפרוייקט אמורות להתפרש כ-300 מצלמות. עשו בעצמכם את החשבון.

 

הטכנולוגיה מאחורי המצלמה

המערכת עושה שימוש במצלמות מהירות ורמזור מתוצרת חברת Gatsometer BV ההולנדית. הדגם שיותקן בארץ, GS11, מצלם תמונות דיגיטאליות באיכות גבוהה של 11 מגה-פיקסל. קצב הצילום עומד על עד ארבע תמונות בשנייה, ותחום הצילום מאפשר לכסות כבישים המכילים עד ארבעה נתיבים לכל כיוון. כל מצלמה תותקן על-גבי עמוד מתכת בגובה ארבעה מטרים, המעוגנים לבסיס בטון, בתוך גופים חסיני ירי ואש. מצלמות המהירות צבועות באפור, ואילו מצלמות רמזור-מהירות צבועות בכתום. במהלך הפרויקט אמורות לקום כ-900 עמדות, כאשר חלק קטן מהמצלמות אמור לנוע בין העמדות השונות.

 

לולאות מתחת לאספלט ימדדו את המהירות. לא תראו אותן (צילום: דניאל פטרי) (צילום: דניאל פטרי)
לולאות מתחת לאספלט ימדדו את המהירות. לא תראו אותן(צילום: דניאל פטרי)

 

השיטה שנבחרה להפעלת המצלמות בישראל היא על-ידי לולאות חבויות בתוך אספלט הכביש (ניתן להבחין בחריצים המכוסים זפת שחורה במרחק מספר מטרים אחרי עמוד המצלמה, עם כיוון התנועה). על-ידי מדידת ההשראה המגנטית שיוצרים כלי הרכב החולפים על-פני הלולאות, מחשבת המערכת את מהירות הנסיעה. מכיוון שכל לולאה עובדת בנפרד מהאחרת, "יודעת" המצלמה לגלות באיזה מהנתיבים התבצעה העבירה. אגב, בניגוד למצלמות המוכרות לכם, חלק מהמצלמות החדשות מסוגלות לצלם לשני כיווני התנועה. כלומר: גם את התנועה המתקרבת אליה (כביש 784, צומת המוביל לכרמיאל). כמו-כן, המצלמות מסוגלות לשמש כמצלמות רמזור וגם כמצלמות מהירות בו-זמנית. שכן תשתית ה"לולאות" מאפשרת זאת.

 

המצלמה מסוגלת לצלם ביום ובלילה, אך קחו בחשבון שהיא אינה חייבת להפעיל מבזק (פלש) ביום. המצלמות מצוידות בטכנולוגיית ANPR - בדומה לחניונים גדולים - המאפשרת לזהות ולפענח מיידית מספרי רישוי. כל תמונה דיגיטלית כוללת מידע רב לרבות מספר הרכב, סוגו, הנתיב בו התבצעה העבירה, התאריך והשעה המדויקים ועוד. מיד לאחר שצולמה, משוגרת התמונה באמצעות חיבור נתונים סלולרי ישירות למאגר נתונים משטרתי.

 

השלב הבא יהיה עיבוד החומר לכדי דו"ח, באמצעות מרכז שליטה ייעודי שהוקם לצורך הפעילות החדשה, הכולל אגב כוח מחוזק משמעותית של תובעים משטרתיים חדשים. בהמשך ישוגר הדו"ח לידי הנהג העבריין. כל הפעילות הזו אמורה להתבצע תוך כ-72 שעות. קשה להאמין שהמשטרה תצליח להגיע לזמן ביצוע כה מרשים, אבל גם אם משלוח הדו"ח יתעכב במעט, הוא עדיין יהיה מהיר לאין ערוך מהשיטה הנהוגה כיום.

 

מצלמה בכתום: גם רמזור, גם מהירות, וגם דו"ח עסיסי (צילום: דניאל פטרי) (צילום: דניאל פטרי)
מצלמה בכתום: גם רמזור, גם מהירות, וגם דו"ח עסיסי(צילום: דניאל פטרי)

 

מיקום המצלמות

להלן רשימת המיקומים של 41 מצלמות הגאטסו החדשות, בחלוקה למצלמות מהירות (אפורות) ומצלמות מהירות-רמזור (כתומות), שהותקנו במהלך שלב א' של הפרויקט:

 

מצלמות מהירות:

 

כביש 2 (כביש החוף)

לכיוון צפון, לפני מחלף אולגה, כ-1 ק"מ לפני גשר הולכי הרגל. כעת פונה המצלמה דרומה, אך בהמשך תופנה לצפון.

לכיוון צפון, אחרי הכפר ג'יסר א-זרקא, מיד אחרי הגשר.

לכיוון דרום, כ-1 ק"מ אחרי מחלף זיכרון.

לכיוון דרום, כ-1 ק"מ אחרי הכפר ג'יסר א-זרקא.

לכיוון דרום, אחרי מחלף אולגה, כ-2 ק"מ אחרי תחנת הדלק.

 

כביש 4

לכיוון צפון, אחרי מחלף אם המושבות, בכניסה לאזור תעשייה קריית אריה, פ"ת.

לכיוון צפון, הכניסה לחדרה מדרום, קילומטר 158.4, בין חדרה לתחנת דלק "אלון".

לכיוון צפון, לפני אור-עקיבא, קילומטר 166.2, בין אור עקיבא לבנימינה.

לכיוון צפון, במקביל לעין המפרץ.

לכיוון צפון, אחרי קיבוץ לוחמי הגטאות, כ-300 מטר אחרי היציאה מהקיבוץ צפונה.

לכיוון דרום, אחרי מושב רגבה.

לכיוון דרום, אחרי בנימינה, קילומטר 168, בין בנימינה לאור עקיבא.

לכיוון דרום, ביציאה מחדרה, קילומטר 157.7.

 

כביש 44 (רמלה-חולון)

לכיוון מערב, כ-150 מטר אחרי הגשר, בסמוך ליציאה ממקוה ישראל, ק"מ 39.

לכיוון מזרח, כ-20 מטר אחרי הגשר, קצת אחרי היציאה ממקוה ישראל, ק"מ 38.7.

לכיוון צפון-מערב, אחרי הכניסה לניר צבי.

לכיוון דרום-מזרח, כ-200 מטר לפני מעבר פסי הרכבת.

 

כביש 65 (ואדי ערה)

לכיוון צפון-מזרח, מול המשטרה, קילומטר 22, בין עארה לערערה.

לכיוון דרום-מערב, אחרי צומת מגידו, קילומטר 33, כ-100 מטר אחרי תחנת הדלק.

לכיוון דרום-מערב, אחרי ערערה, קילומטר 20, מול תחנת הדלק סונול.

 

כביש 784 (צומת המוביל-כרמיאל)

לכיוון דרום, מיד אחרי צומת מורשת, ליד האנטנה הסלולרית. שימו לב: מצלמת מלפנים ומאחור!

לכיוון צפון, מיד אחרי כפר מנדא, מול תחנת דלק פז. שימו לב: מצלמת מלפנים ומאחור!

 

מצלמות רמזור-מהירות:

 

כביש 4

לכיוון צפון, צומת עכו-מזרח, בצומת עם כביש 85

לכיוון צפון, צומת מורשה, בצומת עם כביש 5, לפני הגשר

לכיוון דרום, צומת בית ליד, בצומת עם כביש 57

לכיוון דרום, צומת עזר-אמונים

 

כביש 40

לכיוון צפון, צומת פלוגות, בצומת עם כביש 35

לכיוון צפון, צומת תל-שבע

לכיוון מערב, צומת ליד אזור התעשיה נוה ימין עם כביש 531

לכיוון דרום, צומת גנתון, עם כביש 443.

לכיוון דרום, צומת בית-קמה

 

כביש 70

לכיוון דרום, צומת יבור, עם כביש 805.

לכיוון דרום, צומת אבליים, עם כביש 781.

לכיוון מערב, צומת שפייה.

 

כביש 65

לכיוון מזרח, צומת חנה, עם כביש 652.

לכיוון מערב, צומת נחל חדרה.

 

כביש 44

לכיוון מערב, צומת מחלף השבעה, כמעט מתחת לכביש 4, לפני הגשר.

לכיוון מזרח, צומת בית-דגן, עם כביש 412.

 

כביש 85

לכיוון מזרח, צומת אחיהוד, עם כביש 70.

 

כביש 55

לכיוון מערב, צומת נווה ימין.

 

כביש 35

לכיוון מערב, צומת גבעתי, עם כביש 232.

 

לשימושכם, שני קבצי קאורדינטות מדוייקים. הראשון מסוג CSV ומכיל את הנתונים בצורה גולמית, אותו ניתן להמיר לשימושים שונים. השני מסוג KML, ומותאם לייבוא לתוך תוכנת Google Earth (סייע באיסוף: avrika)

 

 

יש אמצעי הגנה, אבל

יתכן וסיפרו לכם אחרת, אך חשוב מאד לזכור. השימוש באמצעי גילוי - מצלמות מהירות למשל או ממל"ז - מסוגים שונים, מותר בישראל על-פי חוק. עם זאת, מכיוון שמצלמות הגאטסו אינן משדרות כלפי חוץ, הדרך היחידה - בינתיים לפחות - לדעת היכן הן נמצאות, היא בעזרת בסיס נתונים השומר את מיקומן, ושימוש ב-GPS הממקם את הרכב ביחס אליהן.

 

ישנן גם שמועות - אותן לא הצלחנו לבסס - כי חלק ממערך המצלמות החדש ימדוד מהירות ממוצעת בין שתי נקודות. כך יצולם הרכב - גם אם הוא נע במהירות חוקית - כאשר הוא חולף על-פני מצלמה אחת, ולאחר מספר ק"מ יצולם שוב כאשר הוא עובר על-פני מצלמה אחרת. מכיוון שהמרחק בין המצלמות קבוע, ניתן לחשב בקלות את מהירות הנסיעה הממוצעת, ולוודא כי בעל הרכב לא האט לפני מיקום המצלמה המוכר לו, והאיץ מעבר למהירות החוקית אחר-כך. כרגע לא ידוע על תכנית הפעלת כזו, אך היא בהחלט אפשרית.

 

גלאי Cheetah C50 ("צ'יטה"), כ-1,300 שקלים: מכשיר בו ניתן להזין נקודות בהן קיים "איום". לאחר שעודכן המכשיר במיקום המצלמות, הוא מתריע עליהן לפי בחירת הנהג. תוכנת ניהול מאפשרת להגדיר את מרחק ההתרעה במאות מטרים או בשניות. את המכשיר ניתן לרכוש מהיבואן הרשמי בישראל, המבטיח לעדכן את בסיס הנתונים בצורה קבועה ואמינה, וכן "גייר" אותו כך שכל ההתרעות יינתנו בעברית. ניתן אגב לרכוש אותו גם בחו"ל, ולעדכן אותו באמצעות חבילת עדכונים הנרכשת בנוסף, אבל אז המכשיר יתקשר באנגלית בלבד.

 

צ'יטה: הכניסו לו את הנקודות, והוא כבר יתריע ()
צ'יטה: הכניסו לו את הנקודות, והוא כבר יתריע

 

גלאי Passport 9500i, כ-3,600 שקלים: זהו גלאי מכמונות רב-תכליתי המשלב בתוכו יכולות GPS, וניהול בסיס-נתונים של נקודות עניין אישיות - היכולות לכלול כמובן מצלמות מהירות. כדאי לזכור כי הוא יקר משמעותית מהצ'יטה, אך הוא מציע מענה גם לסוגי מכמונות מהירות אחרים. המכשיר מורכב יותר לתפעול, ומחויבות היבואן הרשמי לתדירות ואמינות עדכון בסיס הנתונים, עדיין לא ברורה. בנוסף, תוכנת ניהול בסיס הנתונים והעדכון המרכזי לוקים בחסר לעומת הצ'יטה. ניתן לרכוש את המכשיר מהיבואן הרשמי בישראל, וכן באתרים בחו"ל.

 

פספורט: יעיל גם כנגד איומים קונוונציונלים ()
פספורט: יעיל גם כנגד איומים קונוונציונלים

 

תוכנת ניווט Waze: תוכנה חינמית הניתנת להורדה בצורה חופשית, ומיועדת למכשירים סלולריים-חכמים שונים. בסיס הנתונים מעודכן בצורה שוטפת בידי קהילה אחראית של משתמשים, ונתוני מצלמות הגאטסו הוכנסו זה מכבר לתוכה בצורה קשיחה. ווייז יתריע בפני הנהג כמה מאות מטרים לפני שהוא מתקרב למצלמה או מכמונת, ובמידת הצורך ישמיע גם קול אזהרה מתאים בשפה שנבחרה. בנוסף היא מציעה יכולות ניווט בארץ ובחו"ל, ומקבלת מידע שוטף אודות פקקי תנועה, תאונות, סכנות בכביש וכן מכמונות משטרה.

 

תוכנת ניווט iGO, כ-350 שקלים: תוכנה ניווט בתשלום עבור הארץ וחו"ל, בעלת אפשרות טעינת קובץ המכיל בסיס נתונים של כל מצלמות המהירות, הרמזור, ושלל אמצעי האכיפה בישראל. בניגוד לווייז, היא אינה מתעדכנת בזמן אמת, ולכן היא מכילה רק את המידע שהוטען לתוכה. את התוכנה - יחד עם קובץ המצלמות (99 שקלים עבור בעלי התוכנה הבסיסית) - יש לרכוש מהיצרן, ואז ניתן להשתמש בה לשם קבלת התרעות בטרם מתקרבים למצלמה או מכמונת.

 

תוכנות ניהול נקודות עניין ומכמונות מהירות: תוכנות חינמיות - או לא - אותן ניתן לטעון למכשיר סלולרי. EZCams למשל, העולה פחות מ-15 שקלים, קלה מאוד לשימוש, וניתן להזין לתוכה מגוון קבצי בסיסי נתונים. ברגע שיש לכם את קובץ הנתונים בפורמט CSV, ניתן לייבא אותו לתוכנה. מרגע זה היא מסוגלת להתריע בקול ובתמונה אודות האיום אליו אתם מתקרבים.

 

ולבסוף, סעו כחוק, בביטחה ובאחריות. הן למענכם, והן למען שאר המשתמשים בכביש.

 

תיקון: בניגוד לכתוב במקור, מחיר תוכנת iGO הכוללת את מיקומי המצלמות אינו כ-400 שקלים, אלא כ-350 שקלים.

 

לבלוג הבית של הכותב, מיצו

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בכתום - גם מהירות, גם רמזור
צילום: דניאל פטרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים